Ανησυχητικά χαρακτηρίζουν τα πρώτα δείγματα από την αγορά εστίασης και ξενοδοχείων, υψηλόβαθμα στελέχη που σχετίζονται με την εστίαση και τη φιλοξενία και διακινούν προϊόντα που διατίθενται σε αυτά τα κανάλια, όπως είναι η μπύρα, το αναψυκτικό και το εμφιαλωμένο νερό. Από πλευράς ζυθοποιών, ο Σοφοκλής Παναγιώτου, πρώην πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών και μέλος της διοικούσας επιτροπής του συγκεκριμένου φορέα, αναφέρει ότι υπάρχουν ενδείξεις για πτώση στην αγορά μπύρας κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2025, η οποία πλησιάζει το 10% σε σύγκριση με το πεντάμηνο του 2024. Ο ίδιος επισημαίνει πως τα δείγματα από την τουριστική κίνηση, καταδεικνύουν ότι έχει περιοριστεί η κατανάλωση, ενώ και οι Έλληνες καταναλωτές κινούνται υποτονικά στην εστίαση, περιορίζοντας την κατανάλωση λόγω του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος και της αδυναμίας να ανταπεξέλθουν στις υψηλές τιμές αγαθών και υπηρεσιών.
Καθοριστική η επίδραση της περιόδου του Πάσχα
Ένας ακόμα παράγοντας που συνέτεινε σε αυτή την εικόνα, είναι ο άστατος καιρός και οι βροχοπτώσεις που εκδηλώθηκαν στη διάρκεια του πρώτου πενταμήνου, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το Πάσχα φέτος που μετακινήθηκε αρκετά νωρίτερα – τον Απρίλιο – σε αντίθεση με το 2024, όπου το Πάσχα ήταν στις 5 Μαΐου, αποτέλεσε έναν ακόμη λόγο που συνέβαλε στη δημιουργία της εικόνας αυτής.
Ο κύριος Παναγιώτου αναφέρει ότι το πρόβλημα δεν σχετίζεται αποκλειστικά και μόνο με τους Έλληνες καταναλωτές, καθώς οι πολεμικές συρράξεις έχουν επηρεάσει και αυτές με τη σειρά τους το ευρύτερο περιβάλλον και την τουριστική κίνηση των τελευταίων μηνών. Ο κύριος Παναγιώτου, επισημαίνει μεταξύ άλλων, ότι υφίσταται μετατόπιση προς οικονομικότερα προϊόντα, ενώ εκφράζει την ανησυχία του για την πορεία της αγοράς φέτος, εκτιμώντας ότι δεν αποκλείεται να υπάρξει μείωση στις πωλούμενες ποσότητες μπύρας στην Ελλάδα, οι οποίες το 2024 κινήθηκαν περίπου στα 400.000 εκατόλιτρα.
Αναφορά στο υφιστάμενο περιβάλλον πραγματοποιήθηκε και από υψηλόβαθμα στελέχη της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, που αποτελεί τον μεγαλύτερο παίκτη της κατηγορίας μπύρας στη χώρα μας. Στο πλαίσιο παρουσίασης της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας που παράγει μπύρες όπως οι Amstel, Heineken, Άλφα και Μάμος, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Sebastian Sanchez, αναφέρθηκε και εκείνος στην πτωτική πορεία της αγοράς. Όπως είπε, η Αθηναϊκή Ζυθοποιΐα στο πρώτο εξάμηνο του έτους εμφανίζει μονοψήφια πτώση των πωλήσεων – μικρότερη του 5% – σε τζίρο, σε αντίθεση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, όπου η εταιρεία παρουσίασε μονοψήφιο ποσοστό αύξησης.
Θα λείψουν οι Ισραηλινοί επισκέπτες από την τουριστική αγορά
Υψηλόβαθμο στέλεχος της αγοράς που σχετίζεται με τον κλάδο των αναψυκτικών, ανέφερε στο powergame.gr, ότι φέτος θα περιοριστούν σημαντικά οι μετακινήσεις των Ισραηλινών τουριστών, οι οποίοι αποτελούν ένα σημαντικό μέρος της τουριστικής κίνησης αλλά και κατανάλωσης στην Ελλάδα. Επισήμανε μάλιστα ότι πρόκειται για επισκέπτες με υψηλό μέσο όρο κατανάλωσης, ο οποίος θα χαθεί φέτος από την ελληνική τουριστική αγορά λόγω των εξελίξεων στο διεθνές περιβάλλον με την εμπλοκή των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ιράν.
Μετατόπιση της κατανάλωσης στο σπίτι στην κατηγορία εμφιαλωμένου νερού
Στελέχη που σχετίζονται με την κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού αναφέρουν από την πλευρά τους ότι οι πρώτοι παίκτες της κατηγορίας, που είναι οι Βίκος και Ζαγόρι, εμφανίζουν μονοψήφιο ποσοστό πτώσης πωλήσεων κατά περίπου 5-6% στον κλάδο HoReCa (εστίαση – ξενοδοχεία). Γεγονός που αποδίδουν κατά κύριο λόγο στις μη ευνοϊκές καιρικές συνθήκες, οι οποίες επηρέασαν την κατανάλωση σε αντίθεση με το 2024 όπου η εικόνα ήταν αντιστρόφως ανάλογη.
Ταυτόχρονα όμως στον κλάδο του εμφιαλωμένου νερού εμφανίζεται και μία τάση μετατόπισης της κατανάλωσης στο σπίτι στη διάρκεια του πρώτου πενταμήνου του έτους, δεδομένου ότι καταγράφεται αύξηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ κατά 6,9% σε όγκο, γεγονός που ερμηνεύεται ως απόρροια της μείωσης κατανάλωσης στην εκτός σπιτιού κατανάλωση.
Πηγή: powergame.gr