Την Παρασκευή 30 Μαΐου 2025, πραγματοποιήθηκε η συνάντηση με τον κ. Κωνσταντίνο Κυρανάκη, μετά από πρόσκλησή του στο Υπουργείο Μεταφορών .
Προσκεκλημένοι τρείς φορείς , η ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και ο SOSTE-ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ, που συστάθηκαν μετά από την τραγική απώλεια των παιδιών τους .
Θέμα συζήτησης η αλλαγή του Κ.Ο.Κ, εν όψει της κατάθεσής του σχεδίου νόμου στη Βουλή. Το μείζον θέμα του φόρου αίματος στους ελληνικούς δρόμους κάθε χρόνο και των τρόπων αντιμετώπισης τους με το νέο Κ.ΟΚ.
Τονίστηκε και από τους τρείς φορείς ότι η χώρα μας βρίσκεται στην τρίτη χειρότερη θέση της Ε.Ε. όσον αφορά τα τροχαία δυστυχήματα, μετά τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. Χαρακτηριστικά, στην Ελλάδα θρηνούμε 61 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, όταν η Φιλανδία και η Νορβηγία έχουν 17 νεκρούς και η Σουηδία 20, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 40 νεκροί. Βάσει της ΕΛΣΤΑΤ, στην χώρα μας παρατηρείται αυξητική τάση τροχαίων δυστυχημάτων και θανάτων μετά την πανδημία του κορωνοϊού και ειδικά τα δύο τελευταία χρόνια. Το 2023 είχαμε 646 νεκρούς σε 10.553 τροχαία και το 2024, αντίστοιχα, 665 νεκρούς σε 11.346 τροχαία.
Έγινε η παρουσίαση από τον Υπουργό του νέου Κ.Ο.Κ τι αλλάζει, φέρνοντας σαρωτικές αλλαγές με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων συγκρούσεων και των θανάτων. Το σχέδιο προβλέπει ποινικές, διοικητικές κυρώσεις για επικίνδυνες συμπεριφορές, οι οποίες διπλασιάζονται σε υποτροπή των παραβατών οδηγών.
Εκ μέρους της ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ, τονίστηκε ότι η βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας θα συντελεστεί όταν εφαρμοστεί στην πληρότητά του το Στρατηγικό Σχέδιο.
► Η εκδήλωση ισχυρής πολιτικής βούλησης στο ανώτατο Πολιτειακό και Πολιτικό επίπεδο
► Η προσέγγιση «Ασφαλούς Συστήματος»
► Η υποστελέχωση των αστυνομικών τμημάτων δεν θα βοηθήσει στον ουσιαστικό έλεγχο των παραβάσεων. Η αστυνόμευση δεν είναι συστηματική (χωρικά και χρονικά) και επαρκής ώστε να γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό για να αλλάξει τη συμπεριφορά του (ο έλεγχος είναι 6,5 φορές λιγότερος από τον μέσο όρο στην Ευρώπη). Η ελλιπής επιτήρηση-έλεγχος δικαιολογεί την παραβατικότητα των χρηστών και τους θανάτους-τραυματισμούς οδικής κυκλοφορίας. Ακόμη και εκεί όπου ο κακός δρόμος παρεμβαίνει ως «συνένοχος» της πρόκλησης δυστυχήματος, στην πραγματικότητα, κάποια παράβαση ευθύνεται. Ο Έλληνας οδηγός, σχεδόν βέβαιος ότι δεν γίνεται αντιληπτός και ότι δεν θα συμβεί σε αυτόν παραβιάζει θεμελιακούς κανόνες του Κ.Ο.Κ.
► Η τοποθέτηση συστημάτων ασφαλείας (κάμερες) καταγραφής παραβάσεων του ΚΟΚ και επέκτασης της τοποθέτησης καμερών σε όλες τις Περιφέρειες και εξοπλισμός με ηλεκτρονικά μέσα, προμήθεια POS
► Η οδική υποδομή και η συνολική οργάνωση του χώρου και της κυκλοφορίας στις πόλεις δεν πρέπει να είναι προσανατολισμένες στα Ι.Χ. αφήνοντας στο περιθώριο τους ευάλωτους χρήστες της οδού (δικυκλιστές, πεζούς κ.λπ.) και την ασφάλειά τους.
► Το υπεραστικό οδικό δίκτυο (ειδικά το επαρχιακό) έχει ανεπαρκή συντήρηση και αρκετές ατέλειες που επιφυλάσσουν πολλές επικίνδυνες εκπλήξεις στους οδηγούς, χωρίς να τους συγχωρούν τα λάθη.
► Η έλλειψη επένδυσης στην Οδική Ασφάλεια. Ένα σοβαρό, φιλόδοξο και αποτελεσματικό πρόγραμμα εναρμόνισης με τις χώρες της Ε.Ε δεν μπορεί να γίνει, όταν απουσιάζει η ισχυρή πολιτική βούληση, το σταθερό πλαίσιο διοίκησης, ο συντονισμός όλων των φορέων, η συμμετοχή των πολιτών, η συστηματική παρακολούθηση και αξιολόγηση των μέτρων και η επαρκής χρηματοδότηση. Εξάλλου, το κοινωνικοοικονομικό κόστος μόνο για τους νεκρούς στην Ελλάδα είναι 3-4 δισεκατομμύρια ευρώ-επίσημη εκτίμηση για την απώλεια ζωής, χωρίς να υπολογιστούν οι δαπάνες για εγχειρήσεις, νοσηλείες, επισκέψεις σε Νοσοκομεία, αποζημιώσεις, αναπηρίες κλπ.
► Έλεγχος της μελέτης οδικών έργων από τους Επιθεωρητές Οδικής Ασφάλειας
► Ουσιαστική συνεργασία με τα Υπουργεία Παιδείας, Υγείας, Δικαιοσύνης, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών.
Αντίστοιχες αναφορές έγιναν και από τους άλλους φορείς, όπως το άρθρο 43, ταχύτητα 30χλμ σε όλο το αστικό δίκτυο, μηδέν αλκοόλ, επέκταση ποδηλατοδρόμων, σχεδιασμός για βιώσιμες πόλεις και τονίστηκε από τους τρείς φορείς ότι χωρίς ουσιαστικό έλεγχο και επιτήρηση δεν θα υπάρξουν θετικά αποτελέσματα και με το νέο ΚΟΚ.
Αναφέρθηκε για τον Εθνικό ψηφιακό χάρτη συμβάντων τροχαίων ο Υπουργός.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόσκληση των φορέων από τον Υπουργό κ. Κυρανάκη είναι ή αναγνώριση των προσπαθειών μας, των δράσεων μας και των διαχρονικών παρεμβάσεων μας στο κυρίαρχο θέμα της μείωσης των τροχαίων συγκρούσεων και δυστυχημάτων.
Ευχηθήκαμε ολόψυχα στον Υπουργό καλή επιτυχία με δεδομένο ότι η συνεργασία έχει πάντα θετικά αποτελέσματα, υπενθυμίζοντας ότι, η οδική ασφάλεια αποτελεί κοινή ευθύνη όλων των φορέων και αρχών σε εθνικό και τοπικό επίπεδο και να γίνει κατανοητό ότι: το «τροχαίο δυστύχημα», δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως «τυχαίο-μοιραίο» γεγονός, αλλά ως αποτέλεσμα της συνισταμένης των παραγόντων που συνθέτουν το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας ( χρήστης, οδική υποδομή, οδικό περιβάλλον, έλεγχος του συστήματος).