Συνεντεύξεις

Αντώνης Γιαννούλης, πρόεδρος ΟΕΕΔ: «Ο εμπορικός κόσμος στη Ρόδο εκφράζει καθημερινά την αγανάκτησή του για τη μη υπαγωγή του νησιού στο καθεστώς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ»

Με αφορμή το επίμαχο ζήτημα των ημερών, της επαναφοράς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στη Ρόδο και σε άλλα νησιά της περιοχής μας, μετά και τις πρόσφατες εξαγγελίες του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορίου Επιχειρηματικότητας Δωδεκανήσου κ. Αντώνης Γιαννούλης, μίλησε στη “δ” για την κατάσταση που κυριαρχεί στον εμπορικό κόσμο, εκφράζοντας παράλληλα την ανησυχία του για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα τεράστια κόστη, τα οποία καλούνται να πληρώσουν.
Αναφορικά με το μεταφορικό ισοδύναμο, ο ίδιος, εξηγεί ότι δεν πρέπει να καταργηθεί σε καμία περίπτωση, καθώς έχει βοηθήσει αρκετά τις επιχειρήσεις -όταν λειτουργούσε κανονικά και πληρωνόταν στην ώρα του.
Λέει ακόμη ότι η απόφαση που έλαβε το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, κρίνεται θετικά και πρέπει να συνεχιστούν οι πρωτοβουλίες αυτές από όλους τους βαθμούς αυτοδιοίκησης, τους βουλευτές και όλους τους φορείς.
• Κύριε Γιαννούλη, το θέμα των ημερών είναι η επαναφορά των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ στη Ρόδο. Εσείς που εκπροσωπείτε τον εμπορικό κόσμο, ποια εικόνα έχετε για την κατάσταση με τις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν τις συνεχείς ανατιμήσεις, κόστη μεταφοράς κ.λπ.;
Ο εμπορικός κόσμος στο νησί της Ρόδου, μας εκφράζει καθημερινά την αγανάκτησή του για τη μη υπαγωγή του νησιού στο καθεστώς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Τα μεταφορικά κόστη, σε συνδυασμό με τα υψηλά ενοίκια και την ακρίβεια στην ενέργεια έχουν φέρει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε πολύ δύσκολη θέση.
Δεν έπρεπε να εξαιρεθεί η Ρόδος από τους μειωμένους συντελεστές, καθότι τα κόστη είναι εξίσου υψηλά όπως στα υπόλοιπα Δωδεκάνησα και η απόσταση από την Αθήνα είναι μεγάλη. Μην ξεχνάμε ότι το πιο γρήγορο πλοίο προς Πειραιά χρειάζεται δεκατέσσερις ώρες να φτάσει. Να σημειώσουμε ότι τα μικρότερα νησιά παίρνουν όλες τις προμήθειες από το νησί της Ρόδου και η μη υπαγωγή θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα. Το γεγονός ότι έχει μεγάλο πληθυσμό δεν σημαίνει ότι μπορεί να επιλυθούν και τα προβλήματα.
Να σας υπενθυμίσω ότι η Ομοσπονδία Εμπορίου Επιχειρηματικότητας Δωδεκανήσου είχε ανακινήσει το θέμα των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ τον Οκτώβριο του 2024, οπότε και ανέλαβα καθήκοντα. Ήμασταν οι πρώτοι που καλέσαμε στα γραφεία της ομοσπονδίας όλους τους φορείς του νησιού στις 19 Φεβρουαρίου 2025 ενώ, σε δεύτερο χρόνο, προσκλήθηκαν και οι τέσσερις βουλευτές Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας, στις 17 Μαρτίου 2025.


• Θα ήθελα και την άποψή σας για το μεταφορικό ισοδύναμο, για το οποίο έγινε επίσης πολύς λόγος. Τελικά, από τότε που εφαρμόστηκε βοήθησε τις επιχειρήσεις; Και πρέπει να διατηρηθεί κατά την άποψή σας;
Το μεταφορικό ισοδύναμο έχει βοηθήσει αρκετά τις επιχειρήσεις όταν λειτουργούσε κανονικά και πληρωνόταν στην ώρα του. Δεν πρέπει να καταργηθεί σε καμία περίπτωση. Απλά πρέπει να επανέλθουν οι πληρωμές και να γίνονται στην ώρα τους και όχι με τόσο μεγάλη καθυστέρηση όπως γίνεται μέχρι σήμερα. Η πλατφόρμα για το 2023 ακόμα δεν έχει ανοίξει, λειτουργεί με μεγάλη καθυστέρηση. Πρέπει να αντιστραφεί η λάθος αντίληψη ότι όλοι στη Ρόδο είναι εύποροι και δεν έχουν ανάγκη.
Πρόκειται για ένα μικρό ποσοστό των κατοίκων, οι υπόλοιποι έχουν μεγάλα προβλήματα, εάν αναλογιστούμε ότι αφενός τα ενοίκια είναι από τα υψηλότερα στη χώρα, αφετέρου τα μεταφορικά που έχει μια μικρή επιχείρηση είναι πολλαπλάσια από μια επιχείρηση στην υπόλοιπη χώρα. Δεν μπορούμε να συγκριθούμε π.χ. με την Κρήτη, που έχει καθημερινά έξι δρομολόγια πλοίων από το λιμάνι του Πειραιά, που θέλουν μόλις εφτά με οχτώ ώρες να φτάσουν, με το ένα δρομολόγιο που έχουμε εμείς προς τα Δωδεκάνησα και χρειάζεται 14-16 ώρες μέχρι να έρθει στη Ρόδο.
• Τα προβλήματα της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας στα νησιά μας, είναι συγκεκριμένα με πρωταρχικό αυτό της ακρίβειας, τις ανατιμήσεις στα προϊόντα, στις μεταφορές και κυρίως στην ενέργεια. Κατά την άποψή σας, ήταν αρκετά τα μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης στη ΔΕΘ;
Εάν αναλογιστούμε ότι μια τετραμελής οικογένεια για να έρθει από το λιμάνι του Πειραιά στη Ρόδο με το αυτοκίνητό της χρειάζεται πάνω από 1,000 ευρώ, τότε καταλαβαίνετε εύκολα γιατί έχουμε χάσει σε μεγάλο βαθμό τους Έλληνες τουρίστες. Τα αεροπορικά εισιτήρια επίσης είναι πολύ ακριβά. Ειδικά εάν αποφασίσεις να ταξιδέψεις την τελευταία στιγμή χρειάζεσαι πάνω από 200 ευρώ από Ρόδο για Αθήνα με επιστροφή το άτομο. Δυστυχώς υπάρχουν συμπολίτες μας που ταξιδεύουν συχνά για λόγους υγείας και είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν πολύ μεγάλα ποσά για εισιτήρια.
Τα κόστη για μια μικρομεσαία επιχείρηση λόγω των συνεχών μεταβολών και αυξήσεων στην ενέργεια και στα βασικά αγαθά είναι πλέον δυσβάστακτα. Δεν ακούσαμε καμιά εξαγγελία στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ενοίκια, υπάλληλοι, ΕΦΚΑ, ενέργεια, δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας στην αγορά. Δεν μπορεί οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να βρίσκονται στο περιθώριο. Επίσης θα πρέπει να τονωθεί η ρευστότητα στην αγορά γιατί η ακρίβεια επηρεάζει τους καταναλωτές άμεσα, κόβοντας πρώτα απ όλα τα έξτρα έξοδα που θα έκαναν για αγορές.
• Το γεγονός πως υπάρχει μεγάλη τουριστική κίνηση, μπορεί να μεταφραστεί και σε κέρδη στις εμπορικές επιχειρήσεις; Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση;
Εάν θέλουμε να μιλάμε ρεαλιστικά, το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων και οι μεγάλοι τζίροι είναι προνόμιο των λίγων πολυεθνικών αλυσίδων. Οι μικρές οικογενειακές και εποχιακές επιχειρήσεις καταλαμβάνουν μια πολύ μικρή μερίδα από αυτά που ξοδεύουν τα 3,5 εκ, των τουριστών που περνάνε από το νησί. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε μεγάλα προβλήματα στα καταστήματα λιανικής πώλησης και σε κάποια ήδη εστίασης. Σοβαρό πρόβλημα είναι και το γεγονός πως υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που λειτουργούν μόνον έξι με εφτά μήνες τον χρόνο, ενώ πληρώνουν ενοίκια και εισφορές στο κράτος για δώδεκα μήνες τον χρόνο. Το κράτος δεν έχει προνοήσει κάποιες φοροελαφρύνσεις για τις εποχικές επιχειρήσεις, ενώ θα έπρεπε να αναγνωρίζεται η εποχικότητα. Δεν πρέπει να σταθούμε στον μεγάλο όγκο των αφίξεων, καθότι έχει μειωθεί η κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών.


• Την Πέμπτη, το Περιφερειακό Συμβούλιο αποφάσισε να ζητήσει την άμεση επέκταση του μέτρου των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε όλα τα νησιά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, ενώ χαιρετίζει την επαναφορά του μέτρου με μειωμένους κατά 30% συντελεστές Φ.Π.Α. σε 19 νησιά και ζητά να αποκατασταθεί η ισονομία και η φορολογική δικαιοσύνη για όλους τους κατοίκους των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου. Πώς το σχολιάζετε;
Το γεγονός πως οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ επανήλθαν στα μικρά νησιά και ειδικά σε αυτά που γειτνίαζαν με νησιά, όπου υπήρχαν ήδη λόγω των δομών φιλοξενίας, είναι πολύ θετικό, καθώς αποκαταστάθηκε μια αδικία που έλαβε χώρα το 2015.
Η απόφαση που έλαβε το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, κρίνεται θετικά και πρέπει να συνεχιστούν οι πρωτοβουλίες αυτές από όλους τους βαθμούς αυτοδιοίκησης, τους βουλευτές και όλους τους φορείς. Εμείς ως συνδικαλιστικό όργανο των εμπόρων και των επιχειρηματιών της Δωδεκανήσου θα προχωρήσουμε και σε άλλες πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.
Θα ήθελα να συμπληρώσω ότι και η πρωτοβουλία του δημάρχου Ρόδου κρίνεται θετικά. Εμείς είμαστε θετικοί σε κάθε τέτοια πρωτοβουλία, αρκεί να μην ξεχαστεί το θέμα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου