Ειδήσεις

“Καμπανάκι” για την ελληνική κρουαζιέρα

Ανησυχητικά νέα για την ελληνική βιομηχανία της κρουαζιέρας έφερε στην Αθήνα ο Tom Strang, Senior Vice President Marine Operations της Costa Crociere SpA, θυγατρικής της Carnival, που με τη σειρά της είναι μια από τις 4 μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου στον κλάδο.

Τα κρουαζιερόπλοια «μεταναστεύουν» στις αγορές της Ασία και η πτώση που είδε η Μεσόγειος φέτος θα συνεχιστεί κατά πάσα βεβαιότητα και το επόμενο έτος. Μια πτώση που ήδη στο πρώτο εξάμηνο του 2014 γύρισε τα αποτελέσματα της σχετικής δραστηριότητας του ΟΛΠ από κέρδη το 2013 σε ζημίες.

Αυτά την ώρα που η ελληνική εισηγμένη ετοιμάζεται να προχωρήσει σε επένδυση ύψους 120 εκατ. ευρώ για το Νέο Προβλήτα Κρουαζιέρας η οποία πάντως συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. σε ποσοστό 95%.

Αν και η εν λόγω επένδυση κρίνεται αναγκαία, κύκλοι της βιομηχανίας αυτής από το εξωτερικό τονίζουν ότι εάν δεν συνδυαστεί με ανταγωνιστικά τιμολόγια λιμενικών εξόδων και αναβάθμιση των υπηρεσιών θα εχει περιορισμένα αποτελέσματα. Και αυτό διότι οι μεγαλες ξένες εταιρείες έχουν βάλει πλώρη για την ραγδαία αναπτυσσόμενη -και ακόμα σε εμβρυικό μέγεθος σε σχέση με την δυναμική της- ασιατική αγορά.

Ο Tom Strang μιλώντας προ ημερών σε ναυτιλιακό forum στην Αθήνα ήταν ξεκάθαρος. H αγορά της Μεσογειακής κρουαζιέρας συρρικνώνεται. Παρουσιάζοντας τα πιο πρόσφατα στοιχεία που εχει στη διάθεσή της η Costa Crociere αποκάλυψε πως η Μεσόγειος από μερίδιο 21,7% όλων των δρομολογίων το 2013 έπεσε στο 18,9% φέτος. Η πτώση σε επίπεδο κίνησης έιναι της τάξης του 10%. Αντιθέτως, την ίδια ώρα η Καραϊβική ανέβηκε κατά 12%, κατακτώντας μερίδιο 37,3% από 34%. Όμως η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στην Ασία και την ευρύτερη περιφέρεια. Το 2014 σημειώνεται άνοδος 31,6% εκεί και στα δρομολόγια στις θάλασσες μεταξύ Ασίας και Αυστραλίας κατά 22%.

Ακόμα και έτσι όμως οι αγορές αυτές καταλαμβάνουν ακόμα μερίδιο μόλις 10% στην παγκόσμια αγορά της κρουαζιέρας της οποίας ο κύκλος εργασιών εκτιμάται στα 100 δισ. δολ. «Υπάρχει μια μεγάλη και ραγδαία αυξανόμενη μεσαία τάξη στην Ασία που μαθαίνει να ταξιδεύει και μαθαίνει την κρουαζιέρα. Με τον παγκόσμιο στόλο δεδομένο και την αύξηση του μικρή αν αναλογιστεί κανείς τα κόστη και το χρόνο που συνεπάγεται η ναυπήγηση των σύγχρονων κρουαζιερόπλοιων, πολλά από τα υπάρχοντα πλοία αναδρομολογούνται εκεί», εξηγεί ο Tom Strang.

Τα αποτελέσματα αυτών που λαμβάνουν χώρα διεθνώς είναι ήδη ορατά στα οικονομικά στοιχεία του ΟΛΠ.

Στο πρώτο εξάμηνο του 2014 σημειώθηκε μείωση κατά 16,19% στα έσοδα από κρουαζιέρα σύμφωνα με την εισηγμένη. Αν και η εικόνα αναμένεται να εχει βελτιωθεί στο 9μηνο, εξαιτίας εποχικότητας, εκτιμάται ότι θα παραμείνει αρνητική.

Ήδη πάντως στο πρώτο εξάμηνο η δραστηριότητα αυτή της εισηγμένης έγραψε ζημίες 423 χιλιάδων έναντι κερδών 616 χιλιάδων στο πρώτο εξάμηνο του 2013. Ακόμα πιο ανησυχητικό πάντως θεωρούν ορισμένοι αναλυτές το γεγονός ότι το κόστος πωλήσεων της κρουαζιέρας στο εξάμηνο αυξήθηκε στα 3,8 εκατ. ευρώ από 3,66 εκατ. πέρυσι παρα το γεγονός ότι ο τζίρος υποχώρησε στα 3,962 εκατ. από 4,985 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2013.

Σε κάθε περίπτωση η ελληνική αγορά παραμένει η 3η μεγαλύτερη στην Μεσόγειο μετά την Ισπανία και την Ιταλία. Η Ισπανία πέρυσι είχε 7 εκατομμύρια επιβάτες και η Ιταλία 5,2 εκατομμύρια έναντι 4,6 εκατομμύρια στην Ελλάδα. Τα βασικά λιμάνια της χώρας για την Costa Crociere, και όχι μόνον, παραμένουν ο Πειραιάς, η Σαντορίνη, η Μύκονος και το Κατάκολο.

Η μείωση του αριθμού των επιβατών στη Μεσόγειο έρχεται σε μια ανοδική παγκόσμια αγορά και με το διεθνή στόλο αυξημένο κατά 4% στα 410 πλοία ανά την υφήλιο. Έως τα τέλη του 2015 θα προστεθούν άλλα 24 νεότευκτα κρουαζιερόπλοια. Είναι δύσκολο όμως να προβλέψει κανείς αν θα τα δούμε στο Αιγαίο…

capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου