Συνεντεύξεις

Βασ. Κορκίδης: «Η παρέμβαση επιβεβαιώνει ότι η κυβέρνηση έχει οξυμμένα αντανακλαστικά»

«Η παρέμβαση επιβεβαιώνει για μια ακόμη φορά ότι η κυβέρνηση έχει οξυμμένα αντανακλαστικά αλλά και την ικανότητα να αξιοποιεί τα περιθώρια του δημοσιονομικού χώρου στοχευμένα και στην κατάλληλη στιγμή».
Αυτό τονίζει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο κ. Βασίλης Κορκίδης – πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής σχολιάζοντας τις εξαγγελίες του Κυριάκου Μητσοτάκη, ενώ μιλάει και για τις αυξήσεις στις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών, για τον Τουρισμό αλλά και για την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
• Κύριε Κορκίδη, σε αυτή την συγκυρία στην οποία βρίσκεται η αγορά, πώς βλέπετε την αναγγελθείσα αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 50 ευρώ; Συμπαρασύρει προς τα άνω μια σειρά επιδομάτων και προσαυξήσεων, μηδέ εξαιρουμένου και του επιδόματος ανεργίας κ.λπ.;
Η παρέμβαση επιβεβαιώνει για μια ακόμη φορά ότι η κυβέρνηση έχει οξυμμένα αντανακλαστικά αλλά και την ικανότητα να αξιοποιεί τα περιθώρια του δημοσιονομικού χώρου στοχευμένα και την κατάλληλη στιγμή. Η οικονομία ως γνωστόν είναι κυκλική και εκ των πραγμάτων καθίσταται αναγκαία για την αγορά η παροχή ρευστότητας σε μία χρονική συγκυρία όπου οι πληθωριστικές πιέσεις εξ αιτίας του ενεργειακού κόστους, αλλά και των διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας πιέζουν «ασφυκτικά» το οικογενειακό εισόδημα απειλώντας να εξαντλήσουν και τις τελευταίες δυνάμεις της αγοράς που αντιστέκεται. Η ελληνική επιχειρηματικότητα απέναντι στις τρεις βασικές αιτίες του πληθωρισμού, που είναι οι αυξήσεις ενέργειας, μεταφορών και εμπορευμάτων, καλείται να χρησιμοποιήσει αντίστοιχα τα εθνικά «αντίμετρα άμυνας», που είναι οι επιδοτήσεις λογαριασμών φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και η αύξηση των μισθών.
Η απόφαση του πρωθυπουργού να επισπεύσει την αύξηση του κατώτατου μισθού από την 1η Μαΐου κατά 50 ευρώ από τα 663 στα 713 ευρώ σε 650.000 εργαζόμενους, έχει θετικό αντίκτυπο σε 24 επιδόματα και μέσω του επιδόματος τριετίας σε 2,27 εκατ. μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα. Εκτιμάται πως κάθε αύξηση 1% του κατώτατου μισθού οδηγεί σε αύξηση του μέσου μισθού πλήρους απασχόλησης στις επιχειρήσεις κατά 0,44%. ‘Άρα η αύξηση 7,5% του κατώτατου μισθού μεσοσταθμικά επιβαρύνει κατά 3,3% τις 342.000 επιχειρήσεις που είναι εργοδότες, εκ των οποίων το 88,5% δηλαδή οι 258.000 είναι ΜμΕ με 1-10 εργαζόμενους. Σύμφωνα με την ΕΡΓΑΝΗ η μηνιαία μισθοδοσία μετά την πρώτη αύξηση του κατώτατου μισθού 2% την 1/1/22 κατά μέσο όρο μικτών μηνιαίων αποδοχών ανέρχεται στα 2,47 δισ. ευρώ, που σημαίνει πως το εισόδημα των μισθωτών θα αυξηθεί στα 2,55 δισ. ευρώ μηνιαίως.
• Οι συνεχείς αυξήσεις σε διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων επιβαρύνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό (συν τους λογαριασμούς του ρεύματος) αποδυναμώνοντας την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών ενώ αφαιρούν τζίρο από τις υπόλοιπες κατηγορίες. Πώς θα διαμορφωθεί η κατάσταση αν συνεχίσουμε έτσι;
Οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών που αναπόφευκτα πέρασαν και το κατώφλι της ελληνικής αγοράς προβληματίζουν παραγωγούς, εισαγωγείς και εμπόρους. Οι φόβοι του προηγούμενου διαστήματος για ραγδαία άνοδο του κόστους παραγωγής και μεταφορών επαληθεύτηκαν, με τις πρώτες ανατιμήσεις να καταγράφονται σε μια μεγάλη γκάμα “ταχυκίνητων” καταναλωτικών προϊόντων. Η αυξητική τάση αναμένεται μάλιστα να ενταθεί στο επόμενο διάστημα, καθώς έχουν δρομολογηθεί σημαντικές ανατιμήσεις που ήδη αποτυπώνονται στα ράφια, πλήττοντας τους καταναλωτές.
Οι ανατιμήσεις πηγάζουν κυρίως από το κόστος των πρώτων υλών, λόγω της μειωμένης αποδοτικότητας στις μεγάλες παραγωγικές χώρες, την αύξηση της ζήτησης από την Ασία και τη συρρίκνωση των αποθεμάτων παγκοσμίως. Σημαντικός παράγοντας είναι βεβαίως και η ετήσια αύξηση των ναύλων μεταφοράς container από 350% έως και 485%.
Το ανησυχητικό είναι πως πολλά ακόμη προϊόντα από το «καλάθι της νοικοκυράς» ετοιμάζονται να ακολουθήσουν το «ράλι τιμών», που καταγράφεται εδώ και αρκετές εβδομάδες, δεδομένου ότι οι αντοχές των προμηθευτών για απορρόφηση του επιπλέον κόστους που υφίστανται είναι περιορισμένες.
Παρά το γεγονός ότι δεν είναι εύκολο, οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους προσπαθούν στο μέτρο των δυνατοτήτων τους να συγκρατήσουν τις τιμές και να αποτρέψουν οποιαδήποτε μετακύλιση στον τελικό καταναλωτή, αφού γνωρίζουν ότι οι αυξήσεις θα περιορίσουν τον όγκο πωλήσεών τους.
Το σοβαρό πρόβλημα που έχει προκύψει παρακολουθεί στενά η κυβέρνηση, με τα αρμόδια υπουργεία να μην κρύβουν τον προβληματισμό τους για τον εισαγόμενο πληθωρισμό που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Μια γενικευμένη ακρίβεια μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην αναθέρμανση της κατανάλωσης, η οποία αποτελεί βασικό ζητούμενο για την ελληνική οικονομία στη μετά πανδημία εποχή. Ο πληθωρισμός είναι η σοβαρότερη απειλή και όλοι ευχόμαστε η εκτίναξή του να αποδειχθεί παροδικό φαινόμενο, Οι άνθρωποι της αγοράς είμαστε προ αδιεξόδου, δεδομένου ότι οι αντοχές όλων είναι αναιμικές και τα βασικά είδη με τα τρόφιμα, απαιτούν πάνω από το 20% της μηνιαίας καταναλωτικής δαπάνης των νοικοκυριών. Όσα περισσότερα χρήματα απαιτούνται για τα βασικά αγαθά, τόσο λιγότερο περισσεύουν για τις υπόλοιπες κατηγορίες.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις των ειδικών, οι συνεχείς ανατιμήσεις πρώτων υλών και αγαθών ενδέχεται να ακολουθήσουν δύο σενάρια, είτε αυτό της «τέλειας καταιγίδας» με έντονες αυξήσεις, αλλά παροδική, με διάρκεια μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2022, είτε αυτό του «δεκαετούς κύκλου» ανατιμήσεων και πληθωρισμού, που ήδη τρέχει στην Ευρωζώνη με ρυθμούς επιταχυνόμενους.
• Είμαστε πάλι σε περίοδο εκτυπώσεων. Ωστόσο, όλοι συμφωνούν ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν έχουν προσφέρει μέχρι σήμερα τίποτα το ιδιαίτερο στο λιανεμπόριο, ούτε έχουν τραβήξει το ενδιαφέρον των καταναλωτών. Τώρα που τελείωσε η πανδημία και καταργήθηκαν τα μέτρα τι θα πρέπει να γίνει κατά την άποψή σας;
«Παρά το γεγονός ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν έχουν προσφέρει μέχρι σήμερα τίποτα ιδιαίτερο στο λιανεμπόριο και τον καταναλωτή, εντούτοις, κατ´εξαίρεση φέτος, σε μία περίοδο υψηλού πληθωρισμού, παρουσιάζονται ως ευκαιρία για φθηνές αγορές. Σε μία περίοδο όπου το ενεργειακό και τα κόστη διαμετακόμισης συνθέτουν μια «ασύμμετρη απειλή» για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, οφείλουμε να αξιοποιήσουμε και να χρησιμοποιήσουμε κάθε όπλο που έχουμε στην «φαρέτρα» μας. Και το 15νθήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων στην παρούσα συγκυρία αποτελεί όπλο απέναντι στην “εισαγόμενη” ακρίβεια και υπέρ των οικογενειακών προϋπολογισμών. Όλες οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου προσφέρουν μεγάλη ποικιλία εποχικών προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές και, όπως πάντα, με την καλύτερη εξυπηρέτηση στους πελάτες τους, αλλά και σεβασμό στα υγειονομικά μέτρα. Η περίοδος ενδείκνυται για «έξυπνες αγορές».
• Ο τουρισμός είναι ο μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας μας. Οι αυξημένες ροές βοηθούν το εμπόριο και τα εμπορικά καταστήματα;
Τα έως και σήμερα μηνύματα είναι θετικά για την τουριστική κίνηση φέτος. Το εμπόριο προσδοκά ότι η τουριστική κίνηση Για πολλές επιχειρήσεις ο τουρισμός φέτος είναι καθοριστικός καθώς αντιμετωπίζουν τις πιέσεις του πληθωρισμού οι συνέπειες του οποίου είναι προφανείς. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε μία καλή τουριστική περίοδο τα όποια έσοδα θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις στην αποπληρωμή των υποχρεώσεων που έχουν συσσωρευτεί κατά την περίοδο της σοβούσας κρίσης αλλά και να διατηρηθούν «εν ζωή» εν όψει και ενός δύσκολου, όπως όλα δείχνουν φθινοπώρου. Η διασφάλιση της ρευστότητας είναι αναγκαία καθώς οι αστάθμητοι παράγοντες που μπορούν να ανατρέψουν τα οικονομικά δεδομένα εξακολουθούν να είναι υπαρκτοί.
• Όταν ξεκίνησε η πανδημία του κορωνοϊού, εμφανίσθηκε μεγαλύτερη κίνηση στις ηλεκτρονικές αγορές. Πώς διαμορφώνεται σήμερα το τοπίο;
Η πανδημία επιτάχυνε τον ρυθμό της ψηφιακής αλλαγής στο λιανικό και χονδρικό εμπόριο. Εκτιμάται πως, στο άμεσο μέλλον, η αυξητική τάση των ηλεκτρονικών αγορών θα συνεχιστεί και επιβάλλεται να επιταχύνουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεών μας, ώστε να βελτιώσουμε την ανθεκτικότητά μας στις απαιτήσεις των καταναλωτών. Το ηλεκτρονικό εμπόριο, την περίοδο της καραντίνας, αποκάλυψε τη δύναμή του και συνέβαλε επιτυχώς στη διατήρηση των ανοικτών αγορών. Πολλές εμπορικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα ανταποκρίνονται ήδη στην πρόκληση να εφαρμόσουν τις νέες λύσεις, αλλά, στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε, χρειάζονται οικονομική βοήθεια σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο για να ενισχύσουν τη ψηφιακή δραστηριότητά τους.
Βρισκόμαστε σε μια «εποχή» όπου οι αγορές μπορούν να γίνουν υβριδικά. Είτε με την φυσική παρουσία του πελάτη στο κατάστημα, είτε ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας στην οποία απεικονίζονται τα προϊόντα προς πώληση. Ωστόσο, η ψηφιοποίηση των αγορών «άνοιξε και τους ορίζοντες» του καταναλωτικού κοινού που μέσα από το πληκτρολόγιο και την οθόνη του υπολογιστή μπορεί να αγοράσει προϊόντα και υπηρεσίες από οποιαδήποτε γωνιά του κόσμου. Το γεγονός αυτό έχει δημιουργήσει μία νέα τάση στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που κινούνται οι επιχειρήσεις ενώ έχει συμβάλει στην αναθεώρηση της έννοιας, του τι ονομάζουμε σήμερα κατάστημα αλλά και της φιλοσοφίας των αποθηκευτικών χώρων και της πρόσβασης στα logistics. Σίγουρα είμαστε στην αρχή μιας «επανάστασης» στις εμπορικές και κυρίως καταναλωτικές συνήθειες η οποία «επισκιάστηκε» από το ενεργειακό και τις πληθωριστικές πιέσεις.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου