Ρεπορτάζ

Ρόδος: «Καταιγισμός» διαταγών πληρωμής! Από την αρχή του έτους ως και χθες εκδόθηκαν 1.467!

1.467 διαταγές πληρωμής εκδόθηκαν από την αρχή του έτους μέχρι και χθες από το Πρωτοδικείο και το Ειρηνοδικείο Ρόδου, ενώ παρατηρείται μεγάλη αύξηση των αιτήσεων, που υποβάλλονται από τράπεζες.
Ελάχιστες είναι οι διαταγές πληρωμής από ιδιώτες, καθώς ξέρουν πολύ καλά ότι το «ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος», κυριαρχεί.
Ο «κύκλος» των εργολάβων και προμηθευτών, και των οφειλών προς τρίτους, οι οποίοι διεκδικούσαν ανεξόφλητα τιμολόγια, φαίνεται πως έχει «κλείσει» και έχει «ανοίξει» ο κύκλος των τραπεζών.
Οι διαταγές πληρωμής του 2014 – η συντριπτική τους πλειοψηφία – και αυτών των ετών 2013 και 2012 αφορούν σχεδόν αποκλειστικά δάνεια, αλληλόχρεους λογαριασμούς και λιγότερες επιταγές.
Οι αιτήσεις προέρχονται από τις τράπεζες που προσπαθούν να «μαζέψουν» το χρήμα που είχαν χορηγήσει. Οι περισσότερες αφορούν σε μη εξοφλημένα δάνεια, με σημαντική καθυστέρηση, αλλά και «κλείσιμο» επαγγελματικών δανείων.
Ο αριθμός των διαταγών πληρωμής (δάνεια, επιταγές, γραμμάτια) που εκδόθηκαν από το Πρωτοδικείο Ρόδου από την αρχή του έτους 2014 μέχρι και χθες ανέρχεται σε 680, το έτος 2013 σε 1.371 έναντι 1.270 το έτος 2012.
Από την αρχή του έτους 2014 μέχρι και χθες υποβλήθηκαν 701 αιτήσεις για έκδοση διαταγών πληρωμής. Το έτος 2013 υποβλήθηκαν 1.578 αιτήσεις για την έκδοση διαταγών πληρωμής και το 2012, 1.308.
Το έτος 2011 εκδόθηκαν συνολικά 1.704 διαταγές πληρωμής, το έτος 2010, 1.950, το έτος 2009, 1.891, το 2008, 833, το 2007, 548 και το 2006, 542!
Το πιο σημαντικό στοιχείο, που δείχνει την ευρύτητα της οικονομικής κρίσης είναι ο μεγάλος αριθμός των διαταγών πληρωμής για οφειλές μικρότερες των 20.000 ευρώ, αρμοδιότητας του Ειρηνοδικείου Ρόδου.
Στο ίδιο χρονικό διάστημα, συγκεκριμένα, ο αριθμός των διαταγών πληρωμής του Ειρηνοδικείου ανήλθε σε 787, το 2013 ανήλθε σε 1.789, ενώ το 2012 ανήλθε σε 2.085. Το έτος 2011 είχαν εκδοθεί συνολικά 2032 διαταγές πληρωμής, έναντι 2.259 του 2010, 2700 το έτους 2009, 1.045 του έτους 2008, 1.031 του έτους 2007 και 1.013 του έτους 2006.
Σε επίπεδο Πολυμελούς Πρωτοδικείου Ρόδου εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι ενώπιον του Δικαστηρίου προσέφυγαν, 6 εταιρείες με αίτημα υπαγωγής τους στις ευεργετικές διατάξεις του πτωχευτικού κώδικα.
Η πλειονότητα των διαταγών πληρωμής εκδίδεται μετά από προσφυγή σε ένδικα μέσα των τραπεζών, οι οποίες καθημερινά διαπιστώνουν ότι και οι οφειλέτες τους αυξάνονται και η απροθυμία των οφειλετών για προτεινόμενες ρυθμίσεις-διακανονισμούς μετατρέπεται σε άρνηση.
Πρόκειται για δικαστικές αποφάσεις που αποτελούν τον προπομπό για την εν συνεχεία κατάσχεση κινητών αξιών και για πλειστηριασμούς ακινήτων, προκειμένου να διασφαλιστούν απαιτήσεις κυρίως τραπεζών, αλλά και ασφαλιστικών ταμείων έναντι οφειλών τρίτων.
Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία, μετά το σφράγισμα της ακάλυπτης επιταγής ή της συναλλαγματικής, ο κάτοχός της εξουσιοδοτεί δικηγόρο, ο οποίος συντάσσει την αίτηση για έκδοση διαταγής πληρωμής, την καταθέτει στο Πρωτοδικείο, στηρίζει την απαίτησή του και περιμένει την απόφαση.
Στην περίπτωση της οφειλής δανείου, η τράπεζα καταγγέλλει τη δανειακή σύμβαση, κλείνει τον λογαριασμό και συντάσσει τη διαταγή πληρωμής.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι αρκετές είναι οι διαταγές πληρωμής σε βάρος του Δήμου Ρόδου και των επιχειρήσεων του.
Σημειώνεται ότι νομοσχέδιο που είναι ήδη έτοιμο από το υπουργείο Δικαιοσύνης δίνει τη δυνατότητα σε όσους χρωστάει το Δημόσιο, να στραφούν για την είσπραξη των απαιτήσεών τους κατά του Δημοσίου με δικαστική απόφαση (διαταγή πληρωμής) άμεσα εκτελεστή, ενώ σε περίπτωση μη είσπραξης των οφειλόμενων, δρομολογείται διαδικασία κατάσχεσης δημόσιας περιουσίας.
Η ανάγκη της συγκεκριμένης νομοθετικής ρύθμισης περιλαμβάνεται στις βασικές υποχρεώσεις της χώρας μας, καθώς αποτελεί ένα από τα βασικά άρθρα του λεγόμενου τελευταίου Μνημονίου (νόμος 4152 του 2013). Επιπλέον, ο κίνδυνος να επιβληθεί στη χώρα μας βαρύ πρόστιμο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μη συμμόρφωση στην Οδηγία αλλά και οι ισχυρές πιέσεις των χιλιάδων πολιτών και επιχειρήσεων που τους χρωστάει το Δημόσιο, προσμετρήθηκαν από την κυβέρνηση, που προχώρησε στη σύνταξη του νομοσχεδίου.
Με τις διατάξεις του νομοθετήματος προβλέπεται διαδικασία έκδοσης διαταγής πληρωμής -που εκτελείται άμεσα- κατά του Δημοσίου για οφειλές που προέρχονται από συμβάσεις προμηθειών, παροχής υλικών ή άλλες και οι οποίες έχουν εκτελεστεί. Εξαιρούνται ρητά οι απαιτήσεις που προέρχονται από φορολογικές υποχρεώσεις, όπως, για παράδειγμα, επιστροφή φόρων ή καταβολή ΦΠΑ.
Η διαταγή πληρωμής κατά του Δημοσίου προβλέπεται ότι θα εκδίδεται μόνον όταν οι απαιτήσεις των πολιτών ή των επιχειρήσεων είναι «εκκαθαρισμένες και μη αμφισβητούμενες». Το ανώτατο χρονικό διάστημα για την έκδοση της διαταγής πληρωμής προβλέπεται σε 90 ημέρες από τη στιγμή που υποβληθεί η σχετική αίτηση στο αρμόδιο δικαστήριο. Διαταγές πληρωμής για χρέη προβλέπεται ότι μπορούν να εκδοθούν τόσο κατά του Δημοσίου, όσο και κατά των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και κατά Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου.
Από το υπουργείο Δικαιοσύνης διευκρινίζεται ότι κατασχέσεις μπορούν να γίνουν μόνον στην ιδιωτική, λεγόμενη, δημόσια περιουσία και όχι σε κρατικά κτήρια, όπως υπουργεία ή άλλα απαραίτητα για τη λειτουργία της κρατικής μηχανής.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου