Ειδήσεις

Γ. Κορομηλάς: «Δεν έχει κλείσει η υπόθεση με τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ»

«Η επιστημονική
ομάδα του Ινστιτούτου
επεξεργάζεται
σενάρια για την
εφαρμογή ισοδύναμων
 μέτρων»

«Δεν έχει κλείσει για το Ινστιτούτο Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών το θέμα της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ. Η επιστημονική μας ομάδα επεξεργάζεται σενάρια για την εφαρμογή ισοδύναμων μέτρων, έτσι ώστε να δώσει μια ολοκληρωμένη πρόταση στην κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου μήπως και επανέλθει το ειδικό καθεστώς».
Αυτό δηλώνει, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών κ. Γιώργος Κορόμηλας και τονίζει πως τα κόμματα που αναφέρονται στο συγκεκριμένο θέμα θα έπρεπε να καταθέσουν πολύ νωρίτερα τις προτάσεις τους.
Ο κ. Κορόμηλας αναφέρεται και στα μέτρα που περιλαμβάνονται στη συμφωνία που έχει ψηφιστεί και τονίζει πως δεν θα δημιουργήσουν ανάπτυξη.
«Τα μέτρα που απαιτούνται για την υλοποίηση της συμφωνίας είναι κατά κύριο λόγο εισπρακτικού χαρακτήρα γιατί οι δανειστές επέβαλαν μέτρα που εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους και μόνο αυτά. Η αύξηση των φορολογικών εσόδων είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση των υφιστάμενων προβλημάτων, δηλαδή τη σταδιακή μείωση του ελλείμματος και του δημόσιου χρέους αλλά και την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, αλλά απαιτεί την υιοθέτηση ουσιαστικών – ριζοσπαστικών μέτρων κοινωνικά δίκαιων, άμεσα εφαρμόσιμων και με χαμηλό διαχειριστικό κόστος», δηλώνει ο κ. Κορομηλάς.
Σε ερώτηση για τους υπέρμαχους της επιστροφής στη δραχμή ο κ. Γιώργος Κορομηλάς υπογραμμίζει ότι «αν  νομίζουν  ότι θα αλιεύσουν ψήφους από το 61% του εκλογικού σώματος που στο δημοψήφισμα του Ιουλίου ψήφισε ΌΧΙ, πλανώνται οικτρά».
Η συνέντευξή του κ. Γιώργου Κορομηλά, αναλυτικά:

• Με αφορμή τη διενέργεια εκλογών έχει γίνει αναφορά τόσο από τη ΝΔ όσο και από τον ΣΥΡΙΖΑ για την εφαρμογή ισοδύναμων μέτρων για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ . Μπορεί να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο και πως;
Ο ΣΥΡΙΖΑ, μαζί με Ν.Δ.  ΠΑ.ΣΟ.Κ. και ΠΟΤΑΜΙ, ψήφισαν την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. των νησιών του Αιγαίου. Τότε δεν μπορούσαν να μιλήσουν για τα ισοδύναμα μέτρα; Σήμερα τα θυμήθηκαν; Μα φυσικά σήμερα τα θυμήθηκαν γιατί σήμερα θέλουν να εξασφαλίσουν την ψήφο των πολιτών. Δυστυχώς  πρώτα έρχονται και κάνουν πράξη το διακαή πόθο των δανειστών, ειδικότερα του Δ.Ν.Τ., για την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος και στη συνέχεια, λόγω εκλογών, υπόσχονται ότι θα βρουν και θα εφαρμόσουν ισοδύναμα μέτρα έτσι ώστε να επανέλθει το καθεστώς αυτό. Δεν το πιστεύω αυτό που λένε, άσχετα αν ελπίζω να είναι αληθινό, γιατί αν τα είχαν τα μέτρα, ή είχαν προσπαθήσει να βρουν κάποια από αυτά θα το είχαν κάνει και δεν θα είχαν συναινέσει στην κατάργηση του ειδικού καθεστώτος που τόσα προβλήματα θα δημιουργήσει στις επιχειρήσεις και τους κατοίκους των νησιών του Αιγαίου. Βέβαια, πρέπει να αναγνωρισθεί στην προηγούμενη κυβέρνηση της Ν.Δ., ότι όσο είχε την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας και παρά τις αφόρητες πιέσεις των δανειστών δεν είχε προβεί στην κατάργηση του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α.
• Έχει κλείσει για το Ινστιτούτο Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών η υπόθεση σχετικά με τους μειωμένους συντελεστές του ΦΠΑ;
Φυσικά και δεν έχει κλείσει. Η επιστημονική μας ομάδα επεξεργάζεται σενάρια για την εφαρμογή ισοδύναμων μέτρων, έτσι ώστε να δώσει μια ολοκληρωμένη πρόταση στην κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου μήπως και επανέλθει το ειδικό καθεστώς. Πέραν όμως αυτού αναμένουμε από τους νομικούς μας συνεργάτες, ειδικευμένους στο εθνικό και στο ευρωπαϊκό φορολογικό δίκαιο, να μας δώσουν την τελική εισήγησή τους για τα βήματα που πρέπει να γίνουν νομικά, στην περίπτωση που δεν ανακληθεί η σχετική διάταξη του Ν. 4334/2015 που κατήργησε το μειωμένο καθεστώς Φ.Π.Α.
• Σοβαρό κίνδυνο για εμπλοκή στην ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος βλέπουν οι δανειστές εξαιτίας των εκλογών. Ερωτήματα προκύπτουν και για το χρονοδιάγραμμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και την εκταμίευση των δόσεων. Μπορεί να αντέξει όμως η οικονομία της χώρας  κάτι τέτοιο;
Θεωρώ ότι οι δανειστές ήξεραν πολύ καλά για τις εκλογές πριν το μάθουμε εμείς και αυτή η θεώρηση ενισχύεται από τον χαλαρό τρόπο με τον οποίο αντέδρασαν, για να μην πω επικρότησαν, θυμηθείτε τις σχετικές δηλώσεις των αξιωματούχων. Ο τ. πρωθυπουργός, γνωρίζοντας ότι με τις «διαπραγματεύσεις» που έκανε το μόνο που μπορούσε να φέρει στη χώρα ήταν ένα μνημόνιο, δραπέτευσε από την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας αφού το έφερε. Δεν του έκατσε το δημοψήφισμα γιατί ήλπιζε να βγει το ΝΑΙ, έστω και με μία ψήφο διαφορά, για να μας πει μνημόνιο θέλατε μνημόνιο σας έφερα, οπότε αφού το ψήφισε και με άλλοθι επίσης την μείωση της κοινοβουλευτικής του δύναμης, έσυρε τη χώρα για μια ακόμα φορά, 3η μέσα στο 2015, στην κάλπη προσευχόμενος να χάσει. Άρα οι εκλογές για τις οποίες πιστεύω ότι σίγουρα είχε συνεννοηθεί τουλάχιστον με τον κ. Ολάντ και την κ. Μέρκελ πριν τις ανακοινώσεις σε εμάς, δεν θα θέσουν σε εμπλοκή την ολοκλήρωση της αξιολόγησης κατά συνέπεια και την εκταμίευση των δόσεων.
• Οι  Έλληνες καταθέτες θα αποφύγουν το κούρεμα των καταθέσεων όπως εκτίμησε  ο οίκος αξιολόγησης Fitch. Βασική προϋπόθεση για αυτό είναι η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών που πρέπει να γίνει εντός του τρέχοντος έτους. Αν όμως δεν καταστεί εφικτό κάτι τέτοιο;
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα γίνει κανονικά, έτσι όλα δείχνουν. Κατά συνέπεια δεν πρέπει κανείς να φοβάται για κούρεμα των καταθέσεων.
• Ποιά θα είναι τα φορολογικά βάρη που θα  κληθούν να σηκώσουν οι πολίτες μετά τις εκλογές καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ  οδήγησε τη χώρα σε εκλογές στις 20 Σεπτεμβρίου για να προλάβει την φοροκαταιγίδα;
Οι πολίτες τα τελευταία 5 χρόνια ζουν σε μια διαρκή φοροκαταιγίδα. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είχε τάξει αφορολόγητο 12.000 ευρώ για όλους, αποκατάσταση φορολογικών αδικιών και άλλα πολλά. Τι έκανε από όλα αυτά; Τίποτα, αντίθετα μάλιστα μέσα στο 2015 από τον Ιανουάριο που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας τροποποίησε τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος 7 φορές με 6 νόμους και μια πράξη νομοθετικού περιεχομένου, τροποποιήσεις που στην πλειοψηφία τους αφορούσαν τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2014 και έγιναν όταν η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων βρισκόταν σε εξέλιξη και όταν είχαν εκδοθεί η πλειοψηφία των ερμηνευτικών εγκυκλίων. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι η προκαταβολή φόρου εισοδήματος των αγροτών για το φορολογικό έτος 2014 που μειώθηκε από 55% σε 27,5% το Μάιο αλλά επανήλθε στο 55% με τον τελευταίο νόμο (μνημόνιο 3), η αύξηση της προκαταβολής από 80% σε 100% για Α.Ε., Ε.Π.Ε., Ι.Κ.Ε. κ.λπ. για τα κέρδη του φορολογικού έτους 2014 πάλι με τον τελευταίο νόμο, η αύξηση των συντελεστών του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για το φορολογικό έτος 2014, η αύξηση των συντελεστών της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης των φυσικών προσώπων και φυσικά το χειρότερο από όλα η αύξηση του Φ.Π.Α. Οι πολίτες έχουν πολλά φορολογικά βάρη να σηκώσουν και σίγουρα αυτό θα το θυμούνται στην κάλπη, ανεξάρτητα αν έχει έρθει μέχρι τότε ή όχι το σχετικό «ραβασάκι».
•  Τελικά πως μπορεί να ανακάμψει η ελληνική οικονομία ; Τα μέτρα που περιλαμβάνονται στη συμφωνία που υπεγράφη μπορούν να δημιουργήσουν ανάπτυξη, να συμβάλουν στην δημιουργία επενδύσεων και να οδηγήσουν στην ίαση χρόνιων ασθενειών, όπως αυτή της φοροδιαφυγής;
Δυστυχώς ΟΧΙ. Τα μέτρα που απαιτούνται για την υλοποίηση της συμφωνίας είναι κατά κύριο λόγο εισπρακτικού χαρακτήρα γιατί οι δανειστές επέβαλαν μέτρα που εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους και μόνο αυτά. Η αύξηση των φορολογικών εσόδων είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση των υφιστάμενων προβλημάτων δηλαδή τη σταδιακή μείωση του ελλείμματος και του δημόσιου χρέους αλλά και την άσκηση κοινωνικής πολιτικής αλλά απαιτεί την υιοθέτηση ουσιαστικών – ριζοσπαστικών μέτρων κοινωνικά δίκαιων, άμεσα εφαρμόσιμων και με χαμηλό διαχειριστικό κόστος. Κατά συνέπεια επειδή το φορολογικό σύστημα μιας χώρας είναι βασικός πυλώνας ανάπτυξης η προτεραιότητα της κυβέρνησης που θα προκύψει από τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου θα πρέπει να είναι η ολοκλήρωση της ριζοσπαστικής φορολογικής μεταρρύθμισης που ξεκίνησε το 2013 με τους νέους κώδικες φορολογίας εισοδήματος και φορολογικών διαδικασιών και με το νέο φιλικό προς το επιχειρείν λογιστικό πλαίσιο.  Με εκλογίκευση της φορολογικής επιβάρυνσης και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης η οποία μπορεί να επιτευχθεί από τον περιορισμό του φαινομένου της φοροδιαφυγής, πετυχαίνοντας την επιβαλλόμενη από το Σύνταγμα της χώρας μας δικαιότερη επιβολή των φόρων, μπορούμε να πάμε πολύ καλά σαν χώρα ενώ με τις συνεχείς αυξήσεις της φορολογίας το μόνο που θα γίνει είναι αύξηση της παραβατικής συμπεριφοράς με ότι αυτό συνεπάγεται για τα έσοδα και τους πολίτες.
• Τι απαντάτε σε εκείνους που συνεχίζουν να δηλώνουν υπέρμαχοι της εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και την επιστροφή στη δραχμή;
Καθένας μπορεί να έχει την άποψή του αρκεί να την τεκμηριώνει. Αυτά που ακούω από τους υπέρμαχους του εθνικού νομίσματος είναι αοριστολογίες, κάτι που σημαίνει ότι δεν υπάρχει ένα σοβαρό σχέδιο. Αν νομίζουν δε ότι θα αλιεύσουν ψήφους από το 61% του εκλογικού σώματος που στο δημοψήφισμα του Ιουλίου ψήφισε ΌΧΙ, πλανώνται οικτρά. Η πλειοψηφία των πολιτών δεν θέλει η χώρα να μπει σε πορεία σε αχαρτογράφητα νερά, η πλειοψηφία των πολιτών γνωρίζει ότι το ευρώ δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην μνημόνια, το ευρώ καλώς ή κακώς είναι το νόμισμα της χώρας, η χώρα έχει προβλήματα που δεν τα δημιούργησε το νόμισμα αλλά η κοινωνική πολιτική με δανεικά που έκαναν οι κυβερνήσεις από το 1981 μέχρι και την έναρξη της κρίσης και φυσικά η απληστία των τραπεζών που τις οδήγησε να αυξήσουν τις επισφάλειές τους και φυσικά να βρίσκονται σε μόνιμη ανάγκη ανακεφαλαιοποίησης. Η χώρα μπορεί να ξεπεράσει τα προβλήματά της αρκεί να υπάρξει στρατηγικό σχέδιο και όραμα, κάτι που μέχρι σήμερα οι εκάστοτε κυβερνώντες δεν διέθεταν. Ας ελπίσουμε να το αποκτήσουν γιατί τα περιθώρια στενεύουν και η χώρα χρειάζεται κυβέρνηση που θα την βάλει σε τροχιά ανάπτυξης και όχι διαχειριστές των μνημονιακών υποχρεώσεων. Η απάντησή μου δε σε αυτούς που συνεχίζουν να δηλώνουν υπέρμαχοι της εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και την επιστροφή στη δραχμή είναι «Το άλλο με τον Τοτό το ξέρεις;».

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου