Συνεντεύξεις

Ι. Γερονικόλας: «Οι ξενοδοχειακές μονάδες της Ρόδου είναι εξαιρετικές και ανταγωνιστικές»

Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη

Σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του, ο κ. Ιάκωβος Γερονικόλας, από τους πρωτεργάτες του τουριστικού θαύματος της Ρόδου, μιλά στη «δημοκρατική» για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που έχει να διαχειριστεί ο κλάδος. Ο κ. Γερονικόλας ξενοδόχος και πρώην αντιπρόεδρος στην ΗΑΤΤΑ (Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων) αναφέρει ότι το προϊόν της Ρόδου έχει εξελιχθεί αρκετά και ότι οι ξενοδοχειακές μονάδες είναι εξαιρετικές και ανταγωνιστικές. Παρόλα αυτά, τα πράγματα θα μπορούσαν να ήταν πολύ καλύτερα για το νησί, εάν υπήρχε ουσιαστική και αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ κράτους και τοπικών φορέων. Επιπλέον, ο κ. Γερονικόλας αναφέρει ότι η υπέρμετρη φορολόγηση πλήττει την ανταγωνιστικότητα του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, γεγονός που θα έχει συνέπειες στο μέλλον.
• Κύριε Γερονικόλα, πρόσφατα βραβευτήκατε στην επετειακή εκδήλωση για τα 90 χρόνια της FEDHATTA για την προσφορά σας στον Τουρισμό. Τι σημαίνει για εσάς μία τέτοια τιμητική διάκριση;
Είναι ευχάριστο που η καινούρια γενιά αναγνωρίζει τις προσπάθειές μας. Δεν μας ξέχασε και μας τιμά. Επίσης, ήταν μεγάλη τιμή, καθώς και μεγάλη χαρά για μένα να συναντήσω φίλους και συνεργάτες, όπως τον Πέτρο Ποταμιάνο, πρωτεργάτη του θαλάσσιου τουρισμού και τον Κώστα Κουλουβάτο, υιό του Χρήστου Κουλουβάτου της HERMES, και αυτός πρωτεργάτης των οργανωμένων εκδρομών με την CHAT TOURS, και αρκετούς ακόμη φίλους, που όλοι μαζί βοηθήσαμε να αναπτυχθεί ο μαζικός τουρισμός.
Προσωπικά πιστεύω στη νέα γενιά και θέλω να συγχαρώ τους νέους οι οποίοι ασχολούνται με τον κλάδο, παρά τις αντίξοες συνθήκες που υπάρχουν σήμερα. Και πρέπει να εμπιστευθούμε τη νέα γενιά εάν θέλουμε να κρατήσουμε τα ξενοδοχεία στα χέρια μας, να μείνει ο πλούτος που παράγει το νησί στον τόπο.
• Είστε από τους «πρωτεργάτες» του λεγόμενου τουριστικού θαύματος της Ρόδου. Πιστεύετε ότι η πορεία που έχει ακολουθήσει η Ρόδος στον τουρισμό είναι η ενδεδειγμένη;
Τα πράγματα για τον τουρισμό στη Ρόδο, θα μπορούσαν να είναι πολύ καλύτερα, εάν η συνεργασία μεταξύ κράτους και φορέων, που εμπλέκονται στον τουρισμό ήταν πιο ουσιαστική και αποτελεσματική. Η Ρόδος κατόρθωσε να αποκτήσει μαρίνα το 2017, ενώ έπρεπε να έχει 2 ή 3 μαρίνες εδώ και 30 χρόνια. Καθώς επίσης το Golf, το οποίο ξεκίνησε το 1970 και εγκαταλείφθηκε με υπαιτιότητα του κράτους, ενώ σήμερα θα έπρεπε να έχουμε ακόμη 3 γήπεδα. Έτσι, θα είχαμε επιτύχει την επιμήκυνση της σεζόν και μάλιστα τους μήνες με χαμηλή ή ανύπαρκτη τουριστική κίνηση, ενώ θα δεχόμασταν τουρίστες, με μεγαλύτερη οικονομική άνεση.
Ακόμη, θα έπρεπε να έχουμε οργανωμένες σχολές εκπαίδευσης προσωπικού όλων των κλάδων για τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια, έτσι ώστε οι επαγγελματίες του τουρισμού να έχουν καλύτερη κατάρτιση.
• Ποια η άποψή σας για την τουριστική προβολή της Ρόδου σήμερα;
Είναι αξιόλογη η προσπάθεια που γίνεται από όλους τους φορείς, με οργανωμένες παρουσίες στις σημαντικότερες εκθέσεις, και απ’ ότι φαίνεται γίνεται καλή δουλειά που αποφέρει αποτελέσματα. Το προϊόν της Ρόδου έχει εξελιχθεί αρκετά και οι ξενοδοχειακές μονάδες είναι εξαιρετικές και ανταγωνιστικές.
• Η αυξημένη φορολόγηση και η επιβολή του τέλους διανυκτέρευσης πόσο πλήττουν την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος;
Το τουριστικό προϊόν μας, είναι ήδη υπερφορολογημένο και λόγω αυτού έχει δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα ανταγωνιστικότητας με τις άλλες χώρες. Η επιβολή επιπλέον του τέλους διανυκτέρευσης, θα δημιουργήσει ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα με τις γνωστές επιπτώσεις.
Ήδη είναι μεγάλη η επιβάρυνση για τα νησιά το 24% του ΦΠΑ. Έρχεται αυτός ο νέος φόρος να δυσκολέψει τα πράγματα ακόμη περισσότερο. Πρόκειται δε για φόρο που εισπράττεται από τους πελάτες. Δεν γνωρίζουμε κατά πόσο θα είναι ενημερωμένοι και διατεθειμένοι οι πελάτες να πληρώσουν αυτό το φόρο. Δεν αποκλείεται να υπάρξουν δυσαρέσκειες και παρεξηγήσεις.
Η μεγάλη ζήτηση της χώρας μας, οφείλεται κατά ένα μέρος στην ασφάλεια που προσφέρει , αλλά και στο αναβαθμισμένο ελληνικό προϊόν που οφείλεται στις μεγάλες προσπάθειες των επιχειρηματιών. Ωστόσο, είναι υπαρκτός ο κίνδυνος όταν ηρεμήσουν οι γειτονικές μας χώρες από τα εσωτερικά τους προβλήματα, να μην είμαστε πλέον τόσο ευνοούμενοι. Γι αυτό είναι σημαντικό να επανέλθει ο προηγούμενος μειωμένος ΦΠΑ στα νησιά και η περαιτέρω μείωση στην υψηλή φορολογία.
• Πιστεύετε ότι θα ανακάμψουν οι αγορές της Τουρκίας και της Βορείου Αφρικής;
Πιστεύω ότι σε κάποιο βαθμό θα ανακάμψουν. Δεν θα αυξηθούν οι αφίξεις μόνο από τη Ρωσία, αλλά γενικότερα από τις αγορές της Ευρώπης. Η φετινή σεζόν δεν θα είναι τόσο εύκολη όσο φαντάζεται κανείς. Υπάρχουν αρκετές προκρατήσεις και συνεπώς έχουν δοθεί πολλές προσφορές. Γενικά, δεν προβλέπω να είναι πολύ καλύτερη η σεζόν συγκριτικά με το 2017. Πολύ πιο δύσκολα θα είναι όμως τα πράγματα το 2019, όταν θα έχουν ανακάμψει πλήρως οι αγορές της Τουρκίας και της Αιγύπτου.

• Τι θα πρέπει να προσέξει λοιπόν η κεντρική διοίκηση ώστε να αποφευχθούν τα προβλήματα μελλοντικά;
Ο τουρισμός είναι ο μόνος κλάδος ο οποίος φέρνει έσοδα στα ταμεία του κράτους, γιατί δυστυχώς όλοι οι άλλοι κλάδοι υποφέρουν. Όμως ο τουρισμός έχει επωμιστεί πολλά βάρη και αυτό θα πρέπει να το προσέξουν οι ιθύνοντες. Είναι μεγάλο λάθος η υπέρμετρη επιβάρυνση του τουριστικού κλάδου. Η υπερφορολόγηση πλήττει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και αυτό θα έχει αρνητικές συνέπειες.
• Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την τουριστική περίοδο του 2018; Ποιες αγορές θα πρωτοστατήσουν; Η διαφαινόμενη αύξηση των αφίξεων, θα έχει και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα σε οικονομικό επίπεδο;
Οι παραδοσιακές μας αγορές, δηλαδή η Αγγλία, η Γερμανία, το Ισραήλ και οι Σκανδιναβικές χώρες θα πάνε για ακόμη μια χρονιά καλά. Φυσικά, η αύξηση των αφίξεων δεν θα έχει τις προσδοκώμενες εισπράξεις, αφού οι προκρατήσεις εμπεριέχουν και σημαντικές εκπτώσεις.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου