Ειδήσεις

«Καμπανάκι» πριν ανέβουν υπερβολικά οι τιμές στα ξενοδοχεία

Οι ενδείξεις ότι οι αισιόδοξοι στόχοι που έχουν τεθεί για τις αφίξεις τουριστών το 2014 τελικώς θα επιβεβαιωθούν πληθαίνουν μεν τις τελευταίες εβδομάδες, όπως και οι θετικές αναφορές των διεθνών μέσων ενημέρωσης για τη χώρα μας όσον αφορά στο κομμάτι των διακοπών. Την ίδια στιγμή, αρχίζουν να πληθαίνουν οι ανησυχίες ότι η αύξηση των τιμών που παρατηρείται σε ορισμένους δημοφιλείς προορισμούς θα δημιουργήσει αφενός πρόβλημα στον εσωτερικό τουρισμό και αφετέρου μπορεί μεσοπρόθεσμα να πλήξει την θετική εικόνα που δημιουργείται στο εξωτερικό.

Χαρακτηριστικό της ανησυχίας που υπάρχει ακόμη και σε κυβερνητικό επίπεδο είναι η κίνηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά να ζητήσει από τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Ανδρέα Ανδρεάδη «αυτοσυγκράτηση» και «ελέγχους» για να μην αρχίσουν και ανεβαίνουν επικίνδυνα οι τιμές των καταλυμάτων, καθώς ορισμένοι ξενοδόχοι δείχνουν διατεθειμένοι να βγάλουν τα «σπασμένα» των προηγούμενων ετών.

Δεν είναι τυχαία, άλλωστε, και η σύσταση συμμόρφωσης σε όσους σπεύδουν να αποκομίσουν ευκαιριακά κέρδη, αυξάνοντας τις τιμές σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, που απηύθυνε η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, μιλώντας την περασμένη Πέμπτη σε εκδήλωση του ΣΕΤΕ, στο Ηράκλειο.

«Τη στιγμή που ο ελληνικός τουρισμός οδεύει για νέα χρονιά σε ρεκόρ ορισμένοι, ευτυχώς λίγοι, που ασχολούνται με τον τουρισμό σπεύδουν να επωφεληθούν της σημαντικής αύξησης της τουριστικής ροής», τόνισε η υπουργός Τουρισμού και πρόσθεσε: «Η φήμη, η ταυτότητα ενός προορισμού, που έχει διαμορφωθεί σταδιακά και με επίπονες προσπάθειες των πολλών, δεν πρέπει να γίνεται προϊόν εκμετάλλευσης από τους λίγους. Καταφέραμε στα δύσκολα χρόνια της κρίσης να μειώσουμε τις τιμές. Να διορθώσουμε λάθη που μας έβγαλαν εκτός ανταγωνισμού. Αυτή η προσπάθεια δεν πρέπει να πάει χαμένη».

Από την άλλη πλευρά, στελέχη της τουριστικής αγοράς επισημαίνουν ότι δεν είναι εφικτό να υπάρχει έλεγχος των τιμών και τονίζουν ότι είναι περιορισμένος ο αριθμός των ξενοδοχείων που έχουν αυξήσει σε διψήφια ποσοστά τις τιμές τους. Σύμφωνα, πάντως, με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης τιμών καταναλωτή για τον Μάιο στην κατηγορία «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια» έχει παρουσιάσει αύξηση 0,6%.

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Οι μέχρι τώρα ενδείξεις είναι πως οι αυξήσεις που υπάρχουν παρατηρούνται κυρίως σε δημοφιλείς προορισμούς όπως είναι η Σαντορίνη και η Μύκονος. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Trivago, που βασίζεται σε στοιχεία από 150 ιστοσελίδες κρατήσεων αλλά θεωρείται ότι το δείγμα που ελέγχει είναι σχετικά μικρό, η μέση αύξηση των τιμών στην Ελλάδα φθάνει στο 21% και σε προορισμούς όπως το Ημεροβίγλι της Σαντορίνης η μέση τιμή διανυκτέρευσης έχει σχεδόν διπλασιαστεί καθώς φθάνει στα 501 ευρώ από 237 ευρώ πέρσι!

Στους δημοφιλείς προορισμούς φαίνεται πως λειτουργεί ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης, καθώς υπάρχουν περιοχές όπως τα γνωστά νησιά του Αιγαίου (Πάρος, Σαντορίνη, Μύκονος, Νάξος, Ρόδος, Κως), η Κρήτη αλλά νησιά του Ιονίου (Κέρκυρα, Λευκάδα, Ζάκυνθος) όπου η πληρότητα των καταλυμάτων για τον Αύγουστο μπορεί να φθάνει και στο 90%.

Η αυξημένη ζήτηση από το εξωτερικό αναμένεται να προκαλέσει πρόβλημα στον εσωτερικό τουρισμό. Ως γνωστόν, οι Έλληνες προτιμούν το διάστημα μεταξύ 20 Ιουλίου – 20 Αυγούστου για τις διακοπές τους και είναι λίγες οι περιπτώσεις εκείνων που σπεύδουν να προγραμματίσουν τις κρατήσεις τους από το χειμώνα. Οι υψηλές τιμές σε συνδυασμό με τα σχετικά ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια αναμένεται να προκαλέσουν πρόβλημα σε πολλές ελληνικές οικογένειες που θα κληθούν να κάνουν άλλες επιλογές, αναζητώντας ευκαιρίες για φθηνές διακοπές, οι οποίες, όμως, είναι ερωτηματικό κατά πόσον θα είναι αρκετές για να ικανοποιήσουν την εσωτερική πλέον ζήτηση.

ΔΙΕΘΝΗ ΕΙΚΟΝΑ
Πάντως, η αύξηση των τιμών έστω και από μικρή μερίδα δημιουργεί την ανησυχία ότι μεσοπρόθεσμα αυτό θα βλάψει εκ νέου την τουριστική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό. Ιδίως, αν οι υψηλές τιμές δεν συνδυάζονται με την αντίστοιχη ποιότητα, κάτι που αποτέλεσε στο παρελθόν ένα από τα μεγάλα προβλήματα του ελληνικού τουρισμού και είχε αμαυρώσει την εικόνα μας στο εξωτερικό.

Επίσης, η άνοδος της δημοτικότητας της Ελλάδας μεταξύ των ξένων τουριστών τα τελευταία χρόνια όπου έγιναν πολλές κινήσεις και διορθώθηκαν λάθη, κυρίως σε επίπεδο τιμών, μπορεί πολύ εύκολα να πέσει εκ νέου, αν δεν υπάρξει αυτοσυγκράτηση.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου