Ο Νίκος Πουλιού, επιτυχημένος ξενοδόχος από την Κω, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Divine Hotels, είναι μέλος της νέας διοίκησης του ΕΟΤ. Άνθρωπος που γνωρίζει πολύ καλά τον τουρισμό, τα τρωτά του σημεία και τους τομείς στους οποίους πρέπει να δοθεί έμφαση. Στο παρελθόν είχε διατελέσει αντιπρόεδρος στην ΠΟΞ, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω και αντιπρόεδρος της Τράπεζας Δωδεκανήσου.
Σε συνέντευξή του προς την «δ» μιλά για τον προσανατολισμό που θα πρέπει να έχει η εθνική τουριστική στρατηγική και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις συνέργειες και στις συνεργασίες μεταξύ της κεντρικής διοίκησης και των τοπικών-περιφερειακών διοικήσεων. Δηλώνει ότι ήδη υπάρχουν θετικά δείγματα γραφής σε ό,τι αφορά στις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και του υπουργείου για τον Τουρισμό και δηλώνει αισιόδοξος για το μέλλον!
Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Πουλιού:

• Κύριε Πουλιού, θα ήθελα να ξεκινήσουμε από τη συμμετοχή σας στο Δ.Σ. του ΕΟΤ. Ποιες πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι οι προτεραιότητες;
Στην πρώτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου, τέθηκε το πλαίσιο των προτεραιοτήτων από την ίδια την πρόεδρο κα Άντζελα Γκερέκου και με χαρά ακούσαμε να ξεκινά από την αειφόρο ανάπτυξη σε συνδυασμό με τις τεχνολογικές δυνατότητες και την εξειδίκευση ανά περιφέρεια. Αυτές οι προτεραιότητες, όπως αντιλαμβάνεστε, μας καλύπτουν όλους. Θεωρώ ότι το Δ.Σ. δεν θα έχει …διακοσμητική υπόσταση αλλά ότι θα έχουμε ρόλο και λόγο, ότι θα εισακούονται οι προτάσεις μας, έτσι ώστε ο καθένας ξεχωριστά με τις γνώσεις και την εμπειρία που διαθέτει, να μπορέσει να προσθέσει ένα λιθαράκι σε όλη αυτή την προσπάθεια που ξεκινά.
• Πού θα πρέπει να εστιάσει η προβολή της χώρας κατά την άποψή σας;
Είναι δύσκολη η απάντηση στην ερώτηση αυτή. Ο κάθε τόπος έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες και αυτό απαιτεί ένα στρατηγικό σχεδιασμό προβολής και διαφήμισης ανά τόπο, υπό την ομπρέλα του κάθε Δήμου, ή της Περιφέρειας, ή του ΕΟΤ, ενδεχομένως και όλων μαζί. Αυτό όμως θα το δούμε στην πορεία. Θα δούμε ποιες θα είναι οι προτάσεις και το ολοκληρωμένο πλάνο του ΕΟΤ και ποιες οι δυνατότητες συνεργασιών με τις περιφέρειες και την τοπική αυτοδιοίκηση. Είναι κομβική η συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και την περιφέρεια. Για πολλά χρόνια συμμετείχα σε δημοτικά και νομαρχιακά συμβούλια. Έχω παρακολουθήσει τις επιτροπές τουρισμού γι’ αυτό και γνωρίζω καλά ότι ο κάθε τόπος έχει τις δικές του ανάγκες.
Σε κάθε περίπτωση, είναι ιδιαίτερα θετική η πρωτοβουλία της ηγεσίας του Υπουργείου Τουρισμού αναφορικά με τη σύσταση περιφερειακού συμβουλίου τουρισμού που θα αποτελέσει ένα ακόμη εργαλείο, πέρα από τον ΕΟΤ το οποίο μέσα από τις συνέργειες θα δουλέψει προκειμένου να φέρει καλύτερα αποτελέσματα για το «πολύπαθο» αυτό τουριστικό μας προϊόν.
• Ποια είναι η άποψή σας για τις εξαγγελίες του υπουργού τουρισμού και τις πρώτες ενέργειες;
Το πρώτο θετικό βήμα ήταν η απόφαση να δώσει περισσότερες αρμοδιότητες στον ΕΟΤ και στην πρόεδρο. Η έμφαση που δίνεται στην αειφορία και στις δυνατότητες της τεχνολογίας αλλά και στη συνεργασία με την περιφέρεια, είναι τα πρώτα θετικά βήματα πάνω στα οποία θα στηριχθεί όλος ο στρατηγικός σχεδιασμός.
Μη ξεχνάμε ότι το υπουργείο Τουρισμού συστάθηκε το 2004 παίρνοντας αρμοδιότητες από τον ΕΟΤ, ο οποίος αποδυναμώθηκε τρόπον τινά. Σήμερα, βλέπουμε ότι τόσο ο υπουργός, κ. Θεοχάρης, όσο και ο Δωδεκανήσιος υφυπουργός κ. Κόνσολας φέρνουν μία άλλη νοοτροπία. Ήταν έτοιμοι από καιρό έτσι ώστε να παρουσιάσουν ένα σχέδιο που εμείς καλούμαστε ως μέλη του ΔΣ του ΕΟΤ να υποστηρίξουμε και να υλοποιήσουμε.

• Ποιες θα λέγατε ότι είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις για τον ελληνικό τουρισμό;
Διαχρονικά ο ελληνικός τουρισμός είναι συνυφασμένος με τη φιλοξενία. Είναι θέμα παιδείας και κουλτούρας. Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι η αυθεντική φιλοξενία θα πρέπει να αποτελεί βασική προτεραιότητα όλων μας! Από αυτή την αφετηρία θα πρέπει να ξεκινάμε.
Έπειτα και οι κατά τόπους Δήμοι πρέπει να διαδραματίσουν πρωταρχικό ρόλο στη βελτίωση της διαμονής του επισκέπτη και του φιλοξενούμενου. Επίσης, οι περιφέρειες σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, τον ΕΟΤ και το Υπουργείο, θα πρέπει με συντονισμένες ενέργειες να προσελκύσουν περισσότερους, ποιοτικότερους επισκέπτες και γιατί όχι, να ανοίξουμε νέες αγορές απανταχού της γης.
Είναι πάρα πολλές οι προκλήσεις… Θεωρώ όμως ότι με την νέα πολιτική ηγεσία με πρωθυπουργό της χώρας τον Κυριάκο Μητοστάκη, κάτι πάει να αλλάξει. Υπάρχουν ήδη θετικά δείγματα γραφής.
• Η υπερφορολόγηση του τουριστικού πακέτου φαντάζομαι πώς είναι επίσης μείζον ζήτημα…
Ένα διαχρονικό πρόβλημα έρχεται να λυθεί. Είχε ήδη ξεκινήσει από την προηγούμενη κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου με τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση από το 23% στα 13%. Δυστυχώς η κυβέρνηση Τσίπρα ήρθε να αυξήσει και πάλι τον ΦΠΑ τώρα όμως το τουριστικό πακέτο γίνεται πιο ανταγωνιστικό με τα μέτρα που πρόκειται να εξαγγείλει στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός, δηλαδή τη μείωση του τουριστικού ΦΠΑ στο 13%. Αυτή η Κυβέρνηση, το Υπουργείο Τουρισμού και η ηγεσία του, έχουν προβεί σε τέτοιες εξαγγελίες που μας κάνουν να ελπίζουμε σε κάτι καλύτερο. Η μείωση του ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο και η ενδεχόμενη ισχύς του φόρου διαμονής μόνο κατά την υψηλή τουριστική περίοδο, όπως και η αναμενόμενη μείωση της φορολογίας στις επιχειρήσεις μας δίνουν την ευχέρεια να προσφέρουμε καλύτερες τιμές και να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητά μας.

• Κύριε Πουλιού, είστε ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας. Πόσο εύκολο είναι να επενδύει κανείς στην Ελλάδα σε περίοδο κρίσης; Πόσο μεγάλο είναι το ρίσκο;
Το να υπενδύει κανείς στην Ελλάδα, είναι μεγάλο βάσανο… Από την επένδυση του ομίλου μας στην Πάτμο έχουν περάσει 10 χρόνια και ακόμη προσπαθούμε να βρούμε τις ισορροπίες μας… Και θα σας δώσω ένα παράδειγμα… Όταν επενδύσαμε το 2008 στο νησί πετούσαν πιλοτικά τα υδροπλάνα, τα οποία αμέσως μετά χάθηκαν.
Όταν λοιπόν κάποιος θέλει να επενδύσει σε ένα τόπο όπου δεν υπάρχει αεροδρόμιο, σκέφτεται πώς θα έχει πρόσβαση ο κόσμος σε αυτό. Αφού λοιπόν υπήρχαν τα υδροπλάνα περιμέναμε ότι θα αναπτυχθεί το δίκτυο, πράγμα που δεν έγινε αφού ο νόμος απεδείχθη άγονος και μη βιώσιμος για τον κάθε επενδυτή. Εμείς εδώ και 10 χρόνια περιμένουμε τα υδροπλάνα και δεν έρχονται ποτέ.
Πλησιάζουμε στο 2020 και μόλις η νέα κυβέρνηση της ΝΔ έρχεται να δεσμευθεί ότι θα βελτιώσει το νόμο και ενδεχομένως από του χρόνου να δούμε υδροπλάνα να πετούν στα νησιά μας. Να τονίσω εδώ ότι είναι πρωτοπόρος ο περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρμος ο οποίος πίστεψε τόσο πολύ σε αυτό το εγχείρημα, σε αυτή την τουριστική υποδομή θα έλεγα, που θα ενώσει νησιά που δεν διαθέτουν αεροδρόμιο μεταξύ τους. Σήμερα κανείς δεν μπορεί να μεταβεί π.χ. από την Πάτμο στην Τήλο, από τη Σύμη στη Χάλκη ή στο Καστελόριζο… Με μπροστάρη τον Γ. Χατζημάρκο, ο οποίος έχει σχεδόν 28 έτοιμα υδατοδρόμια προς υπογραφή, θεωρώ ότι το Ν. Αιγαίο θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη ενός σημαντικού δικτύου υδροπλάνων και μακάρι από του χρόνου να πετάνε και να αποδειχθεί ότι άξιζε τον κόπο τελικά που επενδύσαμε σε μία περιοχή χωρίς αεροδρόμιο και αυξήσαμε τη ζήτηση του τόπου αν μη τι άλλο.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ