Ο τουρίστας δεν είναι αριθμός, ούτε το κομμάτι μιας απρόσωπης μάζας, πολλώ δε μάλλον ένα ολόγραμμα χωρίς αντίληψη. Αν αυτό ήταν κάποτε, τώρα δεν είναι. Δεν είναι “tourist”, είναι “guest” και σαν φιλοξενούμενος επιζητά απόλυτα προσωπική επαφή ει δυνατόν με ονοματεπώνυμο, σεβασμό και αποδοχή των ιδιαίτερων ευαισθησιών του. Βασική ανάγκη έχει να νιώσει ότι οι διακοπές του δεν λειτουργούν σε βάρος άλλων, ούτε και επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Το ρεπορτάζ που ακολουθεί έχει σαν αφετηρία τα “H Hotels” και τον τρόπο με τον οποίο ο όμιλος Χατζηλαζάρου υλοποιεί στροφή στο να αφουγκραστεί αυτές τις ανάγκες και να αναπροσαρμόσει πλήρως όλες του τις υπηρεσίες, αλλά και τις υποδομές του. Κάπου εκεί βρίσκεται και το Αύριο του τουριστικού προϊόντος.
Ο όμιλος “H Hotels” αριθμεί συνολικά έξι ξενοδοχεία, με 2.150 δωμάτια και 5.500 κρεβάτια.
Σε κάθε σεζόν απασχολούνται 1300 άτομα ως προσωπικό όλων των ειδικοτήτων. Τα μεγέθη είναι απαραίτητο να σημειωθούν, καθώς θεωρείται ότι όσο πιο μεγάλο είναι το “καράβι”, τόσο πιο δύσκολα μπορεί να κάνει στροφή.
Στην προκειμένη περίπτωση το θεώρημα αποδεικνύεται αναληθές.
«Δεν μπορούσαμε παρά ν’ ακούσουμε τις ανάγκες των επισκεπτών μας, να νιώσουμε τις περιβαλλοντικές τους ευαισθησίες και με αυτές να επαναπροσδιορίσουμε την κατεύθυνσή μας», περιέγραψε προς τη “δημοκρατική” η marketing director & μέλος της διοίκησης του Ομίλου “H Hotels” κα. Ανδριάνα Χατζηλαζάρου.

Ποια είναι η
νέα κατεύθυνση;
Για τους επισκέπτες η ανακύκλωση των απορριμμάτων είναι το αυτονόητο. Από κει κι έπειτα υπάρχει μια ολόκληρη σειρά από δράσεις που γι’ αυτούς είναι όχι απλώς ζητούμενες, αλλά απαραίτητο να αποδειχθεί πως εφαρμόζονται.
Πρώτοι που το ζητούν είναι οι Nordics (Νορβηγοί, Σουηδοί, Δανοί, Φινλανδοί) και ακολουθούν οι επισκέπτες από όλες τις υπόλοιπες αγορές. Για να κάνουν κράτηση ζητούν link για το sustainability report του ξενοδοχείου όπου θα καταλύσουν.
«Το report μας έχει τρεις άξονες» εξηγεί στη ‘δ’ ο Quality safety & sustainability manager των “H Hotels” κ. Νίκος Στάθης. «Ο πρώτος άξονας αφορά το περιβάλλον.
Όλα όσα έχουν να κάνουν με την εξοικονόμηση ενεργειακών και φυσικών πόρων, την προστασία της βιοποικιλότητας και μια σειρά άλλων παραγόντων. Ο δεύτερος αφορά τα εργασιακά, την υποστήριξη του εργατικού δυναμικού των ξενοδοχείων, την ποιότητα, τις συνθήκες εργασίας και τις ευκαιρίες ανέλιξης που παρέχονται. Ο τρίτος άξονας αφορά στην κοινωνική ενσωμάτωση. Αυτός ο άξονας περιλαμβάνει την ανάδειξη του τοπικού πολιτισμού, τη χρήση τοπικών προϊόντων, την προβολή των ηθών και των εθίμων της περιοχής και πολλά άλλα».
Όλα τα παραπάνω πιστοποιούνται μέσα από τα πρότυπα του “Travel Life” που σήμερα αποτελεί ένα από τους πιο αναγνωρισμένους φορείς πιστοποίησης “βιωσιμότητας” στην τουριστική βιομηχανία.
«Σαν όμιλος ήδη έχουμε πιστοποιηθεί από τον Travel Life για το “Princess Andriana” και το “Boutique 5”, ενώ είμαστε καθ’ οδόν και για τα υπόλοιπα. Εχουμε επίσης εξασφαλίσει περιβαλλοντικά ISO και ακολουθούμε τις πολιτικές για τα Sustainable Goals του ΟΗΕ. Ταυτόχρονα, φροντίζουμε να συντηρούμε την ετήσια διασφάλιση των Γαλάζιων Σημαιών στις παρακείμενες παραλίες».
Προφανώς ο κ. Νίκος Στάθης θα ήταν δυνατόν να μιλά ολόκληρη την ημέρα για τις απόλυτα συγκεκριμένες πολιτικές που ακολουθούνται από τον Ομιλο Χατζηλαζάρου και αφορούν τον πολύ γενικό όρο “sustainability”. Για το κόστος των δράσεων αυτών δεν έγινε συζήτηση, άλλωστε όλο αυτό είναι μια δυναμική διαδικασία που κάποια στιγμή γίνεται μέρος της δουλειάς, αρκεί όπως τόνισε ο κ. Στάθης, «να υπάρχει θέληση από την επιχείρηση και ευτυχώς στον Ομιλο έχουμε απόλυτη υποστήριξη σε όλα αυτά που δρομολογούμε».

Μήπως είναι αυτή η
νέα ταυτότητα της
τουριστικής Ρόδου;
Στο ερώτημα απάντησε η κα. Ανδριάνα Χατζηλαζάρου: «Ναι, σίγουρα αυτή η στροφή προς τη βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού και στο σεβασμό του περιβάλλοντος μπορεί να δώσει καινούρια ταυτότητα στο νησί, αλλά αυτό θέλει χρόνο. Αρχικά πρέπει η κοινωνία να γίνει “green”. Πρώτοι οι γονείς οφείλουν δείξουν στα παιδιά τους ποια είναι η σωστή πρακτική για την προστασία του περιβάλλοντος και ακολούθως αυτό να γίνει και στο σχολείο. Να καθιερωθεί ειδικό μάθημα περιβαλλοντικής ευαισθησίας, να γίνονται δράσεις και πρακτικές ώστε για την καινούρια γενιά όλο αυτό να είναι όχι μόνο γνώση, αλλά και βίωμα».


Πρέπει να σημειωθεί ότι δεν αρκεί να εφαρμόζονται περιβαλλοντικές πολιτικές, αλλά και οι δράσεις αυτές να επικοινωνούνται προς κάθε κατεύθυνση. Η προβολή βοηθά τόσο στο να βοηθηθούν οι επισκέπτες για την επιλογή του προορισμού που ταιριάζει στα θέλω τους, αλλά ταυτόχρονα στο να παραδειγματιστούν οι υπόλοιποι επιχειρηματίες για τις πρακτικές που κι εκείνοι μπορούν να υιοθετήσουν.
«Σαν “H Hotels” υλοποιούμε όλες μας τις πρακτικές υπό την ομπρέλα του “travel with care”. Είναι μια επωνυμία που έχουμε κατοχυρώσει ως όμιλος και κάτω από αυτήν πραγματοποιούμε μια σειρά από περιβαλλοντικές δράσεις. Όλο το προσωπικό των ξενοδοχείων μας, τα μέλη της διοίκησης, μαζί και οι επισκέπτες μας προβαίνουμε σε καθαρισμούς παραλιών, οργανώνουμε ενημερωτικές εκδηλώσεις και κάνουμε όλα εκείνα που θα θέλαμε να γίνουν πράξη στον τόπο μας. Μέσα από αυτά ωθούμε τους επισκέπτες στο να βγουν από το ξενοδοχείο, να αφήσουν το all inclusive και να εξερευνήσουν το νησί. Τους δίνουμε κίνητρα να βγουν έξω και αυτό λειτουργεί θετικά» περιέγραψε η κα. Χατζηλαζάρου αποκαλύπτοντας ότι «τα σχόλια που λαμβάνουμε ως feedback από τους επισκέπτες μας είναι τόσο καλά, ώστε μας ωθούν για ακόμα περισσότερες δράσεις».

Ερχεται δυνατός
Σεπτέμβρης
Προφανώς ένας καλός μήνας δεν μπορεί να φέρει την άνοιξη, όμως σε αυτό το μήνα όλοι εκτιμούν πως θα υπάρξει οικονομική άνοιξη. Tα στοιχεία δείχνουν ότι ο Σεπτέμβρης θα φέρει επισκέπτες που δεν έχουν επιζητήσει φθηνά πακέτα διακοπών. Η κα. Ανδριάνα Χατζηλαζάρου επιβεβαίωσε ότι «οι κρατήσεις για το Σεπτέμβρη είναι εξαιρετικά ικανοποιητικές», ενώ την ίδια εικόνα δίνουν και υψηλόβαθμα στελέχη τοπικών ξενοδοχειακών αλυσίδων. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση που έκανε για τη “δημοκρατική” ο κ. Γιώργος Ματσίγκος, γενικός διευθυντής των Atrium Hotels, «για τον Σεπτέμβρη έχουμε κάνει stop sales».
Η ελπίδα τρέφει την αγορά και η προοπτική ενός καλού μήνα φαίνεται ότι αναπτερώνει κάπως το ηθικό όλης της τουριστικής – εμπορικής κοινωνίας που από την αρχή της σεζόν βιώνει εισπρακτική απογοήτευση. Η εικόνα είναι ίδια για τους ξενοδόχους, τους ιδιοκτήτες μικρών boutique καταλυμάτων, εστιάτορες και εμπόρους.
Σε ό,τι αφορά τον Οκτώβρη, οι ξενοδόχοι θα προσπαθήσουν να γεμίσουν τα καταλύματά τους με προσφορές της τελευταίας στιγμής. Η πρακτική αυτή αν και έφερε αποτελέσματα σε επίπεδο κρατήσεων, αποδείχθηκε πως ήταν εξουθενωτική τόσο σε επιχειρηματικό, όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο. Το εάν αυτό θα είναι το σκηνικό των επόμενων τουριστικών περιόδων είναι αδύνατο να προβλεφθεί, ωστόσο το σίγουρο είναι πως ο προορισμός εκείνος που θα μπορέσει να αποδείξει ότι είναι ένας ανερχόμενος παράδεισος περιβαλλοντικών πολιτικών, είναι σίγουρο ότι θα κερδίσει εντυπώσεις, κρατήσεις και καλή κερδοφορία. Στο επόμενο ρεπορτάζ, θα σας παρουσιάσω μια εξαιρετική πρακτική που υιοθέτησε Ρόδιος ξενοδόχος, που προκειμένου να περιορίσει το φαγητό που δεν καταναλώνεται, ανέβασε την ποιότητα των πρώτων υλών που χρησιμοποιούσε για την παρασκευή του. Τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ