Συνεντεύξεις

Βασίλης Περίδης: «Το Κτηματολόγιο Ρόδου έχει βρει τους ρυθμούς του»

Θετική είναι η αποτίμηση της φετινής χρονιάς για τον Δικηγορικό Σύλλογο Ρόδου, καθώς όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος κ. Βασίλης Περίδης, «Η δικαστική χρονιά, μπορώ να πω ότι κύλησε ομαλά».
Ο ίδιος, μιλάει για την μετεγκατάσταση του Κτηματολογίου που –επιτέλους επιτεύχθηκε- αλλά και για τα προβλήματα με την έλλειψη προσωπικού, για την ανάγκη μεταφοράς των υπηρεσιών (Ειρηνοδικείου και Διοικητικού Πρωτοδικείου) στο παλιό κτήριο και υπογραμμίζει πως είναι αναγκαία η μεταφορά σε άλλους χώρους, με την προϋπόθεση να μην εγκαταλειφθεί εντελώς το σημερινό Δικαστικό Μέγαρο που χρειάζεται συντήρηση.
• Κύριε Περίδη, κλείνει αυτή η χρονιά και θα ήθελα να μας πείτε εάν οι στόχοι τους οποίους είχατε βάλει σαν δ.σ. του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου, επιτεύχθηκαν για το 2022.
Η δικαστική χρονιά, μπορώ να πω ότι κύλησε ομαλά. Δεν είχαμε κάποια ιδιαίτερα προβλήματα –τουλάχιστον στον χώρο των δικαστηρίων- και η συνεργασία μας με τους δικαστές, κινήθηκε σε εξαιρετικά επίπεδα. Σχετικά με τα άλλα ζητήματα που υπάρχουν, πιστεύω πως κάποια προχώρησαν όπως π.χ. η μετεγκατάσταση του Κτηματολογίου.
Ειδικά γι’ αυτό το θέμα, ολοκληρώθηκε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και παραδόθηκε σε εύλογο χρόνο στο υπουργείο Δικαιοσύνης. Έχουν υποβληθεί ήδη αιτήσεις στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου για μετεγκατάσταση στον χώρο αυτόν, τόσο από το Ειρηνοδικείο, όσο και από το Διοικητικό Πρωτοδικείο και αναμένουμε να προωθηθούν προκειμένου να εκδοθούν οι κατάλληλες άδειες.
Το μόνιμο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι αυτό της στελέχωσης των δικαστηρίων και κυρίως του Κτηματολογίου. Έγιναν προσπάθειες για να γίνει μια προγραμματική σύμβαση ανάμεσα στον ΔΣΡ, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την Κτηματολόγιο Α.Ε. (φορέας του Εθνικού Κτηματολογίου), αλλά δεν τελεσφόρησαν μέχρι τώρα. Μας απάντησαν ότι ελλείψει κονδυλίων θα το εξετάσουν με το νέο έτος αλλά μετά τον προσεχή Μάρτιο. Ελπίζουμε ότι με κάποια προγραμματική σύμβαση θα καταφέρουμε να επιταχύνουμε την καταχώρηση των εκκρεμών πράξεων στο Κτηματολόγιο, για να προχωρήσει και η μετάπτωσή του στο Εθνικό Κτηματολόγιο.
• Παραμένουν πολλές οι εκκρεμείς πράξεις;
Ναι, ανέρχονται περίπου στις 20.000 αυτή την περίοδο. Όπως προανέφερα, το βασικό πρόβλημα της υποστελέχωσης δεν αφορά μόνον στα δικαστήρια, αλλά κυρίως στο Κτηματολόγιο όπου οι υπάλληλοι είναι ελάχιστοι και δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στον όγκο των εργασιών. Επιπλέον, υπάρχει μόνον ένας μηχανικός, ο οποίος έχει επιβαρυνθεί με όλο τον φόρτο εργασίας με συνέπεια να αδυνατεί να υλοποιήσει τις εκκρεμείς πράξεις. Πρέπει να διοριστεί άμεσα ένας μηχανικός και σ’ αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε στο νέο έτος. Εμείς προσπαθήσαμε πάντως, να επιταχύνουμε τις διαδικασίες με την κατάθεση τροπολογιών όταν ψηφιζόταν το νομοσχέδιο για την μετάπτωση όπου ζητούσαμε την κατάργηση του Κτηματολογικού Δικαστή, ο οποίος δεν υφίσταται ούτε στα Κτηματολόγια, ούτε στα Υποθηκοφυλακεία, ούτε στο Εθνικό Κτηματολόγιο σε όλη την χώρα. Επίσης, ζητούσαμε και την κατάργηση της ενημέρωσης της οικοδομής, η οποία –ούτως ή άλλως- δεν έχει πρακτική σημασία, με δεδομένο ότι υπάρχει ηλεκτρονική ταυτότητα του ακινήτου πλέον, και προσδιορίζεται με συντεταγμένες (σε κάθε συμβόλαιο). Γι’ αυτά, ενώ το υπουργείο Δικαιοσύνης και οι βουλευτές συμφώνησαν, βρήκαμε κάποιες αντιρρήσεις από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και δεν υλοποιήθηκαν αυτές οι δύο τροπολογίες. Πάντως, με το νέο έτος, θα προχωρήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.
• Έχει, ωστόσο διεκπεραιωθεί ένας ικανός αριθμός των εκκρεμών πράξεων;
Βεβαίως. Το Κτηματολόγιο έχει βρει τους ρυθμούς του με τις προσπάθειες του διευθυντή και των υπαλλήλων του. Μπορούμε να πούμε ότι έχει προχωρήσει σε κάποια ομαλότητα. Οι βασικές διαδικασίες εξυπηρετούνται. Ωστόσο, παραμένει το πρόβλημα με τα πιστοποιητικά. Για παράδειγμα, ένα πιστοποιητικό μπορεί να χρειαστεί μέχρι και…. έξι μήνες για να εκδοθεί (!). Καταλαβαίνετε πως όταν κάποιος θέλει να κάνει μια επένδυση το Κτηματολόγιο από ‘μοχλός ανάπτυξης’ μετατρέπεται σε… ‘μοχλό υπανάπτυξης’ –ουσιαστικά, διότι λειτουργεί αποτρεπτικά. Γι’ αυτό εστιάζουμε και το βάρος της προσπάθειάς μας στο να στελεχωθεί, τόσο σε έμψυχο υλικό (να στελεχωθεί με υπαλλήλους) όσο και να υπάρχει καλύτερη μηχανοργάνωση –δηλαδή να ψηφιοποιηθεί. Χωρίς ασφάλεια στις συναλλαγές, δεν υπάρχει και ανάπτυξη. Δεν μπορεί ο επενδυτής να έρχεται και να ζητάει ένα πιστοποιητικό ιδιοκτησίας και να περιμένει έξι μήνες, διότι ο επένδυση θα φύγει! Όπως δεν μπορεί ο ιδιώτης επιχειρηματίας, να θέλει να ενταχθεί σε ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα (ΕΣΠΑ ή άλλα) προκειμένου να ανακαινίσει το ξενοδοχείο ή την επιχείρησή του και να μην μπορεί να πάρει ένα πιστοποιητικό ιδιοκτησίας, διότι τα ασφυκτικά περιθώρια των χρονοδιαγραμμάτων που συνήθως ορίζονται γι’ αυτές τις επενδύσεις δεν καλύπτονται εύκολα από την λειτουργία του Κτηματολογίου. Βέβαια, σε αυτές τις περιπτώσεις δίδεται μια προτεραιότητα, αλλά οι εκκρεμείς πράξεις, παραμένουν (και χωρίς ευθύνη του προσωπικού). Δυστυχώς, το Κτηματολόγιο Ρόδου αφέθηκε στην τύχη του κάποια χρόνια, παρά το γεγονός πως ήταν πρωτοποριακό, υποστελεχώθηκε και δεν έγινε η μηχανοργάνωση έγκαιρα. Εάν είχε ψηφιοποιηθεί όλα θα ήταν διαφορετικά.
• Το παλιό κτήριο όπου στεγαζόταν το Κτηματολόγιο, πώς πρέπει να αξιοποιηθεί κατά την άποψή σας;
Όπως προανέφερα, έχουν υποβληθεί ήδη αιτήσεις στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου για μετεγκατάσταση στον χώρο αυτόν, τόσο από το Ειρηνοδικείο, όσο και από το Διοικητικό Πρωτοδικείο για να το αξιοποιήσουν. Μπορεί να γίνει άνετα εκεί η μεταφορά αυτών των υπηρεσιών. Οφείλω να σας ενημερώσω όμως, πως για το Διοικητικό Πρωτοδικείο έχει ασκηθεί αγωγή εξώσεως η οποία θα εκδικαστεί τον προσεχή Φεβρουάριο. Συνεπώς, σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, θα έχουμε και σχετική απόφαση χωρίς να ξέρουμε επακριβώς τι θα γίνει. Έχουν γίνει κατά καιρούς προκηρύξεις για να την μεταφορά, να βρεθεί δηλαδή κατάλληλος χώρος αλλά έχουν αποβεί άκαρπες εδώ και χρόνια. Αντιθέτως, αυτό το κτήριο έχει κριθεί κατάλληλο, ακόμη και για την δημιουργία ακροατηρίου και αρχείου –αφού διαθέτει 600τ.μ. με υπόγειο. Θα μπορούμε δηλαδή, να έχουμε στον αστικό ιστό της πόλης τις δικαστικές υπηρεσίες και να αποσυμφορήσουμε το Δικαστικό Μέγαρο και φυσικά το Ειρηνοδικείο που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την κτηριακή του υποδομή. Δεν είναι λειτουργικό και η κατάσταση είναι πλέον ασφυκτική.
• Οποιεσδήποτε άλλες σκέψεις για αξιοποίηση άλλων χώρων για την μεταστέγαση των υπηρεσιών του Δικαστικού Μεγάρου, φαίνεται ότι παραμένουν στον… πάγο;
Αυτές οι προτάσεις υπάρχουν εδώ και χρόνια. Έγινε μια προσπάθεια σχεδόν επί μια εικοσαετία να μεταφερθούν όλα στο παλιό νοσοκομείο. Δυστυχώς, καμία κυβέρνηση δεν το προχώρησε. Θα ήταν μια πολύ καλή λύση, υπό την έννοια ότι και ο χώρος αυτός θα αξιοποιούνταν, και το κτήριο αυτό το οποίο θα μπορούσε να είχε σωθεί από την φθορά του χρόνου. Επιπλέον, θα μπορούσε να μείνει στο χώρο του Δικαστικού Μεγάρου μόνον το Εφετείο –για ιστορικούς λόγους. Εάν μεταφέρονταν όλα στον χώρο του Παλιού Νοσοκομείου, θα μπορούσε να λειτουργήσει με όλες τις υπηρεσίες και θα βοηθούσε στην αποσυμφόρηση του κέντρου –τουλάχιστον τις πρωινές ώρες- από την προσέλευση των διαδίκων, δικαστών, δικηγόρων κ.λπ. Δυστυχώς, τίποτε δεν ευοδώθηκε παρά τις τεράστιες προσπάθειες του προηγούμενου προέδρου του ΔΣΡ κ. Σαρρή. Πέρασαν τόσοι υπουργοί από κυβερνήσεις, έλαβαν χώρα τόσες συσκέψεις συναντήσεις και ακόμη κανένα αποτέλεσμα.
• Το ενδεχόμενο της ανέγερσης νέου κτηρίου, έχει αποκλειστεί; Πρόσφατα ανακοινώθηκαν οι προκηρύξεις διαγωνισμού (το 2023) για την κατασκευή 7 νέων Δικαστικών Μεγάρων που θα κατασκευαστούν μέσω ΣΔΙΤ ενώ αναβαθμίζονται οι υποδομές σε 5 ακόμα Δικαστικά Μέγαρα της επικράτειας.
Παλαιότερα, είχαμε υποβάλει αίτημα στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, για να μας υποδείξει έναν κατάλληλο χώρο για την κατασκευή νέου Δικαστικού Μεγάρου. Η απάντηση ήταν ότι δεν υπήρχαν, ενώ 2-3 που υποδείξαμε, δεν κρίθηκαν επαρκείς για τα δεδομένα που απαιτούνται (τουλάχιστον 2.000 τ.μ. για χώρους στάθμευσης κ.λπ.) ενώ δεν έπρεπε να είναι στο κέντρο της πόλης. Αν υπάρξει αργότερα κάποια πρόταση για άλλο χώρο, μπορούμε να το επανεξετάσουμε.
Πάντως, στις περισσότερες πόλεις, τα παλαιά Δικαστικά Μέγαρα δεν έχουν πάψει να υφίστανται. Λειτουργούν κανονικά, αλλά ανακαινισμένα π.χ. όπως στο Μόναχο και στο Λονδίνο. Μπορεί το κόστος ανακαίνισης να είναι μεγαλύτερο από την ανέγερση νέου κτηρίου αλλά και το υπάρχον, χρειάζεται συντήρηση. Σας λέω και πάλι πως δεν είμαστε αντίθετοι στο ενδεχόμενο της ανέγερσης νέου Δικαστικού Μεγάρου.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου