• «Απορώ ποια εταιρεία marketing έκανε την πρόταση, πώς σχεδιάζει το νέο rebranding τα οφέλη που προσδοκά ο Δήμος, το κόστος, πώς και από ποιους αξιολογήθηκε η πρόταση», τονίζει ο πρώην αντιδήμαρχος και διευθυντής της ΑΣΤΕΡ
Ο Θανάσης Στάμος είναι ένας άνθρωπος που το όνομά του είναι συνυφασμένο με τον τουρισμό. Είναι διδάκτωρ Τουρισμού, Φιλοξενίας και Διοίκησης Ξενοδοχειακών Μονάδων, σύμβουλος επιχειρήσεων με πολυετή υπηρεσία στον Οργανισμό Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Υπουργείου Τουρισμού, πρώην διευθυντής της ΑΣΤΕΡ και της ΤΕΣΤΕ (Τεχνική Επαγγελματική Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων) Ρόδου, διετέλεσε πρόεδρος του ΠΡΟΤΟΥΡ, αλλά κι επιστημονικός σύμβουλος Οργάνωσης, Διοίκησης και Επικοινωνίας της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, εργάσθηκε για πολλά χρόνια ως διευθυντής και σύμβουλος σε διάφορες ξενοδοχειακές μονάδες της Ρόδου, ενώ επί θητείας του Αντώνη Καμπουράκη στον Δήμο Ρόδου, ο κ. Στάμος ήταν αντιδήμαρχος Εμπορίου, Εκκλησιαστικών Θεμάτων και Κοιμητηρίων, Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Δ.Ε. Πεταλούδων.
Μεταξύ άλλων στις τιμητικές διακρίσεις που έχει λάβει για την προσφορά του είναι:
•Άρχων Λαοσυνάκτης του Οικουμενικού Πατριαρχείου
•Χρυσός Σταυρός της εν Δωδεκανήσω Εκκλησίας
•Τιμητικές Διακρίσεις τοπικών συλλόγων και ενώσεων για την προσφορά του στην τουριστική ανάπτυξη του τόπου
•Τιμητική διάκριση από την Πολεμική Αεροπορία
•Τιμητικό Δίπλωμα από την Ένωση Τουριστικών Γραφείων για την προσφορά στην τουριστική ανάπτυξη της Ρόδου
•Επίτιμο μέλος Λέσχης Αρχιμαγείρων Δωδεκανήσου και Κυκλάδων
•Χρυσό μετάλλιο για την προσφορά του στην Ανώτερη Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων Ρόδου
•Τιμητικά μετάλλια από δήμαρχο Μόσχας και Ακαδημία Τουριστικών Σπουδών Μόσχας
Στη σημερινή μας συνέντευξη στη «δ» μιλάμε για όλα τα θέματα της επικαιρότητας στην αυτοδιοίκηση, στον τουρισμό, αλλά και τις γεωπολιτικές εξελίξεις με την ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή, μετά και την πολεμική σύρραξη Ισραήλ-Ιράν. Ο ίδιος επισημαίνει ότι «οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή δημιουργούν περιβάλλον αβεβαιότητας», υποστηρίζοντας ότι «είναι δεδομένο πως θα υπάρξουν επιπτώσεις στον τουρισμό, στο ενεργειακό κόστος και στην οικονομία». Μάλιστα ο κ. Στάμος επισημαίνει ότι η Ελλάδα και η Ρόδος πρέπει να συνεχίσουν να εκπέμπουν το μήνυμα του ασφαλούς προορισμού.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
• Κύριε Στάμο, πώς αξιολογείτε τους 18 μήνες της δημοτικής αρχής του Αλέξανδρου Κολιάδη; Ποια είναι τα πρώτα σημάδια γραφής της νέας διοίκησης;
Αν και έχουν περάσει 18 μήνες από τότε που ανέλαβε η νέα δημοτική αρχή υπό τον Αλεξ. Κολιαδη, ακόμα δεν έχουν φανεί σημάδια ή στοιχεία βελτίωσης της καθημερινότητας και αλλαγής της εικόνας που παρουσιάζει η Ρόδος. Είναι απόλυτα βέβαιο κα Παμπρή, ότι δεν έχει εκπονηθεί ή τουλάχιστον δεν έχει γίνει γνωστό μέχρι σήμερα ποιο είναι το πλάνο αναβάθμισης της πόλης και του νησιού ευρύτερα, ποιες οι προτεραιότητες, ποιοι οι στόχοι που έχουν τεθεί και σε πόσο χρονικό διάστημα υπολογίζεται ότι ο δημότης θα δει κάποια έργα βελτίωσης της καθημερινότητας, τουλάχιστον, να υλοποιούνται. Εδώ και 18 μήνες δεν μπορεί και από τον πιο επιεική και καλοπροαίρετο πολίτη να θεωρείται διάστημα ενημέρωσης ή προσαρμογής. Έπρεπε σύμφωνα με τις εξαγγελίες του δημάρχου στο δημοτικό συμβούλιο, «έχουμε όραμα και πρόγραμμα», οι μηχανές πλέον να δούλευαν στο φουλ και όχι να είναι στο ρελαντί η ακόμα και σβηστές. Αυτό το διάστημα, θεωρώ όπως και πολλοί συμπολίτες μας υποστηρίζουν, ότι ο Δήμος κινείται στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα. Η ανεπαρκής και σχεδόν ανύπαρκτη διαχείριση της καθημερινότητας στα προβλήματα που καθημερινά ο πολίτης συναντά και βλέπει μπροστά του χωρίς να διαφαίνεται βελτίωση μόνο αγανάκτηση, απογοήτευση και θυμό του προκαλούν.
Τεράστιο και δυσβάστακτο φορτίο, κυρίως για τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα είναι η υπέρογκη και υπερβολική αύξηση των δημοτικών τελών που επέβαλε η δημοτική αρχή στους δημότες και η οποία έγινε οριζόντια. Στη δική μας θητεία μειώσαμε ουσιαστικά τα τέλη για να βοηθήσουμε τους συμπολίτες μας.
• Υπάρχει συνέχεια ή ρήξη σε σχέση με το έργο της προηγούμενης δημοτικής αρχής στην οποία συμμετείχατε; Ποια έργα «πάγωσαν» ή άλλαξαν προσανατολισμό;
Βεβαίως θα έπρεπε να υπάρχει συνέχεια, γιατί αυτό είναι, όχι μόνο «το Δέον γενέσθαι» αλλά και στοιχείο προόδου. Δεν είναι δυνατόν πολλά έργα λόγω γραφειοκρατίας, κωλυσιεργίας, έλλειψης πιστώσεων πιθανής ασυνέπειας αναδόχου να μην ολοκληρώνονται σε μία τετραετία και απαιτείται η νέα δημοτική αρχή να τα συνεχίσει μέχρι να ολοκληρωθούν. Δυστυχώς όμως εδώ υπάρχει η εσφαλμένη και παράλογη νοοτροπία, ό,τι έκανε η προηγούμενη δημοτική αρχή ήταν λάθος και ξεκινάμε απ την αρχή. Γι’ αυτό σοβαρά έργα παραμένουν δυστυχώς ατέλειωτα για χρόνια και στο τέλος καταρρέουν. Έτσι υπάρχει και η εύκολη δικαιολογία. Για όλα φταίνε οι προηγούμενοι. Ενδεικτικά θα αναφερθώ όχι σε θέματα καθημερινότητας (λακκούβες, παράνομες χωματερές διάσπαρτες σε όλο το νησί κλπ) αλλά σε μικρά έργα, μεγάλης σημασίας, για την εικόνα του νησιού και την ασφάλεια των κατοίκων σε πολλές περιπτώσεις, όπως:
-Η εξαγορά και κατεδάφιση των ερειπωμένων σπιτιών στο στενό της Κρεμαστής που οδηγεί στη γέφυρα. Είχαν προχωρήσει όλες οι διαδικασίες, ο δικηγόρος του Δήμου κ Στάγκας έκανε πλήρη έρευνα στο κτηματολόγιο, βρήκαμε προσωπικά όλους τους ιδιοκτήτες ακόμα και κατοίκους εξωτερικού, πήραμε υπεύθυνες δηλώσεις με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής τους ότι πωλούν το ακίνητό τους. Η νέα δημοτική αρχή σταμάτησε κάθε ενέργεια, αν και το ποσό της εξαγοράς ήταν πολύ μικρό για τον Δήμο.
-Το ίδιο και για τα χαλατά που υπάρχουν αριστερά όταν μπαίνουμε στο Παραδείσι. Κάθε χειμώνα πέφτουν πέτρες και είναι θαύμα που δεν είχαμε τραυματισμούς ή κάτι χειρότερο. Διευκρινίζεται ότι στο Παραδείσι υπάρχει σχέδιο πόλεως και ο χώρος εκείνος είναι χαρακτηρισμένος, χώρος πράσινου.
-Μισοτελειωμένη η περίφραξη του κοιμητηρίου Κρεμαστής και του αποχετευτικού που δημιουργεί προβλήματα
-Διαμόρφωση Πλατείας Κρεμαστής, υπάρχει μελέτη στις Τεχνικές Υπηρεσίες.
-Επέκταση κοιμητηρίου Ταξιαρχών, αλλαγή ηλεκτρολογικής εγκατάστασης και αποχετευτικού κλπ.
Αυτά επιγραμματικά χωρίς να αναφέρομαι στα μεγαλύτερα π.χ. Ροδιακή έπαυλη, κτήριο Ακκαβη, Νεώριο κλπ.
Και τέλος η εξαγορά από τον Δήμο του οικοπέδου στην οδό Βύρωνος ιδιοκτησίας Ισραηλιτικής κοινότητος, το οποίο είχε συμφωνηθεί.
• Ο δήμαρχος Αλ. Κολιάδης εξάντλησε μια πολύ μεγάλη περίοδο, ασκώντας έντονη κριτική στη δημοτική αρχή του Αντώνη Καμπουράκη για έλλειψη διαφάνειας, απευθείας αναθέσεις κ.α. Πιστεύετε ότι ο Δήμος λειτουργεί σήμερα με περισσότερη διαφάνεια και συλλογικότητα απ’ ό,τι στο παρελθόν;
Πιστεύω απόλυτα κα Παμπρή, ότι ο κ. Κολιάδης κατάλαβε πλέον ότι εκλέχθηκε δήμαρχος για να διοικήσει τον Δήμο Ρόδου, να αποδείξει πόσο ικανός είναι, τι μπορεί να προσφέρει στον τόπο και όχι να κάνει αντιπολίτευση στην προηγούμενη δημοτική αρχή και μάλιστα όταν ήταν μέλος αυτής και ψήφιζε τις αποφάσεις όλες για 3,5 και πλέον χρόνια. Υπήρξε από τους πιο στενούς συνεργάτες του κ Καμπουράκη, από τους ιδιαίτερα προνομιούχους και ευνοημένους, από την πρώτη μέχρι και την τελευταία μέρα που παραιτήθηκε. Είχε, τοποθετηθεί σε θέσεις αντιδημάρχου, πρόεδρος ΔΟΠΑΡ, ΔΕΡΜΑΕ, ΠΡΟΤΟΥΡ, ό,τι το εκλεκτότερο υπήρχε στον Δήμο.
Δεν μπορεί λοιπόν να κατηγορεί και να μιλά ο κ. Κολιαδης για αδιαφάνεια, για απευθείας αναθέσεις, κάποιος που εκ των πραγμάτων, και ο ίδιος όπως και άλλοι που είχαν ανάλογες θέσεις και αρμοδιότητες, είχαν υπογράψει απευθείας αναθέσεις και σχετικές συμβάσεις. Μπορεί να διανοηθεί ή να πιστέψει κάποιος ότι όλες τις αναθέσεις τις υπέγραφε ο τέως δήμαρχος Αντώνης Καμπουράκης; Αυτά για να μπαίνουν τα πράγματα στη θέση τους και για την αποκατάσταση της αλήθειας και της δικαιοσύνης. Τώρα τι γίνεται; Μπορεί να μας ενημερώσει κάποιος αν «η κακή προηγούμενη» διακυβέρνηση έχει αλλάξει; Μήπως έχουν σταματήσει οι «επείγουσες» και εκτός ημερήσιας διάταξης και όχι μόνο, αποφάσεις, αναθέσεις κλπ και σπάσιμο έργων και προμήθειων για… γρηγορότερες διαδικασίες; Κάποιοι στον Δήμο λένε ότι μέχρι στιγμής έχουν γίνει υπερδιπλάσιες απευθείας αναθέσεις από ό,τι στο παρελθόν. Οι αρμόδιοι πολιτικοί προϊστάμενοι, γνωρίζουν καλύτερα. Εγώ τι να πω; Αντιπολίτευση είμαι, τι να ξέρω; • Ποια θεωρείτε τα μείζονα προβλήματα του τόπου που πρέπει να δρομολογηθούν άμεσα;
Είναι αυτονόητο ότι σημαντικό στοιχείο είναι η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη που ζει μόνιμα στη Ρόδο και βεβαίως και του τουρίστα, του επισκέπτη. Γι’ αυτό χρειάζεται άμεση καταγραφή των θεμάτων και προβλημάτων που χρειάζονται επίλυση π.Χ. Οδόστρωμα, πεζοδρόμια, τα περισσότερα συνοικιακά κυρίως και όχι μόνο είναι απροσπέλαστα για ηλικιωμένους, ΑμεΑ, μητέρες με καρότσι, καθαριότητα, ειδικές θέσεις για κάδους απορριμμάτων,(κανείς δεν τους θέλει έξω από το σπίτι του αλλά στου γείτονα) και γιατί όχι τον 21ο αιώνα και η υπογειοποίηση.
Γενικά χρειάζεται καταγραφή, αξιολόγηση, προγραμματισμός, μελέτες υλοποίησης βάσει προτεραιοτήτων. 50 πράγματα μαζί δεν πρόκειται να γίνουν ποτέ, 2,3,4, όμως κατεπείγοντα και σοβαρά πρέπει και μπορούν να υλοποιηθούν και να ολοκληρωθούν σε ορίζοντα τετραετίας. Αυτή είναι η άποψή μου και αυτήν υποστηρίζω.
• H δημοτική αρχή αποφάσισε να κάνει rebranding στο τουριστικό προϊόν της Ρόδου. Θεωρείτε σωστό να μιλάμε γι’ αυτό το θέμα όταν κρίσιμα ζητήματα υποδομών, καθαριότητας, ύδρευσης, κυκλοφορίας, πρασίνου κλπ έχουν υποτιμηθεί;
Αυτό σηκώνει μεγάλη συζήτηση κα Παμπρή και με πατάτε στο πιο ευαίσθητο σημείο. Είναι ουτοπία να πιστεύει κάποιος ότι η Ρόδος αυτή την περίοδο έχει ανάγκη να κάνει REBRANDIΝG. Είναι μια έκφραση και ενέργεια που πουλά αυτή την εποχή και ίσως κάποιοι θεωρούν ότι με την ενέργεια αυτή η Ρόδος θα εκτοξευθεί για να φθάσει πού; Η Ρόδος είναι κορυφαίος τουριστικός προορισμός που πουλά από μόνος του, πασίγνωστος ανά την υφήλιο και δεν έχει ανάγκη. Ακόμα και η συμμετοχή στις μεγάλες τουριστικές εκθέσεις εκτός του ό,τι δηλώνεις την παρουσία σου σαν τουριστικός προορισμός και μπορείς να κάνεις συναντήσεις υψηλού επιπέδου, που οπωσδήποτε χρειάζονται, δεν έχουν τη σημασία και τα οφέλη που είχαν κάποτε κι εκεί έκλειναν τις μεγάλες συμφωνίες τις 10ετίες του 70 και του 80. Τώρα πλέον που η τεχνολογία και το διαδίκτυο έσπασαν… το φράγμα του ήχου, και με μια εφαρμογή στο κινητό έχεις τα πάντα ό,τι χρειάζεσαι, ούτε διαφημιστικά φυλλάδια χρειάζεται να μοιραστούν στις εκθέσεις, ούτε μελεκούνια! Οι εποχές έχουν αλλάξει όπως και ο τρόπος και τα μέσα προβολής και διαφήμισης.
Η Ρόδος πρέπει με σοβαρότητα και υπευθυνότητα να προηγείται των εξελίξεων. Το οφείλει στο όνομά της, στη φήμη και στην ιστορία της. Μεγαλύτερη διαφήμιση για έναν προορισμό όπως διδάσκαμε στις Σχολές μας είναι η ζωντανή διαφήμιση «από στόμα σε στόμα» όπως λέγαμε. Ένας ευχαριστημένος πελάτης μπορεί να σου γεμίσει ένα ξενοδοχείο, ενώ ένας δυσαρεστημένος μπορεί να στο κλείσει με την αρνητική διαφήμιση.
Βέβαια θα μου πείτε κα Παμπρή, τι είναι αυτά που μας λες τώρα; Όμως ακόμα και τώρα αυτά είναι η βάση και με αυτά αρχίζει η διδασκαλία στις φημισμένες ξενοδοχειακές σχολές. Έχω την απορία, ποια εταιρεία Marketing έκανε την πρόταση αυτή, πώς σχεδιάζει το νέο rebranding, τα οφέλη που προσδοκά ο Δήμος, το κόστος, πώς και από ποιους αξιολογήθηκε η πρόταση. Ο τουρισμός είναι πλέον επιστήμη και απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις. Και όπως λέει και ο Πλάτων «Γνώμην δύνανται να έχουν άπαντες. Γνώσιν δια να έχουν γνώμην έχουν;». Και συνεχίζει πολλοί άνθρωποι δεν σκέπτονται, απλώς μιμούνται και με αυτόν τον τρόπο έχουν άποψη.
Επ’ ευκαιρία θέλω να αναφερθώ στην ίδρυση και λειτουργία του ΠΡΟΤΟΥΡ και στον σημαντικό ρόλο που έπαιξε στη διαφήμιση και προβολή της Ρόδου για 10ετίες ολόκληρες. Υπήρξε σκέψη φωτισμένων ξενοδόχων με όραμα και η ίδρυσή του υπήρξε μοναδική και πρωτοποριακή στην ελληνική επικράτεια. Μεγάλη υπήρξε και η τότε συμβολή του Δήμου Ρόδου αφού χρηματοδοτούσε τις δράσεις και λειτουργία του, με ένα σημαντικό ποσό από τα έσοδα του ΔΗ ΦΟ ΔΩ. και με τη συμβολή πάντα των ξενοδόχων. Μετά την κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ ο Δήμος συνεχίζει τη χρηματοδότηση του Οργανισμού, με σαφώς μικρότερο ποσό λόγω της νομοθεσίας. Για μια χρονιά μόνο, με ενέργειες του Αντώνη Καμπουράκη και με την προώθηση νομοθετικής ρύθμισης του βουλευτή Μάνου Κονσολα υπήρξε ουσιαστική αύξηση της χρηματοδότης. Η συμβολή της Ένωσης Ξενοδόχων προς τον ΠΡΟΤΟΥΡ εκτός των άλλων ήταν η παροχή στέγης και γραφείων, η γραμματειακή υποστήριξη κλπ. Δεν μπορώ να καταλάβω ποιους σκοπούς εξυπηρετεί η μεταφορά των γραφείων από τη φυσική τους θέση και η ενσωμάτωσή του με τη διεύθυνση τουρισμού του Δήμου.
Το rebranding δεν μπορεί να σταθεί μόνο του και να αποδώσει όταν συγκρούεται με την πραγματικότητα. Αν θέλουμε να βελτιώσουμε το τουριστικό προϊόν και να έχουμε ευχαριστημένους επαναλαμβανομένους και υψηλής οικονομικής στάθμης πελάτες θα πρέπει πρώτα εμείς ν’ αναθεωρήσουμε και εν προκειμένω ο Δήμος τι προσφέρουμε και τι προσδοκούμε.
• Ποια η θέση σας στη διαμάχη μεταξύ ΔΕΥΑΡ και Περιφέρειας, με αφορμή την υπόθεση της προγραμματικής σύμβασης του Γαδουρά; Έχει την πολυτέλεια ο Δήμος Ρόδου να βρίσκεται σε ανοικτό πόλεμο με την περιφερειακή αρχή;
Αρχικά να δηλώσω ότι ελάχιστα γνωρίζω το θέμα γιατί δεν έχω ασχοληθεί. Όμως κανένας πόλεμος δεν έληξε χωρίς απώλειες. Από τη στιγμή που υπάρχει προγραμματική σύμβαση θα πρέπει να γίνει σεβαστή και να τηρηθεί απαρέγκλιτα. Οι δύο βαθμοί της αυτοδιοίκησης πρέπει να συνεργάζονται και είναι αυτονόητο για το συμφέρον της πόλης, των πολιτών, αλλά και των χιλιάδων επισκεπτών. Η σύγκρουση και η διαμάχη Δήμου και Περιφέρειας θα έχει δύο μεγάλους χαμένους: Ο ένας θα είναι η Ρόδος και ο άλλος ο απλός πολίτης.
• Ως άνθρωπος του τουρισμού για χρόνια, πώς εκτιμάτε τη φετινή τουριστική σεζόν, δεδομένου ότι υπάρχει γκρίνια στην αγορά για χαμηλούς τζίρους; Τώρα υπάρχει άλλο ένα πλήγμα στον τουρισμό για τη χώρα μας, αλλά και τη Ρόδο από την ισραηλινή αγορά, μετά την πολεμική σύρραξη με το Ιράν…
Το πιο πάνω ρητό του Πλάτωνα έχει εφαρμογή και στην περίπτωση αυτή. Βγαίνουν πολλοί, κάνουν εξαγγελίες, έχουν προβλέψεις και έγκυρη πληροφόρηση όπως πολλοί λένε, ότι η σεζόν θα πάει «σφαίρα». Όλο το προηγούμενο διάστημα η Μέση Ανατολή είναι καζάνι που βράζει, δεν πέρασε από το μυαλό κάποιου ότι μπορεί κάτι να γίνει; Δίπλα είμαστε. Μεγάλο μερίδιο από το ΙΣΡΑΗΛ παίρνουμε…
Οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή δημιουργούν ένα περιβάλλον αβεβαιότητας, είναι δεδομένο ότι θα υπάρχουν επιπτώσεις στον τουρισμό, στο ενεργειακό κόστος και στην οικονομία. Η Ελλάδα και η Ρόδος πρέπει να συνεχίσουν να εκπέμπουν το μήνυμα του ασφαλούς προορισμού και σε αυτή την κατεύθυνση ίσως πρέπει να εξετάσουμε τη δυνατότητα μιας συμπληρωματικής επικοινωνιακής καμπάνιας με άξονα αυτό το μήνυμα.