Συνέντευξη στον Τάσο Μπόζιο

Αρχικός μου στόχος ήταν η αποκατάσταση μιας γόνιμης επικοινωνίας με τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων οι οποίοι αποτελούν τους βασικούς πυλώνες της εκπαίδευσης. Πιστεύω ότι αυτό επετεύχθη σε μεγάλο βαθμό. Η ευαισθησία στον τομέα της Παιδείας από τη νέα δημοτική αρχή, με προεξέχοντα το δήμαρχο κ. Αντώνη Καμπουράκη καθώς και τον αντιδήμαρχο παιδείας κ. Στράτο Καρίκη, εκδηλώθηκε αμέσως στην πράξη, αφού ενέκρινε κονδύλια για την αποκατάσταση των «τραυματισμένων» σχολικών μονάδων.
Η πανδημία δημιούργησε την ανάγκη αλλά και απαίτηση για επιπλέον μέτρα στην προετοιμασία των σχολείων, όπως είχε συμβεί άλλωστε και το Μάιο. Εγκαίρως δράσαμε σε όλα τα επίπεδα. Στόχος μας να διευκολύνουμε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση των μαθητών, αλλά και το διδακτικό έργο των εκπαιδευτικών. Η διαδικασία της προμήθειας του ψηφιακού υλικού, είναι δυναμική και θα συνεχιστεί. Τα μέτρα που επέβαλε το υπουργείο Παιδείας και στα φροντιστήρια είναι ανάλογα των σχολείων. Πράγματι, έχουμε ήδη ξεκινήσει τα μαθήματα και μέχρι τώρα είναι παραδειγματική η πειθαρχία στη χρήση μάσκας, τόσο των καθηγητών όσο και των μαθητών Η ζωή είναι μια εξίσωση με σταθερές και μεταβλητές. Τις σταθερές τις δέχεσαι όπως είναι, τις μεταβλητές όμως εσύ τις επηρεάζεις με τις επιλογές σου, ανέφερε ο πρόεδρος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Ρόδου και πρόεδρος των Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων κ. Αθανάσιος Βυρίνης.

• Μετά από ένα περίπου χρόνο θητείας στη θέση του προέδρου της Α’ βάθμιας Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Ρόδου κ. Βυρίνη, τι πιστεύετε ότι έχετε επιτύχει;
Αρχικός μου στόχος ήταν να αποκαταστήσω μια γόνιμη επικοινωνία με τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς των Σχολείων, οι οποίοι αποτελούν τους βασικούς πυλώνες της εκπαίδευσης. Θέλω να πιστεύω ότι επετεύχθη σε ένα μεγάλο βαθμό. Γνωρίζετε ότι η εκπαίδευση απαιτεί συνεργασίες και συνέργειες προκειμένου να υπάρχει αποτελεσματικότητα. Αν υπάρχει δυσκολία στην αμφίπλευρη αυτή σχέση τότε δυσχεραίνει η διαδραστική επίλυση προβλημάτων. Θεωρώ μάχιμους εκπαιδευτικούς αυτούς τους ανθρώπους, που εκτός από τη διαδικασία της μάθησης έχουν επωμιστεί και την καλή λειτουργία των σχολικών μονάδων σε πολυεπίπεδη διάσταση. Εκτός από τα παιδιά μας, διαχειρίζονται τις κτιριακές εγκαταστάσεις, τις υλικοτεχνικές υποδομές, τα λογιστικά του κάθε σχολείου και χίλια δυο θέματα που ανακύπτουν συνεχώς. Επομένως, χρειάζονται στήριξη και κατανόηση, αφού θεωρώ πολύ σημαντικό το κλίμα εμπιστοσύνης. Σε αυτή την προσπάθεια, επιδιώκω να στέκομαι αρωγός και σε αυτούς τους άξονες κινούμαστε καθημερινά όλοι οι συνεργάτες μου στη Σχολική Επιτροπή.
• Τα κτιριακά που αναφέρατε σε τι κατάσταση βρίσκονται και τι παρεμβάσεις κάνετε;
Θίξατε ένα μείζον πρόβλημα της περιοχής μας. Τα περισσότερα σχολεία στεγάζονται σε παλαιωμένα κτήρια, τα οποία μάλιστα δεν ήταν εξαρχής κατασκευασμένα για σχολεία. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό δημιουργεί συνεχώς προβλήματα τα οποία χρόνο με το χρόνο πολλαπλασιάζονται. Επιπλέον, κάποια από τα λιγοστά νέα σχολικά συγκροτήματα παρουσιάζουν κακοτεχνίες, οι οποίες απαιτούν από απλές επιδιορθώσεις έως και ανακατασκευές. Η ευαισθησία στον τομέα της Παιδείας από την νέα δημοτική αρχή, με προεξέχοντα το δήμαρχο κ. Αντώνη Καμπουράκη καθώς και τον αντιδήμαρχο παιδείας κ. Στράτο Καρίκη, εκδηλώθηκε αμέσως στην πράξη, αφού ενέκρινε κονδύλια για την αποκατάσταση των «τραυματισμένων» σχολικών μονάδων. Η διαδικασία αυτή ξεκίνησε μετά τη συνολική καταγραφή και με τη συνδρομή της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, συντελείται σταδιακή αντιμετώπιση των προβλημάτων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους ενώ συνεχίζονται σε αμείωτους ρυθμούς.
Η πανδημία επέφερε επιπρόσθετα μέτρα ασφαλείας και υγιεινής στα σχολεία. Ενόψει της έναρξης της σχολικής χρονιάς, ποιες προετοιμασίες γίνονται;
Πράγματι, η πανδημία δημιούργησε την ανάγκη αλλά και απαίτηση για επιπλέον μέτρα στην προετοιμασία των σχολείων, όπως είχε συμβεί άλλωστε και το Μάιο. Εγκαίρως κάναμε την κατανομή των χρημάτων στα σχολεία και μάλιστα αυξημένη κατά 20.000 ευρώ, προκειμένου να προμηθευτούν τα αντισηπτικά τους και το ανάλογο υγειονομικό υλικό καθαριότητας. Πραγματοποιούνται καθημερινά καθαρισμοί, κλαδέματα στους αύλειους χώρους και με τη βοήθεια του Πράσινου του Δήμου, καθώς και μυοκτονίες, εντομοκτονίες, απολυμάνσεις, όπου χρίζεται αναγκαίο από τους διευθυντές των Σχολείων. Ολοκληρώσαμε τους προηγούμενους μήνες το πολεοδομικό καθεστώς αρκετών σχολείων και προκηρύξαμε έξι κυλικεία τα οποία θα λειτουργήσουν φέτος, ενώ στο επόμενο διάστημα θα γίνει διαγωνισμός για άλλα τρία. Παράλληλα, ο Δήμος περαίωσε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα τη διαδικασία πρόσληψης των καθαριστριών (η οποία έγινε για πρώτη φορά μέσω ΟΤΑ) και τις επόμενες ημέρες θα βρίσκονται ήδη στα πόστα τους για να αναλάβουν τη σχολαστική καθαριότητα των μονάδων, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόληψη στην αντιμετώπιση του ιού. Οι μάσκες αναμένονται να δοθούν μέσω της ΚΕΔΕ εμπρόθεσμα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, ώστε στις 14 Σεπτεμβρίου να ξεκινήσουν ομαλά τα μαθήματα. «Έσο έτοιμος», όπως λένε και στα προσκοπικά.
• Σε περίπτωση μιας νέας ενδεχόμενης καραντίνας ποια προεργασία γίνεται από την πλευρά σας;
Ως Πρωτοβάθμια Σχολική Επιτροπή Δήμου Ρόδου με τη στήριξη και παρότρυνση του δημάρχου, συγκαταλεγόμαστε μεταξύ των πρωτοπόρων στην επικράτεια, στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό των σχολικών μονάδων όλη την προηγούμενη περίοδο, με αγορά τεχνολογικών εργαλείων όπως laptop, tablet, προτζέκτορες κλπ. Στόχος μας είναι να διευκολύνουμε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση των μαθητών, αλλά και το διδακτικό έργο των εκπαιδευτικών. Η διαδικασία της προμήθειας του ψηφιακού υλικού, είναι δυναμική και θα συνεχιστεί, προκειμένου να εξοπλίσουμε επαρκώς τα σχολεία, ώστε όλοι οι μαθητές να μπορούν να έχουν πρόσβαση στη διαδικτυακή διδασκαλία.
• Ποιες άλλες δράσεις θα αναλάβετε στο πλαίσιο των προγραμμάτων στα σχολεία με τη συμμετοχή των Δήμων;
Πέρυσι, παράλληλα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Σχολείων, υλοποιήσαμε μια σειρά πρωτοβουλιών και δραστηριοτήτων σε θεματικές ενότητες που άπτονται της διατροφής, του εθελοντισμού, της αντισεισμικής άσκησης, κλπ. Επίσης, με τη βοήθεια των ειδικών πραγματοποιήσαμε σεμινάρια των εκπαιδευτικών στις πρώτες βοήθειες, σεμινάριο στους σχολικούς τροχονόμους κλπ. Φέτος, σχεδιάζουμε επιπρόσθετα-εφόσον το επιτρέψουν και οι συνθήκες λόγω κορωνοϊού- να αγγίξουμε την κολυμβητική παιδεία, την καλλιέργεια της αντικαπνιστικής συνείδησης, τον σχολικό εκφοβισμό, τον αθλητισμό κ.α.
Γνωρίζω ότι είστε ταυτόχρονα εκπαιδευτικός και πρόεδρος των εκπαιδευτικών φροντιστών Δωδ/σου. Νομίζω μάλιστα ότι ήδη ξεκίνησαν τα μαθήματα στα φροντιστήρια. Τι μέτρα προστασίας λαμβάνετε και τι προσέλευση υπάρχει φέτος;
Τα μέτρα που επέβαλε το υπουργείο παιδείας είναι ανάλογα των σχολείων. Πράγματι, έχουμε ήδη ξεκινήσει τα μαθήματα και μέχρι τώρα είναι παραδειγματική η πειθαρχία στη χρήση μάσκας, τόσο των καθηγητών όσο και των μαθητών. Η πανελλήνια ομοσπονδία μας, έκανε ήδη την πρώτη εξ αποστάσεως ενδελεχή ενημέρωση με υγιεινολόγους και ειδικούς επιστήμονες. Τα προληπτικά μέτρα ασφαλείας περιλαμβάνουν την αραιή διάταξη των μαθητών (ένας ανά θρανίο), συνεχώς αεριζόμενες αίθουσες, σχολαστική καθαριότητα των χώρων, αποφυγή συνωστισμού στα διαλείμματα και αντισηπτικά παντού. Όσον αφορά στη διδακτική διαδικασία, αντιλαμβάνεστε ότι η κάλυψη του προσώπου των μαθητών κάτω από τη μάσκα, δυσχεραίνει την επαφή και την επικοινωνία τους με τους καθηγητές, οι οποίοι καλούνται να αποκρυπτογραφούν την έκφραση των ματιών. Δικαιολογημένα, οι μαθητές που επιθυμούν παρακολουθούν από το σπίτι αφού υπάρχουν ήδη οι υποδομές υποστήριξης μέσω της τηλεκπαίδευσης. Το ενθαρρυντικό είναι ότι η προσέλευση των μαθητών στα φροντιστήρια αριθμητικά κυμαίνεται στα περσινά επίπεδα, γεγονός που αποδεικνύει ότι οι οικογένειες επενδύουν στην εκπαίδευση των παιδιών τους ακόμη και σε εποχές κρίσης.
• Πώς είδατε τη διαμόρφωση των βάσεων που ανακοινώθηκαν πριν από λίγες ημέρες και τι σημαίνει αυτό για τις προοπτικές των σπουδών του νέου;
Αναμφίβολα, η πλειοψηφία των σχολών παρουσίασε αισθητή πτώση στις βάσεις. Βέβαια, αυτό είναι απόρροια του επιπέδου των θεμάτων, του πλήθους των σχολών, καθώς και της επιλογής τους από τους υποψηφίους. Χαρακτηριστικό είναι ότι πάνω από το 88% των μαθητών, με το νέο σύστημα, εισήλθαν τελικά σε κάποια σχολή, ενώ στις σχολές του 2ου επιστημονικού πεδίου μπήκαν όλοι και έμειναν και θέσεις κενές! Ωστόσο, τμήματα με πολύ χαμηλές βάσεις (ακόμη και με 3.000 μόρια) μάλλον διαφαίνεται ότι θα αποτελέσουν τροχοπέδη στην ολοκλήρωση των σπουδών κάποιων, για να επαληθεύσουν ότι το 30% των φοιτητών δεν καταφέρνουν να πάρουν ποτέ πτυχίο. Από την άλλη, δίνεται η ευκαιρία σε όλους σχεδόν τους μαθητές που επιθυμούν, να γίνουν κοινωνοί στην ακαδημαϊκή μόρφωση και στη συνέχεια να την εξειδικεύσουν σε καινοτόμους προσανατολισμούς, προκειμένου να εξασφαλίσουν ευκολότερα επαγγελματική αποκατάσταση.
• Πόσο πιστεύετε, εν κατακλείδι, ότι θα επηρεάσει η νέα κρίση, που επέφερε η πανδημία, την εκπαίδευση και την αναζήτηση πανεπιστημιακής μόρφωσης από τους νέους;
Η ζωή είναι μια εξίσωση με σταθερές και μεταβλητές. Τις σταθερές τις δέχεσαι όπως είναι, τις μεταβλητές όμως εσύ τις επηρεάζεις με τις επιλογές σου. Θεωρώ ότι η εκπαίδευση και η γνώση γενικότερα, αποτελούν πάντοτε ισχυρό εφόδιο στη φαρέτρα του μέλλοντα πολίτη, επαγγελματία, προσωπικότητα. Η συσχέτιση ακαδημαϊκών προσόντων και επαγγελματικής σταδιοδρομίας δεν είναι κατ’ ανάγκη το ζητούμενο. Ωστόσο, ευρύτερα η μόρφωση, καταλυτικά με την καλλιέργεια των απαιτούμενων δεξιοτήτων, γαλουχεί εκείνη την κουλτούρα στην προσωπικότητα τους ατόμου, η οποία τον βοηθά να ξεπερνάει κρίσεις (εθνικές ή προσωπικές) και να αναπτύσσει δημιουργικές δυνάμεις. Με αυτή την πεποίθηση πορεύομαι ως εκπαιδευτικός, όπως και στη θέση που έκανε την τιμή να μου εμπιστευθεί ο δήμαρχος Ρόδου.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ