Ειδήσεις

Εγείρονται σοβαρές ενστάσεις: Δαιδαλώδεις οι διαδικασίες για την συμμετοχή στον διαγωνισμό καθαριότητας

Σοβαρές ενστάσεις γύρω από την πληρότητα και την ποιότητα των όρων του νέου διαγωνισμού για την ανάθεση του έργου της καθαριότητας σε ιδιώτη από τον Δήμο Ρόδου, για τρία σύν ένα χρόνια, έχουν εγερθεί μετά την δημοσίευση την 26η Νοεμβρίου 2016 της σχετικής διακήρυξης με καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών  την 31η Δεκεμβρίου 2016.
Τα μελανά σημεία ξεκινούν από το μικρό χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση του διαγωνισμού μέχρι την ημερομηνία υποβολής των προσφορών.
Ενδιαφερόμενοι θεωρούν συγκεκριμένα ότι δεν υπάρχει επαρκής χρόνος προετοιμασίας για Ελληνες και ξένους (είναι διεθνής ο διαγωνισμός) υποψηφίους, ενώ επισημαίνουν παραπέρα ότι από την 1η Ιανουαρίου 2017 οι  ενστάσεις κατά των όρων της διακήρυξης θα εξετάζονται από ανεξάρτητη αρχή στην Αθήνα και όχι από τους ίδιους ανθρώπους, που τους έγραψαν…
Στην προσπάθεια να διασφαλιστεί η ικανότητα του αναδόχου, να εκτελέσει το σημαντικό αυτό έργο της καθαριότητας και της υποστήριξης – μέσα από αυτό – του τουρισμού και της τοπικής οικονομίας, προβλέπεται μεταξύ των άλλων (άρθρο 2 της διακήρυξης παράγραφοι 1,2 και 3), ο υποψήφιος ανάδοχος-αλλά και οποιοσδήποτε τον εκπροσωπεί – να αποκλειστεί αν υπάρχει σε βάρος του τελεσίδικη καταδικαστική απόφαση για α) συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, β) δωροδοκία, γ) απάτη, δ) τρομοκρατικά εγκλήματα, ε) νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, στ) παιδική εργασία και εμπορία ανθρώπων.
Επίσης αποκλείεται από τη συμμετοχή σε διαδικασία σύναψης σύμβασης οποιοσδήποτε οικονομικός φορέας, εάν η αναθέτουσα αρχή:
α) γνωρίζει ότι ο εν λόγω οικονομικός φορέας έχει αθετήσει τις υποχρεώσεις του όσον αφορά την καταβολή φόρων ή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης
β) μπορεί να αποδείξει με τα κατάλληλα μέσα ότι ο οικονομικός φορέας έχει αθετήσει τις υποχρεώσεις του όσον αφορά την καταβολή φόρων ή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Αν ο οικονομικός φορέας είναι Έλληνας πολίτης ή έχει την εγκατάστασή του στην Ελλάδα, οι υποχρεώσεις του που αφορούν τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης καλύπτουν τόσο την κύρια όσο και την επικουρική ασφάλιση.
Η παράγραφος αυτή παύει να εφαρμόζεται όταν ο οικονομικός φορέας εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του, καταβάλλοντας τους φόρους ή τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που οφείλει, συμπεριλαμβανομένων, κατά περίπτωση, των δεδουλευμένων τόκων ή των προστίμων είτε υπαγόμενος σε δεσμευτικό διακανονισμό για την καταβολή τους.
Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να αποκλείει από τη συμμετοχή σε διαδικασία σύναψης δημόσιας σύμβασης οποιονδήποτε οικονομικό φορέα σε οποιαδήποτε από τις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) εάν η αναθέτουσα αρχή μπορεί να αποδείξει με κατάλληλα μέσα αθέτηση των ισχυουσών υποχρεώσεων που προβλέπονται στην παρ. 2 του άρθρου 18 του N.4412/2016,
β) εάν ο οικονομικός φορέας τελεί υπό πτώχευση ή έχει υπαχθεί σε διαδικασία εξυγίανσης ή ειδικής εκκαθάρισης ή τελεί υπό αναγκαστική διαχείριση από εκκαθαριστή ή από το δικαστήριο ή έχει υπαχθεί σε διαδικασία πτωχευτικού συμβιβασμού ή έχει αναστείλει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες ή εάν βρίσκεται σε οποιαδήποτε ανάλογη κατάσταση προκύπτουσα από παρόμοια διαδικασία, προβλεπόμενη σε εθνικές διατάξεις νόμου,
γ) εάν η αναθέτουσα αρχή διαθέτει επαρκώς εύλογες ενδείξεις που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο οικονομικός φορέας συνήψε συμφωνίες με άλλους οικονομικούς φορείς με στόχο τη στρέβλωση  του ανταγωνισμού,
δ) εάν μία κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων κατά την έννοια του άρθρου 24 του ν.4412/2016 δεν μπορεί να θεραπευθεί αποτελεσματικά με άλλα, λιγότερο παρεμβατικά, μέσα,
ε) εάν μία κατάσταση στρέβλωσης του ανταγωνισμού από την πρότερη συμμετοχή των οικονομικών φορέων κατά την προετοιμασία της διαδικασίας σύναψης σύμβασης, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 48, δεν μπορεί να θεραπευθεί με άλλα, λιγότερο παρεμβατικά, μέσα,
στ) εάν ο οικονομικός φορέας έχει επιδείξει σοβαρή ή επαναλαμβανόμενη πλημμέλεια κατά την εκτέλεση ουσιώδους απαίτησης στο πλαίσιο προηγούμενης δημόσιας σύμβασης, που είχε ως αποτέλεσμα την πρόωρη καταγγελία της προηγούμενης σύμβασης, αποζημιώσεις ή άλλες παρόμοιες κυρώσεις,
ζ) εάν ο οικονομικός φορέας έχει κριθεί ένοχος σοβαρών ψευδών δηλώσεων κατά την παροχή των πληροφοριών που απαιτούνται για την εξακρίβωση της απουσίας των λόγων αποκλεισμού ή την πλήρωση των κριτηρίων επιλογής, έχει αποκρύψει τις πληροφορίες αυτές ή δεν είναι σε θέση να προσκομίσει τα δικαιολογητικά που απαιτούνται στο ΕΕΕΣ.
η) εάν ο οικονομικός φορέας επιχειρεί να επηρεάσει με αθέμιτο τρόπο τη διαδικασία λήψης αποφάσεων της αναθέτουσας αρχής, να αποκτήσει εμπιστευτικές πληροφορίες που ενδέχεται να του  αποφέρουν  αθέμιτο  πλεονέκτημα  στη  διαδικασία  σύναψης  σύμβασης  ή  να  παράσχει   εξ αμελείας παραπλανητικές πληροφορίες που ενδέχεται να επηρεάσουν ουσιωδώς τις αποφάσεις που αφορούν τον αποκλεισμό, την επιλογή ή την ανάθεση,
θ) Εάν η αναθέτουσα αρχή μπορεί να αποδείξει, με τα κατάλληλα μέσα, ότι ο οικονομικός φορέας έχει διαπράξει σοβαρό επαγγελματικό παράπτωμα, το οποίο θέτει εν αμφιβόλω την ακεραιότητά του.
Σοβαρές επιφυλάξεις για την εγκυρότητα της διαδικασίας προκάλεσε και το γεγονός ότι η αναθέτουσα αρχή (Δήμος Ρόδου) με την παράγραφο 4 του ίδιου άρθρου αναιρεί όλα τα παραπάνω αναφέροντας ότι:
“Κατά παρέκκλιση από τα οριζόμενα στην περίπτωση β’ της παρ. 3 του παρόντος άρθρου, η αναθέτουσα αρχή μπορεί να μην αποκλείει έναν οικονομικό φορέα, ο οποίος βρίσκεται σε μια εκ των καταστάσεων που αναφέρονται στην παραπάνω περίπτωση, υπό την προϋπόθεση ότι η αναθέτουσα αρχή έχει αποδείξει ότι ο εν λόγω φορέας είναι σε θέση να εκτελέσει τη σύμβαση, λαμβάνοντας υπόψη τις ισχύουσες διατάξεις και τα μέτρα για τη συνέχιση της επιχειρηματικής του λειτουργίας, στην περίπτωση των καταστάσεων της περίπτωσης β’ της παρ. 3.”!!!
Συνεχίζοντας στην ίδια διακήρυξη και στον περιγραφόμενο εξοπλισμό προδιαγράφονται οχήματα αυστηρά  τεχνολογίας εκπομπής ρύπων Euro 6. Με τον τρόπο αυτό περιορίζονται ωστόσο σημαντικά οι υποψήφιοι ανάδοχοι αφού μόνο όποιος γνώριζε τις απαιτήσεις του διαγωνισμού και ήδη διαθέτει τον εξοπλισμό αυτό  μπορεί να συμμετέχει στο διαγωνισμό.
Ενδιαφερόμενοι υποστηρίζουν συγκεκριμένα ότι ζητείται (κατά παράβαση του νόμου και της σχετικής νομολογίας) ως αποδεικτικό κατοχής η άδεια κυκλοφορίας του απορριμματοφόρου και όχι το βιβλιάριο μεταβολών του οχήματος (απόκτηση ιδιοκτησίας).
Για να ταξινομηθεί ένα απορριμματοφόρο(και να έχει άδεια κυκλοφορίας) απαιτείται η ειδική έγκριση ως όχημα ειδικού σκοπού από το Υπουργείο Μεταφορών –διαδικασία που διαρκεί 2-3 μήνες και συνεπώς είναι αδύνατο να το διαθέσει  κάποιος που δεν γνώριζε από πρίν τόσο τις απαιτήσεις για τον εξοπλισμό όσο και το στενό χρονικό περιθώριο από την ανακοίνωσή του έως και την υποβολή των προσφορών.
Δεν μπορεί ουσιαστικά να συμμετέχει οποιοσδήποτε αλλοδαπός αφού ακόμη και άν κατέχει τον εξοπλισμό θα πρέπει να τον ταξινομήσει στην Ελλάδα προκειμένου να συμμετέχει (με αναμφίβολο το αποτέλεσμα του διαγωνισμού).
Δεν μπορεί να συμμετέχει καμία άλλη ελληνική ή αλλοδαπή εταιρεία που κατέχει τον ζητούμενο εξοπλισμό αλλά δεν τον έχει ταξινομήσει πριν από τον διαγωνισμό.
Επιπλέον στην ίδια διακήρυξη προβλέπεται ότι: «Με ποινή απόρριψης της προσφοράς του, κάθε διαγωνιζόμενος θα πρέπει να διαθέτει κατά την ημερομηνία υποβολής της προσφοράς του (τεχνική ικανότητα), τον ελάχιστο απαιτούμενο εξοπλισμό » και για τον οποίο, για μεν τα απορριμματοφόρα αξίας πλέον του 1.500.000€ (με ΦΠΑ) απαιτείται η προσκόμιση των αδειών κυκλοφορίας τους (και όχι το βιβλίο κυριότητας και κατοχής όπως αναφέρθηκε παραπάνω) για δε τον λοιπό εξοπλισμό (κάδοι απορριμμάτων και press containers) αξίας 80.000€-200.000€ αφού δεν απαιτείται να είναι καινούργια, επιτρέπεται η προσκόμιση προτιμολογίου(!!!!!) άρα ουσιαστικά : υπόσχεσης αγοράς.
Ενστάσεις έχει προκαλέσει και το γεγονός ότι η ίδια διακήρυξη προβλέπει ότι το έργο το κερδίζει όχι όποιος έχει την οικονομικότερη προσφορά αλλά όποιος θα περιγράψει καλύτερα τον τρόπο που θα εκτελέσει το έργο(!)

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου