Συνεντεύξεις

X. Ψαράς: «Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν μπορεί να συγκριθεί με τη δια ζώσης»

Σύμφωνα με τις κυβερνητικές αποφάσεις για την αποτροπή της εξάπλωσης του κορωνοϊού, η Ρόδος περιλαμβάνεται στις περιοχές αυξημένου κινδύνου (βαθύ κόκκινο). Και ένα από τα μέτρα που τέθηκε άμεσα σε ισχύ, ήταν η αναστολή λειτουργίας των σχολείων και των δύο βαθμίδων. Οι μαθητές, επέστρεψαν για δεύτερη φορά κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους στην τηλεκπαίδευση και μένουν μακριά από το σχολικό περιβάλλον.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ» ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, Χαράλαμπος Ψαράς, μιλά για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την πρόσβαση όλων των μαθητών. Αναφέρεται στον εντοπισμό κρουσμάτων του Covid-19 στα σχολεία και στην αποτελεσματικότητα των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Χ. Ψαρά αναλυτικά:
• Κύριε Ψαρά, για δεύτερη φορά κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, αναστέλλεται λόγω της πανδημίας η λειτουργία των σχολείων και οι μαθητές επέστρεψαν στην τηλεκπαίδευση… Μπορεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση να αντικαταστήσει την δια ζώσης διδασκαλία;
Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε πώς η αναστολή της δια ζώσης εκπαίδευσης-πλην των δομών της ειδικής αγωγής-επαναλαμβάνεται στη Ρόδο και στο νησί της Καλύμνου και ως τούτου, οι μαθητές θα παρακολουθούν το μάθημα μέσω της πλατφόρμας Webex έως και τις 16 Μαρτίου. Προφανώς και δεν μπορεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία να συγκριθεί με τη δια ζώσης μάθηση. Είναι προτιμότερο να βρίσκονται τα παιδιά στο σχολείο. Όμως ανάμεσα στα δύο άκρα, δηλαδή στο να βρίσκονται τα παιδιά στο σχολείο ή στο να μην υπάρχει καμία άλλη επιλογή, αποτελεί την έσχατη λύση για την επικοινωνία μαθητών και εκπαιδευτικών, έστω και μέσα από μία ψηφιακή πλατφόρμα. Τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με την τεχνολογία και ως υποκατάστατο της δια ζώσης διδασκαλίας, η τηλεκπαίδευση αποτελεί μία ικανοποιητική επιλογή.

• Υπάρχουν ακόμη οικογένειες και μαθητές που δεν έχουν πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση λόγω έλλειψης των απαιτούμενων μέσων;
Δεν έχει λυθεί 100% το πρόβλημα. Παρόλα αυτά, σε σύγκριση με το προηγούμενο διάστημα, την περίοδο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου του 2020, οι μαθητές που συνδέονται στην πλατφόρμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι περισσότεροι. Έχουν διατεθεί άλλωστε μέσω των σχολικών επιτροπών και του Υπουργείου κάποια tablets και laptops σε όσες οικογένειες δεν διέθεταν τα απαιτούμενα μέσα. Μόνο ένας μικρός αριθμός μαθητών, εξακολουθεί να μην έχει πρόσβαση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση…
• Κατά την άποψή σας, τίθεται ζήτημα παράτασης της σχολικής χρονιάς;
Είναι ένα θέμα που το εξετάζει συνολικά το Υπουργείο, προβαίνοντας σε κάποιες αναλογικές μελέτες σχετικά με το χρόνο που απαιτείται για την επιτυχή ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς και τη διδακτική ύλη που θα πρέπει να καλυφθεί… Το γεγονός ότι από τις 10 Νοεμβρίου έως τις 23 Δεκεμβρίου είχε ανασταλεί ξανά η δια ζώσης διδασκαλία, προφανώς έχει επηρεάσει τους ρυθμούς κάλυψης της ύλης και την κοινωνικοποίηση των παιδιών μέσα από τη μαθησιακή διαδικασία. Είναι συνεπώς πιθανό, να απαιτηθεί μία μικρή παράταση του σχολικού έτους, ώστε να αναπληρωθεί σε ένα βαθμό ό,τι έχει χαθεί κατά τα διαστήματα που παρέμεναν α σχολεία κλειστά. Είναι κάτι που αναμένουμε.

• Πριν φτάσουμε στην επιβολή των νέων περιοριστικών μέτρων και στην εκ νέου αναστολή λειτουργίας των σχολικών δομών, είχαν κλείσει δημοτικά σχολεία ή τμήματα λόγω κρουσμάτων κορωνοϊού σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Υπήρχε πρόβλημα μετάδοσης της νόσου στα σχολεία; Αποδίδουν τα υγειονομικά μέτρα που εφαρμόζονται στα σχολεία;
Μέσα από τη συστηματική παρακολούθηση των ανακοινώσεων του ΕΟΔΥ και την καθημερινή επαφή με τα σχολεία, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα κρούσματα που έχουν εντοπιστεί στη σχολική κοινότητα-στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά σχολεία που βρίσκονται υπό την εποπτεία μας-συνδέονται με κρούσματα ενηλίκων που νόσησαν και μετέδωσαν τον ιό στα παιδιά. Είναι προφανές ότι τα παιδιά είναι δευτερογενείς φορείς, με την έννοια ότι έχουν μεταφέρει τον ιό στο σχολείο από το οικογενειακό τους η το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Αυτό που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα, είναι ότι η εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων καθυστέρησε σε σημαντικό βαθμό την είσοδο του κορωνοϊού στις σχολικές μονάδες, καθώς οι αριθμοί είναι σαφώς μεγαλύτεροι στην ευρύτερη κοινότητα σε σύγκριση με την μαθητική-εκπαιδευτική κοινότητα.
Αποδίδουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Οι εκπαιδευτικοί, οι διευθυντές και διευθύντριες είναι προσηλωμένοι-ες στην εφαρμογή τους. Τα παιδιά έχουν προσαρμοστεί καλύτερα και από τους ενήλικες. Εάν προβούμε στη στατιστική αποτύπωση του αριθμού των στενών επαφών των κρουσμάτων γύρω από το σχολείο και τον αριθμό των κρουσμάτων μέσα στο σχολείο, θα διαπιστώσουμε ότι η μεταφορά του ιού μέσα στη σχολική κοινότητα είναι σαφώς περιορισμένη.
Αυτό που θέλω να τονίσω, είναι ότι δεν θα πρέπει να αποκάνουμε, δεν θα πρέπει να κουραστούμε. Αντίθετα θα πρέπει να εφαρμόζουμε τα μέτρα και ως ενήλικες να δίνουμε το καλό παράδειγμα και να βοηθήσουμε το συντομότερο να απαλλαγούμε από αυτή την επιδρομή της πανδημίας που έχει ενσκήψει σε ολόκληρη τη χώρα.
• Υπάρχει ανάγκη για νέα σχολεία στη Ρόδο; Επαρκούν τα υπάρχοντα συγκροτήματα και κατά πόσο τα κτήρια αυτά καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες;
Ο αριθμός των δημοτικών σχολείων είναι επαρκής. Δεν ισχύει το ίδιο για τα νηπιαγωγεία. Απαιτείται συνεπώς ένα συμπληρωματικό κτιριολογικό πρόγραμμα για την κάλυψη του αριθμού των παιδιών που φοιτούν στο νηπιαγωγείο, δεδομένου ότι είναι πλέον υποχρεωτική η διετής προσχολική αγωγή, ενώ μέχρι πριν δύο χρόνια φιλοξενούσαμε μόνο τα νήπια στις δομές μας. Ως εκ τούτου διπλασιάστηκε σχεδόν ο μαθητικός πληθυσμός και απαιτείται μία συμπληρωματική απόφαση για την ανέγερση νέων νηπιαγωγείων.
Όσον αφορά στα δημοτικά, παρατηρείται πρόβλημα ως προς την παλαιότητά των κτηρίων. Δεν υπάρχει έλλειψη χώρων… Ένα ποσοστό των κτηρίων είναι παλαιό, ένα μικρότερο ποσοστό είναι πολύ παλαιό και σχεδόν τα μισά έχουν ανεγερθεί μεταξύ του 1980 και 1990. Χρειάζεται να ανεγερθούν νέα κτήρια που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες διδασκαλίας… Αυτό όμως θα ήταν μία απόφαση που σχετίζεται με την γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας και εκτιμώ ότι δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι θα προχωρήσουν τα πράγματα από τη μία στιγμή στην άλλη.

Θα ήθελα να κλείσουμε με ένα σχόλιο σας για τη συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση. Διακρίνουμε ότι ο Δήμος Ρόδου στηρίζει σημαντικά τη λειτουργία των σχολείων. Πόσο σημαντική είναι η σχέση των ΟΤΑ με τα σχολεία;
Είναι δεδομένο ότι υπάρχει υψηλό επίπεδο συνεργασίας με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη Ρόδο και στα Δωδεκάνησα. Διαχρονικά οι φορείς της Τ.Α. στέκονται δίπλα στις σχολικές μονάδες, ανταποκρίνονται επαρκώς στο ρόλο τους και στη θεσμική τους ευθύνη να υποστηρίξουν τη λειτουργικότητα των σχολικών μονάδων, τόσο μέσω των σχολικών επιτροπών και των τεχνικών υπηρεσιών. Και βεβαίως δεν πρέπει να ξεχνάμε την τοποθέτηση καθαριστριών στα σχολεία από τους δήμους. Μπορώ να πω ότι είναι ευαίσθητοι οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε όλα τα νησιά, από το πιο μεγάλο μέχρι το πιο μικρό σε ότι έχει να κάνει με την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων και αυτό μπορεί να το επιβεβαιώσουν οι σύλλογοι γονέων και διδασκόντων. Είναι χρήσιμη και απαραίτητη η στήριξη που έχουμε από τους δήμους και τους ΟΤΑ.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου