Ειδήσεις

Οι προτάσεις του Συντονιστικού για τα Μουσικά Σχολεία

Οι εκπρόσωποι 41 σχολείων σε σύνολο 48 μονάδων από ολόκληρη την περιφέρεια δούλεψαν για δύο μήνες και υπέβαλαν τις αναλυτικές προτάσεις τους για τον νέο νόμο που θα καθορίζει τη διοίκηση και τη λειτουργία των σχολείων αυτών.

Μετά τον αναβρασμό που δημιουργήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο, όταν το υπουργείο Παιδείας επιχείρησε να αλλάξει τη φυσιογνωμία των Μουσικών Σχολείων, συστάθηκε Συντονιστικό Διευθυντών προκειμένου να γίνει καταγραφή προτάσεων για τον νέο νόμο που θα καθορίζει τη διοίκηση και τη λειτουργία των σχολείων αυτών. Η «Εφ.Συν.» εξασφάλισε τις προτάσεις του Συντονιστικού και τις παρουσιάζει αναλυτικά.

Στις αρχές Δεκέμβρη, το υπουργείο υποχώρησε στις πιέσεις των μαθητών και των γονέων των Μουσικών Σχολείων της χώρας και αποφάσισε να αποσύρει την επίμαχη διάταξη από το σχέδιο νόμου «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστηµίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστηµίου Αθηνών, Πανεπιστηµίου Θεσσαλίας µε τα ΤΕΙ Θεσσαλίας», που άλλαζε δραστικά τη φυσιογνωμία των Μουσικών Σχολείων.

Στο Συντονιστικό των Διευθυντών συμμετείχαν 41 σχολεία σε σύνολο 48 μονάδων από ολόκληρη την περιφέρεια. Οι εκπρόσωποι των σχολείων δούλεψαν για σχεδόν δύο μήνες και υπέβαλαν προ ημερών τις αναλυτικές προτάσεις τους. Το υπουργείο από την πλευρά του ανακοίνωσε ότι οι προτάσεις αυτές θα συνεκτιμηθούν στο υπό διαμόρφωση σχέδιο νόμου.

Βασικό σημείο τριβής ήταν η φυσιογνωμία, ο σκοπός των Μουσικών Σχολείων, με το υπουργείο Παιδείας να κάνει λόγο για «ενθάρρυνση και στήριξη του ενδιαφέροντος των μαθητών για τις τέχνες, καλλιέργεια και ανάπτυξη των δεξιοτήτων και κλίσεων που διαθέτουν…».

Πιστοποίηση γνώσεων και δεξιοτήτων

Από την πλευρά τους τα σχολεία προτείνουν ως σκοπό των Μουσικών Σχολείων την «παροχή γενικής εκπαίδευσης και την παροχή μουσικής εκπαίδευσης και κατάρτισης των μαθητών».

Μάλιστα, στην πρόταση των σχολείων δηλώνεται ρητά ότι οι απόφοιτοι Μουσικών Σχολείων «μετά από εξετάσεις δύνανται να πιστοποιήσουν τις γνώσεις και δεξιότητές τους στη μουσική» και ότι «στους τελειόφοιτους και απόφοιτους των Μουσικών Λυκείων χορηγούνται πτυχία μουσικής ειδικότητας […] Τα χορηγούμενα πτυχία είναι ισότιμα με τα χορηγούμενα από τα ωδεία και τις μουσικές σχολές».

Μέχρι τώρα, οι μαθητές των Μουσικών Σχολείων και οι οικογένειές τους αναγκάζονται να πληρώνουν την παρακολούθηση μαθημάτων σε ωδεία, γεγονός το οποίο κινείται στη σφαίρα του παραλόγου, καθώς θα έπρεπε η εξαετής φοίτηση σε δημόσιο σχολείο να εξασφαλίζει την πιστοποίηση των μουσικών γνώσεων.

Στην πρόταση των σχολείων συμπεριλαμβάνεται φυσικά ότι στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνονται «μαθήματα γενικής παιδείας, μαθήματα μουσικής παιδείας και αισθητικής αγωγής».

Ως προς αυτό το τελευταίο, πηγές του υπουργείου είχαν τοποθετηθεί σε σχετικό ερώτημα που τους είχαμε θέσει στο πλαίσιο του ρεπορτάζ («Σε συναγερμό τα Μουσικά Σχολεία» 22.11.2018), αναγνωρίζοντας ως λάθος εκ παραδρομής το γεγονός ότι στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν συμπεριλαμβάνονται τα μαθήματα Αισθητικής Παιδείας -δηλαδή τα µαθήµατα µουσικής και καλλιτεχνικής εκπαίδευσης- στο αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων.

Εξατομικευμένα μαθήματα σε όργανα

Ενα πολύ σημαντικό σημείο της πρότασης είναι αυτό σχετικά με την ανάγκη πραγματοποίησης «εξατομικευμένων μαθημάτων σε όργανο επιλογής». Ειδικά για ορισμένα μουσικά όργανα είναι φύσει αδύνατο να εξασκούνται σε αυτά περισσότεροι από ένας μαθητές. Μία τέτοια περίπτωση είναι το πιάνο, για παράδειγμα.

«Το σημαντικότερο έργο των Μουσικών Σχολείων είναι η δημιουργία μουσικών συνόλων. Αν λοιπόν υπάρχουν κενά στη διδασκαλία μουσικών οργάνων, τότε καταργείται στην πράξη ο σκοπός των σχολείων», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Νίκος Καρδούλιας, διευθυντής του Μουσικού Πειραιά και μέλος του Συντονιστικού Διευθυντών.

Προβληματισμό δημιουργεί η πρόταση για ξεχωριστούς πίνακες εκπαιδευτικών, διευθυντών και υποδιευθυντών για τα Μουσικά Σχολεία (αφορά προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ και τοποθέτηση στελεχών των μονάδων).

«Γιατί κάποιος μαθηματικός που ξέρει πιάνο να είναι καλύτερος από έναν μαθηματικό που δεν ξέρειΤο ίδιο ισχύει και για τους διευθυντές. Στα ζητήματα διοίκησης και στη διδασκαλία μαθημάτων γενικής παιδείας, δεν μπορεί και δεν πρέπει να παίζει κανέναν ρόλο η γνώση ή μη μουσικής», υποστηρίζει διαφωνώντας ο Ν. Καρδούλιας.

Ενα πάγιο αίτημα της κοινότητας των Μουσικών Σχολείων, το οποίο δεν προβλέπεται μέχρι στιγμής, είναι οι μαθητές Δημοτικού να έρχονται σε επαφή με τα Μουσικά Γυμνάσια που λειτουργούν ούτως ώστε να αποφασίζουν αν θέλουν να ακολουθήσουν σπουδές προς αυτή την κατεύθυνση. Στην πρόταση του Συντονιστικού φυσικά συμπεριλαμβάνεται η δυνατότητα οργάνωσης προαιρετικής παρακολούθησης μουσικής παιδείας και αισθητικής αγωγής για μαθητές Δημοτικού.

Ως προς την -από καιρό παροπλισμένη- Καλλιτεχνική Επιτροπή Μουσικών Σχολείων, η οποία απαλείφθηκε από το προτεινόμενο σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας, η πρόταση του Συντονιστικού Διευθυντών που συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους περιλαμβάνει την ίδρυση Διεύθυνσης Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων. Η εν λόγω διεύθυνση θα εποπτεύει τα σχολεία και οι αρμοδιότητές της θα κινούνται σε θέματα εκπαιδευτικού προσωπικού, μαθητικά θέματα και θέματα σπουδών.

Μάλιστα προβλέπεται η λειτουργία δύο επιμέρους τμημάτων εντός της Διεύθυνσης (Τμήμα Μουσικών Σχολείων και Τμήμα Καλλιτεχνικών Σχολείων) με διοικούσες επιτροπές τριετούς θητείας, οι οποίες θα απαρτίζονται από δύο καθηγητές Μουσικών Σχολείων, δύο πανεπιστημιακούς, έναν καλλιτέχνη, έναν καθηγητή γενικής παιδείας και ένα μέλος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας (ΙΕΠ) ή έναν σύμβουλο.

Πηγές από το υπουργείο τονίζουν ότι οι προτάσεις κινούνται στη σωστή κατεύθυνση και ότι θα ληφθούν σοβαρά υπόψη για τη διαμόρφωση του σχεδίου νόμου για τη λειτουργία των Μουσικών Σχολείων της χώρας, τα οποία έχουν αποδείξει ότι παρ’ όλες τις επιθέσεις που δέχθηκαν -ειδικά τα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης- εξακολουθούν να παράγουν παιδεία και πολιτισμό και να επιδεικνύουν φλογερή διάθεση για αγώνα, αποτελώντας σημείο αναφοράς των μαθητικών διεκδικήσεων.

πηγή efsyn.gr

Διαλεκτή Αγγελή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου