Την παρέμβαση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Κυριάκου Μητσοτάκη ετοιμάζεται να ζητήσει ο Δήμος Ρόδου προκειμένου να μείνουν στη ΔΕΥΑΡ οι 61 εργαζόμενοι της πρώην ΔΕΥΑΙ, που όπως αποφασίστηκε την περασμένη εβδομάδα, θα πρέπει να απολυθούν.

Η συνάντηση τόσο με τον κ. Κ. Μητσοτάκη όσο και τον υπουργό Εσωτερικών κ. Γιάννη Μιχελάκη θα πραγματοποιηθεί στο προσεχές χρονικό διάστημα.
Η δημοτική αρχή ωστόσο θεωρεί πως τη λύση θα δώσει η νομοθετική ρύθμιση που θα κατατεθεί το ταχύτερο στη Βουλή και η αίτηση θεραπείας για τα όσα περιλαμβάνει η έκθεση του ΑΣΕΠ (η σχετική τροπολογία δημοσιεύεται στη συνέχεια).

Οι κινήσεις που θα πρέπει άμεσα να γίνουν για να αντιμετωπιστεί το θέμα αποτέλεσαν το αντικείμενο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χθες στο γραφείο του δημάρχου κ. Στάθη Κουσουρνά.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο δήμαρχος κ. Στάθης Κουσουρνάς, ο βουλευτής της ΝΔ κ. Βασίλης Υψηλάντης, η κ. Μ Βάλλα ως εκπρόσωπος της βουλευτή του κόμματος «Ανεξάρτητοι Έλληνες» κ. Μίκας Ιατρίδη, ο χωρικός αντιδήμαρχος Ιαλυσού κ. Μιχάλης Κινδυλίδης, ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου της δημοτικής ενότητας Ιαλυσού κ. Γ. Κουφού, το μέλος του τοπικού συμβουλίου Ιαλυσού κ. Ν. Πατούνας, ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας κ. Γιάννης Κορωναίος, αντιπροσωπεία εργαζόμενων της πρώην ΔΕΥΑΙ με το νομικό τους εκπρόσωπο κ. Μιχάλη Κόκκινο και υπηρεσιακοί παράγοντες.
Φάκελο που περιείχε έγγραφα που σχετίζονταν με την απασχόληση 22 εργαζόμενων στο βιολογικό καθαρισμό και πέντε στην πρώην ΔΕΥΑ Αρχαγγέλου παρέδωσε στον βουλευτή κ. Βασίλη Υψηλάντη ο πρώην δήμαρχος Ιαλυσού και δημοτικός σύμβουλος της μείζονος μειοψηφίας κ. Στέργος Στάγκας.

Ο κ. Στέργος Στάγκας ο οποίος θεωρεί πως οι 22 εργαζόμενοι στον βιολογικό θα έπρεπε να έχουν απολυθεί από το 2009 γιατί οι συμβάσεις τους δεν ήταν δυνατό να μετατραπούν σε αορίστου χρόνου, κατέθεσε τα συγκεκριμένα έγγραφα και στο γραφείο του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου κ. Μ. Γλυνού, προκειμένου να γίνει συζήτηση για το θέμα αυτό σε προσεχή συνεδρίαση του σώματος.
Ομιλώντας στους δημοσιογράφους ο βουλευτής της ΝΔ κ. Βασίλης Υψηλάντης τάχθηκε υπέρ της κοινωνικής δικαιοσύνης.

«Αντικείμενο της συνάντησης ήταν οι απολύσεις των εργαζόμενων της πρώην ΔΕΥΑΙ. Τα πράγματα δεν είναι ούτε εύκολα ούτε ευχάριστα. Δημιουργούν όμως κάποιες προϋποθέσεις ώστε οι άνθρωποι αυτοί, που είχαν μια πορεία πέραν των δέκα ετών και δεν γνώριζαν τι συνέβαινε, να μην έχουν άσχημη κατάληξη. Δημιουργείται και ένα θέμα κοινωνικής δικαιοσύνης. Αυτή θα επιδιώξω να γίνει δεκτή. Τα περισσότερα όπλα δεν είναι υπέρ των εργαζομένων. Τάσσομαι υπέρ της κοινωνικής δικαιοσύνης και θα κάνω ό,τι είναι δυνατό ώστε ακόμη και κόντρα σε αποφάσεις δικαστηρίων να καταφέρουμε να αποκαταστήσουμε αυτό που θα έπρεπε να έχει λειτουργήσει με άλλους τρόπους», δήλωσε ο κ. Βασίλης Υψηλάντης.

Σε ερώτηση αν είναι δυνατό να παρακαμφθεί η απόφαση του ΑΣΕΠ, ο κ. Υψηλάντης είπε:
«Η έκθεση του ΑΣΕΠ αναφέρει κάποια πράγματα για ένα προηγούμενο χρονικό διάστημα. Σαφώς και είναι το ΑΣΕΠ μια ανεξάρτητη αρχή που γνωμοδοτεί. Γνωρίζω πως οι εργαζόμενοι θα κάνουν και προσφυγή στο Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού. Εγώ αναφέρομαι σε μια προοπτική κοινωνικής δικαιοσύνης, που θα προσπαθήσουμε να επιβάλουμε με τρόπους νόμιμους».
Σε ερώτηση αν τη λύση δώσει η νομοθετική ρύθμιση ο κ. Υψηλάντης δήλωσε:

«Θα εξετάσουμε και τη νομοθετική ρύθμιση. Αυτό είναι ένα από τα σενάρια που θα ενεργοποιήσουμε. Το πρόβλημα εστιάζεται στη νομιμότητα. Προσπαθούμε να αναδείξουμε κάποια κοινωνικά ζητήματα για να δούμε μήπως μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τα προβλήματα που θέτει ο νόμος. Πρέπει και το δημόσιο να ξεκαθαρίσει κάποια ζητήματα γιατί το θέμα δεν δημιουργήθηκε από τους εργαζόμενους. Εκείνοι πίστευαν πως μπορούσε το ζήτημά τους να είναι διαχειρίσιμο. Αποδείχθηκε στο τέλος πως δεν ήταν έτσι τα πράγματα. Το βάρος αυτό δεν μπορεί να το σηκώσει ένας βουλευτής. Πρέπει όλοι μαζί να παλέψουμε με όλα τα μέσα για να αποδείξουμε και την αποτελεσματικότητα λειτουργίας της επιχείρησης».

«Δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω με τη διοίκηση της επιχείρησης που δια του δημάρχου κ. Στάθη Κουσουρνά δηλώνει πως οι εργαζόμενοι είναι αναγκαίοι και η παρουσία τους δεν ζημιώνει τη ΔΕΥΑΡ. Θα στηρίζω τις αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης ανεξάρτητα αν θα κερδίσουμε ή όχι», δήλωσε ο κ. Β. Υψηλάντης.
Την παρέμβαση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Μητσοτάκη ζήτησε ήδη η βουλευτής κ. Μίκα Ιατρίδη που δια της εκπροσώπου της δήλωσε πως θα στηρίξει την όποια κίνηση γίνει για να μείνουν στις θέσεις τους οι εργαζόμενοι που απολύθηκαν.

«Πραγματοποιήθηκε μια συνάντηση ουσίας μετά από αίτημα των εργαζομένων της πρώην ΔΕΥΑΙ. Στόχος ήταν να συναντηθούμε με τους βουλευτές του νομού. Συμμετείχε ο κ. Βασίλης Υψηλάντης και η εκπρόσωπος της κ. Ιατρίδη. Οι 61 εργαζόμενοι βρέθηκαν σε πολύ δύσκολη θέση αφού τους ανακοινώθηκε πως θα απολυθούν. Αυτοί οι άνθρωποι είναι εξειδικευμένοι στο αντικείμενό τους. Καταλαβαίνετε ότι και το αποχετευτικό και το δίκτυο ύδρευσης πάσχουν. Πρέπει να κινηθούμε προς πάσα κατεύθυνση προκειμένου να μην φύγουν από την επιχείρηση. Ζητήσαμε από τους βουλευτές να προχωρήσουν τάχιστα στην κατάθεση της νομοθετικής ρύθμισης», δήλωσε ο κ. Γ. Κουφού.

Σε ερώτηση αν θα παραιτηθούν τα μέλη του συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας Ιαλυσού ο κ. Κουφού, δήλωσε:
«Αυτό ήταν επιθυμία κάποιων. Δεν υπήρχε περίπτωση να γίνει κάτι τέτοιο. Ήμουν από την αρχή αντίθετος. Πριν από το κτύπημα των απολύσεων να μην ξεχνάμε πως είχαμε τις πλημμύρες. Κάποιοι πρέπει να είναι κοντά στους δημότες που επλήγησαν».

Την άποψη ότι προχωρά το ταχύτερο τις διαδικασίες για την κατάθεση του κειμένου της νομοθετικής ρύθμισης εξέφρασε ο κ. Μ. Κόκκινος.
Οι εργαζόμενοι της ΔΕΥΑΡ
Να προχωρήσουν σε συμβολική κατάληψη του κτηρίου που στεγάζει τη ΔΕΥΑΡ και σε κλείσιμο της Εθνικής Οδού Ρόδου-Λίνδου αποφάσισαν χθες στη γενική τους συνέλευση που πραγματοποιήθηκε στο Εργατικό Κέντρο οι εργαζόμενοι της επιχείρησης.
Οι εργαζόμενοι της ΔΕΥΑΡ θα προχωρήσουν τις επόμενες ημέρες σε στάση εργασίας και θα πραγματοποιήσουν και πορεία διαμαρτυρίας που θα καταλήξει στο κέντρο της πόλης.

«Σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις απολύσεις των συναδέλφων μας αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε στάση εργασίας και πορεία που θα καταλήξει στο κέντρο της πόλεως. Στις κινητοποιήσεις μας θα έχουμε τη συμπαράσταση και των υπολοίπων σωματείων του Δήμου. Ετοιμαζόμαστε επίσης για το κλείσιμο της Εθνικής Οδού Ρόδου Λίνδου προκειμένου να μοιράσουμε στους διερχόμενους οδηγούς φέιγ- βολάν και να τους καταστήσουμε κοινωνούς του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί», δήλωσε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζόμενων της ΔΕΥΑΡ κ. Λευτέρης Καρανικόλας.

ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ
Τροπολογία με την οποίαν θα επιδιωχθεί η νομιμοποίηση των υπαλλήλων που μετακινήθηκαν από την ΔΕΥΑ Ιαλυσού στην ΔΕΥΑ Ρόδου, κατατίθεται στη Βουλή, με πρωτοβουλία του Δήμου Ρόδου.

Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρονται, αναλυτικά, τα εξής:
1. Μετά από την έναρξη ισχύος του Νόμου 3852/2010 το προσωπικό των συγχωνευόμενων κοινωφελών επιχειρήσεων ΟΤΑ και Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.), μεταφέρθηκε στις νέες επιχειρήσεις και κατατάχθηκε σε αντίστοιχες θέσεις, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου τους.
2. Το Ελεγκτικό Συνέδριο με μία σειρά αποφάσεών του έχει αποφανθεί κατά τρόπο οριστικό σχετικά με το θέμα της μεταφοράς του προσωπικού συγχωνευόμενων δημοτικών επιχειρήσεων.
Ενδεικτικά αναφέρονται η υπ’ αριθμ. 48/2012 Πράξη του 1ου Τμήματος, η 165/2011 Πράξη του 1ου Τμήματος, η υπ’ αριθμ. 208/2011 Πράξη του 1ου Τμήματος, η υπ’ αριθμ. 218/2010 Πράξη του 1ου Τμήματος, η υπ’ αριθμ. 141/2013 Πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου στο VII Τμήμα και η υπ’ αριθμ. 138/2012 Πράξη του 1ου Τμήματος.

Στις παραπάνω πράξεις το σκεπτικό των οποίων είναι ίδιο, αναφέρονται στην ερμηνεία της διάταξης του άρθρου 109 του Ν. 3852/2010 και ειδικότερα στην τελευταία από τις προαναφερόμενες αποφάσεις, η οποία αφορά Δ.Ε.Υ.Α. αναφέρει τα ακόλουθα:

«ΙΙ. Ο ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (ΦΕΚ Α΄ 87) ορίζει στο άρθρο 109 ότι: «1. Κοινωφελείς επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α., πρώτου βαθμού, που συνενώνονται σε ένα νέο δήμο, συγχωνεύονται υποχρεωτικά σε μία κοινωφελή επιχείρηση………..2. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των επιχειρήσεων που συγχωνεύονται κατατάσσεται σε αντίστοιχες θέσεις, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της. Ο χρόνος υπηρεσίας του προσωπικού στις επιχειρήσεις που συγχωνεύονται λαμβάνεται υπόψη για όλες τις μισθολογικές και ασφαλιστικές συνέπειες. 3. (…) 6. Οι διατάξεις των ανωτέρω παραγράφων εφαρμόζονται αναλόγως και στη συγχώνευση των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.). 7.(…)». Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγονται τα ακόλουθα: στο πλαίσιο εξορθολογισμού των παρεχόμενων υπηρεσιών εκ μέρους των νομικών προσώπων των Ο.Τ.Α., προβλέφθηκε με το ν. 3852/2010 ο περιορισμός των νομικών προσώπων αυτών, με ανακατανομή του υπηρετούντος προσωπικού και διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας (βλ. αιτιολογική έκθεση ν. 3852/2010).

Ειδικότερα, όσον αφορά τις δημοτικές επιχειρήσει ύδρευσης και αποχέτευσης, ορίζεται ότι οι Δήμοι δύναται να έχουν μία μόνο τέτοια επιχείρηση. Επομένως, μετά τη συνένωση περισσότερων Δήμων σε ένα, συγχωνεύονται και οι επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης των συνενωθέντων Δήμων σε μία, ενώ το προσωπικό που υπηρετεί σε αυτές με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, μεταφέρεται στη νέα επιχείρηση ύδρευσης και αποχέτευσης με την ίδια εργασιακή σχέση. Για τη νομιμότητα της εν λόγω μεταφοράς αρκεί το πραγματικό γεγονός της απασχόλησης του ανωτέρω προσωπικού στη συγχωνευθείσα επιχείρηση με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, εφόσον από τις οικείες διατάξεις δεν τίθενται άλλες προϋποθέσεις, τούτο δε άλλωστε συνάγεται και από το σκοπό του νόμου, που συνίσταται στη διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας του προσωπικού των επιχειρήσεων ύδρευσης και αποχέτευσης που συγχωνεύονται στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 3852/2010 και στην τακτοποίηση των εργαζομένων σ’αυτές (πρβλ. πράξεις Ι Τμ. Ελ.Συν. 6/2012, 224,208,165/2011).

Επίσης, στην υπ’ αριθμ. 48/2012 Πράξη του 1ου Τμήματος αναφέρονται τα ακόλουθα: «3. σύμφωνα με τις προαναφερόμενες διατάξεις, και δεδομένου ότι κάθε δήμος μπορεί να έχει μία μόνο κοινωφελή επιχείρηση, σε περίπτωση συνένωσης των δήμων συγχωνεύονται και οι κοινωφελείς επιχειρήσεις τους σε μία και το προσωπικό τους, που υπηρετεί με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου , μεταφέρεται στη νέα κοινωφελή επιχείρηση με την ίδια εργασιακή σχέση. Για τη νομιμότητα της εν λόγω μεταφοράς αρκεί το πραγματικό γεγονός της απασχόλησης του προσωπικού στη συγχωνευθείσα επιχείρηση κοινωφελή επιχείρηση με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, ανεξαρτήτως του αν έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διαδικασίες για την πρόσληψη ή μεταφορά του σ’ αυτήν και την απασχόλησή του με τέτοιου είδους σχέση εργασίας, αφού τέτοια προϋπόθεση δεν τάσσεται ρητά ούτε άλλωστε συνάγεται από το σκοπό του νόμου, που συνίσταται στη διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας του προσωπικού των κοινωφελών επιχειρήσεων που συγχωνεύονται στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 3852/20110, και στην τακτοποίηση των εργαζομένων σ’ αυτές (ΕΣ Ι Τμ. Πρ. 224,208, 165/2011)».

Όμοια άποψη έχει εκφραστεί και από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με την με αριθμό 194/28-5-2013 γνωμοδότησή του, που έγινε αποδεκτή από τον κ. Υπουργό Εσωτερικών, σύμφωνα με το με αριθμό πρωτοκόλλου 22323/19-6-2013 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών, με την οποία δέχθηκε ότι υφίσταται τεκμήριο νομιμότητας της αναγνώρισης της εργασιακής σχέσης των εν λόγω εργαζομένων ως αορίστου χρόνου κατά την μεταφορά προσωπικού από λυθείσες ή συγχωνευθείσες Δημοτικές Επιχειρήσεις σύμφωνα με τον 3852/2010, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρ. 109 του ν.3852/2010. Σύμφωνα και με την ως άνω Γνωμοδότηση, τα Νομικά Πρόσωπα των Ο.Τ.Α. στα οποία μεταφέρθηκαν οι ως άνω εργαζόμενοι, δε νομιμοποιούνται να αρνηθούν και συνακόλουθα θα πρέπει άμεσα να κατατάξουν τους εν λόγω εργαζόμενους σε συσταθείσα θέση του Ο.Ε.Υ. τους σύμφωνα με τις υπ’αριθ. 52/2011 και 2/2011 των Διοικητικών τους Συμβουλίων.

Επειδή σκοπός του ν. 3852/2010 ήταν ο περιορισμός των νομικών προσώπων των ΟΤΑ (Κοινωφελείς επιχειρήσεις, ΔΕΥΑ) με ανακατανομή του υπηρετούντος προσωπικού και διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας (βλ. αιτιολογική έκθεση), επιλέγοντας ο νομοθέτης να διατηρήσει τους εργαζόμενους σε αυτές τις επιχειρήσεις που εργάζονταν «…με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου…» και όχι με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Δηλαδή, εν προκειμένω, κρίσιμη παράμετρος για τη μεταφορά του προσωπικού είναι το πραγματικό γεγονός της απασχόλησης του προσωπικού στη συγχωνευθείσα επιχείρηση ΟΤΑ με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, ανεξαρτήτως του αν έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διαδικασίες για την πρόσληψη του σ’ αυτήν και την απασχόλησή του με τέτοιου είδους σχέση εργασίας, αφού η πρόθεση του νομοθέτη ήταν και παραμένει η διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας του προσωπικού των επιχειρήσεων ΟΤΑ που συγχωνεύονται στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 3852/20110, και η τακτοποίηση των εργαζομένων σ’ αυτές.

3. Ανάλογη είναι και η ισχύουσα νομοθετική ρύθμιση που προβλέπεται στις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 40 του ν. 3801/2009 και η οποία αφορά τη λύση Δ.Ε.Υ.Α., όπου αναφέρονται τα εξής: «α. Προσωπικό, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης που έχουν συσταθεί κατ’ εφαρμογή του ν. 1069/1980 ή σχετικών ειδικών νόμων, ο οποίες λύθηκαν ή λύονται , εφόσον υπηρέτησε σε αυτές επί μία, τουλάχιστον διετία, πριν από τη λύση τους, με την ανωτέρω σχέση εργασίας, είναι δυνατόν να ενταχθεί ή να μεταφερθεί, αντιστοίχως στον οικείο Δήμο ή σε νομικά πρόσωπα αυτού». Επίσης στο άρθρο 64 του ίδιου με παραπάνω νόμου αναφέρονται τα εξής: «Μεταφορά υπαλλήλων δημοτικών επιχειρήσεων σε δήμους ή κοινότητες και σε κάθε μορφής νομικά πρόσωπα αυτών, που γίνεται υπό τη συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 269 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006), κατόπιν αποφάσεων του οικείου δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, ανεξάρτητα από την διαδικασία , η οποία τηρήθηκε κατά την πρόσληψη τους στις ανωτέρω επιχειρήσεις, θεωρείται νόμιμη από την ημέρα λήψεως των σχετικών αποφάσεων των ανωτέρω Συμβουλίων».
4. Κατόπιν των ανωτέρω φρονούμε ότι για να αρθούν οι αμφισβητήσεις επί της νομιμότητας της μεταφοράς και υπηρεσίας των εργαζόμενων στις συγχωνευθείσες κοινωφελείς επιχειρήσεις ΟΤΑ και ΔΕΥΑ, σύμφωνα με τον σκοπό του άρθρου 109 του ν. 3852/2010, προτείνουμε την εξής διάταξη νόμου:

«Η μεταφορά των υπαλλήλων των συγχωνευθέντων κοινωφελών επιχειρήσεων ΟΤΑ και Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.) στις νέες κοινωφελείς επιχειρήσεις ΟΤΑ και Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.), κατόπιν αποφάσεων του οικείου Διοικητικού Συμβουλίου, ανεξάρτητα από τη διαδικασία, η οποία τηρήθηκε κατά την πρόσληψη τους στις ανωτέρω επιχειρήσεις, θεωρείται νόμιμη από την ημέρα λήψεως των σχετικών αποφάσεων των ανωτέρω Συμβουλίων και νομίμως οι υπάλληλοι συνεχίζουν να εργάζονται με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.».

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ