• Έκκληση του εκπαιδευτικού προς την πολιτεία να βρεθεί παιδί για να φοιτήσει στην Α’ τάξη του Δ.Σ. ώστε να μην έχει την τύχη του σχολείου των Αρκιών και κινδυνεύσει με λουκέτο • Δύο μαθητές, ο Σάββας και ο Κυριάκος, φοιτούν στην Ε’ τάξη
Eνας νέος δάσκαλος, ο Στάθης Μαστροκούκος, διορίσθηκε πριν από δύο εβδομάδες στο Δημοτικό Σχολείο της Τελένδου. Είναι αναπληρωτής δάσκαλος, που έχει αναλάβει καθήκοντα στο μικρό σχολείο της Δωδεκανήσου, με τους δύο μαθητές, τον Σάββα και τον Κυριάκο, που φοιτούν στην Ε΄ τάξη. Μία ευχάριστη έκπληξη τους περίμενε την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου, όταν επικοινώνησε μαζί τους ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Τασούλας, εκφράζοντας τη στήριξή του στο σχολείο και τα παιδιά και τα συγχαρητήριά του προς τον δάσκαλο για την επιλογή του να υπηρετήσει στο νησί.
Ο νεοδιορισθείς εκπαιδευτικός διέκοψε τη γονική του άδεια, όπως επισημαίνει στη «δ» και ανέλαβε την πρωτοβουλία για άμεση κάλυψη της θέσης, ώστε να μην κλείσει ένα από τα μικρότερα σχολεία της Ελλάδας, με μόλις δύο μαθητές που συνεχίζει απρόσκοπτα να λειτουργεί. Η προηγούμενη δασκάλα χρειάστηκε να αποχωρήσει για προσωπικούς λόγους και ο Στάθης Μαστροκούκος αποφάσισε να αναλάβει καθήκοντα ώστε να μην κλείσει το σχολείο, μεταβαίνοντας καθημερινά από την Κάλυμνο με καΐκι από τις Μυρτιές. Υπενθυμίζεται ότι η φετινή σχολική χρονιά 2025–2026 στο Δημοτικό Σχολείο της Τελένδου ξεκίνησε με τον καθιερωμένο αγιασμό στις 11 Σεπτεμβρίου, στον οποίο παρεβρέθηκε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Τασούλας, όπου επεσήμανε με έμφαση ότι «η ανθρώπινη παρουσία στις ακριτικές περιοχές δικαιώνει και δίνει πολύτιμο νόημα στην εθνική κυριαρχία», προσθέτοντας πως «τα σύνορά μας είναι και οι άνθρωποί μας».
Στην ακριτική Ελλάδα, εκεί όπου η απόσταση από τα μεγάλα αστικά κέντρα είναι μεγάλη, η λειτουργία ενός σχολείου ακόμη και για έναν μόνο μαθητή αποκτά ιδιαίτερο συμβολισμό και εθνική σημασία, όπου η πολιτεία ορθά επιλέγει να κρατά ανοιχτές αυτές τις σχολικές μονάδες μόρφωσης και γνώσης.
Η παρουσία ενός εκπαιδευτικού και ενός μαθητή σημαίνει ότι ο τόπος αυτός ζει, αντιστέκεται στην ερήμωση και διατηρεί την ελπίδα για το μέλλον, καθώς η εκπαίδευση λειτουργεί ως εγγύηση ότι η Ελλάδα υπάρχει και στις πιο απομακρυσμένες της γωνιές, κόντρα στο δημογραφικό πρόβλημα, που είναι σήμερα και το μεγάλο εθνικό ζήτημα που αντιμετωπίζει η χώρα μας. Οι δάσκαλοι που υπηρετούν σε τέτοια σχολεία αποτελούν ζωντανά παραδείγματα αφοσίωσης και προσφοράς. Κρατούν την ελληνική παιδεία εκεί όπου η καθημερινότητα είναι συχνά δύσκολη, αλλά η αξία της παρουσίας ανεκτίμητη. Ένα σχολείο με έναν μαθητή μπορεί να μοιάζει μικρό, όμως στην πραγματικότητα είναι τεράστιο — γιατί μέσα του χωρά ολόκληρη την ψυχή της Ελλάδας.

Αναλυτικά η συνέντευξη:
• Πότε αναλάβατε καθήκοντα κ. Μαστροκούκο στο Δημοτικό Σχολείο της Τελένδου;
Τώρα διανύουμε τη δεύτερη εβδομάδα που είμαι εδώ στο νησί. Είναι όλα υπέροχα κυρία Παμπρή, νιώθω πάρα πολύ τυχερός και θεωρώ ότι όλη η χρονιά θα κυλήσει εξαιρετικά. Είναι δύο εξαιρετικά παιδιά τα οποία μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον φυσικό, μακριά από εξαρτήσεις της καθημερινότητας, όπως είναι το ίντερνετ, το κινητό, το τάμπλετ, όπως είναι τα σημερινά παιδιά.
• Το σχολείο της μικρής Τελένδου, κ. Μαστροκούκο, δεν είναι μόνο ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα, αλλά είναι ένα σχολείο εθνικής σημασίας. Επιτελείτε κι ένα σπουδαίο έργο αυτή τη στιγμή, ένα εθνικό λειτούργημα.
Εμείς εδώ, γενικότερα ως Καλύμνιοι, λέμε τα νησιά μας, τα σχολεία μας και τα μάτια μας. Αυτή την έκφραση ξέρουμε εδώ πέρα. Δεν είναι δυνατόν, έχοντας την εμπειρία των Ιμίων προ 30 χρόνων περίπου, να ζήσουμε τέτοια φαινόμενα. Η Ελλάδα είχε βρεθεί τότε εκτεθειμένη με δύο βράχους, αλλά φανταστείτε, θα γινόταν κάτι τέτοιο, εάν αυτοί εδώ πέρα οι βράχοι υπήρχαν με έστω και ένα σπίτι. Δεν θα γινόταν προφανώς. Οπότε δεν επιτρέπουμε και εμείς να ξανασυμβεί κάτι τέτοιο.

• Και εσείς διακόψατε τη γονική σας άδεια που είχατε, γιατί έχετε δύο μικρά παιδιά, που κάποιος άλλος δεν θα το έκανε εύκολα. Και θέλω να σας ρωτήσω αν υπάρχει αγωνία για το μέλλον του σχολείου, δεδομένου ότι έχετε τα δύο παιδιά που μου είπατε ότι είναι στην πέμπτη τάξη, του χρόνου τελειώνουν το Δημοτικό. Φαντάζομαι ότι σας περνάει από το μυαλό η σκέψη να μην συμβεί κάτι αντίστοιχο με το Δημοτικό Σχολείο των Αρκιών.
Θεωρώ ότι θα ερχότανε άλλος εκπαιδευτικός, απλά έτυχε να ήμουν εγώ. Οι διαδικασίες του Υπουργείου αργούν λίγο όσον αφορά το κομμάτι των φάσεων, οπότε το σχολείο θα μπορούσε να μείνει και κλειστό εδώ και δύο μήνες. Και ξέρετε ότι τα παιδιά είναι σε μια ευαίσθητη ηλικία και θα είναι δύσκολο μετά για αυτά για να ξαναεπανέλθουν.
• Στέκομαι στο κομμάτι και των παιδιών. Είναι ένα μικρό νησί με λίγους κατοίκους. Δεν ξέρω αν υπάρχει συνέχεια. Γιατί για να έχετε δύο παιδιά στην Ε’ τάξη που τελειώνουν του χρόνου το Δημοτικό, αυτό σημαίνει ότι του αντίχρονου μπορεί να μην λειτουργεί και αυτό, όπως το σχολείο των Αρκιών.
Μέσω του σταθμού σας θα ήθελα να κάνω και μια έκκληση προς τους αρμόδιους που διαχειρίζονται τις τύχες μας να δώσουν τα αντίστοιχα κίνητρα ώστε να ήταν ευχής έργον εχθές κιόλας να είχαμε ένα παιδί Α’ Δημοτικού κι αν όχι ένα να είχαμε εκατόν ένα που το σώσανε, να ξέρουμε ότι το σχολείο θα ήταν πάντα λειτουργικό.
Και ανοιχτό.

• Το σχολείο είναι άρτια εξοπλισμένο; Γιατί σε τέτοιες περιπτώσεις στην ακριτική Ελλάδα, όχι μόνο στα νησιά αλλά και στην ορεινή ηπειρωτική Ελλάδα βλέπω ότι όταν υπάρχουν μονοθέσια/ διθέσια σχολεία, υπάρχει και πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από ομίλους για χορηγίες και από διάφορες εθελοντικές ομάδες που σπεύδουν να βοηθήσουν.
Εγώ πραγματικά κυρία Παμπρή νιώθω τυχερός, από την εμπειρία αυτές τις μέρες με τη δημοσιότητα που έχει πάρει το θέμα. Δεν προλαβαίνω στην κυριολεξία να σηκώνω τα τηλέφωνα. Κόσμος από κάθε γωνιά της Ελλάδας καλεί είτε στο κινητό είτε στο σχολείο και είναι πρόθυμος να δώσει να προσφέρει και το σχολείο μας να σας πω την αλήθεια είναι πλήρως εξοπλισμένο και θα έρθουν κι άλλα. Θα ήθελα πραγματικά να ευχαριστήσω τον κόσμο από τα βάθη της καρδιάς μου. Μάλιστα τώρα ετοιμάζεται και μία μεγάλη χορηγία από το Ίδρυμα Χατζηγάκη στον προαύλιο χώρο του σχολείου. Θα δημιουργηθεί ένας χώρος 5×5. Το ενδιαφέρον του κόσμου πραγματικά είναι συγκινητικό και ήθελα να συμπληρώσω ότι είμαστε σε συζητήσεις με αρκετά σχολεία σε όλη την Ελλάδα και από τη Θεσσαλονίκη και από την Κρήτη, από την Αθήνα και τον Πειραιά, τα οποία έχουν δηλώσει το ενδιαφέρον τους να έρθουν να επισκεφτούν τον μικρό Σάββα και τον μικρό Κυριάκο.
• Πώς κυλά ο σχολικός χρόνος; Δίνετε έμφαση και στη βιωματική εκπαίδευση;
Το καλύτερο σχολείο δεν είναι οι 4 τοίχοι, πιστέψτε με. Έξω στη φύση έχει τόσα πράγματα να δεις και να κατανοήσεις. Σημαντικό τα παιδιά, να μεγαλώνουν με φυσικό τρόπο, κάνουμε κάποιες κινήσεις οι οποίες είναι βιωματικές, τις επεξεργαζόμαστε και τις αναλύουμε για ποιον λόγο γίνονται. Πραγματικά είναι πολύ ενδιαφέρον και γι’ αυτά τα δύο παιδιά θα είναι μια πολύ καλή εμπειρία και για μένα και θα τα έχω ως παράδειγμα.
• Εσείς πηγαίνετε καθημερινά από την Κάλυμνο στην Τέλενδο ταξιδεύοντας από τις Μυρτιές με καΐκι;
Ναι, είναι πέντε λεπτά με το καϊκάκι. Είναι πολύ κοντινή απόσταση.
• Εσείς είστε αναπληρωτής, δεν είστε μόνιμος.
Αναπληρωτής. Μόνιμη ήταν η προηγούμενη δασκάλα, η οποία έφυγε για προσωπικούς λόγους.
• Και μάλιστα εκεί τότε στον Αγιασμό, στο πρώτο κουδούνι ήταν και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κ. Τασούλας φέτος, δίνοντας έναν ιδιαίτερο συμβολισμό με την επίσκεψή του αυτή στην ακριτική Τέλενδο. Είχατε και τηλεφωνική επικοινωνία μαζί του;
Την Τετάρτη μας κάλεσε το γραφείο του Πρόεδρου κ. Τασούλα. Μιλήσαμε με τον ίδιο τον Πρόεδρο κι εγώ και τα παιδιά. Του ανέφερα κάποια ζητήματα και μου έκανε μεγάλη εντύπωση το ενδιαφέρον του να μιλήσει στους μικρούς μαθητές, στους οποίους μίλησε ξεχωριστά και αναμένουμε και τα δώρα του! Το σοκαριστικό της όλης υπόθεσης αυτών των ημερών είναι όχι μόνο το τηλέφωνο του ΠτΔ, αλλά είναι η απήχηση όλου του κόσμου από όλα τα μέρη της Ελλάδας που μας δίνουν την ευκαιρία να μας ρωτήσουν, παιδιά τι θέλετε, τι χρειάζεστε, τι έχετε ανάγκη να σας στείλουμε ευχαρίστως, από φορείς, από συλλόγους, γενικότερα από όλο τον κόσμο.

• Δεν συμβαίνει κάθε μέρα να σε καλεί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας!
Εγώ τον ευχαρίστησα για το ανθρώπινο ενδιαφέρον που δείχνει κυρίως στα παιδιά. Του έθεσα κάποια ζητήματα γενικότερα για το νησί και μάλιστα είπε ότι θα είμαστε σε επικοινωνία. Ανταλλάξαμε αριθμούς και γενικότερα για ό,τι χρειαστούμε, μας υποσχέθηκε ότι θα είναι δίπλα μας.
• Τι ζητήσατε για το νησί;
Θα χαρώ να τα πούμε όταν δούμε τα αποτελέσματα…!!
• Ως προς τα δώρα, τι θα στείλει ο ΠτΔ στα παιδιά;
Δεν γνωρίζω, αλλά από ό,τι κρυφά άκουσα… ρώτησε τι νούμερο παπούτσια φοράνε.
• Ως προς τις δυσκολίες που συναντά ένας νέος άνθρωπος όπως εσείς, που έχετε οικογένεια, δύο παιδιά, που είστε αναπληρωτής… που ο μισθός σας φαντάζομαι δεν θα ξεπερνάει τα 800 κάτι ευρώ…
Γύρω στο χιλιάρικο είναι. Εγώ με δύο παιδιά είμαι γύρω στα 1.150 ευρώ.
-Όταν καλείσαι να υπηρετήσεις σ’ ένα ακριτικό νησί, πώς μπορεί να ανταπεξέλθει ένας εκπαιδευτικός με αυτόν τον μισθό; Δύσκολες οι καταστάσεις με το στεγαστικό, αν χρειάζεται κάποιος για το ενοίκιο του σπιτιού τα δύο τρίτα του μισθού πολλές φορές.
Θα σας πω την εμπειρία μου από τη Σαντορίνη, την οποία άκουγα αλλά δεν πίστευα… και όταν πραγματικά αντίκρισα δασκάλους, γιατρούς και νοσηλευτές… να πηγαίνουν πρώτη φορά στο νησί εκεί και να κοιμούνται σε παγκάκια… σε αυτοκίνητα, να μην μπορούν να βρουν σπίτι. Ένα σπίτι, μια γκαρσονιέρα της τάξης των 800 ευρώ. Λέω, τι γίνεται εδώ πέρα ρε παιδιά, τι γίνεται; Ήταν απίστευτα, απίστευτα δύσκολο. Θεωρώ όμως ότι εμείς εδώ στα Δωδεκάνησα δεν έχουμε τουριστικοποιηθεί τόσο πολύ όσο οι Κυκλάδες και διαθέτουμε ακόμα την ανθρωπιά μέσα μας. Οπότε τα ενοίκια των δασκάλων, των καθηγητών και των γιατρών είναι ακόμα σε χαμηλά επίπεδα. Όμως σίγουρα στην υπόλοιπη Ελλάδα υπάρχουν περιοχές που είναι απλησίαστες και θα πρέπει άμεσα το κράτος να παρέμβει ούτως ώστε όλες οι σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα και τα νοσοκομεία μας και γενικότερα όλ οι κλάδοι… να είναι πλήρως εξοπλισμένοι.
• Θυμίστε μου πόσοι είναι οι κάτοικοι στην Τέλενδο;
Τον χειμώνα είναι γύρω στους 15.
• Υπάρχουν άλλα παιδιά στο νησί ή μόνο τα δύο;
Είναι μόνο τα δύο παιδιά. Και κάνουμε και την έκκληση μέσω εσάς. Θα ήταν ευχής έργον… εχθές κι όλας να είχαμε ένα παιδί Α’ δημοτικού.
















