ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Πώς «κλέβει» το ελληνικό δημόσιο τις επιχειρήσεις και τους φορολογούμενους

news room 1 λεπτό ανάγνωση
απόδειξη

Παρά την κα­τα­στρο­φι­κές αυ­ξή­σεις των έμ­με­σων φόρων για την αγορά και τους φο­ρο­λο­γού­με­νους, το ελ­λη­νι­κό δη­μό­σιο πα­ρα­νο­μεί εις βάρος των επι­χει­ρή­σε­ων και των φυ­σι­κών προ­σώ­πων. Με βάση τη νο­μο­θε­σία, το ελ­λη­νι­κό δη­μό­σιο υπο­χρε­ού­ται να επι­στρέ­φει τους φό­ρους εντός 90 ημε­ρών. Στην πε­ρί­πτω­ση που πα­ρέλ­θει το διά­στη­μα αυτό, θα πρέ­πει να επι­στρέ­φει τα οφει­λό­με­να ποσά εντό­κως. Και σε αυτό ακρι­βώς το ση­μείο εντο­πί­ζε­ται η πα­ρα­νο­μία. Καμία επι­χεί­ρη­ση ή φυ­σι­κό πρό­σω­πο δεν έχει πάρει έντο­κη επι­στρο­φή φόρου, παρά το γε­γο­νός ότι ο μέσος χρό­νος επι­στρο­φής του ΦΠΑ ξε­περ­νά κατά πολύ τις 90 ημέ­ρες, όπως επί­σης και τους φόρου ει­σο­δή­μα­τος. Ει­δι­κά για τον φόρο ει­σο­δή­μα­τος το Υπουρ­γείο Οι­κο­νο­μι­κών ακο­λου­θεί κου­το­πό­νη­ρες πρα­κτι­κές για να απο­φύ­γει την επι­στρο­φή φόρου.

Σύμ­φω­να με με­γά­λα λο­γι­στι­κά γρα­φεία, καμία από τις επι­χει­ρή­σεις που εκ­προ­σω­πούν δεν έχει λάβει εντό­κως επι­στρο­φή φόρου. Ανα­φέ­ρουν, δε, ότι είναι εξαι­ρε­τι­κά σπά­νιες οι πε­ρι­πτώ­σεις πί­στω­σης του οφει­λό­με­νου ποσού σε διά­στη­μα τριών μηνών από την αί­τη­ση. Παρά ταύτα, το Υπουρ­γείο Οι­κο­νο­μι­κών «ξε­χνά­ει» να υπο­λο­γί­σει τον τόκο όταν απο­φα­σί­ζει να επι­στρέ­ψει φό­ρους στους φο­ρο­λο­γού­με­νους. Συ­γκε­κρι­μέ­να, από τις αι­τή­σεις που υπο­βάλ­λο­νται από την 1η Ια­νουα­ρί­ου 2013 και μετά προ­βλέ­πε­ται, σύμ­φω­να με τον νέο Κώ­δι­κα Φο­ρο­λο­γι­κών Δια­δι­κα­σιών, έντο­κη κα­τα­βο­λή εφό­σον ο φόρος επι­στρα­φεί με κα­θυ­στέ­ρη­ση άνω των 90 ημε­ρών. Μά­λι­στα έντο­κη πε­ρί­ο­δος θε­ω­ρεί­ται και το πρώτο τρί­μη­νο της κα­θυ­στέ­ρη­σης και το ετή­σιο επι­τό­κιο έχει ορι­στεί στο επι­τό­κιο της Ευ­ρω­παϊ­κής Κε­ντρι­κής Τρά­πε­ζας, προ­σαυ­ξη­μέ­νο κατά 5,75%.

Αν και το Υπουρ­γείο Οι­κο­νο­μι­κών έχει εκ­δώ­σει εγκύ­κλιο σύμ­φω­να με την οποία η επι­στρο­φή ΦΠΑ θα πρέ­πει να γί­νε­ται το αρ­γό­τε­ρο εντός 90 ημε­ρών από την ημε­ρο­μη­νία υπο­βο­λής της σχε­τι­κής αί­τη­σης, ωστό­σο η αυ­θαι­ρε­σία του Δη­μο­σί­ου δεν έχει προη­γού­με­νο. Τα στοι­χεία της Γε­νι­κής Γραμ­μα­τεί­ας Δη­μο­σί­ων Εσό­δων απο­δει­κνύ­ουν ότι ό μέσος χρό­νος ανα­μο­νής για την επι­στρο­φή ΦΠΑ ανέρ­χε­ται σε 239 ημέ­ρες, δη­λα­δή πε­ρί­που 8 μήνες, με το αι­τού­με­νο ποσό να ξε­περ­νά­ει τα 790 εκατ. ευρώ. Συ­νο­λι­κά εκ­κρε­μούν 57.916 αι­τή­σεις επι­στρο­φής ΦΠΑ. Σύμ­φω­να με τα στοι­χεία:

– 4.447 επι­χει­ρή­σεις πε­ρι­μέ­νουν πε­ρισ­σό­τε­ρες από 90 ημέ­ρες για να τους πι­στω­θεί ο ΦΠΑ, ο οποί­ος ανέρ­χε­ται στα 760 εκατ. ευρώ

– Οι με­γα­λύ­τε­ρες κα­θυ­στε­ρή­σεις κα­τα­γρά­φο­νται στο Κέ­ντρο Ελέγ­χου Με­γά­λων Επι­χει­ρή­σε­ων, όπου ο μέσος χρό­νος ανα­μο­νής για την επι­στρο­φή του ΦΠΑ φθά­νει τις 1.391 ημέ­ρες. Ακο­λου­θεί ΔΟΥ της Κω, όπου 54 επι­χει­ρή­σεις ανα­μέ­νουν 1.047 ημέ­ρες για να λά­βουν επι­στρο­φή ΦΠΑ

• Οι τρεις ΔΟΥ με το με­γα­λύ­τε­ρο πλή­θος αι­τή­σε­ων σε ανα­μο­νή άνω των 90 ημε­ρών είναι η ΦΑΕ Αθη­νών, όπου εκ­κρε­μούν 4.792 αι­τή­σεις, η ΔΟΥ Πλοί­ων με 4.410 αι­τή­σεις, η ΦΑΕ Πει­ραιά με 2.497 εκ­κρε­μείς αι­τή­σεις και η ΦΑΕ Θεσ­σα­λο­νί­κης με 1.485 αι­τή­σεις.

Κα­θυ­στε­ρή­σεις δεν πα­ρα­τη­ρού­νται μόνο στην επι­στρο­φή του ΦΠΑ, αλλά και στον φόρο ει­σο­δή­μα­τος. Όπως προ­α­να­φέρ­θη­κε, ει­δι­κά στον φόρο ει­σο­δή­μα­τος η κυ­βέρ­νη­ση ακο­λου­θεί μια κου­το­πό­νη­ρη λο­γι­κή προ­κει­μέ­νου να δια­σφα­λί­ζει τα δη­μό­σια έσοδα αδια­φο­ρώ­ντας για τις ανά­γκες των φο­ρο­λο­γού­με­νων και των φυ­σι­κών προ­σώ­πων. Σύμ­φω­να με τη νο­μο­θε­σία, εάν ο φο­ρο­λο­γού­με­νος δι­καιού­ται επι­στρο­φή φόρου, η Φο­ρο­λο­γι­κή Διοί­κη­ση, αφού συμ­ψη­φί­σει τους οφει­λό­με­νους από τον φο­ρο­λο­γού­με­νο φόρο με το ποσό προς επι­στρο­φή, προ­βαί­νει στην επι­στρο­φή της τυχόν προ­κύ­πτου­σας δια­φο­ράς. Το επι­στρε­πτέο ποσό κα­τα­βά­λε­ται στον φο­ρο­λο­γού­με­νο εντός 90 ημε­ρών από την υπο­βο­λή έγ­γρα­φου αι­τή­μα­τος του φο­ρο­λο­γου­μέ­νου, εκτός εάν προ­βλέ­πε­ται μι­κρό­τε­ρο χρο­νι­κό διά­στη­μα από άλλη διά­τα­ξη της φο­ρο­λο­γι­κής νο­μο­θε­σί­ας. Ακόμα και αν δεν υπάρ­χουν οφει­λές του φο­ρο­λο­γού­με­νου, δε­δο­μέ­νου ότι το Δη­μό­σιο έχει το δι­καί­ω­μα να επι­στρέ­ψει τους φό­ρους εντός 90 ημε­ρών, το πι­θα­νό­τε­ρο είναι να προ­κύ­ψει κά­ποια οφει­λή στο διά­στη­μα αυτό.

Για πα­ρά­δειγ­μα κά­ποιος φο­ρο­λο­γού­με­νος έχει επι­στρο­φή φόρου ει­σο­δή­μα­τος 900 ευρώ. Το ποσό μπο­ρεί να επι­στρα­φεί από το ελ­λη­νι­κό δη­μό­σιο από τις αρχές Ιου­λί­ου μέχρι και τις 30 Σε­πτεμ­βρί­ου. Στο διά­στη­μα αυτό έχει γίνει η εκ­κα­θά­ρι­ση του ΕΝΦΙΑ για πα­ρά­δειγ­μα ύψους επί­σης 900 ευρώ. Το Δη­μό­σιο δεν θα επι­στρέ­ψει το φόρο, αλλά θα τον συμ­ψη­φί­σει με την οφει­λή που έχει δη­μιουρ­γη­θεί.

liberal.gr

Πώς σας φάνηκε το άρθρο;

Ένα πάτημα, χωρίς λογαριασμό. Μία ψήφος ανά συσκευή.

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.