Ειδήσεις

Διακοπές: Πώς οι Ελληνες θα κρατήσουν χαμηλά τα έξοδα – Ποιους τρόπους θα επιλέξουν

Σύμφωνα με τα ευρήματα νέας έρευνας του ΙΕΛΚΑ, το 48% των Ελλήνων σκοπεύει να πάει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, με βασική τάση τη στροφή προς οικονομικές μορφές φιλοξενίας και διαβίωσης. Η μέση διάρκεια των προγραμματισμένων διακοπών φτάνει τις 11,3 ημέρες, ενώ ένας στους δύο ταξιδιώτες δηλώνει ότι μαγειρεύει τακτικά κατά τη διάρκεια των διακοπών του.

Την ίδια ώρα, το 52% δεν σχεδιάζει διακοπές, κάτι που σχετίζεται με τις οικονομικές δυσκολίες ή άλλους περιοριστικούς παράγοντες. Από τους υπόλοιπους, το 33% δηλώνει ότι θα πραγματοποιήσει περιορισμένες διακοπές, το 14% θα κινηθεί όπως κάθε χρονιά και μόλις 1% σχεδιάζει να λείψει περισσότερες ημέρες.

Η πλειονότητα όσων θα ταξιδέψουν σκοπεύει να λείψει για 8-14 ημέρες (38%), ενώ ένα 24% σχεδιάζει διακοπές διάρκειας 4-7 ημερών. Τα ευρήματα δείχνουν προσαρμογή της συμπεριφοράς στο αυξημένο κόστος, με περιορισμένη διάρκεια διακοπών.

Η πλειοψηφία επιλέγει διαμονή σε εξοχικές κατοικίες – είτε φιλοξενία (31%) είτε ενοικίαση (23%) – με μόλις 7% να καταφεύγει σε ξενοδοχεία και ένα μικρό 5% να προτιμά το camping ή ταξίδι στο εξωτερικό. Το 21% επιλέγει ενοικιαζόμενα δωμάτια. Η στροφή αυτή αντανακλά την ανάγκη για μειωμένο κόστος και ευελιξία.

Πέραν των καταλυμάτων, το 50% των ταξιδιωτών μαγειρεύει συστηματικά, το 62% επισκέπτεται σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ, και το 71% ψωνίζει από φούρνους, δείχνοντας προτίμηση στη διατροφική αυτάρκεια και την αποφυγή κόστους εξόδου για φαγητό. Μόνο το 21% δεν μαγειρεύει καθόλου στις διακοπές του.

Σημαντικό επίσης είναι ότι πάνω από τους μισούς καταναλωτές (53%) προτιμούν τα τοπικά προϊόντα, στηρίζοντας την τοπική οικονομία και αναζητώντας αυθεντικές, αλλά πιο προσιτές γεύσεις. Η εικόνα που διαμορφώνεται είναι αυτή μιας συνειδητής επιλογής διακοπών με έλεγχο των εξόδων και έμφαση στην τοπική κατανάλωση.

Από πλευράς εξόδων, το μέσο ποσό για μη τρόφιμα είδη αγγίζει τα 49 ευρώ (24 ευρώ για τουριστικά είδη, 25 ευρώ για άλλα προϊόντα), ενώ η δαπάνη για τρόφιμα εκτός εστίασης εκτινάσσεται στα 153 ευρώ. Συνολικά, το ποσό που δαπανάται ξεπερνά τα 200 ευρώ, επιβεβαιώνοντας τη σύνδεση του μαγειρέματος με τη μείωση εξόδων.

Το 61% δηλώνει ότι θα περιορίσει τα έξοδα για αγορές, με βασικό λόγο το μειωμένο εισόδημα (68%). Το υψηλό κόστος εισιτηρίων (32%), διαμονής (30%), εστίασης (22%) και καυσίμων (16%) εντείνουν τη στροφή προς περιορισμό των μετακινήσεων και των εξόδων διατροφής εκτός σπιτιού.

Όσον αφορά στους προορισμούς, το 60% προτιμά παραθαλάσσιες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας, το 28% επιλέγει νησιά, το 12% επιλέγει ορεινούς προορισμούς και το 9% εξετάζει διακοπές στο εξωτερικό. Οι επιλογές δείχνουν προτίμηση σε φθηνότερους προορισμούς και αποφυγή ακτοπλοϊκών εξόδων.

Στις προμήθειες τροφίμων, οι καταναλωτές επιλέγουν κυρίως φούρνους (60%), σούπερ μάρκετ μεγάλων (48%) και μικρών αλυσίδων (43%) και μίνι μάρκετ (32%), αναδεικνύοντας έναν υβριδικό τρόπο κατανάλωσης που συνδυάζει οικονομία με ποιοτική επιλογή.

Η γενική εικόνα δείχνει μια στροφή σε φθηνότερες διακοπές με έμφαση στη διατροφή, την τοπική κατανάλωση και τον περιορισμό των εξόδων, ενισχύοντας έμμεσα τις τοπικές οικονομίες στις τουριστικές περιοχές.

Πηγή: newmoney.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου