Συνέντευξη στον Δημ. Γκαρτζώνη

Ο Στέλιος Καμπάνταης είναι το πρόσωπο των ημερών. Ο 32χρονος πρόεδρος του Σωματείου Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων Ρόδου «Κολοσσός», στο σύντομο διάστημα της θητείας του έχει πετύχει μία σημαντική νίκη. Κατάφερε να πείσει για τις νόμιμες διεκδικήσεις του Σωματείου του.
Η απεργία των οδηγών τουριστικών λεωφορείων, έχει συσπειρώσει πολλά επαγγελματικά και εργατικά σωματεία. Τα δικαστήρια αποφάνθηκαν για τη νομιμότητα των κινητοποιήσεων και όπως δηλώνει ο κ. Καμπάνταης σε συνέντευξή του στη «δημοκατική», πλέον τίποτε δεν μπορεί να σταματήσει τον αγώνα τους για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας.
Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά τη συνέντευξη του προέδρου του Σωματείου Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων Ρόδου «Κολοσσός», κ. Στέλιου Καμπάνταη:
• Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το επάγγελμα του οδηγού τουριστικού λεωφορείου;
Ξεκίνησα το 2008, όταν ένας φίλος μου αγόρασε δεύτερο λεωφορείο και με παρακίνησε να εργαστώ ως οδηγός. Τότε οι συνθήκες ήταν σαφώς καλύτερες. Έβγαλα επαγγελματικό δίπλωμα και έτσι μπήκα στον κλάδο.
• Ποιες είναι οι δυσκολίες και ποια τα καλά του επαγγέλματος;
Το επάγγελμα του οδηγού τουριστικού λεωφορείου έχει πολλά καλά και αντίστοιχα πολλές δυσκολίες. Είναι ωραίο να έρχεσαι σε επαφή με ανθρώπους απ΄ όλη την Ευρώπη και απ’ όλο τον κόσμο που έρχονται να επισκεφθούν τη Ρόδο. Είναι δε εξαιρετικό το προνόμιο που έχουμε να βρισκόμαστε καθημερινά σε όλα αυτά τα αξιοθέατα και τα πανέμορφα σημεία της Ρόδου.
Οι δυσκολίες έχουν να κάνουν με τα πάρεργα όπως το αχθοφορικό έργο που αναγκαστικά επιτελούμε καθημερινά. Ιδιαίτερα όμως θα σταθώ στα εξαντλητικά ωράρια εργασίας. Είναι σύνηθες για ένα οδηγό να βρίσκεται στο τιμόνι έως και 20 ώρες τη μέρα! Είναι βάρβαρο το ωράριο αυτό.
Ξεκινώντας από το αεροδρόμιο για να φθάσουμε στη Νότια Ρόδο, θα σταματήσουμε σε πολλούς σταθμούς κατά τη διάρκεια της διαδρομής, θα αφήσουμε κόσμο, θα φορτώσουμε και θα ξεφορτώσουμε βαλίτσες. Θα μπλέξουμε σε κίνηση, θα πρέπει να κουμαντάρουμε τον μεγάλο όγκο του οχήματος… Μία διαδρομή με ενδιάμεσες στάσεις, μπορεί να διαρκέσει έως και τρεις ώρες. Και μπορεί ένας οδηγός να κάνει πέντε και έξι τέτοια transfer την ημέρα.
Όλες αυτές τις δυσκολίες μπορεί να μη τις αντιλαμβάνεται ο πολύς κόσμος, καλούμαστε όμως να τις αντιμετωπίσουμε καθημερινά με χαμόγελο αφού έχουμε να κάνουμε με τους επισκέπτες του νησιού μας, στους οποίους οφείλουμε να δείχνουμε πάντα το καλύτερό μας πρόσωπο. Οι οδηγοί είμαστε συνέχεια μαζί με τους τουρίστες. Τους μεταφέρουμε από και προς το ξενοδοχείο, στο λιμάνι, στις εκδρομές τους. Έχουμε άμεση επαφή μαζί τους. Ο γύρος της Ρόδου διαρκεί π.χ. 13 ώρες συνολικά. Στο τέλος της μέρας βγάζουμε μαζί τους φωτογραφίες, ανταλλάσσουμε τηλέφωνα, γινόμαστε φίλοι στα κοινωνικά δίκτυα.
Οφείλω να πω στο σημείο αυτό, ότι το επίπεδο των συναδέλφων είναι πάρα πολύ υψηλό. Όλα τα παιδιά είναι υπεύθυνα και φιλότιμα. Αντιμετωπίζουν την κάθε δυσκολία με άψογο επαγγελματισμό. Και απαιτείται υψηλός επαγγελματισμός καθώς η θέση μας συνδέεται με πολλές ευθύνες.
• Θα λέγατε ότι είναι επικερδές το επάγγελμα του οδηγού τουριστικού λεωφορείου στη Ρόδο;
Αντιλαμβανόμαστε κι εμείς οι ίδιοι ότι οι συνθήκες δεν είναι πλέον ιδανικές. Δεν είναι τα πράγματα όπως ήταν πριν από μία δεκαετία. Δίνονται πολλές προσφορές στις τιμές των πακέτων, ενώ και η υψηλή φορολογία αποτελεί βραχνά. Αυτό όμως που πρέπει να γίνει αντιληπτό, είναι ότι την τελευταία δεκαετία έχει διογκωθεί σημαντικά ο αριθμός των τουριστών που δέχεται το νησί.
Οι αφίξεις-αναχωρήσεις έχουν αυξηθεί κατά ένα εκατομμύριο χονδρικά, πράγμα που σημαίνει ότι οι μετακινήσεις έχουν αυξηθεί κατά 35%, ενώ δεν έχει επεκταθεί απαραίτητα ο στόλος των τουριστικών λεωφορείων και ο αριθμός των επαγγελματιών οδηγών. Αναγκαζόμαστε συνεπώς να εκτελούμε εξαντλητικά ωράρια εργασίας για να φέρουμε εις πέρας το μεταφορικό έργο. Κι ενώ δουλεύουμε κάτω από αντίξοες συνθήκες, οι απολαβές μας απέχουν πολύ από το προσδοκώμενο. Έχουν αναρτηθεί κάποιες συμβάσεις εργασίας στον Σ.ΕΠ.Ε. που αν τις δει κανείς θα τρίβει τα μάτια του. Τα προβλεπόμενα επιδόματα για νυχτερινή απασχόληση, υπερωριακή εργασία, αχθοφορικό έργο κλπ. ανεβάζουν σημαντικά το ύψος της μισθοδοσίας. Αυτοί οι μισθοί δεν πλησιάζουν ούτε στο ελάχιστο τους δικούς μας.
Όχι λοιπόν δεν μπορεί να πει κανείς ότι είναι καλά αμειβόμενο το επάγγελμα του οδηγού τουριστικού λεωφορείου στη Ρόδο.
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα, πώς αντεπεξέρχεστε οι οδηγοί στα καθήκοντά σας κάτω από αυτές τις συνθήκες…
Αυτό που χρειάζεται είναι εμπειρία και αγάπη γι’ αυτό που κάνεις. Αν δεν την αγαπάς αυτή τη δουλειά, δεν μπορείς να την κάνεις. Και όντως, όλοι μας αγαπάμε τη δουλειά μας. Διαφορετικά δεν θα μπορούσαμε να αντεπεξέλθουμε στις απαιτήσεις, θα είχαμε αφήσει το τιμόνι προ πολλού.
• Είστε ο νεαρότερος πρόεδρος που υπηρέτησε το Σωματείο Οδηγών Λεωφορείων της Ρόδου «Κολοσσός». Πώς φθάσετε σε αυτή τη θέση;
Όπως σας εξήγησα, ασχολούμαι με το επάγγελμα από το 2008 με ένα διάλειμμα δύο ετών. Επιχείρησα να κάνω μία δική μου επιχείρηση με κέρδισε όμως το τιμόνι, οπότε επέστρεψα στα λεωφορεία. Όταν λοιπόν επέστρεψα θέλησα να ασχοληθώ με το συνδικαλισμό για να βοηθήσω κι εγώ όσο μπορούσα στην επίλυση κάποιων χρόνιων προβλημάτων του κλάδου. Στην προηγούμενη θητεία του δ.σ. κατέλαβα τη θέση του αντιπροέδρου. Στα τέλη του 2017 μετά την παραίτηση του προέδρου, ανέλαβα πρόεδρος και οδήγησα το Σωματείο σε εκλογές.
Το Σωματείο μας ήταν αποδυναμωμένο τότε. Οι προηγούμενοι πρόεδροι αδιαφορούσαν εντελώς για την τύχη του κλάδου. Υπήρχε πλήρης αδράνεια για πολλά χρόνια. Δυσκολευτήκαμε να συγκροτήσουμε ψηφοδέλτιο. Κατάφερα όμως να συγκεντρώσω μία ομάδα συναδέλφων, να κάνω ένα αξιόμαχο συνδυασμό με τον οποίο κατεβήκαμε στις εκλογές. Η συνέχεια είναι λίγο-πολύ γνωστή.
Καταφέραμε σήμερα παρ’ όλες τις απειλές και τους εκβιασμούς που δέχονται οι συνάδελφοι να προβούμε σε μία κινητοποίηση όπου συμμετέχουν 120-130 οδηγοί. Αν μη το άλλο, αυτή η συμμετοχή φανερώνει το αξιόμαχο του συλλόγου μας.
Και είμαστε στις επάλξεις για να διεκδικήσουμε όλα όσα δικαιούμαστε. Ζητούμε την επίλυση προβλημάτων του κλάδου τα οποία διαιωνίζονται λόγω της αδιαφορίας και της αδράνειας που υπήρχε όλα τα προηγούμενα χρόνια.
• Πώς επήλθε η ρήξη με την εργοδοσία; Ποιο είναι το χρονικό της προκήρυξης των απεργιακών σας κινητοποιήσεων;
Κοιτάξτε, κανονικά θα έπρεπε η ίδια η εργοδοσία να αναλάβει την πρωτοβουλία της υπογραφής μίας τοπικής συλλογικής σύμβασης η οποία θα ρύθμιζε όλα τα ανοιχτά εργασιακά ζητήματα. Αυτό δεν έγινε ποτέ. Όταν λοιπόν εκλέχθηκα πρόεδρος του συλλόγου καλέσαμε την Ένωση Πρακτόρων να συζητήσουμε το ζήτημα της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Δεν ανταποκρίθηκε όμως ποτέ κανείς στο κάλεσμά μας. Κάπως έτσι φτάσαμε σήμερα στις κινητοποιήσεις. Αντίθετα με ό,τι μπορεί να πιστεύει κανείς, ζητούμε μία λύση το συντομότερο δυνατό. Θέλουμε να επιστρέψουμε στη δουλειά μας, αλλά πριν γίνει αυτό, θέλουμε να γνωρίζουμε ότι έχουν λυθεί τα εργασιακά μας θέματα με αιχμή το ωράριο απασχόλησης.
• Τι απαντάτε σε όσους επικρίνουν την απόφασή του σωματείου σας να προβεί σε απεργίες εν μέσω της τουριστικής σεζόν;
Καταλαβαίνω ότι μπορεί να υπάρχουν αντιδράσεις για την κινητοποίηση εν μέσω της υψηλής τουριστικής περιόδου. Θέλω όμως να καταστήσω σαφές, ότι δεν αποφασίσαμε εν μία νυκτί να απεργήσουμε. Η προσπάθεια συνεννόησης και συνεργασίας με την Ένωση τουριστικών πρακτόρων ξεκίνησε από το Φεβρουάριο. Κανείς όμως δεν ανταποκρίθηκε. Ακόμη και μετά την ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο με τη συμμετοχή διαφόρων φορέων και επαγγελματικών σωματείων που μας στηρίζουν, δεν φτάσαμε στο επιθυμητό επίπεδο συνεννόησης-συνεργασίας με τους πράκτορες.
Φτάσαμε λοιπόν στο σημείο να μην έχουμε άλλη λύση από την άσκηση πίεσης για να εισακουστούν τα αιτήματά μας. Δεν είχαμε προαποφασίσει εν ολίγοις να κάνουμε απεργίες τον Αύγουστο. Αυτό προέκυψε λόγω των συγκυριών.
Το δικαστήριο αποφάνθηκε περί της νομιμότητας της απεργιακής σας κινητοποίησης. Αποτελεί η απόφαση αυτή δικαίωση για εσάς;
Αυτό που έχω να δηλώσω είναι ότι πάντα πίστευα ότι έχουμε το δίκιο με το μέρος μας. Τα αιτήματά μας είναι καθ΄ όλα νόμιμα. Δεν διεκδικήσαμε τίποτε παράλογο. Πίστευα στα αιτήματά μας όπως πίστευα και στη Δικαιοσύνη. Δεν φοβήθηκα και δεν δίστασα ούτε στιγμή. Προφανώς και ο αγώνας μας δικαιώνεται μέσα απ΄όλη αυτή τη διαδικασία που περάσαμε έπειτα από την μηνυτήρια αναφορά που υπέβαλε εναντίον μας ιδιωτική εταιρεία ζητώντας να χαρακτηριστεί παράνομη και καταχρηστική η απεργιακή μας κινητοποίηση. Πλέον δεν μας σταματά τίποτε. Θα απαιτήσουμε την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης εργασίας.
Θέλω με την ευκαιρία να ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου όλους όσοι μας συμπαραστάθηκαν όλες αυτές τις ημέρες. Η Υποστήριξή τους ήταν συγκινητική.
Πώς θα χαρακτηρίζατε το ρόλο των οδηγών; Ποια είναι η θέση τους στην τουριστική αλυσίδα;
Οι οδηγοί αποτελούμε ένα βασικό κρίκο στην τουριστική αλυσίδα. Νοιαζόμαστε για τον τουρισμό και θέλουμε να βελτιώνεται συνεχώς το παρεχόμενο τουριστικό προϊόν του τόπου μας. Όπως και όσο μπορούμε είμαστε αποφασισμένοι να στηρίξουμε την προσπάθεια για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Εφόσον λοιπόν ορίσουμε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο εργασίας, είμαστε πρόθυμοι να συμμετέχουμε στην μεγάλη προσπάθεια για την επέκταση της σεζόν.
• Κλείνοντας, ποια είναι η άποψή σας για το τουριστικό προϊόν της Ρόδου και το μέλλον του τουρισμού;
Δεν χρειάζεται να μετράμε κεφάλια. Πρέπει να στοχεύουμε στην ποιότητα. Εάν προσφέρεις ποιοτικές υπηρεσίες θα μπορείς να αξιώνεις ένα ποιοτικότερο τουρισμό. Πιστεύω ότι το νησί δεν έχει ανάγκη από επιπλέον κλίνες. Άλλα πράγματα χρειάζεται. Καταναλώνουμε πολλούς πόρους και απίστευτη ενέργεια στη διαχείριση ενός τεράστιου όγκου τουριστών με το όφελος για το νησί μας να είναι πενιχρό. Αν πάρουμε ως παράδειγμα τη Μύκονο ή τη Σαντορίνη που δέχονται σαφώς λιγότερους τουρίστες ενώ τα έσοδά τους είναι πολλά περισσότερα από εμάς, θα συνειδητοποιήσουμε ότι ίσως πρέπει να επανεξετάσουμε τα πράγματα. Δεν εννοώ ότι πρέπει να μιμηθούμε τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, απλά πρέπει να αναζητούμε πάντα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ