Ειδήσεις

Εικόνες ντροπής από τα “σαπάκια” της αστυνομίας

Η αστυνομία έκαψε κινητήρες, δεν έχει ρόδες και σασμάν. Οι αστυνομικοί δεν θα αργήσουν να καταδιώκουν με τα πόδια, κακοποιούς με αυτοκίνητα. Η οικονομική κρίση έχει προκαλέσει σημαντικές ελλείψεις σε οχήματα, εξαιτίας γήρατος και κατά συνέπεια καθημερινών βλαβών, που δεν επιδιορθώνονται. Η κατάσταση βρίσκεται σε πρωτοφανές και επικίνδυνο σημείο για την ασφάλεια των αστυνομικών, όπως αποτυπώνεται σε φωτογραφίες που έχουν τραβήξει οι ίδιοι. Ο κίνδυνος έξαρσης εγκληματικότητας και η χαμηλή ανταπόκριση στις κλήσεις των πολιτών είναι ορατή,  και δεν αποτελεί υπερβολική εκτίμηση.

Σπασμένο διαφορικό, πυρκαγιά εν κινήσει. Περιπολικά χωρίς χειρόφρενο σε τσιμεντένιο τάκο. Άλλα χωρίς πάτωμα, με καλώδια να ξεπροβάλουν από παντού. Περιπολικά ενυδρεία όταν βρέχει. Μοτοσυκλέτες συναρμολογημένες με μονωτικές ταινίες, μπότες που χάσκουν, κράνη χωρίς επένδυση. Ο αυτοσχέδιος λεβιές ταχυτήτων συμπληρώνει το φωτογραφικό άλμπουμ της ντροπής.

Το 2013 η Αστυνομία είχε διαλύσει 3.000 ακινητοποιημένα περιπολικά, και με τα ανταλλακτικά έκανε τα γερασμένα να κινούνται. Τα ανταλλακτικά τελείωσαν και ο εφευρέτης Κύρος Γρανάζης σταμάτησε να λειτουργεί.

Tα μνημόνια και η βαριά οικονομική κρίση «γονάτισαν» την Ελληνική Αστυνομία. Η δύσκολη κατάσταση αποτυπώνεται στην τραγική εικόνα των οχημάτων του Σώματος και στον πολλαπλασιασμό των δωρεών από ιδιώτες, που προσφέρουν από χαρτί για τον εκτυπωτή μέχρι υπολογιστές, φαξ και οχήματα.

Υπολογίζεται ότι από τα περίπου 13.000 οχήματα της ΕΛ.ΑΣ., τα 6.000 είναι μη λειτουργικά, καθώς χρειάζονται σέρβις και ανταλλακτικά για τα οποία δεν υπάρχουν κονδύλια. Οι συνδικαλιστές αστυνομικοί έχουν αντιδράσει επανειλημμένα καταγγέλλοντας ότι συνάδελφοί τους επιχειρούν με περιπολικά-«σαράβαλα» που δεν συντηρούνται σωστά και θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των αστυνομικών. Πρόσφατα μάλιστα έγινε «viral» στο διαδίκτυο εικόνα από περιπολικό, στο οποίο η θέση του οδηγού υποβασταζόταν από ένα ξύλο.

Δεν είναι λίγες οι φορές που διοικητές υπηρεσιών βάζουν χρήματα από την τσέπη τους για λάστιχα, την ώρα που διατίθενται καινούργια οχήματα για τη φύλαξη vip. Ενδεικτικό είναι ότι όταν συμβατικό όχημα της ΕΛ.ΑΣ. που φύλασσε οικία υψηλόβαθμου στελέχους της κυβέρνησης «έμεινε» από τεχνικό πρόβλημα, αντικαταστάθηκε αμέσως από καινούργιο.

Την ίδια ώρα, όμως, η ομάδα ΔΙ.ΑΣ. που ξεκίνησε τη λειτουργία της με 2.000 μοτοσικλέτες, σήμερα έχει μόλις 1.255 μηχανές, εκ των οποίων οι 625 είναι παροπλισμένες. «Πρόκειται για έναν “γερασμένο” στόλο, που καμία ηγεσία και κυβέρνηση δεν πήρε απόφαση να ανανεώσει σταδιακά. Έμειναν στις παροδικές “δωρεές”.

Στη νευραλγική Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής, από τα περίπου 1.200 οχήματα (410 επιβατικά, 350 μοτοσυκλέτες και 460 ειδικών δράσεων), το 50% είναι ακινητοποιημένα, ενώ επισκευάζεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα το 20%. Σχεδόν το 70% αυτών των οχημάτων «μετρούν» περισσότερα από 10 χρόνια ζωής και έχουν «γράψει» 400.000-700.000 χιλιόμετρα.

Την ίδια ώρα, υπάρχουν 5.500 περιπολικά της ΕΛ.ΑΣ. που είναι βενζινοκίνητα των 2.000 κυβικών εκατοστών, κυβισμός που σε συνδυασμό με την «ηλικία» τους προκαλεί μεγάλη κατανάλωση καυσίμων, ανεβάζοντας σε δυσθεώρητα ύψη το καθημερινό κόστος κίνησης, ενώ υπάρχει και δυσκολία στην εύρεση ανταλλακτικών για την επιδιόρθωση των βλαβών τους.

 Κάποια στιγμή είχε πέσει στο τραπέζι η ιδέα αγοράς οχημάτων με πετρελαιοκίνηση νέας τεχνολογίας, μέσω leasing. Ωστόσο, οι όροι των εταιρειών, κάποια σχετικά νομοθετήματα για τις προμήθειες και οι αγκυλώσεις του συστήματος, απέτρεψαν την όποια προσπάθεια υλοποίησή της. Όπως επισημαίνει πηγή από το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ., αν έγκαιρα γινόταν η σταδιακή προμήθεια οχημάτων νέας τεχνολογίας με πετρελαιοκίνηση, θα υπήρχε απόσβεση της κτήσης τους από το χαμηλότερο κόστος κίνησής τους και την αύξηση του χρονικού διαστήματος για συντήρηση και βλάβες.

 Οι υπηρεσίες αιχμής

Υπηρεσίες αιχμής στο λεκανοπέδιο της Αττικής, όπως Άμεση Δράση, ομάδες «Ζ», «ΔΙ.ΑΣ.» και Ασφάλεια Αττικής αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα με την ακινητοποίηση των οχημάτων τους. Από τις περίπου 1.300 μοτοσυκλέτες της Διεύθυνσης Άμεσης Δράσης, κινούνται οι 480, ενώ από τα 180 περιπολικά οχήματα κινούνται μόλις τα 75.

 Το μηνιαίο κόστος συντήρησης των παραπάνω οχημάτων κυμαίνεται στα 100.000 ευρώ. Η «ηλικία» και η καθυστέρηση των σέρβις και επισκευών, έχει προκαλέσει σοβαρές βλάβες, όπως «κάψιμο» κινητήρων και «σπάσιμο» σασμάν. Ο αριθμός των περιπολιών φυσικά δεν έχει αλλάξει ή μειωθεί, ωστόσο γίνεται με τις ίδιες μοτοσυκλέτες και περιπολικά, τα οποία δεν «ξεκουράζονται» και σύντομα θα παρουσιάσουν και αυτά, σοβαρά προβλήματα.

«Βρισκόμαστε μπροστά σε μία ατέρμονη κατάσταση. Όταν βρίσκονται χρήματα για τη συντήρηση και επισκευή ακινητοποιημένων οχημάτων, τα φτιάχνουμε αλλά στη συνέχεια χαλάνε εκείνα που χρησιμοποιούσαμε περισσότερο μέχρι να φτιάξουμε τα χαλασμένα. Παίζουμε ένα “γύρω-γύρω όλοι”», αναφέρει στέλεχος της ΕΛ.ΑΣ.

 Οι προσπάθειες του υπουργείου

Από την πλευρά του το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη προσπαθεί να απορροφήσει κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση (από το ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας και Εξωτερικών Συνόρων), που θα μπορούσαν να δώσουν μία «ανάσα» στην ΕΛ.ΑΣ.

Στο πλαίσιο αυτό έχει συσταθεί ειδική επιτροπή στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, προκειμένου να απευθυνθούν σε αντιπροσωπείες αυτοκινητοβιομηχανιών στη χώρα μας για να αξιολογήσουν την χαμηλότερη προσφορά με τις υψηλότερες προδιαγραφές οχημάτων που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αστυνομίας.

 Ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης Δημήτρης Αναγνωστάκης και ο Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. Κωνσταντίνος Τσουβάλας συνεχίζουν τις διαβουλεύσεις με τις πρεσβείες χωρών που έχουν μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, προκειμένου να επιτευχθεί κάποια δωρεά σημαντικού αριθμού οχημάτων με αντιστάθμιση τη συντήρηση, επισκευή και την αγορά ανταλλακτικών από εξουσιοδοτημένα συνεργεία τους.

Το προηγούμενο χρονικό διάστημα η συμφωνία προμήθειας 5.000 οχημάτων με πετρελαιοκίνηση από κορεατική εταιρεία «ναυάγησε» οριστικά, παρά τα αρχικά ενθαρρυντικά σημάδια.

Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο κ. Αναγνωστάκης, επεσήμανε ότι από τα 13.000 αυτοκίνητα και τις 5.000 μοτοσυκλέτες, το 70% ήταν ακινητοποιημένα, όταν ανέλαβε την συγκεκριμένη θέση. Ανέφερε ότι το 2015 και 2016, πήραν 850 οχήματα είτε κατασχεμένα από τον Ο.Δ.Δ.Υ., είτε μέσα από τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτούμενα προγράμματα, είτε από το Π.Δ.Ε., Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ωστόσο δεν αρκούν, όπως ο ίδιος ο κ. Αναγνωστάκης, παραδέχθηκε.

«Από το εθνικό πρόγραμμα Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας, ήδη, είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός, έχουμε ένα ποσό 12.300.000 ευρώ, για προμήθεια αυτοκινήτων. Από το ίδιο πρόγραμμα, από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας, 4.500.000 περίπου για τον ίδιο λόγο. Αξιοποιούμε την επείγουσα βοήθεια και μέσα από αυτή προμηθευόμαστε άμεσα, 21 λεωφορεία, 73 αγροτικά φορτηγάκια, τύπου αγροτικού και η συνολική αξία των δύο αυτών προμηθειών, ξεπερνούν τα 5.000.000 ευρώ» δήλωσε στην τηλεοπτική του συνέντευξη.

 Τα «εξαφανισμένα» οχήματα

Ένα άλλο πρόβλημα που καταγγέλλεται από συνδικαλιστές είναι ότι τα λίγα καινούργια πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα της ΕΛ.ΑΣ. που αποκτήθηκαν με κονδύλια της Ε.Ε. δεν διατίθενται στις μάχιμες υπηρεσίες.

«Πολύ σπάνια φτάνουν σε εμάς καινούργια οχήματα. Ο σημερινός διοικητής μιας οποιασδήποτε υπηρεσίας μόλις πάει στο γραφείο του σκέφτεται πρώτα πόσο οχήματα έχει, τι αναλώσιμα λείπουν και μετά τις υποθέσεις με τις οποίες πρέπει να ασχοληθεί το προσωπικό του. Τα όποια ελάχιστα καινούργια οχήματα… εξαφανίζονται και «παρκάρουν» έξω από τις κατοικίες υψηλών στόχων», δηλώνει χαρακτηριστικά υψηλόβαθμο στέλεχος της ΕΛ.ΑΣ..

 Πολλαπλασιάστηκαν οι δωρεές

Μπροστά σε αυτό το σκηνικό, οι αποφάσεις του αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. και άλλων αστυνομικών υπηρεσιών για «αποδοχή δωρεών» έχουν πολλαπλασιαστεί σημαντικά.

Δωρητές είναι συνήθως ιδιώτες που βλέποντας την δύσκολη κατάσταση αποφασίζουν να βοηθήσουν. Μόνο στις 24 και 25 Ιανουαρίου 2016 εκδόθηκαν περισσότερες από 10 αποφάσεις για αποδοχή δωρεών «παντός τύπου».

Από αυτές ξεχωρίζει η δωρεά του «Φιντέλ». Πρόκειται για έναν σκύλο ράτσας λαμπραντόρ που δωρήθηκε στο Αστυνομικό Τμήμα του αεροδρομίου Ηρακλείου από έναν αρχιφύλακα. Ο «Φιντέλ» θα χρησιμοποιηθεί σε θέματα ανίχνευσης εκρηκτικών υλών και θα αντικαταστήσει τη «Τζίνα», που «λόγω γήρατος παρουσιάζει μειωμένη απόδοση.

Η Ιερά Μητρόπολη Σερβιών και Κοζάνης προσέφερε τέσσερις στολές στην ομάδα ΔΙ.ΑΣ. Κοζάνης, μεγάλη εταιρία προσέφερε δύο οχήματα για την κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών του Τμήματος Τροχαίας Αγίας Παρασκευής και του Αστυνομικού Τμήματος Κορωπίου, αγροτικός συνεταιρισμός προσέφερε μία συσκευή Fax στο Τμήμα Ασφαλείας Λιβαδειάς, εταιρία δώρισε 10 κράνη στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Κρήτης, αρχιφύλακας προσέφερε έναν εκτυπωτή στο Τμήμα Ασφαλείας Κορωπίου, μεγάλη κατασκευαστική εταιρία προσέφερε έναν υπολογιστή και μία οθόνη στο Τμήμα Τροχαίας Άρτας, ιδιώτης προσέφερε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή στο Τμήμα Ασφαλείας Κοζάνης, επιχείρηση-κολοσσός δώρισε υπολογιστή και οθόνη στο Αστυνομικό Τμήμα Πατησίων, εταιρία δώρισε μεταχειρισμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό (17 ηλεκτρονικούς υπολογιστές, 11 οθόνες, ένα σκάνερ, 60 τηλεφωνικές συσκευές, πέντε λάπτοπ και τέσσερις εκτυπωτές στην Υποδιεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών Βορείου Ελλάδος, ενώ αστυνομικός διευθυντής προσέφερε υπολογιστή στο Επιτελείο της Διεύθυνσης Αστυνομίας Μαγνησίας.

thetoc.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου