Συνεντεύξεις

Θανάσης Βυρίνης: «Ξεκίνα από το αναγκαίο, προχώρα στο δυνατό και ξαφνικά θα βρεθείς να κάνεις το αδύνατο!»

“Η Ρόδος πρωταγωνίστησε φέτος στον τουρισμό”, αναφέρει μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Τουρισμού & Δημοσίων Σχέσεων Ρόδου, κ. Αθανάσιος Βυρίνης. Επιπλέον, αναφέρεται στην τουριστική προβολή για το 2023 καθώς και στην τουριστική εκπαίδευση στο νησί.
• Κύριε Βυρίνη, όλες οι εκτιμήσεις και τα στοιχεία συνηγορούν στο γεγονός πως το 2022 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον Τουρισμό. Η Ρόδος βγήκε κερδισμένη από τα φετινά ρεκόρ;
Πράγματι, το 2022 μετά μια διετία που βιώσαμε την πανδημία, ήταν μια χρονιά που ξεκίνησε με τη σκιά ενός πολέμου και παρά την ενεργειακή κρίση και τη ραγδαία αύξηση του πληθωρισμού που ακολούθησε, κύλησε καλύτερα από ποτέ και πέρα από κάθε αισιόδοξη πρόβλεψη. Το φετινό απόλυτο ρεκόρ των 2.550.000 διεθνών αεροπορικών αφίξεων (+9% σε σχέση με το 2019) και 360.000 ημερήσιων επισκεπτών από τις κρουαζιέρες (+18% σε σχέση με το 2019), αποδεικνύει ότι η Ρόδος συγκαταλέγεται στην κορυφή της πυραμίδας των παγκόσμιων προορισμών, με αναλογία μόνιμων κατοίκων σε σχέση με τους εποχιακούς τουρίστες 1/21. Μια τουριστική περίοδος που άνοιξε την αυλαία της στις 27 Μαρτίου και ολοκληρώθηκε στις 13 Νοεμβρίου με μια καλή μηνιαία κατανομή.
Η Ρόδος θα λέγαμε ότι πρωταγωνίστησε, αφού εκτός από τα κλασικά της γνωρίσματα κατάφερε να προωθήσει πέρα από την ιστορία της, τα μνημεία της και την γαστρονομία της καθώς και αθέατες πλευρές, μοναδικούς θησαυρούς, προσελκύοντας νέες αγορές και μεγαλώνοντας το κομμάτι της πίτας στο θεματικό τουρισμό όπως το συνεδριακό, γαμήλιο, θαλάσσιο και αθλητικό. Παράλληλα, κατάφερε να αυξήσει την επισκεψιμότητά της και εκτός υψηλής περιόδου (off season) με πλήθος πολιτιστικών δρώμενων.
Οι νέες απαιτήσεις των καιρών θα έλεγα ότι βρήκαν προετοιμασμένο το νησί μας και τα μηνύματα για ανάλογη συνέχεια την ερχόμενη τουριστική σεζόν είναι ευοίωνα.
• Η τουριστική προβολή έχει περάσει πλέον σε άλλη εποχή. Πώς προετοιμάζεται ο Δήμος Ρόδου για το 2023;
Καθοριστικό ρόλο στην αναβάθμιση της τουριστικής εικόνας της Ρόδου αποτελεί η βελτίωση των υποδομών, του οδικού δικτύου, του λιμανιού, των μαρίνων και του αεροδρομίου, η επίλυση του κυκλοφοριακού, του ενεργειακού και του βαθμού επάρκειας του νερού, η εξασφάλιση ικανοποιητικού επιπέδου προσβασιμότητας σε όλους, η αισθητική αναβάθμιση των περιοχών, η εξάλειψη αντιτουριστικών φαινομένων, η ανάληψη ποικίλων περιβαλλοντικών δράσεων και η διαρκής προσπάθεια μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος.
Γενικότερα, ο προσανατολισμός στη βιώσιμη ανάπτυξη που εξισορροπεί αρμονικά το οικονομικό όφελος με τη δίκαιη κατανομή του σε όλο το εργατικό δυναμικό και το σεβασμό στο φυσικό, γεωμορφολογικό και πολιτιστικό περιβάλλον, είναι μονόδρομος στην τουριστική αειφορία του νησιού μας. Επιπλέον, ο βιώσιμος τουρισμός συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός υψηλού επιπέδου τουριστικής εμπειρίας για τους επισκέπτες του νησιού, προωθώντας παράλληλα την κουλτούρα βιωσιμότητας και περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης προς τους ίδιους τους τουριστικούς επισκέπτες. Οι νέες γενιές τουριστών (Millennials και Generation Z) όπως δείχνουν τα στοιχεία, δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις εμπειρίες των ταξιδιών έναντι των υλικών αγαθών, τις οποίες και κάνουν sharing σε όλο τον κόσμο, όντας «εθισμένοι» με την τεχνολογία, ενώ κλείνουν ως επί το πλείστον τις διακοπές τους από το κινητό, ταυτόχρονα όμως είναι ευαισθητοποιημένοι στις καλές πρακτικές περιβαλλοντικής συνείδησης.
Σε αυτούς τους άξονες κινείται ο Δήμος Ρόδου και ο δήμαρχος Αντώνης Καμπουράκης στα τελευταία χρόνια και σε αυτή την προσπάθεια θα συνεχίσει να κινείται με τη συνέργεια της Περιφέρειας, των εμπλεκόμενων φορέων, των επιχειρήσεων, των ενεργών πολιτών και της τοπικής κοινωνίας.
Ειδικότερα, με στόχο τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου και της ισοκατανομής του πλήθους των επισκεπτών χρονικά και τοπικά, στη Διεύθυνση Τουρισμού του Δήμου Ρόδου, δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των επιμέρους περιοχών και στην ξεχωριστή ομορφιά της κάθε εποχής.
Επί τούτου, πέρα από το φυσικό κάλλος της Ρόδου, του ήλιου και της θάλασσας, επιχειρείται η ανάδειξη της πολιτιστικής και θρησκευτικής μας κληρονομιάς, ακόμα και μέσα από την κοινοποίηση στα κοινωνικά δίκτυα ιστοριών και εμπειριών που στοχεύουν στη δημιουργία μύθων για το νησί.
Επιπρόσθετα, εμπλουτίζουμε το προωθητικό μας υλικό, παράγουμε στοχευμένα θεματικά βίντεο, φωτογραφίες και κείμενα, συμμετέχουμε ενεργά σε όσες διεθνείς και εσωτερικές εκθέσεις τουρισμού μας δίνεται η δυνατότητα, στηρίζουμε δράσεις προβολής του νησιού, συνέδρια και events, αρωγοί σε τηλεοπτικά συνεργεία και φιλοξενούμε εκπροσώπους ταξιδιωτικών οργανισμών, δημοσιογράφους, bloggers και influencers με πλήθος άρθρων σε ξένα και ελληνικά περιοδικά, εφημερίδες και ιστοσελίδες.
Το πρόγραμμα επιβράβευσης επαναλαμβανόμενων επισκεπτών (repeaters), το οποίο δημιούργησε φανατικούς οπαδούς του νησιού μας θα συνεχιστεί αμείωτο, αφού οι σχέσεις που έχουν αναπτύξει οι λάτρεις του τόπου μας με τους ανθρώπους στη Ρόδο και τις εξαιρετικές τους εντυπώσεις, δρουν πολλαπλασιαστικά, αποτελώντας τους καλύτερους πρεσβευτές μας ανά τον κόσμο.
Επικαιροποιούμε και εμπλουτίζουμε τα τουριστικά δεδομένα, αναζητούμε συνεχώς εργαλεία καταγραφής μετρήσιμων δεδομένων (αριθμό αφίξεων, διάρκεια διακοπών, μέση δαπάνη επισκέπτη και κατεύθυνση δαπάνης), αφού πιστεύουμε ακράδαντα μόνο ότι μετριέται μπορεί να βελτιωθεί.
Εν κατακλείδι, χρησιμοποιούμε τα δεδομένα για να μην επαναλαμβάνονται λάθη, να αναθεωρούμε μεθόδους και να καθορίζουμε στρατηγικές τουριστικής ανάπτυξης. Άλλωστε, σύμφωνα με τον Walton Wriston (Βρετανό τραπεζίτη), η σωστή κρίση είναι προϊόν εμπειρίας και η εμπειρία είναι προϊόν λανθασμένης κρίσης.
• Σύμφωνα με τις μελέτες του ΣΕΤΕ, αλλά και τους ξενοδόχους της Ρόδου, υπάρχει πρόβλημα στελέχωσης πλέον των ξενοδοχείων με εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό. Πώς θα μπορούσε να συμβάλει η Διεύθυνση Τουρισμού Δήμου Ρόδου προς την κατεύθυνση της τουριστικής εκπαίδευσης στο νησί;
Αδιαμφισβήτητα, στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά και των συνθηκών εργασίας στο χώρο του Τουρισμού, το σημαντικότερο ρόλο το κατέχει το έμψυχο δυναμικό του και η διαρκής εκπαίδευση και κατάρτισή του. Τα επιστημονικά δεδομένα, η απαιτούμενη τεχνογνωσία και τα απαραίτητα soft skills, θωρακίζουν το τουριστικό μας προϊόν και δίνουν απεριόριστες προοπτικές ανάπτυξης και υγιούς επιχειρηματικότητας. Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιούμε τις ενημερώσεις στα σχολεία ως Διεύθυνση Τουρισμού του Δήμου Ρόδου, συνεργαζόμενοι με τον ΣΕΤΕ και με το Γραφείο Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου. Στόχος είναι η επισκόπηση όλων των ειδικοτήτων που άπτονται ή και εφάπτονται του Τουρισμού, ακόμη και με τη βοήθεια ψυχομετρικών τεστ αναγνώρισης ικανοτήτων και δεξιοτήτων.
Ο τόπος μας προσφέρει απεριόριστες ευκαιρίες και προοπτικές για επαγγελματική ανέλιξη και καινοτομίες στον τουριστικό τομέα, με πλήθος επιλογών συνυφασμένες άμεσα ή έμμεσα με την Τουριστική εκπαίδευση. Θεωρώ ότι οι νέοι οι οποίοι θα πάρουν τη σκυτάλη στο οικονομικό δυναμικό του τόπου μας, έχοντας έγκαιρη ενημέρωση, μπορούν να σχεδιάσουν βάσιμα το μέλλον τους και να συνδιαμορφώσουν την αειφόρο ανάπτυξη του νησιού. Επιπρόσθετα, με αφετηρία προγράμματα τοπικής κουλτούρας, ιστορίας συνεπικουρούμε σε project και ξεναγήσεις μαθητών προκειμένου να γνωρίσουν τον τόπο τους και να τους εμφυσήσουμε την αξία της Φιλοξενίας, η οποία θα αποτελέσει στάση ζωής όλων των κατοίκων.
Παράλληλα, για τον εμπλουτισμό και την περαιτέρω αναβάθμιση του επιπέδου των προσφερόμενων τουριστικών υπηρεσιών, αλλά και τον από κοινού συντονισμό της τουριστικής στρατηγικής της Ρόδου, η Διεύθυνση Τουρισμού του Δήμου Ρόδου σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ελληνικά και ξένα πανεπιστημιακά ιδρύματα, τα ΙΕΚ, τη Διεύθυνση Παιδείας και Πολιτισμού του Δήμου Ρόδου, το Κ.Ε.Κ. Γεννηματά, όπως και με άλλους φορείς, αναπτύσσει εποικοδομητικές συνεργασίες και στοχεύει σε προγράμματα επιμόρφωσης τουριστικών επαγγελματιών σε διάφορους κλάδους του τουρισμού. Επίσης, συνεργάζεται με την ΑΣΤΕΡ, η οποία παρόλο που δεν στηρίζεται κτιριακά και ακαδημαϊκά όπως αρμόζει από την Πολιτεία, αποτελεί την πρώτη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και επανδρώνει από το 1956 ξενοδοχεία (και όχι μόνο) σε όλο τον κόσμο, με στελέχη υψηλής κατάρτισης.
Ολοκληρώνοντας, η ρήση του Άγιου Φραγκίσκου της Ασίζης, που αναφέρω συχνά στους μαθητές μου «ξεκίνα από το αναγκαίο, προχώρα στο δυνατό και ξαφνικά θα βρεθείς να κάνεις το αδύνατο», αντιλαμβάνομαι συνεχώς, ότι έχει παντού πεδίο εφαρμογής.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου