• Μέχρι σήμερα, παρότι διανύουμε ήδη τον Ιούνιο, δεν υπάρχει καμία πληροφορία για το πότε θα υλοποιηθεί η Β’ φάση ενίσχυσης, η οποία υποτίθεται πως θα εφαρμοζόταν έως τα τέλη Μαΐου • Το γεγονός έχει προκαλέσει ήδη αναστάτωση σε επίπεδο φορέων και τοπικών αρχών, καθώς η έλλειψη αστυνόμευσης είναι πλέον ορατή παντού
Με την τουριστική σεζόν σε πλήρη εξέλιξη και τη Ρόδο να δέχεται καθημερινά δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες, το νησί καλείται να διαχειριστεί ζητήματα ασφάλειας, παραβατικότητας, κυκλοφοριακής αταξίας και κοινωνικής έντασης με μόλις 28 αποσπασμένους αστυνομικούς, που αποτελούν την Α’ φάση ενίσχυσης για το 2025.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Υπουργείου, μέχρι το τέλος Μαΐου επρόκειτο να ακολουθήσει η Β’ φάση ενίσχυσης, με την αποστολή επιπλέον δυνάμεων, περιλαμβανομένων μονάδων ΟΠΚΕ και ΕΠΤΑ (Επιχειρησιακές Ομάδες Τάξης). Πρόκειται για στοχευμένες επιχειρησιακές ομάδες με αυξημένη ευελιξία, που θα τοποθετούνταν σε προβληματικές περιοχές του νησιού.
Μέχρι σήμερα, παρότι διανύουμε ήδη τον Ιούνιο, δεν υπάρχει καμία πληροφορία για το πότε θα υλοποιηθεί η Β’ φάση ενίσχυσης, η οποία υποτίθεται πως θα εφαρμοζόταν έως τα τέλη Μαΐου.
Στον αντίποδα, η εικόνα που παρουσιάζει η Υπηρεσία Ελέγχου Διαβατηρίων στο τουριστικό λιμάνι της Ρόδου παραμένει ντροπιαστική. Οι αστυνομικοί της υπηρεσίας εργάζονται σε συνθήκες πλήρους απαξίωσης: σπασμένα ταβάνια, διαρροές πάνω σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές και πλήρης έλλειψη ψύξης και θέρμανσης.
Το γεγονός έχει προκαλέσει ήδη αναστάτωση σε επίπεδο φορέων και τοπικών αρχών, καθώς η έλλειψη αστυνόμευσης είναι πλέον ορατή παντού.
Σύμφωνα με όσα έχει γράψει η «δ», οι 105 δόκιμοι αστυνομικοί που είχαν φτάσει νωρίτερα στο νησί έχουν κατανεμηθεί ως εξής: 80 άτομα στο αεροδρόμιο Ρόδου αποκλειστικά για υπηρεσία εντός των εγκαταστάσεων και μόλις 5 στα αστυνομικά τμήματα Ρόδου, Ιαλυσού, Αρχαγγέλου, Γενναδίου και Τροχαίας.
Ο αριθμός όχι μόνο δεν επαρκεί για την καθημερινή παρουσία στα σημεία υψηλής τουριστικής κίνησης, αλλά δεν καλύπτει ούτε τη βασική επιχειρησιακή λειτουργία
Αξίζει να σημειωθεί ότι και η μόνιμη αστυνομική δύναμη του νησιού είναι ήδη υποστελεχωμένη εδώ και χρόνια. Οι αστυνομικοί που υπηρετούν σε μόνιμη βάση στη Ρόδο καλούνται καθημερινά να καλύψουν υπερπολλαπλάσιες ανάγκες από όσες αντιστοιχούν στο διαθέσιμο ανθρώπινο δυναμικό.
Πολλές υπηρεσίες λειτουργούν χάρη στους αστυνομικούς που βάζουν πλάτη, ενώ η έλλειψη υλικοτεχνικού εξοπλισμού προσθέτει επιπλέον δυσκολίες στο έργο τους.
Παρά τις συνθήκες αυτές, η τοπική δύναμη της ΕΛ.ΑΣ. υπερπροσπαθεί καθημερινά, επιχειρώντας με όσες δυνάμεις διαθέτει, σε μια πραγματικότητα που κάθε άλλο παρά ευνοϊκή είναι.
Η έλλειψη ελέγχου είναι πλέον εμφανής. Οι καταγγελίες από επαγγελματίες και κατοίκους πληθαίνουν, όπως και τα παράπονα επισκεπτών. Σε πολλά σημεία του νησιού δεν υπάρχει καμία ορατή παρουσία της αστυνομίας, γεγονός που ενισχύει το αίσθημα ατιμωρησίας.
Αντίστοιχα αυξημένη είναι και η παραβατικότητα, με επίκεντρο, αλλά και εντός, του άτυπου καταυλισμού Ρομά στο Κορακόνερο.
Στην περιοχή καταγράφονται καθημερινά περιστατικά με ηχορύπανση, παραβάσεις, κλοπές και φθορές σε περιουσίες, δημόσιες και ιδιωτικές.
Το ζήτημα της έλλειψης αστυνόμευσης τέθηκε για άλλη μία φορά χθες, κατά την έναρξη της διαβούλευσης για το ΣΒΑΑ, με εκπροσώπους φορέων και τοπικών αρχών να εκφράζουν ξεκάθαρα την ανησυχία τους.
Το ίδιο θέμα είχε συζητηθεί και στην πρόσφατη συνάντηση του προέδρου του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, Γιάννη Πάππου, και των μελών της διοικητικής επιτροπής με τον δήμαρχο Ρόδου, Αλέξανδρο Κολιάδη. Η υποστελέχωση δεν είναι απλώς ένα υπηρεσιακό πρόβλημα, αλλά έχει εξελιχθεί σε πρόβλημα συνολικής λειτουργίας της πόλης.
Σε επικοινωνία που είχαμε με τον πρόεδρο της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Νότιας Δωδεκανήσου, Μανώλη Ανδρουλάκη, επιβεβαίωσε πως πέρα από τους 28 αποσπασμένους και τους δόκιμους, καμία νέα ενίσχυση δεν έχει φτάσει μέχρι σήμερα και φυσικά η Β’ φάση της ενίσχυσης δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα, παρότι ήδη μπήκαμε στον Ιούνιο.
Εν τω μεταξύ, έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους και οι πρώτοι «εποχικοί» επαίτες, συχνά ανήλικοι, που κινούνται σε σημεία με αυξημένη τουριστική ροή, όπως πλατείες, πεζόδρομοι, η Παλιά Πόλη και τα σημεία με μεγάλη τουριστική κίνηση.
Όλα δείχνουν ότι η υποστελέχωση της ΕΛ.ΑΣ. στη Ρόδο εξελίσσεται σε κεντρικό πρόβλημα του φετινού καλοκαιριού. Η απουσία δυνάμεων αστυνόμευσης δημιουργεί ένα επικίνδυνο κενό που δεν καλύπτεται από φιλότιμο ή πρόχειρες λύσεις.
Από τον Μάιο μέχρι και τον Οκτώβριο, η Ρόδος δεν είναι μία πόλη των 120.000 μόνιμων κατοίκων, γίνεται ένας τόπος με πληθυσμό που ξεπερνά τις 250.000 ημερησίως, αν συνυπολογιστούν οι τουρίστες, το εποχικό προσωπικό, και οι μετακινήσεις από κοντινά νησιά.
Αυτό σημαίνει αυξημένες ανάγκες σε περιπολίες, ελέγχους, τροχαία, διενέργεια προανακρίσεων και άμεση ανταπόκριση στα περιστατικά. Όλα αυτά όμως καλούνται να γίνουν από ένα ήδη ελλιπές δυναμικό, που δεν επαρκεί ούτε για τις βασικές ανάγκες του χειμώνα.
Στην πράξη, η ευθύνη για τη διαχείριση της ασφάλειας ενός από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας πέφτει στους ώμους του υπάρχοντος προσωπικού, το οποίο όχι μόνο δεν επαρκεί αριθμητικά, αλλά καλείται και να καλύψει ανάγκες πολλαπλάσιες από τις δυνατότητές του.
Το αίσθημα ασφάλειας των κατοίκων και των επισκεπτών κλονίζεται καθημερινά και, αν δεν υπάρξει άμεσα δεύτερη φάση ενίσχυσης με ουσιαστικές, επιχειρησιακά ενεργές μονάδες, η Ρόδος κινδυνεύει να χάσει την ισορροπία ανάμεσα στη φιλοξενία και στη λειτουργικότητα.