«Πολύ Δύσκολη Εξίσωση η Επόμενη Μέρα» δηλώνει σήμερα, σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου κ. Νίκος Μπόνης, σχολιάζοντας την κατάσταση όπως έχει δημιουργηθεί για τους εμπόρους και τις επιχειρήσεις, μέχρι αυτή την ώρα κατά την διάρκεια του δεύτερου Lockdown.
Επίσης, μιλάει για τις μεθόδους πώλησης στην νέα πραγματικότητα, καθώς και στο ψήφισμα διαμαρτυρίας προς την κυβέρνηση της ΕΣΕΕ για τα προβλήματα του κλάδου και τα αιτήματά του.
• Κύριε Μπόνη, το 2020 βαδίζει προς το τέλος του με πολλά προβλήματα για τους εμπόρους και τις επιχειρήσεις. Πώς διαμορφώθηκε η κατάσταση μέχρι τώρα και τι περιμένετε για το 2021;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το έτος που φτάνει στο τέλος του, αποτέλεσε μια μεγάλη δυσπραγία, τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Η πανδημία διέκοψε την ομαλή λειτουργία της αγοράς ενισχύοντας τις ανισότητες μεταξύ των μικρών-μεσαίων και των μεγάλων επιχειρήσεων. Σήμερα, η συρρίκνωση του ΑΕΠ (μείωση κατά -11.7% για το τρίτο τρίμηνο του 2020), η μείωση των εξαγωγών (κατά -7.9%) αλλά και η συμπίεση που δέχεται ο κύκλος εργασιών του λιανικού εμπορίου, λόγω και του δεύτερου lockdown, αποτελούν συντριπτικά στοιχεία που συνθέτουν συνθήκες αβεβαιότητας για την αγορά.
Σε αυτό το αρκετά δυσμενές πλαίσιο, η μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα προσπαθεί να ισορροπήσει. Για τον κλάδο του εμπορίου η τρέχουσα συγκυρία προσδίδει ιδιαίτερα αρνητικό πρόσημο καθώς το 2020 φεύγει με τις επιχειρήσεις να τελούν υπό ένα καθεστώς «αδράνειας» έχοντας αυξημένες υποχρεώσεις, χαμηλές έως πενιχρές πωλήσεις, ασφυκτική έλλειψη ρευστότητας, με την αγορά να υπολειτουργεί. Σε όλα τα παραπάνω να προστεθεί η ουσιαστική απώλεια του εορταστικού τζίρου που παραδοσιακά αποτελεί περίπου το 30% του συνολικού ετήσιου τζίρου των επιχειρήσεων, δεδομένου ότι τα καταστήματα δεν τέθηκαν σε κανονική λειτουργία για την εορταστική περίοδο όπως αναμενόταν.
Αναφορικά με το νέο έτος που έρχεται νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να προβεί σε προβλέψεις καθώς η κρίση υγείας καθιστά το περιβάλλον αρκετά ευμετάβλητο. Οι προβλέψεις δεν μπορούν παρά να είναι δυσοίωνες με βασική παράμετρο διαμόρφωσης της κατάστασης την όσο το δυνατόν πιο σύντομη αντιμετώπιση του ιού και φυσικά την αποτελεσματικότητα του εμβολίου. Και οι δυο τελευταίες παράμετροι συνδυαστικά ενδεχομένως να συντελέσουν στο περιορισμό της αβεβαιότητας και στην ομαλή επαναλειτουργία της αγοράς, αλλά και της ίδιας της κοινωνίας και καθημερινότητας όλων.
Τα μέτρα που ανακοινώνει η κυβέρνηση με επιστρεπτέες προκαταβολές, χρηματοδοτικά προγράμματα κ.λπ. είναι αρκετά για να συνέλθει το κλάδος από τις συσσωρευμένες ζημίες και τα δύο lockdown;
Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι τόσο το αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης όσο και η ίδια η Κυβέρνηση, πραγματοποιούν από κοινού μια σημαντική προσπάθεια αντιμετώπισης όλων των θεμάτων της νέας ατζέντας που προκύπτουν από την κρίση μέσω των μέτρων που ανακοινώνονται.
Σε μια τόσο διευρυμένη κρίση το κυριότερο δεν είναι αν τα μέτρα είναι αρκετά αλλά το βασικό ζητούμενο είναι αν βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση. Κομβικό σημείο για το περιορισμό των ζημιών αποτελούσε ο εορταστικός τζίρος, τον οποίο όλοι έμποροι έβλεπαν ως το μοναδικό σημείο διασφάλισης των απωλειών του έτους, και ουσιαστικά πρόκειται και αυτός να χαθεί.
Δεδομένης της συνολικής κατάστασης της αγοράς, αναμένουμε από την Κυβέρνηση την ανακοίνωση ενός σημαντικού πλαισίου αντισταθμιστικών μέτρων στήριξης των μικρομεσαίων εμπόρων, το οποίο στην παρούσα στιγμή είναι αναγκαίο για την αποφυγή του κλεισίματος επιχειρήσεων και των απωλειών θέσεων εργασίας. Τα μέτρα θα πρέπει να κινηθούν σε τρεις συνιστώσες, την ενισχυμένη επιστρεπτέα προκαταβολή με στόχευση ειδικά το εμπόριο και με κριτήριο τη μείωση του τζίρου σε σχέση με την περυσινή χρονιά, τη ρύθμιση για τις επιταγές που έχουν εκδοθεί με την προσδοκία του εορταστικού τζίρου και τη διαγραφή μέρους των χρεών που δημιουργήθηκαν στην πανδημία.
• Σε αυτό το δεύτερο lockdown πόσες επιχειρήσεις στο νησί της Ρόδου κατάφεραν να ανταποκριθούν στην νέα πραγματικότητα (με delivery, e-shop, click away κ.λπ.);
Στα καταστήματα του νησιού που παρέμειναν κλειστά κατά τη διάρκεια και του δεύτερου «lockdown» (εκτός από καταστήματα τροφίμων, supermarkets, φαρμακεία και καύσιμα) οι ιδιοκτήτες ενώ τήρησαν μια στάση αναμονής όλο αυτό τον καιρό, πλέον αντιμετωπίζουν άμεσο πρόβλημα επιβίωσης. Οι μέθοδοι πώλησης εκτός της απευθείας πώλησης στο φυσικό κατάστημα, σίγουρα δεν μπορούν να αντικαταστήσουν και να αναπληρώσουν το χαμένο τζίρο των καταστημάτων. Οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις στη Ρόδο δεν διαθέτουν οργανωμένα eshop, ή δεν έχουν τη δυνατότητα να προβάλλουν ηλεκτρονικά τα προϊόντα τους οπότε αντιμετωπίζουν μια παραπάνω δυσκολία, λόγω έλλειψης υποδομών και εξοπλισμού. Βέβαια, το συγκεκριμένο σημείο δεν αποτελεί χαρακτηριστικό μόνο των επιχειρήσεων της Ροδίτικης αγοράς αλλά και συνολικά των καταστημάτων, δεδομένου ότι πανελλαδικά 17% των επιχειρήσεων διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα.
Όσον αφορά τη μέθοδο μέσω της υπηρεσίας «Click Away», εμφανίστηκε ως μια νέα και ουσιαστικά πρωτόγνωρη διαδικασία και δεν αποτελεί μια πρακτική με την οποία έχει ήδη δοκιμαστεί η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Τούτο σε συνδυασμό με το ό,τι τα μέλη μας δεν έχουν τις υποδομές για τη λειτουργία της συγκεκριμένης υπηρεσίας συνθέτουν μια εικόνα ότι η αγορά εμφανίζεται απροετοίμαστη για να υιοθετήσει μια τέτοιου είδους πρακτική και μάλιστα σε μια περίοδο κρίσης. Παρόλα αυτά τηρώντας τα μέτρα υπάρχουν καταστήματα στην περιοχή που προσπαθούν να προσαρμοστούν και να λειτουργήσουν υπό αυτό το νέο καθεστώς με μοναδικό γνώμονα τη λειτουργία της επιχείρησης με οποιοδήποτε δυνατό τρόπο.
• Πρόσφατα η ΕΣΕΕ απέστειλε ψήφισμα διαμαρτυρίας προς την κυβέρνηση για μια σειρά από σοβαρά αιτήματα. Μιλήστε μας γι αυτά.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΕΕ συνεδρίασε εκτάκτως στις 12 Δεκεμβρίου 2020, με διερευνημένη σύνθεση, καθώς συμμετείχαν Πρόεδροι Ομοσπονδιών και Εμπορικών Συλλόγων από όλη την Ελλάδα σχετικά με το πλαίσιο λειτουργίας της εορταστικής αγοράς, όπως διαμορφώθηκε με βάση τις τελευταίες εξαγγελίες μέτρων της Κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, λόγω την επινόησης και καθιέρωσης πρακτικών που όπως σας είπα και νωρίτερα δεν έχουν δοκιμαστεί ξανά στην ελληνική αγορά θέσαμε μια σειρά από αιτήματα.
Μέχρι στιγμής οι μικρομεσαίοι έμποροι έχουν εφαρμόσει με ευλάβεια τα υγειονομικά πρωτόκολλα με αποτελέσματα τα μικρά καταστήματα αναντίρρητα να μην αποτελούν σημεία διασποράς του ιού. Παράλληλα, όλοι οι έμποροι έχουν υποστεί όλες τις οικονομικές συνέπειες από τα μέτρα για τον έλεγχο της πανδημίας κλείνοντας τις επιχειρήσεις τους για ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα του 2020. Τα αιτήματα διαμορφώθηκαν έχοντας υπόψη δυο βασικές συνιστώσες την επίδειξη στήριξης και σεβασμού στην μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, η οποία αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας και τη διασφάλιση κανόνων ισονομίας και θεμιτού ανταγωνισμού στην αγορά. Αναλυτικότερα τα αιτήματα συνοψίζονται στα παρακάτω σημεία.
1. Η άμεση θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός ειδικού «ακατάσχετου» επιχειρηματικού τροφοδότη λογαριασμού που θα συνδεθεί με τα POS και θα δώσει στις επιχειρήσεις την στοιχειώδη ρευστότητα που απαιτείται για να αποφύγουν το «λουκέτο»
2. Το πάγωμα όλων των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων μέχρι την επαναφορά της ομαλότητας στην αγορά και την ένταξή αυτών σε μία γενναία ρύθμιση.
3. Η επαναφορά των 120 δόσεων για τις ήδη υφιστάμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, χωρίς περιορισμούς.
4. Η άμεση αναστολή όλων των δόσεων επιχειρηματικών δανείων και η ρύθμιση του μεγάλου όγκου επιταγών που έχουν εκδοθεί με την προσδοκία του εορταστικού τζίρου.
5. Η διατήρηση της μείωσης 40% των ενοικίων επαγγελματικής στέγης τουλάχιστον μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021.
6. Ο σχεδιασμός ειδικής ενισχυμένης επιστρεπτέας προκαταβολής με στόχευση ειδικά το εμπόριο και με κριτήριο τη μείωση του τζίρου σε σχέση με πέρυσι.
7. Η άμεση απόδοση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους μικρομεσαίους εμπόρους, με γνώμονα την επιβίωση εκείνων και των οικογενειών τους
8. Η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, δεδομένου ότι τα καταστήματα έχουν παραμείνει κλειστά ένα μεγάλο διάστημα του έτους.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ