Συνεντεύξεις

Παναγιώτης Παπαχατζής, επικοινωνιολόγος: «Στις αυτοδιοικητικές εκλογές οι υποψήφιοι πρέπει να λιώσουν πολλά παπούτσια και να περπατήσουν πολλά χιλιόμετρα»

Οδηγίες προς… ναυτιλλομένους υποψηφίους στις αυτοδιοικητικές εκλογές δίνει δύο εβδομάδες πριν ανοίξουν οι κάλπες, ο έμπειρος επικοινωνιολόγος και Strategy & Business Development Director της εταιρείας επικοινωνίας 4Hats Παναγιώτης Παπαχατζής.
Στη συνέντευξή του στη «δημοκρατική» αναφέρεται σε όσα πρέπει να κάνουν αλλά και σε εκείνα που πρέπει να αποφύγουν οι υποψήφιοι δήμαρχοι και περιφερειάρχες όπως επίσης και οι υποψήφιοι δημοτικοί, τοπικοί και περιφερειακοί σύμβουλοι, μέχρι την Κυριακή των εκλογών!

• Κύριε Παπαχατζή, σε δύο εβδομάδες ανοίγουν οι κάλπες και θα ήθελα να σας ρωτήσω πού πρέπει να επικεντρωθούν οι υποψήφιοι δήμαρχοι και περιφερειάρχες μέχρι την Κυριακή 8 Οκτωβρίου;
Αυτές οι εκλογές έχουν δύο ιδιομορφίες… Από τη μια οι διπλές εθνικές εκλογές και από την άλλη ως συνέπεια αυτών η καθυστέρηση που παρουσιάστηκε από τα κόμματα να δώσουν χρίσματα και στηρίξεις σε υποψηφίους δημάρχους και περιφερειάρχες έκαναν πολύ μικρή, «κόντυναν» ας το πούμε, την προεκλογική περίοδο των αυτοδιοικητικών εκλογών. Αυτές οι δύο εβδομάδες που απομένουν μέχρι τις εκλογές στην ουσία είναι μια τελική ευθεία, άρα αυτό που πρέπει να κάνουν οι υποψήφιοι είναι, πάνω στην στρατηγική που έχουν ήδη χαράξει, να επικεντρωθούν σε τρία θέματα που θέλουν να επικοινωνήσουν στον κόσμο και σε τρία πράγματα που θέλουν να μάθει ο κόσμος για τους ίδιους, χωρίς να αποπροσανατολίζονται με άλλα δεδομένα και πληροφορίες.
• Χωράει θα λέγατε κι άλλη πληροφορία στο κεφάλι των ψηφοφόρων οι οποίοι από τις αρχές του χρόνου, λαμβάνοντας υπ΄οψιν και τις εθνικές εκλογές, δέχονται καταιγισμό προσεγγίσεων από υποψηφίους σε όλα τα επίπεδα;
Και δεν είναι μόνο αυτό… Είναι και όλα τα γεγονότα που έχουν μεσολαβήσει μέσα στο καλοκαίρι. Η αλήθεια είναι ότι η πληροφορία που μπορεί να αφομοιώσει ένας ψηφοφόρος είναι πλέον περιορισμένη. Ας μη γελιόμαστε, ειδικά στο κομμάτι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στις προγραμματικές θέσεις μεταξύ των υποψηφίων δημάρχων υπάρχουν πολύ μικρές αποκλίσεις. Είναι άλλωστε τέτοιος ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης και οι αρμοδιότητες που είναι πάρα πολύ συγκεκριμένα αυτά για τα οποία μπορεί ένας υποψήφιος να δεσμευτεί και αυτά που μπορεί να υποσχεθεί. Αυτό σημαίνει ότι ο ψηφοφόρος επιλέγει πρόσωπο πολύ περισσότερο από προγραμματικές θέσεις. Επίσης δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στις εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πολύ σημαντικό και καταλυτικό ρόλο παίζουν και οι υποψήφιοι δημοτικοί, τοπικοί και περιφερειακοί σύμβουλοι.
• Οι υποψήφιοι δημοτικοί και περιφερειακοί σύμβουλοι, λοιπόν, τι θα πρέπει να κάνουν στις επόμενες δύο εβδομάδες;
Τον σταυρό τους! Χαριτολογώντας το λέω βέβαια, διότι έχουν δύο εβδομάδες που τους περιμένει πολλή δουλειά και τρέξιμο κι αυτό γιατί ξέρετε πολύ καλά πόσο πολυπληθές είναι το κομμάτι των υποψηφίων. Θα πρέπει να κάνουν ο,τι καλύτερο μπορούν στις επόμενες δύο εβδομάδες, να πάρουν τα πόδια τους, να πάρουν φυλλάδια στα χέρια και να προσπαθήσουν να γυρίσουν όσες περισσότερες γειτονιές και όσα περισσότερα χωριά μπορούν στοχεύοντας εκεί που τους γνωρίζουν.
Κι έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτό, διότι μιλάμε για πάρα πολλούς υποψηφίους δημοτικούς και τοπικούς συμβούλους, ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και δεν θα πρέπει να χάσουν χρόνο πια στοχεύοντας να τους γνωρίσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι, αλλά θα πρέπει να στοχεύσουν στο να εξαντλήσουν κάθε πιθανότητα να πάρουν τον σταυρό εκείνων που ήδη τους γνωρίζει.
• Και τι δεν πρέπει να κάνει ένας υποψήφιος;
Δεν πρέπει να βγάλει τοξικότητα. Ο κόσμος πλέον έχει κουραστεί από την τοξικότητα. Ειδικά το 2023 ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά με πολλά γεγονότα που βάρυναν και βαρύνουν την καθημερινότητα του κόσμου. Θα πρέπει λοιπόν οι υποψήφιοι να αποφύγουν την τοξικότητα και τους τσακωμούς ειδικά στο διαδίκτυο, με μέλη αντίπαλων συνδυασμών ή με υποστηρικτές άλλων παρατάξεων. Δεν πρέπει επίσης να εμπιστεύεται εκείνους που του υπόσχονται ότι μπορούν να του «φέρουν» σταυρούς και να θυμούνται ότι πάνω από το 50% των ψηφοδελτίων πέφτουν στις κάλπες ασταύρωτα.
• Γιατί να επιλέξει κανείς να ρίξει στην κάλπη ασταύρωτο ψηφοδέλτιο;
Για διάφορους λόγους. Γιατί ο κόσμος έχει κουραστεί, έχει «μπουκώσει» ή και γιατί μπορεί να μην γνωρίζει καλά ή και καθόλου τους υποψήφιους. Αρα λοιπόν οι υποψήφιοι έχουν ένα ευρύ πεδίο στον κύκλο τους, για να πείσουν ανθρώπους να τους ψηφίσουν.
• Ποιος είναι τελικά ο ρόλος των social media στις εκλογές και ειδικά στις αυτοδιοικητικές; Θα λέγατε ότι είναι υπερεκτιμημένος ίσως;
Ο ρόλος των social media βοηθάει και μάλιστα σημαντικά. Μπορεί να παίξει και καθοριστικό ρόλο

στην επιλογή της ψήφου αρκεί να μην έχουν αφήσει οι υποψήφιοι αυτό το κομμάτι για την τελευταία στιγμή, τον τελευταίο μήνα δηλαδή. Θα πρέπει να έχουν φροντίσει να «χτίσουν» μια παρουσία και βέβαια είναι σημαντικό το κομμάτι αυτό να το έχουν αναλάβει επαγγελματίες. Αυτό όμως αφορά τους υποψηφίους δημάρχους και περιφερειάρχες.
Οι υποψήφιοι δημοτικοί, τοπικοί και περιφερειακοί σύμβουλοι πιθανόν να μην έχουν να διαθέσουν χρήματα για να έχουν μια επαγγελματική υποστήριξη στα social media. Παρόλα αυτά όμως τα social media βοηθούν τους υποψήφιους να γνωστοποιήσουν στον κύκλο τους ότι κατεβαίνουν ως υποψήφιοι στις εκλογές και ότι ζητούν τον σταυρό τους.
• Δεν υποκαθιστούν όμως τα κοινωνικά δίκτυα, αν αντιλαμβάνομαι σωστά, τον τρόπο της παραδοσιακής θα λέγαμε προσέγγισης. Της επίσκεψης δηλαδή πόρτα-πόρτα και της άμεσης επαφής με την κοινωνία.
Σε μια καμπάνια, τίποτα δεν υποκαθιστά το άλλο. Το καθένα έχει τον ρόλο του και όλα μαζί συνδυαστικά βοηθούν να επιτύχεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

• Τι είναι αυτό που κερδίζει τους ψηφοφόρους, αν εξαιρέσουμε τις δεσμεύσεις που δημιουργούνται στις τοπικές κοινωνίες από τους συγγενικούς, φιλικούς και κοινωνικούς δεσμούς;
Αυτό που κερδίζει έναν ψηφοφόρο είναι να νιώσει ότι μπορεί να ταυτιστεί με τον υποψήφιο. Να νιώσει ότι τον καταλαβαίνει, ότι αντιλαμβάνεται τα προβλήματά του και τις ανησυχίες του.
• Μιας και μιλάμε για το εκλογικό σώμα θα ήθελα να σας ρωτήσω για τις ιδιαιτερότητες των νέων ψηφοφόρων, τους 17ρηδες δηλαδή και της νεολαίας γενικότερα, πώς ψηφίζει αυτή η γενιά;
Η γενιά αυτή, ανεξάρτητα αν μιλάμε για αυτοδιοικητικές εκλογές, εθνικές ή ευρωεκλογές πηγαίνει σε πολύ μικρότερο ποσοστό στις κάλπες σε σχέση με τα υπόλοιπα ηλικιακά γκρουπ και ένα μεγάλο μέρος των νέων ψηφίζει αντισυμβατικά.

• Αντιδραστικά δηλαδή;
Όχι απαραίτητα αντιδραστικά. Κυρίως αντισυμβατικά. Για να μπορέσουν να μιλήσουν σε αυτή τη γενιά ειδικά οι μεγαλύτερης ηλικίας υποψήφιοι, το μόνο που δεν πρέπει να κάνουν είναι να επιχειρήσουν να μιλήσουν τα «νεολαιίστικα» και αυτό είναι μεγάλο λάθος. Στην περίπτωση αυτή, ο υποψήφιος γίνεται εκείνος ο «θείος που κάθεται με την νεολαία».
• Πρόκειται όμως για τακτική που βλέπουμε συχνά από τους υποψήφιους.
Προφανώς, αλλά είναι λάθος. Εγώ αν είχα δύο εβδομάδες πριν από τις εκλογές και δεν είχα κάνει τίποτα για να προσεγγίσω αυτές τις ηλικίες σε όλο το διάστημα της προεκλογικής μου καμπάνιας, δεν θα έμπαινα στη διαδικασία να στοχεύσω σε αυτές τις ηλικίες δύο εβδομάδες πριν από τις εκλογές.
• Κλείνοντας θα ήθελα από την εμπειρία σας να δώσετε οδηγίες προς «ναυτιλλομένους» για τις λίγες ημέρες που απομένουν μέχρι το άνοιγμα της κάλπης.
Το καλύτερο που μπορούν να κάνουν είναι να βρουν τρία θέματα για τα οποία πρέπει να μιλήσουν και να βρουν τρία χαρακτηριστικά τους τα οποία θέλουν να επικοινωνήσουν και αυτά να τα κάνουν προμετωπίδα της καμπάνιας τους τόσο στα social media όσο και στις επαφές με τους πολίτες. Στις δημοτικές εκλογές οι υποψήφιοι πρέπει να λιώσουν πολλά παπούτσια και να περπατήσουν πολλά χιλιόμετρα. Στις περιφερειακές εκλογές οι συνθήκες είναι διαφορετικές, και ειδικά στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου λόγω και της γεωγραφικής ιδιαιτερότητάς της, οι υποψήφιοι περιφερειάρχες και περιφερειακοί σύμβουλοι χρειάζονται προβολή μέσω των τοπικών εφημερίδων και τοπικών site και οπωσδήποτε πιο δυναμική διαφήμιση στα social media για τους συμβούλους. Όμως, δεν μπορείς μέσα σε δύο εβδομάδες να τα κάνεις όλα. Οσοι σε μάθανε, σε μάθανε. Σε αυτές τις δύο εβδομάδες οι υποψήφιοι πρέπει να επικεντρωθούν σε όσους ήδη γνωρίζουν για την υποψηφιότητά τους και να τους πείσουν να τους ψηφίσουν. Θα πρέπει να υπάρχει μια συνέχεια σε κάθε καμπάνια. Στην πρώτη φάση της καμπάνιας γνωστοποιείς ότι είσαι υποψήφιος και προσπαθείς να το μάθουν όσο περισσότεροι γίνεται. Πολλοί να ξέρετε, χάνουν τις εκλογές επειδή οι κατάλληλοι άνθρωποι δεν έχουν μάθει ότι είναι υποψήφιοι. Στη δεύτερη φάση σε αυτούς που έχουν μάθει ότι είσαι υποψήφιος, προσπαθείς να τους παρουσιάσεις τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει να σε ψηφίσουν και στην τρίτη φάση που αφορά στις τελευταίες μέρες, στην τελευταία εβδομάδα ουσιαστικά πριν από την κάλπη, να πάρεις τον σταυρό εκείνων που ξέρουν ότι είσαι υποψήφιος. Δύο εβδομάδες πριν από τις κάλπες δεν έχει καμία σημασία να επενδύσεις χρόνο για να σε μάθουν όσοι δεν σε γνωρίζουν.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου