Ρεπορτάζ

Κακουργηματικές καταδίκες-σοκ από το Τριμελές Εφετείο Δωδεκανήσου για μεταφορές μεταναστών με φουσκωτά σκάφη

Σε μία από τις πιο σοβαρές και πολυσύνθετες υποθέσεις διακίνησης μεταναστών στα ελληνικά θαλάσσια σύνορα, το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Δωδεκανήσου εξέδωσε καταδικαστικές αποφάσεις που αποτυπώνουν με τον πιο ωμό τρόπο τη σκληρή πραγματικότητα πίσω από τα κυκλώματα εκμετάλλευσης ανθρώπων. Μέσα από τις σελίδες των δικογραφιών ξεδιπλώνονται ιστορίες παράνομης μεταφοράς, θαλάσσιων καταδιώξεων, επικίνδυνων αποβιβάσεων, ναυαγίων και – στη μία περίπτωση – τραγικού θανάτου.
Το δικαστήριο δεν αντιμετώπισε απλές παραβάσεις, αλλά τη λειτουργία οργανωμένων εγκληματικών δομών που είχαν ως κοινό παρονομαστή το κέρδος και ως εργαλείο τον ανθρώπινο πόνο. Οι βαριές ποινές που επιβλήθηκαν δεν ήταν τυχαίες. Ήταν το αποτέλεσμα συστηματικής, οργανωμένης και απάνθρωπης δράσης που θέτει σε κίνδυνο ζωές και δοκιμάζει τα όρια της αντοχής των θεσμών.
ΥΠΟΘΕΣΗ 1: Συγκρότηση εγκληματικής οργάνωσης, διακίνηση μεταναστών, παράνομη είσοδος – Ποινή: 10 έτη και 3 μήνες κάθειρξη
Ο πρώτος καταδικασθείς κρίθηκε ένοχος για ενεργό συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση με διεθνή εμβέλεια, με βάση στην Τουρκία, που μετέφερε πολίτες τρίτων χωρών από τα παράλια της Μικράς Ασίας προς τη νήσο Κω.
Η οργάνωση περιελάμβανε πολλούς συνεργούς με ψευδώνυμα (Sagedin, Putin, Abu Noor κ.ά.), και χρησιμοποιούσε ταχύπλοα σκάφη, ξενοδοχεία στην Αλικαρνασσό για “φιλοξενία” μεταφερόμενων, και οικονομικές συναλλαγές μέσω HAWALA. Ο ίδιος ενεργούσε ως κυβερνήτης λέμβου και είχε συμφωνήσει να λάβει ποσό άνω των 10.000 ευρώ για την παράνομη μεταφορά.
Η δράση του δεν περιορίστηκε μόνο στην επιτυχή μεταφορά πέντε Ιρανών πολιτών, αλλά περιελάμβανε και ανεπιτυχή απόπειρα μεταφοράς την ίδια ημέρα, η οποία ακυρώθηκε λόγω παρουσίας μεγάλου πλοίου στον θαλάσσιο διάδρομο.
Καταδικάστηκε επίσης για παράνομη είσοδο στην Ελλάδα, καθώς εισήλθε χωρίς νόμιμα έγγραφα και χωρίς διαβατηριακό έλεγχο.
ΥΠΟΘΕΣΗ 2: Επαγγελματική διακίνηση 17 ατόμων, πρόκληση ναυαγίου, παράνομη είσοδος – Ποινή: 21 έτη και 1 μήνας κάθειρξη και πρόστιμο 190.500 ευρώ
Σε δεύτερη υπόθεση, το δικαστήριο επέβαλε ποινή σε Σύρο υπήκοο που μετέφερε, ως κυβερνήτης ταχύπλοου σκάφους (“ERES 2”), 17 Αιγύπτιους από τα τουρκικά παράλια προς την Τήλο. Το σκάφος ήταν υπερφορτωμένο, χωρίς σωστικά μέσα και χωρίς να πληροί τα βασικά κριτήρια πλεύσης.
Η επικινδυνότητα του πλου ήταν τέτοια, που ο καταδικασθείς προσάραξε σκόπιμα το σκάφος σε βραχώδη ακτή, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή των επιβαινόντων. Η πρόκληση ναυαγίου αναγνωρίστηκε ως από πρόθεση, στοιχείο που βάρυνε καταλυτικά στην απόφαση.
Τα μεταφερόμενα άτομα είχαν πληρώσει έως 3.000 ευρώ έκαστο για τη μεταφορά, τα οποία καταβλήθηκαν σε άγνωστους διακινητές.
ΥΠΟΘΕΣΗ 3: Συγκυβερνήτης σκάφους που προκάλεσε θάνατο μεταφερόμενου – Ποινή: 48 έτη και 1 μήνας κάθειρξη και πρόστιμο 750.500 ευρώ
Σε μια από τις πιο σοκαριστικές υποθέσεις, καταδικάστηκε Τούρκος υπήκοος, ο οποίος ενεργώντας από κοινού με δύο συνεργούς, μετέφερε 12 υπηκόους Παλαιστίνης, Κουβέιτ και Ιράκ με το σκάφος “LUCIFER”. Το σκάφος ήταν ανεπαρκές, χωρίς σωστικά μέσα και καμία άδεια.
Όταν το σκάφος εντοπίστηκε από το ΠΑΘ του Λιμενικού, οι διακινητές επιχείρησαν επικίνδυνους ελιγμούς και επανειλημμένους εμβολισμούς του περιπολικού, σε μια προσπάθεια διαφυγής. Κατά την καταδίωξη, το πλήρωμα του Λιμενικού προχώρησε σε ρίψη πυρών. Μία σφαίρα τραυμάτισε στο κεφάλι μεταφερόμενο Ιρακινό, ο οποίος υπέκυψε στα τραύματά του.
Το δικαστήριο έκρινε ότι οι ενέργειες των κατηγορούμενων συνιστούσαν όχι απλώς μεταφορά, αλλά βία κατά υπαλλήλων, επικίνδυνη παρέμβαση στη συγκοινωνία και συνέργεια σε θάνατο από πρόθεση, λόγω κερδοσκοπικού κινήτρου.
ΥΠΟΘΕΣΗ 4: Συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση και επανειλημμένες μεταφορές μεταναστών – Ποινές: 28 έτη και 3 μήνες και 30 έτη και 1 μήνας, πρόστιμα 680.000€ και 920.000€
Οι δύο τελευταίοι καταδικασθέντες, αμφότεροι Τούρκοι υπήκοοι, κρίθηκαν ένοχοι για συγκρότηση και ένταξη σε εγκληματική οργάνωση, παράνομες μεταφορές και επικίνδυνες παρεμβάσεις στη ναυσιπλοΐα. Η δράση τους εκτεινόταν από την Τουρκία έως τη νήσο Κω και περιελάμβανε τη μεταφορά 17 Σύρων με πνευστού τύπου σκάφος.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι πρόκειται για κατ’ επάγγελμα εγκληματική δραστηριότητα. Οι ίδιοι είχαν οργανικό ρόλο στην οργάνωση, αναλαμβάνοντας ρόλο κυβερνήτη, ενώ τα υπόλοιπα μέλη συντόνιζαν, παρείχαν καταλύματα και έκαναν τις οικονομικές συναλλαγές στην Τουρκία.

Η δικαιοσύνη έδωσε σαφές σήμα πως κάθε μορφή διακίνησης ανθρώπων θα αντιμετωπίζεται με τη μέγιστη αυστηρότητα — ιδιαίτερα όταν αυτή φέρει τον χαρακτήρα οργανωμένης, κερδοσκοπικής και επαναλαμβανόμενης δράσης.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου