Την πεποίθηση πως «η αγορά της Ρόδου, εξακολουθεί να έχει σοβαρές παθογένειες», ξεκινώντας από το λειτουργικό της κομμάτι, όπως η έλλειψη χώρων στάθμευσης στην πόλη και καταλήγοντας στον ανταγωνισμό και στην ανάγκη παροχής φορολογικών κινήτρων, εκφράζει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δ» ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Ρόδου, κ. Νίκος Μπόνης.
Επιπροσθέτως, μιλάει για τις εξελίξεις σε κεντρικό επίπεδο αλλά και για τα προβλήματα στην τοπική αγορά σε συνάρτηση με τον τουρισμό.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Μπόνη, να ξεκινήσουμε ζητώντας από εσάς να μας μιλήσετε για τις εξελίξεις στην ΕΣΕΕ αλλά και για την κατάσταση της αγοράς, σε κεντρικό επίπεδο.
Η ΕΣΕΕ συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε μετά την αποχώρηση του μακροβιότερου προέδρου της, του κ. Βασίλη Κορκίδη. Ευτυχώς είχαμε μια ομαλή διαδοχή με την ανάληψη της προεδρίας του επί εφτά χρόνια γραμματέα κ. Γιώργου Καρανίκα –γνώστη της αγοράς. Βέβαια, έχουν αλλάξει πάρα πολλά πράγματα και προσπαθούμε όλοι μαζί να προχωρήσουμε κάποιες διαδικασίες. Προσωπικά, έχω αναλάβει καθήκοντα γενικού γραμματέα και όσο μπορώ τον βοηθώ αφού ο οργανισμός έχει τις δικές του απαιτήσεις. Οι θέσεις μας, παραμένουν όπως πάντα σταθερές αλλά με νέες προτάσεις. Βέβαια, ο δρόμος είναι δύσκολος. Η σημερινή κυβέρνηση –που απ’ ό,τι φαίνεται αποχωρεί- δεν έβλεπε την επιχειρηματικότητα όπως θα έπρεπε. Μας θεωρούσε κατά κάποιο τρόπο ως… αντιπάλους και είναι αλήθεια ότι καταφέραμε να περάσουμε, πολύ λίγες από τις προτάσεις μας. Αυτή την στιγμή μιλάμε πια για ‘επιβίωση’ του επιχειρηματικού κόσμου, αφού τα καταστήματα βιώνουν –στην πλειονότητά τους- μια εφιαλτική περίοδο. Αυτά που λέγονται και ακούγονται για ‘ανάπτυξη’ για ρεκόρ πωλήσεων κ.λπ. πανελλαδικά, δεν υπάρχουν όσον αφορά την επιχειρηματικότητα! Εμείς περιμένουμε να επανέλθει η κανονικότητα. Και για να γίνει αυτό απαιτούνται μια σειρά από μέτρα.
• Ποια είναι αυτά τα μέτρα που θα πρέπει να παρθούν κατά την γνώμη σας;
Κατ’ αρχήν η μείωση της φορολογίας. Η συνεχής υπερ-φορολόγηση, η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών κ.λπ. δεν βοηθούν σε τίποτε την επιχειρηματικότητα και την αγορά. Απαιτείται μείωση της φορολογίας και να δοθούν κίνητρα στις επιχειρήσεις και στο εμπόριο για να λειτουργήσουν. Σε άλλη περίπτωση, δεν μπορούμε ούτε να λειτουργήσουμε, ούτε να είμαστε υγιείς και βεβαίως, ούτε να προσλάβουμε προσωπικό.
• Σε αυτό το σημείο σας βρίσκουν σύμφωνους οι εξαγγελίες του κ. Τσίπρα ή του κ. Μητσοτάκη;
Θα έλεγα του κ. Μητσοτάκη. Μας έχει αποδείξει ότι καθ’ όλη την πολιτική του πορεία και δραστηριότητα, πως αυτά που λέει, μπορεί να τα υλοποιήσει. Συνεπώς, για εμάς, τους ανθρώπους της αγοράς, οι δεσμεύσεις και εξαγγελίες του μας βρίσκουν σύμφωνους. Αν ανατρέξετε στο 2014 επί κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου με πολύ μικρές μειώσεις που έγιναν στην φορολόγηση όπως π.χ. στην εστίαση, φάνηκαν αμέσως οι αλλαγές και εμφανίσθηκαν έσοδα αφού η αγορά πήρε ‘ανάσα’. Δεν είχαμε αυτή την λαίλαπα των φόρων από το 2015 κι έπειτα με παράλληλες πρωτοβουλίες που κατέστρεψαν την οικονομία: σας θυμίζω ότι έκλεισαν οι τράπεζες, επιβλήθηκαν Capital Controls, κατέστρεψαν την οικονομία και την επιχειρηματικότητα. Από εκεί και πέρα, αυτό που περιμένουμε είναι η μείωση της φορολογίας για να επανέλθουμε –τουλάχιστον- στα επίπεδα του 2014.
Είναι αλήθεια, πάντως, ότι οι τράπεζες εξακολουθούν να έχουν πρόβλημα λειτουργίας, δεν έχουν αρθεί τα Capital Controls ενώ κυριαρχεί ασφυξία και έλλειψη ρευστότητας στην αγορά.
Πράγματι αυτή είναι η εικόνα. Οι χρηματοδοτήσεις από τις τράπεζες είναι πλέον πάρα πολύ δύσκολες για τις επιχειρήσεις που δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους. Μία τράπεζα θα σε δανείσει εφόσον έχεις τα εχέγγυα για το απαραίτητο πρότζεκτ. Ποιες και πόσες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, μπορούν σήμερα να έχουν business plan που θα αποδεικνύει ότι η επένδυση που θα κάνουν θα είναι κερδοφόρα με τέτοιες συνθήκες και τόσο υψηλή φορολογία;
• Στα του οίκου μας. Ήταν ένας δύσκολος χειμώνας για τις τοπικές επιχειρήσεις;
Δυστυχώς… ήταν ο πιο δύσκολος χειμώνας. Κι αυτό μπορεί να το λέμε κάθε χρόνο αλλά κάποτε πρέπει να σταματήσει. Ευχόμαστε να μην το ξαναπούμε –αν και όποια μέτρα έρθουν, ακόμη και πολύ πιο ευνοϊκά θα το δούμε από το επόμενο έτος!
Είστε ικανοποιημένος από την τουριστική κίνηση στην αγορά; Βλέπουμε τους ξένους επισκέπτες μας να μένουν μέσα στα ξενοδοχεία, να τρώνε όλη μέρα και να μην βγαίνουν ούτε για… βόλτα για να δουν τα αξιοθέατα.
Κοιτάξτε, το μοντέλο αυτό του μαζικού τουρισμού επιλέχθηκε αλλά και επιβλήθηκε εδώ και χρόνια. Η Ρόδος έφτιαξε μεγάλες μονάδες και πρέπει να γεμίσουν. Συνεπώς, εξαρτώνται από τους τουρ οπερέιτορς. Όταν έχεις απέναντι μια χώρα που είναι τόσο ανταγωνιστική, ως προς το τουριστικό προϊόν και ως προς το εμπόριο, είναι φυσιολογικό να καταγράφουν αυξήσεις στις αφίξεις σε σχέση μ εμάς που καταγράφουμε πτώση.
Η αλήθεια είναι ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν εκείνη που σήκωσε το βάρος της προβολής και διαφήμισης της Ρόδου τα τελευταία χρόνια –και κατ’ επέκταση των υπόλοιπων νησιών σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες, για να μπορέσουμε να έχουμε ένα αποτέλεσμα που μας επιτρέπει να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι.
• Ποια είναι τα βασικά προβλήματα της αγοράς της Ρόδου σήμερα, κύριε Μπόνη;
Η αγορά της Ρόδου, εξακολουθεί να έχει σοβαρές παθογένειες. Πρώτο και σοβαρότερο, είναι το κυκλοφοριακό –δηλαδή η απουσία χώρων στάθμευσης. Τα οχήματα δεν βρίσκουν να σταθμεύσουν, κάνουν… γύρους στους δρόμους της πόλης, δημιουργείται κυκλοφοριακό κομφούζιο και τελικά δεν μένουν για να μπορέσουν να κάνουν τα ψώνια τους με την ησυχία τους. Διαχρονικά, όλοι οι προηγούμενοι δήμαρχοι ενδιαφέρονταν να κλείσουν τους δρόμους, χωρίς να δημιουργήσουν νέες θέσεις στάθμευσης. Π.χ. την οδό Μακαρίου που έγινε πεζόδρομος χωρίς κανένα χρηστικό αποτέλεσμα. Η πόλη έχει πρόβλημα πάρκινγκ διαχρονικά. Πρέπει να δούμε πώς θα λυθεί αυτό το ζήτημα και όχι να ψάχνουμε να κάνουμε πάρκινγκ στην Ακαντιά ή στην Ανάληψη. Όλο αυτό επηρεάζει άμεσα την κίνηση στην αγορά.
Ελπίζω η νέα δημοτική αρχή να δει και να ξεκινήσει τις διαδικασίες για να βρει ουσιαστική λύση.

Σας ανησυχεί το γεγονός ότι ανοίγουν συνεχώς νέες αλυσίδες καταστημάτων στην Ρόδο; Πώς αυτό επηρεάζει την τοπική αγορά;
Ζούμε σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά. Είναι φυσιολογικό οι μεγάλες εταιρείες να έρχονται στην Ρόδο. Δεχόμαστε πολύ μεγάλο όγκο τουριστών αλλά από την άλλη, τα παραδοσιακά εμπορικά καταστήματα πρέπει να βρουν τρόπους να εξελιχθούν και να γίνουν πιο ανταγωνιστικά ως προς το προϊόν και την διάθεσή τους. Νομίζω ότι πρέπει να αλλάξει και ο τρόπος διάθεσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων, τώρα πια.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ