Ειδήσεις

Κίνδυνος “ατυχήματος” στις άγονες αερογραμμές

Τις επίσημες ανακοινώσεις σχετικά με την εξάμηνη -από 1η Απριλίου έως 30 Σεπτεμβρίου- εκμετάλλευση των 26 άγονων αεροπορικών γραμμών περιμένει η αγορά όπως και οι τοπικές κοινωνίες ακριτικών νησιών και περιοχών. Οι συμβάσεις για την εκμετάλλευση των 26 άγονων προορισμών, που υλοποιούν οι αεροπορικές Aegean, Olympic, Astra Airlines και Sky Express, λήγουν την Πέμπτη 31 Μαρτίου. Στο πλαίσιο αυτό το Υποδομών προχώρησε, την Πέμπτη, σε κλειστή διαπραγμάτευση με τις συγκεκριμένες εταιρείες ύστερα από πρόσκληση που απηύθυνε προς αυτές.

Προσφυγές
Ωστόσο, όπως έγκαιρα έχει αποκαλύψει το Capital.gr, η διαδικασία της κλειστής διαπραγμάτευσης, που ακολούθησε το Υποδομών είναι υψηλού ρίσκου, μιας και, για παράδειγμα, εγχώριος ή ξένος αερομεταφορέας που δεν προσκλήθηκε στη διαπραγμάτευση θα μπορούσε να προσβάλει τη διαδικασία. Ήδη, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, φέρεται να δρομολογούνται τέτοιου είδους προσφυγές κατά του υπουργείου Υποδομών και της ΥΠΑ, γεγονός που θα έθετε σε αχαρτογράφητα νερά το εγχείρημα της εξάμηνης ανανέωσης των συμβάσεων χωρίς διαγωνισμό. Εξάλλου, τουλάχιστον από το 2014, η Κομισιόν πιέζει για το “άνοιγμα” των εν λόγω επιδοτούμενων αερογραμμών σε εκτός Ελλάδας αερομεταφορείς.
Όλα αυτά, όταν ο υπουργός Υποδομών Χρ.Σπίρτζης γνωστοποίησε στις τέσσερις εταιρείες στις 2 Μαρτίου ότι η διαπραγμάτευση για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα θα πραγματοποιηθεί στις 3 Μαρτίου και θα ολοκληρωθεί την ίδια ημέρα! Παρότι, δηλαδή, διέθετε τουλάχιστον ένα χρόνο για να προετοιμάσει το διαγωνισμό και να μην καταφύγει στην τεχνική της διαπραγμάτευσης.
Το σκεπτικό του υπουργείου; Ότι θα προκηρυχθεί σύντομα νέος διαγωνισμός για την εκμετάλλευση των 26 αερογραμμών, για ορίζοντα πενταετίας, με αφετηρία την 1η Οκτωβρίου. Αυτό συνδέεται με τις προθέσεις του Χρ.Σπίρτζη για επαναξιολόγηση των άγονων γραμμών ώστε να φανεί “ποιες είναι ρουσφέτι στις αεροπορικές”. Προς την κατεύθυνση αυτή, οι υπουργικές διαρροές θέλουν την επαναπροκήρυξη του νέου διαγωνισμού έως το τέλος του Μαρτίου, κάτι που μέλλει να επιβεβαιωθεί. Και αυτό διότι η αναθεώρηση του καθεστώτος των άγονων είναι ιδιαίτερα χρονοβόρος διαδικασία, απαιτεί την εκπόνηση μελετών κ.ο.κ. Έχει πραγματοποιηθεί τέτοιου είδους προεργασία και εάν ναι γιατί δεν ανακοινώνεται επίσημα ότι ο νέος διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί τέλη Μαρτίου, ώστε να μην βρίσκονται σε “αναμμένα κάρβουνα” και οι τοπικές κοινωνίες;
Σε κάθε περίπτωση, για ένα ζήτημα ύψιστης σημασίας, όπως είναι η αεροπορική διασύνδεση των άκρων της Ελλάδας, το υπουργείο Υποδομών, μοιάζει να πειραματίζεται, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Και το μόνο που είναι γνωστό, πέραν των διαρροών για νέο διαγωνισμό μέχρι το τέλος Μαρτίου είναι ότι η αρμόδια επιτροπή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας θα παρουσιάσει τη γνωμοδότησή της -σχετικά με την εξάμηνη ανάθεση των άγονων- μέχρι την Τρίτη 8 Μαρτίου, δηλαδή μόλις 16 εργάσιμες ημέρες προτού εκπνεύσουν οι υφιστάμενες συμβάσεις.

Ανησυχία
Υπό το πρίσμα αυτό, ο κίνδυνος “ατυχήματος”, δηλαδή να αποκοπεί αεροπορικά η μισή Ελλάδα από την άλλη μισή είναι υπαρκτός, εάν ληφθεί υπόψη ότι η διαδικασία που υιοθετεί το Υποδομών εμφανίζει “γκρίζες ζώνες”. Άλλωστε, ποιος εγγυάται ότι ακόμη και να πραγματοποιηθεί επιτυχώς η ανάθεση, για έξι μήνες, του έργου της εκμετάλλευσης των 26 άγονων, δεν θα προκύψει πρόβλημα μέσα στην “καρδιά” του καλοκαιριού;
Ήδη υπάρχει νομική εμπλοκή με έναν από τους τέσσερις αερομεταφορείς που πετούν σε δύο άγονες γραμμές.
Το αλαλούμ είναι τόσο μεγάλο που ακόμη και ο βουλευτής Σάμου του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Σεβαστάκης χρειάστηκε, να καταθέσει κοινοβουλευτική ερώτηση, για να μάθει εάν ο κίνδυνος από την 1η Απριλίου να ανασταλούν αυτόματα τα άγονα δρομολόγια από και προς το νησί του έχει αποσοβηθεί. Η ερώτησή μάλιστα αυτή κατατέθηκε στις 29 Φεβρουαρίου, δηλαδή δύο μόλις ημέρες μετά την αιφνίδια πρόσκληση σε διαπραγμάτευση των τεσσάρων αερομεταφορέων. Εάν ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης διέθετε συγκεκριμένο σχέδιο για την τροποποίηση του καθεστώτος των άγονων γραμμών ο κ. Σεβαστάκης δεν θα έπρεπε να είναι ένας από τους πρώτους που θα το γνωρίζουν, διερωτώνται στην αγορά.

capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου