Ένα σχέδιο για τη ριζική αναμόρφωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, που θα φέρει καλύτερες υπηρεσίες για τους επιβάτες σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας, έχει στα σκαριά η κυβέρνηση. Η ολοκληρωμένη νομοθετική παρέμβαση με τη θεσμική ανασυγκρότηση της ΥΠΑ αναμένεται να παρουσιαστεί από τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, αυτήν τη Δευτέρα το πρωί, κατά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου στο Μέγαρο Μαξίμου, ώστε να βγει σύντομα σε δημόσια διαβούλευση και να έρθει στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση εντός του Ιουλίου. Όταν πια το νομοσχέδιο ψηφιστεί και τεθεί σε εφαρμογή, βούληση είναι να περάσει αυτή η αναβάθμιση σταδιακά σε κάθε ταξιδιώτη με αεροπλάνο και να έχει η χώρα καλύτερες υπηρεσίες αερομεταφορών.
Η ΥΠΑ θα αποκτήσει για πρώτη φορά επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο, για να μπορεί να λειτουργήσει σαν ένας «κανονικός» και σύγχρονος φορέας, ενώ θα της αποδοθεί πολύ μεγαλύτερη ανεξαρτησία και, άρα, ευελιξία στη λήψη αποφάσεων. Θα έχει διοικητή (πρόεδρο του Δ.Σ.) και υποδιοικητές (μέλη του Δ.Σ.), που θα επιλέγονται με τις διατάξεις του Ν. 5062/2023, ενώ με το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο θεσμοθετούνται επιπρόσθετα ειδικότερα προσόντα και κριτήρια επιλογής. Τα υπόλοιπα τέσσερα μέλη της διοίκησης θα επιλέγονται από πρόσωπα εγνωσμένης αξίας στον χώρο της αεροπορίας και θα διορίζονται με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Το Δ.Σ. θα μπορεί να ασκεί πλέον το μάνατζμεντ και να τρέχει όλα τα έργα, μικρά και μεγάλα, που πρέπει να γίνουν, με τον συντονισμό και την εποπτεία -αλλά χωρίς την παρέμβαση- του αρμόδιου υπουργού.
Η κυβέρνηση και το υπουργείο που έχει αναλάβει να σχεδιάσει και να υλοποιήσει τη μεταρρύθμιση αυτή θέτουν τέσσερις στρατηγικούς στόχους, με το νομοσχέδιο να περιέχει τους τρόπους για την επίτευξή τους.
Μείωση Διευθύνσεων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για «μια λιτή και αποτελεσματική διοίκηση»
Ο πρώτος στόχος είναι μια λιτή και αποτελεσματική διοίκηση. Προς την κατεύθυνση αυτή, προβλέπεται η μείωση κατά το ένα τρίτο της υφιστάμενης δομής, με λιγότερες διευθύνσεις και τμήματα. Σε άλλες περιπτώσεις προβλέπονται συγχωνεύσεις, για να βελτιωθούν η απόδοση και η λειτουργικότητα, και σε κάποιες περιπτώσεις διαχωρισμός, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και η συμμόρφωση με τα πρότυπα που θέτει ο EASA (Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια) και η υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών από άλλες χώρες. Δεύτερος στόχος είναι η πιο αποδοτική διαχείριση. Η κυβέρνηση προσδοκά βελτιωμένες επιδόσεις μέσα από αποτελεσματικότερη κατανομή αρμοδιοτήτων, οργανικών θέσεων και προσωπικού. Ως προς το πλεονάζον προσωπικό, αναμένεται να δοθεί μια σειρά επιλογών, όπως η εθελούσια μετάθεση σε αντίστοιχη μεταφερόμενη κενή οργανική θέση της ΥΠΑ μετά την κατάργηση της υφιστάμενης, η εθελούσια μετάταξη σε άλλον κλάδο του ίδιου αερολιμένα, εφόσον υφίσταται κενή οργανική θέση, αλλά και η εθελούσια μετάταξη σε φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα, μέσω της διαδικασίας της κινητικότητας.
Οι 23 κρατικοί αερολιμένες ομαδοποιούνται σε τρεις ομάδες
Τρίτος στρατηγικός στόχος είναι η θεσμική αναμόρφωση. Με το νομοσχέδιο του κ. Δήμα, η ΥΠΑ φεύγει ουσιαστικά από τον στενό έλεγχο του υπουργείου και μετατρέπεται από αυτοτελής δημόσια υπηρεσία σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά λένε συνεργάτες του υπουργού, όταν ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο αυτό, πριν από περίπου τρεις μήνες, διαπίστωσε ότι μια τόσο κομβική υπηρεσία, όπως η ΥΠΑ, δεν μπορούσε ούτε χρήματα για να κουρέψει το γκαζόν στον περιβάλλοντα χώρο ενός αεροδρομίου να πληρώσει χωρίς η σχετική εντολή να περάσει από το δικό του γραφείο για υπογραφή. Τέταρτος και τελευταίος στόχος που τίθεται με τη νομοθετική παρέμβαση αυτή είναι ο καλύτερος επιχειρησιακός έλεγχος. Αυτό επιτυγχάνεται, από τη μια πλευρά, με την αναδιοργάνωση για καλύτερο έλεγχο, συντονισμό και παρακολούθηση και, από την άλλη, με την ενίσχυση της ευθύνης των υπόλογων στελεχών.
Η οργάνωση των αεροδρομίων αλλάζει επίσης ριζικά με το υπό επεξεργασία νομοσχέδιο. Το επίπεδο ευθύνης αυξάνεται στον υποδιοικητή αερολιμένων και η δομή διαμορφώνεται έτσι ώστε στην περίπτωση παραχώρησης αεροδρομίων σε ιδιώτες να υπάρξει η ελάχιστη δυνατή επίπτωση στον υπόλοιπο οργανισμό. Οι 23 κρατικοί αερολιμένες ομαδοποιούνται σε τρεις ομάδες:
Ομάδα A: Αλεξανδρούπολη, Κοζάνη, Καστοριά, Ιωάννινα, Κύθηρα, Ικαρία, Χίος
Ομάδα B: Σύρος, Πάρος, Νάξος, Μήλος, Καστελλόριζο, Αστυπάλαια, Κάλυμνος, Λέρος, Σητεία
Ομάδα Γ: Νέα Αγχίαλος, Αραξος, Κάρπαθος, Κάσος, Σκύρος, Λήμνος, Καλαμάτα – διττής χρήσης από Πολεμική Αεροπορία και ΥΠΑ.
Ο Κρατικός Αερολιμένας Ηρακλείου και αυτός της Αλεξανδρούπολης μπαίνουν σε επίπεδο ανεξάρτητων διευθύνσεων, ενώ ο Αερολιμένας Γενικής Αεροπορίας Πάχης Μεγάρων σε επίπεδο αυτοτελούς τμήματος.
Πηγή parapolitika.gr