Σε 15 τρισ. δολάρια αναμένεται να ανέλθει η συμβολή των ταξιδιών αναψυχής στις αερομεταφορές, τα ξενοδοχεία και άλλες υπηρεσίες τουρισμού παγκοσμίως μέχρι το 2040, έναντι 5 τρισ. δολαρίων το 2024, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Boston Consulting Group.
Οι σημαντικότεροι παράγοντες που θα ωθήσουν στην εκτόξευση αυτή είναι η διεύρυνση της μεσαίας τάξης πολλών ανερχόμενων αγορών, με υψηλή διάθεση για ταξίδια, και η αυξανόμενη έμφαση στην απόκτηση εμπειριών παρά υλικών αγαθών.
Η έρευνα δείχνει ένα εντελώς διαφοροποιημένο τοπίο στα ταξίδια αναψυχής τα επόμενα χρόνια, με το ταξιδιωτικό κοινό του μέλλοντος να αποτελείται από διαφοροποιημένα χαρακτηριστικά και προτιμήσεις, και όλο και μεγαλύτερους αριθμούς ταξιδιωτών από τις ανερχόμενες αγορές της Κίνας, της Ινδίας, της Σουδικής Αραβίας, της Βουλγαρίας και της Καμπότζης.
Σύμφωνα με την έρευνα της BCG, τα ταξίδια αναψυχής, βάσει αριθμού διανυκτερεύσεων, πρόκειται να παρουσιάσουν ανάπτυξη 4% σε ετήσια βάση από το 2024 έως το 2029, και στη συνέχεια κατά 3% ετησίως μέχρι το 2040. Τα ταξίδια αναψυχής εσωτερικού αντιπροσωπεύουν την πλειονότητα των διανυκτερεύσεων και ακολουθούν τα περιφερειακά και τα διεθνή ταξίδια.
Οι δαπάνες στα ταξίδια αναψυχής αναμένεται επίσης να εκτιναχθούν, με ετήσια αύξηση 8% μέχρι το 2029 και +7% μέχρι το 2040.
Αναφορικά με τα διεθνή ταξίδια αναψυχής, η έρευνα προβλέπει ότι οι δαπάνες πρόκειται να υπερτριπλασιαστούν από 425 δισ. δολάρια το 2024 σε σχεδόν 1,4 τρισ. δολάρια το 2040, με αύξηση των διανυκτερεύσεων από σχεδόν 2 δισ. σε 5 δισ.
Οι παραλίες, οι διακοπές στη φύση και στις πόλεις συνεχίζουν να προσελκύουν τους περισσότερους ταξιδιώτες με σκοπό την αναψυχή, με τους μοναχικούς ταξιδιώτες να προτιμούν τις πόλεις ελαφρώς σε μεγαλύτερο βαθμό συγκριτικά με τους υπόλοιπους. Ωστόσο, πλέον αναζητούν προορισμούς που προσφέρουν εμπειρίες με νόημα, ενώ τα ταξίδια με επίκεντρο την ευεξία και την πνευματικότητα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, με άνοδο της ζήτησης για πενυματικά καταφύγια, resort ολιστικής υγείας και ταξίδια με επίκεντρο την θρησκεία.
Νέο κύμα ταξιδιωτών από Κίνα, Ινδία και Σαουδική Αραβία
Σε επίπεδο αγορών, οι «έμπειροι» στα ταξίδια Αμερικανοί, Βρετανοί και Γερμανοί, παρουσιάζουν υψηλά επίπεδα δαπανών και διανυκτερεύσεων σε καταλύματα, όμως η πρόβλεψη ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια είναι μέτρια. Αντίθετα, ρυθμούς «σπριντ» καταγράφονται στο νέο κύμα ταξιδιωτών, που προέρχεται κυρίως από ανερχόμενες αγορές όπως η Κίνα, η Ινδία και η Σαουδική Αραβία.
Κίνα | Ενώ η αύξηση δαπανών για ταξίδια αναψυχής στην Κίνα ήταν μέτρια από το 2019 έως το 2024 —επηρεασμένη από τον COVID-19— η χώρα αναμένεται να συνεχίσει την ισχυρή αναπτυξιακή της πορεία με αυξήσεις δαπανών άνω του 10% ετησίως, ανεξάρτητα από τον προορισμό: οι δαπάνες για εγχώρια ταξίδια θα αυξάνονται κατά 10% ετησίως, για περιφερειακά ταξίδια κατά 11% και για διεθνή ταξίδια κατά 11%. Η Κίνα αναμένεται να είναι η χώρα με τις υψηλότερες δαπάνες για ταξίδια αναψυχής τα επόμενα χρόνια. Σε παρόμοιο επίπεδο, οι εγχώριες, περιφερειακές και διεθνείς διανυκτερεύσεις αναμένεται να αυξηθούν ετησίως κατά 3%, 11% και 12% αντίστοιχα.
Ινδία | Η Ινδία παρουσίασε μέτρια έως ισχυρή αύξηση στις δαπάνες για ταξίδια αναψυχής από το 2019 έως το 2024, γεγονός που υποδηλώνει γρήγορη ανάκαμψη από τις επιπτώσεις που σχετίζονται με τον COVID-19 στα ταξίδια. Η έρευνα προβλέπει σημαντική συνεχιζόμενη ανάπτυξη από την εν λόγω αγορά. Οι Ινδοί ταξιδιώτες εξερευνούν όλο και περισσότερο τη χώρα τους αλλά και τον κόσμο (οι εγχώριες, περιφερειακές και διεθνείς διανυκτερεύσεις θα αυξηθούν ετησίως κατά 3%, 4% και 6% αντίστοιχα). Οι δαπάνες θα αυξηθούν ετησίως κατά 12% για το εσωτερικό, 8% σε περιφερειακό επίπεδο και 10% διεθνώς. Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι νεότερες γενιές είναι ιδιαίτερα πρόθυμες να ταξιδεύουν περισσότερο και να ξοδεύουν περισσότερα σε ταξίδια.
Σαουδική Αραβία | Η Σαουδική Αραβία βιώνει —και πιθανότατα θα συνεχίσει να βιώνει— ισχυρή αύξηση δαπανών για ταξίδια αναψυχής, ειδικά όσον αφορά τα εγχώρια ταξίδια, όπου οι δαπάνες από το 2019 έως το 2024 αυξήθηκαν κατά 10%. Οι δαπάνες για περιφερειακά ταξίδια αυξήθηκαν κατά 9%, ενώ οι δαπάνες για διεθνή ταξίδια μειώθηκαν ελαφρώς. Για το 2040, οι δαπάνες στα εγχώρια, περιφερειακά και διεθνή ταξίδια θα αυξάνονται ετησίως κατά 7%, 3% και 5% αντίστοιχα. Οι εγχώριες διανυκτερεύσεις θα αυξάνονται κατά 2% ετησίως έως το 2040, οι περιφερειακές κατά 3% και οι διεθνείς κατά 4%. Παράγοντες που συμβάλλουν στην ανοδική αυτή πορεία είναι η σημασία των θρησκευτικών ταξιδιών και η ελκυστικότητα νέων προορισμών εντός της Σαουδικής Αραβίας.
Στο ίδιο κύμα ταξιδιωτών εντάσσονται ακόμα οι αγορές του Μπαγκλαντές, της Βουλγαρίας, της Αιγύπτου, του Μαρόκου και του Βιετνάμ, ενώ ένα δεύτερο κύμα ανερχόμενων ταξιδιωτών, ξεκινώντας από χαμηλότερη ποσοτική βάση, θα προέλυει από τη Βολιβία, τη Μαλαισία και την Τουρκία.
Millennials και Gen-Z οι σημαντικότεροι ταξιδιώτες του μέλλοντος
Οι Millennials και η Gen-Z είναι οι πιο σημαντικοί ταξιδιώτες παγκοσμίως αφού σε σχέση με τις παλαιότερες γενιές, σχεδιάζουν περισσότερα ταξίδια. (Το μερίδιο των νεότερων γενεών που σχεδιάζουν να αυξήσουν τον αριθμό των ταξιδιών είναι 4 έως 26 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από αυτό των παλαιότερων γενεών). Αυτές οι ομάδες είναι εξοικειωμένες με τα κινητά, είναι κοινωνικά ενσυνείδητες και έχουν υψηλή διαδικτυακή αλληλεπίδραση. Σημαντικό τμήμα αναδυόμενων αγορών, όπως η Ινδία και η Κίνα, ωστόσο, συνεχίζει να αποτελείται από Gen-X.
Παράλληλα, τα διαγενεακά ταξίδια βρίσκονται σε άνοδο λόγω του μεταβαλλόμενου τρόπου ζωής, των ευέλικτων εργασιακών ρυθμίσεων και της γήρανσης του πληθυσμού. Υπολογίζεται ότι το 10% των ταξιδιωτών σε όλες τις αγορές πραγματοποιούν τέτοια ταξίδια, τα οποία είναι ιδιαίτερα διαδεδομένα σε ορισμένες χώρες, όπως το Βιετνάμ, η Ινδία, το Μεξικό και η Σαουδική Αραβία.
Ταυτόχρονα, τα solo ταξίδια έχουν γίνει κυρίαρχη τάση και όχι μια εξειδικευμένη αγορά. Σήμερα, το 18% έως 39% των ταξιδιωτών λένε ότι ταξιδεύουν μόνοι, κυρίως οι Millennials και οι Gen-Z. Οι solo ταξιδιώτες τείνουν να προτιμούν αστικούς προορισμούς με εκδηλώσεις και αναζητούν τοποθεσίες με χαρακτηριστικά πολιτιστικού, ιστορικού, πνευματικού, θρησκευτικού ενδιαφέροντος και ευεξίας, ενώ ενδιαφέρονται να συνδεθούν και με ομοϊδεάτες τους.
Αναφορικά με τα κίνητρα των διακοπών, πέρα από τη διάθεση για ταξίδια, οι άνθρωποι αναζητούν λόγους πέρα από το να κάνουν απλώς διακοπές, ψάχνοντας νόημα, ευκολίες και εμπειρίες που συμβαδίζουν με τον τρόπο ζωής τους. Παρότι κυριότερος λόγος διακοπών παραμένει η ξεκούραση, η απόδραση, η εξερεύνηση, οι εξωτερικές δραστηριότητες και η επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς, καταγράφεται έντονη ζήτηση για υγεία και ευεξία, για γαστρονομικές απολαύσεις, ακόμα και για συνδυασμό εργασίας και αναψυχής.
Ειδικότερα,
ο γαστρονομικός τουρισμός αποτελεί κορυφαίο κίνητρο διακοπών για τους ταξιδιώτες από την Κίνα, το Βιετνάμ και την Ινδονησία
τα θρησκευτικά ταξίδια ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τους ταξιδιώτες από την Ινδία, τη Νιγηρία και τη Σαουδική Αραβία
οι ταξιδιώτες από καθιερωμένες αγορές προτιμούν εξερεύνηση, υγεία και ευεξία, καθώς και ρομαντικές αποδράσεις.
οι ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ και το Ην. Βασίλειο επιθυμούν ταξίδια για εκπαιδευτικούς λόγους.
Επιπλέον, οι αναδυόμενες αγορές παρουσιάζουν μεγαλύτερη ευελιξία στα ταξίδια bleisure σε σύγκριση με τις χώρες με υπερβολική ταξιδιωτική εμπειρία (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία). Πάνω από το 70% των ταξιδιωτών σε χώρες αναδυόμενων αγορών όπως η Κίνα, η Ινδία, η Νιγηρία και η Σαουδική Αραβία σχεδιάζουν να συνδυάσουν επαγγελματικά ταξίδια με ταξίδια αναψυχής, έναντι αντίστοιχου ποσοστού μόλις 15% έως 30% των ταξιδιωτών στις καθιερωμένες αγορές.
Τα 5 αρχέτυπα των ταξιδιωτών του μέλλοντος
Τέλος, η έρευνα παρουσιάζει 5 αρχέτυπα ταξιδιωτών του μέλλοντος, τα οποία είναι…
Χαλάρωση. Η επιθυμία για χαλάρωση παραμένει κυρίαρχη και σταθερή ανάγκη, ιδιαίτερα για τις παλαιότερες γενιές. Οι ταξιδιώτες της κατηγορίας αυτής επιδιώκουν να αναζωογονηθούν, να επισκεφθούν αγαπημένα τους πρόσωπα και να εξερευνήσουν νέους προορισμούς και τη φύση. Αν και δεν είναι το κορυφαίο αρχέτυπο σε καμία χώρα, είναι υπαρκτό σε καθεμία.
Διασκέδαση. Αυτοί οι ταξιδιώτες ενδιαφέρονται για ελευθερία, απόδραση και απόλαυση. Τα ενδιαφέροντά τους περιλαμβάνουν εξερεύνηση, φαγητό, περιπέτεια και ψώνια. Αυτό το αρχέτυπο είναι ιδιαίτερα συνηθισμένο στη Γερμανία και την Κίνα.
Ασφάλεια. Οι ταξιδιώτες αυτής της ομάδας εκτιμούν τις επιλογές ασφάλειας και υγείας για τους ίδιους και τις οικογένειές τους, και συνήθως πρόκειται για επισκέπτες από τη Νιγηρία, την Ινδία, το Βιετνάμ και τη Σαουδική Αραβία.
Αξία με νόημα. Τα άτομα αυτής της κατηγορίας επιθυμούν άνεση, καλή σχέση ποιότητας-τιμής και ταξίδια χωρίς άγχος με την οικογένεια και τους φίλους. Ταξιδεύουν με βασική επιδίωξη τη σύνδεση, το φαγητό και την εξερεύνηση. Οι ταξιδιώτες από τις δυτικές χώρες δίνουν ιδιαίτερη έμφαση σε αυτές τις ανάγκες.
Ασυμβίβαστοι. Αυτοί οι ταξιδιώτες -πολλοί από τους οποίους προέρχονται από αναδυόμενες αγορές όπως η Κίνα, η Ινδία, η Ινδονησία, το Μεξικό και η Σαουδική Αραβία και είναι millennials και Gen-Z- αψηφούν την εύκολη κατηγοριοποίηση. Τα θέλουν όλα: χαλάρωση και συναρπαστικές, υψηλής ποιότητας εμπειρίες. Αναζητούν επίσης μια ισορροπία άνεσης, αξίας και βιωσιμότητας. Οι επιθυμίες τους αντικατοπτρίζουν τις τάσεις για «premiumization» και «εμπειρίας σε αντιδιαστολή με τα υλικά αγαθά», λόγοι για τους οποίους η πολυτέλεια βρίσκεται επίσης σε άνοδο.
Πηγή: tornosnews.gr