Καθοριστικό θα είναι το πρώτο 15ήμερο του Ιουλίου για τον τουρισμό, δηλώνει σε συνέντευξή του προς την «δημοκρατική», ο εντεταλμένος αντιπρόεδρος επικοινωνίας & marketing της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, κ. Αθηναγόρας Κωνσταντινίδης, επισημαίνοντας ότι πρέπει να είμαστε έτοιμοι για όλες τις εκδοχές και πως τίποτε δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο. Γι’ αυτό, όλο το οικοσύστημα του τουρισμού πρέπει να λειτουργήσει με άψογο επαγγελματισμό, επιδεικνύοντας απόλυτη συμμόρφωση στα υγειονομικά πρωτόκολλα και σεβασμό στην υγεία των επισκεπτών, των επαγγελματιών και των εργαζόμενων.
Με την ιδιότητα του μέλους του διοικητικού συμβουλίου του ΕΟΤ, ο κ. Κωνσταντινίδης απαντά στις ερωτήσεις της «δ» για την εθνική στρατηγική προβολής στο εξωτερικό και τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. Δηλώνει ότι η καμπάνια του ΕΟΤ δεν σταματά στο πρώτο σποτάκι “Greek Summer-State of Mind”, αλλά θα ακολουθήσει σειρά ενεργειών για το “Restart” του ελληνικού τουρισμού.
Ο κ. Αθηναγόρας Κωνσταντινίδης ανήκει σε μία νέα γενιά ξενοδόχων, μία γενιά επαγγελματιών με υψηλή κατάρτιση που γαλουχήθηκε από τις αρχές των «θεμελιωτών» του τουριστικού θαύματος της Ρόδου. Αυτή η νέα γενιά ξενοδόχων, είναι έτοιμη να οδηγήσει το τοπικό τουριστικό προϊόν στο επόμενο υψηλότερο επίπεδο, απαντώντας με δυναμισμό στις νέες μεγάλες προκλήσεις.
«Ελπίζω ότι ικανοποιώντας το πάθος μου για την υγιή επιχειρηματικότητα και τον τουρισμό, όπως και την αγάπη μου για την Ελλάδα και την Ρόδο, θα μπορέσω να συμβάλω σε ένα καλύτερο μέλλον για τον τόπο μας», δηλώνει ο ίδιος.

• Κύριε Κωνσταντινίδη, παραμένει ακόμη θολό το τοπίο γύρω από την έναρξη της τουριστικής σεζόν. Πότε εκτιμάτε ότι θα ξεκλειδώσει η τουριστική περίοδος και από ποιες αγορές θα δεχθούμε τους πρώτους επισκέπτες;

Η ζήτηση επανέρχεται μεν αλλά με πολύ αργούς ρυθμούς. Η εικόνα είναι διαφορετική ανάλογα με την αγορά. Συγκεκριμένα, από τις χώρες Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία και Πολωνία παρατηρούμε μια μικρή αναθέρμανση των κρατήσεων, με ισόποση κατανομή στους μήνες από Ιούλιο μέχρι Οκτώβριο, καθώς και για το 2021. Όμως για χώρες όπως η Αγγλία, η Σκανδιναβία, η Ρωσία, αλλά ακόμα και η Γαλλία, η Ιταλία και το Ισραήλ, δυστυχώς δεν έχουμε θετική εικόνα, αλλά μόνο την ελπίδα ότι από τέλος Ιουλίου – αρχές Αύγουστου θα υπάρξει κάποια στοιχειώδης επανεκκίνηση της ζήτησης. Μένει βέβαια να δούμε κατά πόσον η Αγγλικές «αερογέφυρες» που δημιουργούνται για αρχές Ιουλίου, χωρίς την επιβολή 14 ημερών καραντίνας, θα συμπεριλαμβάνουν και την Ελλάδα, κάτι το οποίο μπορεί να αλλάξει θετικά τα δεδομένα.

• Τι επιπτώσεις έχει αυτή η εικόνα στο άνοιγμα των ξενοδοχείων;
Πολλά από τα ξενοδοχεία που έχουν εξάρτηση από τις τελευταίες αγορές, δυστυχώς δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν τουλάχιστον από τον Ιούλιο. Στα υπόλοιπα ξενοδοχεία με πιο ευνοϊκό μείγμα αγορών, οι υπάρχουσες κρατήσεις από τις πρώτες χώρες είναι επίσης αμφίβολες και μένει να επιβεβαιωθούν όσο πλησιάζουμε στην 1η Ιουλίου που ανοίγουν οι πτήσεις στο αεροδρόμιο Διαγόρας. Καθοριστική είναι η καθημερινή σχέση του αριθμού των νέων κρατήσεων που λαμβάνουμε, με τις αντίστοιχες ακυρώσεις, για τον μήνα Ιούλιο, η οποία μέχρι σήμερα δεν είναι ενθαρρυντική. Τέλος, κάποιοι όμιλοι επιδιώκουν να ανοίξουν κάποια από τα ξενοδοχεία τους, με την ελπίδα ότι θα μπορέσουν να μεταφέρουν μέρος της πελατείας τους σε όποιο αποφασίσουν να ανοίξουν αρχικά.
• Με τι πληρότητα αναμένεται να γίνει το άνοιγμα των ξενοδοχείων τον Ιούλιο;
Υπό αυτές τις συνθήκες,στην καλύτερη περίπτωση θα έχουμε χαμηλές πληρότητες, μειωμένη απασχόληση αλλά με αναλογικά αυξημένο κόστος, ειδικά για τα ξενοδοχεία πολυτελείας που έχουν μεγαλύτερες ανελαστικές δαπάνες, επιπρόσθετα και λόγω των νέων πρωτοκόλλων και υπηρεσιών. Εκτιμώ ότι οι πληρότητες είναι της τάξης του 20% έως 30% προς το παρόν για τον Ιούλιο από τις συγκεκριμένες χώρες. Με βάση λοιπόν τα οικονομικά και τα υγειονομικά ρίσκα που υπάρχουν, είναι απόλυτα λογικό οι επιχειρηματίες του κλάδου να βρίσκονται σε αδιέξοδο. Όσοι μπορούμε να ανοίξουμε το κάνουμε με μεγάλη θυσία για να στηρίξουμε τους εργαζομένους μας, τον προορισμό, και να φιλοξενήσουμε τους πελάτες που θα μας επισκεφτούν. Όμως, πρέπει να είμαστε ρεαλιστές και ειλικρινείς. Η κατάσταση που βιώνουμε είναι καινούργια για όλους, με όλα τα σενάρια για άνοιγμα ή και μη άνοιγμα των ξενοδοχείων να είναι πιθανά, ειδικά σε μια ενδεχόμενη υγειονομική κρίση και ξαφνική πτώση της ζήτησης. Πρέπει να είμαστε έτοιμοι για όλες τις εκδοχές. Δυστυχώς τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο. Το πρώτο 15ήμερο του Ιουλίου θα είναι καθοριστικό.

• Άρα δίνετε ιδιαίτερη σημασία στο πρώτο 15ήμερο;
Ναι, διότι εκεί θα κριθούν πολλά για την συνέχιση ή μη της σεζόν. Εάν όλο το οικοσύστημα του τουρισμού στην Ρόδο λειτουργήσει με επαγγελματισμό και ασφάλεια και δεν δώσουμε αφορμή για αρνητικά δημοσιεύματα, αλλά αντιθέτως από το αεροδρόμιο μέχρι το ταξί, τα ξενοδοχεία και τις εξωξενοδοχειακές υπηρεσίες επιδείξουμε απόλυτη συμμόρφωση στα υγειονομικά πρωτόκολλα και σεβασμό στην υγεία των πελατών και των οικογενειών μας, τότε πιστεύω ότι αυτή θα αποτελέσει την καλύτερη διαφήμιση. Εάν παρόλα αυτά έχουμε εικόνες Μυκόνου στα μπαρ και τις παραλίες τότε αντιλαμβάνεστε πως ό,τι χτίσαμε με κόπο επί μήνες θα καταρρεύσει.
• Τι δείχνουν αλήθεια έρευνες και μελέτες για τις κύριες ταξιδιωτικές τάσεις το 2020; Οι ελληνικοί προορισμοί συγκαταλέγονται στις βασικές προτιμήσεις των εν δυνάμει ταξιδιωτών, όπως ενημερωνόμαστε από τα διεθνή ΜΜΕ;
Τα δημοσιεύματα στο εξωτερικό ποικίλουν ως προς την υγειονομική κατάσταση της χώρας μας συγκριτικά με ανταγωνιστικές αγορές. Μάλιστα, δυσάρεστη έκπληξη μάς δημιούργησε μια πρόσφατη έρευνα της DeepKnowledgeGroup που κατατάσσει την χώρα μας στην 34η θέση στις 100 πιο ασφαλείς χώρες σε Covid-19 καθώς επηρέασαν αρνητικά τα κρούσματα των τελευταίων εβδομάδων.
Όμως, υπάρχουν αρκετά στοιχεία που δείχνουν διαφορετική εικόνα. Για παράδειγμα, μελέτη της ForwardKeys έδειξε ότι αμέσως μετά την πρώτη επίσημη ανακοίνωση του Πρωθυπουργού στις 20 Μαΐου για το άνοιγμα των πτήσεων, οι κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων στο διάστημα 22 Μαΐου – 3 Ιουνίου για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο αυξήθηκαν κατά 35%, σε σχέση βέβαια με το πολύ χαμηλό επίπεδο που είχαν φτάσει στις αρχές Μαΐου.
Επίσης, μελέτη της Sojern, εταιρεία με την οποία συνεργάζεται ο ΕΟΤ και η MarketingGreece, δείχνει ότι οι αναζητήσεις πτήσεων στην Ελλάδα είναι μειωμένες κατά 14% την τελευταία εβδομάδα συγκριτικά με το 2019, με πολύ μεγαλύτερες μειώσεις σε άλλους Ευρωπαϊκούς προορισμούς όπως η Ελβετία, Γαλλία, Ιταλία, κλπ. Όσον αφορά τις κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων, η ίδια έρευνα έδειξε για την Ελλάδα μείωση 40%, με τις υπόλοιπες χώρες όμως να έχουν πάνω από 80% μείωση.
Αυτά τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά για την χώρα μας, και ίσως αποδεικνύουν ότι οι το υγειονομικό “success-story” και η θετική προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό έχουν αποφέρει καρπούς. Ευελπιστούμε ότι και με τα επίσημα «εγκαίνια» για το άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού στη Σαντορίνη και το κάλεσμα σε διεθνές επίπεδο των επισκεπτών στην ασφαλή Ελλάδα θα είναι καταλύτης στην αναγκαία τουριστική ανάκαμψη της χώρας τις ερχόμενες εβδομάδες. Βέβαια αρκεί οι αναζητήσεις να μετατραπούν σε κρατήσεις, που είναι το ζητούμενο.
• Τα υγειονομικά πρωτόκολλα, είναι εφαρμόσιμα; Εξασφαλίζουν το επιθυμητό επίπεδο… ασφάλειας για τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους και τους φιλοξενούμενους; Θα κριθεί από τα πρωτόκολλα το άνοιγμα ή όχι των ξενοδοχείων; Ποιοι άλλοι παράγοντες θα επηρεάσουν αυτή την απόφαση;
Τα πρωτόκολλα είναι μεν εφαρμόσιμα, αλλά απαιτούν σημαντικές αλλαγές στο operation και συνεπάγονται μια σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους. Εννοείται ότι η επιτυχής εφαρμογή τους προϋποθέτει διεξοδική εκπαίδευση των εργαζομένων. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται μέσω σεμιναρίων από πιστοποιημένες εταιρείες στο health&safety, όπως και μέσω της χρήσιμης τηλεκατάρτισης του Κ.Ε.Κ “Γεννηματάς”. Επαναλαμβάνω ότι η ασφάλεια των πελατών, των εργαζομένων και όλων των συνεργατών αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα.
Βέβαια να μην ξεχνάμε ότι το άνοιγμα ή όχι των ξενοδοχείων κρίνεται κυρίως από την ζήτηση και όχι τόσο από τα πρωτόκολλα. Όμως, λόγω της φύσης του ιού αλλά και των αναμενόμενων αστοχιών και χαλαρότητας ειδικά εκτός ξενοδοχείων, θεωρώ σχεδόν αδύνατο να μην έχουμε κρούσματα. Το ζητούμενο είναι να κρατήσουμε την κατάσταση υπό έλεγχο και να αποφύγουμε μια νέα υγειονομική κρίση και ένα πιθανό νέο lockdown. Θα πρέπει ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας να είναι σε επαγρύπνηση ώστε να ανταποκριθούμε απόλυτα σε ό,τι προκύψει.

• Θα μπορούσε να επηρεάσει η πανδημία και τη σεζόν του 2021; Και τι θα σήμαινε αυτό;
Οι βασικοί παράγοντες που θα επηρεάσουν την σεζόν του 2021 είναι οι εξής. Πρώτον, λόγω της οικονομικής κρίσης σε όλες τις αγορές όπως και στην Ελλάδα, αναμφισβήτητα θα υπάρξει σημαντική μείωση στην τουριστική ζήτηση. Μόνο στην χώρα μας για το 2020 μελέτη της EY υπολογίζει πτώση της τάξης των 10 δις για τον τουρισμό, με 4,5 δις ζημία στα ξενοδοχεία, με μεγάλες απώλειες να έχουν και άλλοι τομείς της οικονομίας. Δεύτερον, η παγκόσμια υγειονομική κατάσταση το φθινόπωρο και χειμώνα είναι απρόβλεπτη. Θα έχει βρεθεί φάρμακο ή εμβόλιο; Θα υπάρξει νέο κύμα κορωνοϊού; Τρίτον η αποτελεσματικότητα εφαρμογής των πρωτοκόλλων και αντιμετώπισης κρουσμάτων στην χώρα μας αυτό το καλοκαίρι θα παίξει όπως ανέφερα μεγάλο ρόλο στην εικόνα και αξιοπιστία της Ελλάδας διεθνώς και ως αποτέλεσμα στην τουριστική ζήτηση για το 2021. Τέλος, πιστεύω ότι είναι πολύ πιθανό να δούμε ανακατατάξεις στους touroperators και τις αεροπορικές εταιρείες, καθώς είναι αβέβαιο ποιος θα καταφέρει να επιβιώσει μετά το πέρας της καταιγίδας και εάν θα υπάρξει μια ή περισσότερες πτωχεύσεις τύπου ThomasCook…
Η προβολή και προώθηση του τουριστικού προϊόντος της χώρας αποτελεί πεδίο αντεγκλήσεων… Ποια είναι η άποψή σας για το συγκεκριμένο ζήτημα;
Είναι φυσικό να υπάρχουν διαφωνίες για την προώθηση της χώρας, κάτι το οποίο δείχνει την αληθινή αγωνία που έχουμε για το μέλλον του τουρισμού. Νομίζω όλοι συμφωνούμε στην αναγκαιότητα ενίσχυσης της προώθησης της χώρας, των τουριστικών προορισμών και ειδικά της νησιωτικής Ελλάδας. Σε τοπικό επίπεδο, η Περιφέρεια και ο Δήμος έχουν διαχρονικά επενδύσει στην προβολή της Ρόδου, και ειδικά τώρα στην εποχή του Covid-19, με την πρόσφατη επαναλειτουργία του ΠΡΟΤΟΥΡ και ίδρυση του DMO στην Σαντορίνη η ανάγκη για αναβαθμισμένη και στοχευμένη προβολή του νησιού είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Όμως δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο, πρέπει να τρέξουμε.
• Ως μέλος του Δ.Σ. του Ε.Ο.Τ. πείτε μας σχετικά με την νέα καμπάνια και το σποτάκι…
Όσον αφορά τον ΕΟΤ, ο οποίος έχει ως σκοπό την προβολή του συνόλου της Ελλάδας στο εξωτερικό, ήταν αναγκαία αρχικά για λόγους ταχύτητας η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα όπως με έγινε με την Marketing Greece, θυγατρική του ΣΕΤΕ και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, διότι έδωσε την δυνατότητα σε έναν δημόσιο οργανισμό να εκμεταλλευτεί την τεχνογνωσία ανθρώπων της αγοράς και την υποστήριξη των πιο αξιόλογων εταιρειών και ανθρώπινου δυναμικού του ελληνικού τουριστικού γίγνεσθαι. Θυμίζω ότι το σποτ είχε μηδενικό κόστος στο δημόσιο διότι καλύφθηκε πλήρως από την Marketing Greece (MG). Να μην ξεχνάμε ότι η MG έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν δύο φορές επί ΣΥΡΙΖΑ με το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ, και όπως είπε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος, ουδέποτε ο τουρισμός ήταν πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης, και αυτό είναι κάτι που πρέπει να διαφυλάξουμε.
Μέσω σύγχρονων μεθόδων Μάρκετινγκ, αναλυτικής έρευνας που πρέπει να προηγείται και με έμφαση στην ηλεκτρονική διαφήμιση (π.χ. programmatic buying, audience management strategy, omni-channel strategy και άλλων), αξιοποιώντας μεγάλες βάσεις δεδομένων η στόχευση γίνεται με την χρήση αλγορίθμου στον χρήστη που ενδιαφέρεται να ταξιδέψει και έχει συγκεκριμένα δημογραφικά χαρακτηριστικά και ενδιαφέροντα, με το κατάλληλο περιεχόμενο, την σωστή στιγμή και με τον βέλτιστο τρόπο, καθοδηγώντας τον δυνητικό επισκέπτη στις ιστοσελίδες και τα social media των VisitGreece.gr και DiscoverGreece.com. Η αποδοτικότητα τέτοιων μεθόδων προβολής ως προς τα επενδυμένα χρήματα είναι αντικειμενικά ασύγκριτα μεγαλύτερη από παραδοσιακούς τρόπους όπως περιοδικά, τηλεόραση, εκθέσεις τουρισμού, κ.ά.

• Τι άλλες δράσεις προβλέπονται από τον Ε.Ο.Τ.;
H καμπάνια του ΕΟΤ δεν σταματά στο πρώτο σποτάκι “GreekSummerStateofMind”, αλλά υπάρχει σειρά ενεργειών που θα ακολουθήσει για το “Restart” του ελληνικού τουρισμού. Θέλω να σημειώσω ότι γίνονται προσπάθειες από το Υπουργείο Τουρισμού και τον υπουργό κ. Κόνσολα ώστε ο ΕΟΤ να αποκτήσει την κατάλληλη ευελιξία σε θεσμικό επίπεδο για να μπορεί ο ίδιος χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες δημόσιων διαγωνισμών να αναθέτει και να υλοποιεί καμπάνιες στο διαδίκτυο και τα socialmedia τα οποία απαιτούν προπληρωμή. Μέσα στο καλοκαίρι προγραμματίζουμε καμπάνιες πολλών εκατομμυρίων για το άνοιγμα του Τουρισμού, την νησιωτική Ελλάδα, τα νησιά που έχουν πληγεί από το προσφυγικό, τον εσωτερικό τουρισμό, τον επανασχεδιασμό της σελίδας VisitGreece.gr, συνδιαφημίσεις καθώς και συνέργειες με καταξιωμένες διαφημιστικές εταιρείες. Σε κάθε περίπτωση, η συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα πρέπει να θεωρείται υπό προϋποθέσεις θετική.
• Άρα θεωρείτε ότι η διαφημιστική καμπάνια είναι καθοριστική για την πορεία του τουρισμού φέτος;
Βεβαίως, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό που έχει την μεγαλύτερη σημασία, είναι η ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος και το value-for-money για τον επισκέπτη, το οποίο κρίνεται πάντα σε σχέση με το αντίστοιχο προσφερόμενο στον Μεσογειακό ανταγωνισμό. Είναι κρίσιμο να επενδύσουμε στην ποιοτική αναβάθμιση των εμπειριών, τόσο σε επίπεδο επιχειρήσεων όσο και προορισμού. Διότι όπως είναι γνωστό, η θετική εμπειρία του επισκέπτη είναι η καλύτερη διαφήμιση, η καλύτερη καμπάνια.
• Κλείνοντας κύριε Κωνσταντινίδη, εκπροσωπείτε τη νέα γενιά ξενοδόχων… στο τοπικό συλλογικό όργανο, την ΕΞΡ και στο ΔΣ του ΕΟΤ. Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας;
Με χαροποιεί πολύ που η νέα γενιά της Ρόδου συμμετέχει όλο και περισσότερο στα συλλογικά όργανα του ξενοδοχειακού κλάδου, όπως και στους υπόλοιπους φορείς του τουρισμού και της οικονομίας. Για παράδειγμα η καινούρια εκπροσώπηση της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων με Πρόεδρο τον Χρήστο Μιχαλάκη και μια εξαιρετική ομάδα νέων και έμπειρων ανθρώπων, είναι μια ευχάριστη εξέλιξη στα τουριστικά δρώμενα της Ρόδου. Οι διαχρονικοί στόχοι κάθε νέου είναι η απόκτηση πολύτιμων εμπειριών από την προηγούμενη γενιά και η διοχέτευση του δυναμισμού και της γνώσης του στην όποια δραστηριότητα τον εμπνέει, με τελικό σκοπό την προσωπική του εξέλιξη και την συνεισφορά του στην κοινωνική ευημερία. Στο πλαίσιο αυτό ελπίζω ότι ικανοποιώντας το πάθος μου για την υγιή επιχειρηματικότητα και τον τουρισμό, όπως και την αγάπη μου για την Ελλάδα και την Ρόδο, θα μπορέσω να συμβάλω σε ένα καλύτερο μέλλον για τον τόπο μας.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ