Ειδήσεις

«Συνταγματική αναθεώρηση – το μέλλον των παιδιών μας και η επικοινωνιακή φούσκα του κ. Τσίπρα»

Ενώ η συζήτηση για την τροποποίηση του Συντάγματος είναι μια μεγάλη ευκαιρία, να τοποθετήσουμε την Ελλάδα στο χάρτη των πνευματικά αναπτυγμένων χωρών και να δώσουμε την ευκαιρία στους νέους μας να ηγηθούν σε όλους τους επιστημονικούς τομείς έρευνας και τεχνολογίας, ο κ. Τσίπρας, στις προτάσεις του, δεν βρήκε ούτε μια λέξη να πει για την Παιδεία.
Γίνεται έτσι ξεκάθαρο πως οι βαθύτερες προθέσεις της Κυβέρνησής του είναι η μη αναθεώρηση του άρθρου 16.

Στη δύσκολη οικονομική κατάσταση που διανύουμε  η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προσηλωμένη σε μια αναχρονιστική νοοτροπία και απέχθεια σε κάθε προοδευτική κίνηση, ξεπουλά το επιστημονικό κεφάλαιο που διαθέτουμε ως χώρα.

 

Σήμερα που οι νοοτροπίες αυτές εγκαταλείφτηκαν από όλες τις πρώην κομμουνιστικές χώρες, καλά θα κάνει η σημερινή Κυβέρνηση, αφού στους περισσότερους τομείς έβαλε νερό στο κρασί της, να αναθεωρήσει μαζί με όλα τα κόμματα και τους επιστημονικούς φορείς, το θέμα της εκπαίδευσης στη χώρα μας.

 

Δεν είναι δυνατό να πιστεύουμε ότι προσφέρουμε στην πρόοδο του τόπου απαγορεύοντας τη λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων, όταν πάμπολλα κομματικά στελέχη από όλο το πολιτικό φάσμα (οι ίδιοι ή τα παιδιά τους), φοίτησαν και φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία και πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού.

 

Ας κάνουμε μια ανάλυση για να δούμε τι χάνουμε και τι κερδίζουμε από την απαγόρευση λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα.

  1. Με βάση τα στοιχεία του ΟΟΣΑ του 2010, στο εξωτερικό σπούδαζαν  34.196 Έλληνες, δημοφιλέστερος προορισμός των Ελλήνων για σπουδές στο εξωτερικό είναι η Βρετανία (12.626  Έλληνες ) και ακολουθούν η Γερμανία (5.627), η Ιταλία (4.537), οι ΗΠΑ (1.983) και η Γαλλία (1.926). Μόνο στην Αγγλία μέχρι σήμερα, έχουν αποφοιτήσει από Βρετανικά πανεπιστήμια περίπου 400.000 Έλληνες. Ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των παιδιών, διακρίθηκαν και παρέμειναν στο εξωτερικό. Πόσα χρήματα δαπανήθηκαν για να σπουδάσουν αυτά τα παιδιά και τι απώλειες σε πνευματικό κεφάλαιο έχει η χώρα μας;

Σύμφωνα με την Endeavor,Greece οι άνθρωποι αυτοί,  συνεισφέρουν ετησίως €12,9 δισ. στο ΑΕΠ των χωρών υποδοχής (κυρίως Γερμανία και Αγγλία) και €9,1 δισ. σε φορολογικά έσοδα, εκ των οποίων €7,9 δισ. σε φόρους εισοδήματος και εισφορές και €1,2 δισ. σε ΦΠΑ. Αθροιστικά, από το 2008 μέχρι και σήμερα, οι Έλληνες του brain drain έχουν παραγάγει περισσότερα από €50 δισ. ΑΕΠ στις νέες «πατρίδες» τους ενώ  το ποσό που έχει δαπανήσει το ελληνικό κράτος για την εκπαίδευση των ανθρώπων αυτών υπολογίζεται στα €8 δισ. (στοιχεία με βάση το άρθρο του startupper.gr)

 

Μήπως αν τους δίναμε την ευκαιρία να σπουδάσουν στην Ελλάδα σε εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα οποία θα λειτουργούσαν  κάτω από Εθνικά καθορισμένο πλαίσιο, θα περιορίζαμε τη φυγή τους στο εξωτερικό; Σίγουρα όμως θα εξοικονομούσαμε τεράστιους οικονομικούς πόρους από το κόστος των σπουδών τους.

  1. Με τη λειτουργία ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μη καθαρά κερδοσκοπικού χαρακτήρα, θα είχαμε βελτίωση του επιπέδου σπουδών και των δημόσιων πανεπιστημίων, λόγω του συναγωνισμού. Τρανό παράδειγμα η Κύπρος, όπου έχει συγκεντρωθεί πολύ υψηλού επιπέδου επιστημονικό δυναμικό. Οι τίτλοι σπουδών σε δημόσια και ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι αναγνωρισμένοι από την Κυπριακή Δημοκρατία, από όλα τα κράτη της ΕΕ και από άλλα, ενώ έχουν κριθεί από τον ΔΟΑΤΑΠ ως ομοταγή προς τα ελληνικά ΑΕΙ. Μήπως με τη λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων, όπου με την εγγραφή ο φοιτητής παίρνει και το πρόγραμμα σπουδών όλου του χρόνου, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή παρέκκλιση, θα ανάγκαζε και κάποια δημόσια πανεπιστήμια να τους ακολουθήσουν; Βέβαια εδώ ο κύκλος σπουδών ολοκληρώνεται κανονικά. Ούτε καταλήψεις ούτε απαίτηση για αιώνια διατήρηση της φοιτητικής ιδιότητας.
  2. Με τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, παιδιά από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, που έχουν έφεση σε κάποιο επιστημονικό πεδίο, θα μπορέσουν ευκολότερα να σπουδάσουν χωρίς να μεταβούν στο εξωτερικό. Σε τι θα ζημιωθούν τα δημόσια πανεπιστήμια από τη λειτουργία των ιδιωτικών; Στην Κύπρο, συνεδριάζει τακτικά η Σύνοδος των Πρυτάνεων των Κυπριακών Πανεπιστημίων (δημόσιων και ιδιωτικών). Ανάμεσα στα θέματα που συζητούνται, είναι ο νέος Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας των Πανεπιστημίων, οι σχέσεις με την Ελλάδα, η Κύπρος ως περιφερειακό κέντρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και άλλα ζητήματα.  Φυσικά στην Κύπρο παρόλο που κυβέρνησε η αριστερά, ούτε καν διανοήθηκαν να διατηρούν τους αιώνιους φοιτητές ή να φέρουν προσκόμματα στην ιδιωτική εκπαίδευση. Η Ελλάδα είναι ανίκανη να γίνει περιφερειακό κέντρο Ανώτατης εκπαίδευσης; Τι λέει ο Υπουργός Παιδείας;
  3. Μια έρευνα της Endeavor Greece (2015) κάνει λόγο για πάνω από 200.000 Έλληνες, οι περισσότεροι των οποίων κάτω των 35 ετών, που έχουν φύγει από τη χώρα από την έναρξη της κρίσης και εργάζονται στο εξωτερικό. Όσοι φεύγουν έχουν συνήθως πολλαπλά πτυχία, μεταπτυχιακά και διδακτορικά, ενώ βρίσκουν δουλειές πάνω στο αντικείμενο των σπουδών τους: το 73% έχει μεταπτυχιακό τίτλο, το 51% έχει διδακτορικό και το 41% κατέχει τουλάχιστον έναν τίτλο σπουδών από ένα από τα 100 καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου. Δε θα μπορούσαμε άραγε κάποιους από αυτούς να τους κρατούσαμε στην Ελλάδα;
  4. Στην Αμερική επιλέχτηκαν οι 100 καλύτεροι επιστήμονες από όλο τον κόσμο και τους βράβευσε ο  Μπαράκ Ομπάμα. Ανάμεσά τους βραβείο από το χέρι του  πήραν και δύο Έλληνες: η Λένα Κουρκούτη και ο Παναγιώτης Ρούσσος, δύο νέοι άνθρωποι με λαμπρές σπουδές που διαπρέπουν σε ξένα πανεπιστήμια στην έρευνα και τη γενετική. Δε θα μπορούσαμε να τους έχουμε στην Ελλάδα και να διδάσκουν μαζί με εκατοντάδες διαπρεπείς έλληνες καθηγητές ξένων πανεπιστημίων, προσελκύοντας φοιτητές από όλο τον κόσμο; Η Κύπρος το κατάφερε, πρώην κομμουνιστικές χώρες το παλεύουν, εμείς τι κάνουμε; Ποιος αντιτίθεται, ποιόν θα ρωτήσουν τα κόμματα; Ας δώσει μια απάντηση ο Υπουργός παιδείας, αν του το επιτρέπει η κομματική φοιτητική νεολαία.

 

Καλούμε τον Πρωθυπουργό, τα κόμματα, τον κάθε βουλευτή ξεχωριστά, την πανεπιστημιακή κοινότητα, και όλο το επιστημονικό ελληνικό δυναμικό μέσα και έξω από τη χώρα, να υψώσει τη φωνή του για να μη χαθεί ακόμη μια ευκαιρία για το μέλλον αυτού του τόπου. Το οφείλουμε στα παιδιά και τα εγγόνια μας το οφείλουμε στον πολιτισμό των προγόνων μας.

Ας κάνουμε την Ελλάδα ένα απέραντο πανεπιστήμιο, ανεβάζοντας το πνευματικό επίπεδο του λαού μας ακόμη υψηλότερα, δημιουργώντας θέσεις εργασίας, δημιουργώντας μέσα από την πολυεθνή φοιτητική κοινότητα τους πρεσβευτές της χώρας μας για τα επόμενα χρόνια.

Έχουμε να κερδίσουμε πολλά σε επιστημονικό επίπεδο, σε επίπεδο διεθνών σχέσεων και σε οικονομικό επίπεδο. Δεν έχουμε να χάσουμε τίποτα.

Ας τοποθετηθούν όλοι επίσημα για να μάθει ο Ελληνικός λαός ποιοι νοιάζονται για την πρόοδο και την ευημερία των νέων μας και του τόπου γενικότερα. Ας κρατήσουν το θέμα στην επικαιρότητα τα μέσα ενημέρωσης, ώστε να γίνει ένας δημοκρατικός διάλογος, που τόσο τον έχουμε ανάγκη.

 

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • Γιαννης    30.07.2016 19:51

    Να χαιρομαστε τον υπουργο παιδειας μας που με τις κουμουνιστικες ιδεες του θα μας κανει να ξεχασουμε την γλωσσα και τη θρησκεια μας. Ο Τσιπρας στην Παρο επεγευγε το ιερατειο και τις εικονες σαν τον διαβολο το λιβανι.

  • Θάνος Σιτάλτης    30.07.2016 15:50

    Κομματόσκυλα του Μητσοτάκη νομίζετε ότι ξεχάσαμε και τις δικές σας λαμογιές;
    Τολμάτε να κυκλοφορήσετε έξω ή τρέμετε τις απανωτές σφαλιάρες από τους Έλληνες που διαλύσατε κυβερνώντας μαζί με το κλεφτοΠΑΣΟΚ για 40 χρόνια;

Σχολιασμός άρθρου