ην έντονη δυσφορία του για τις συνεχείς κυβερνητικές διαρροές που αναφέρονται σε πρόσθετους φόρους και «έκτακτες» επιβαρύνσεις εκφράζει ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας. Προκαλούν μεγάλη ζημιά ακόμη και αν δεν εφαρμοστούν ποτέ στην πράξη, υπογραμμίζεται.

Έντονη δυσφορία έχουν προκαλέσει στην αγορά οι συχνές διαρροές από κυβερνητικά στελέχη σχετικά με μια σειρά νέων πιθανών φόρων και έκτακτων επιβαρύνσεων που θα μπορούσαν να λάβουν τη μορφή «ισοδυνάμων μέτρων».

Το Euro2day.gr δημοσίευσε στις 27 Οκτωβρίου το θέμα «Επιχειρήσεις: Ζητούν εδώ και τώρα κυβερνητικές αποφάσεις» αναφερόμενο στην έντονη ασάφεια που επικρατεί στην πραγματική οικονομία για το περιεχόμενο της πολιτικής που θα ακολουθήσει η παρούσα κυβέρνηση.

Η όλη κατάσταση της «επιβλαβούς ασάφειας» εντείνεται ακόμη περισσότερο στο βαθμό που κυβερνητικές διαρροές αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο για επιβολή πρόσθετων φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων σε μια σειρά από κλάδους και οικονομικές δραστηριότητες.

Το αλαλούμ ξεκίνησε από το χώρο της ιδιωτικής παιδείας, όπου μέχρι σήμερα (1,5 μήνα μετά την έναρξη του σχολικού έτους!) δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη το αν και ποιο ποσοστό ΦΠΑ θα επιβληθεί. Η ασάφεια αυτή έπληξε σε πρώτη φάση τους εργαζόμενους, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις οι εργοδότες προχώρησαν σε ψαλίδισμα αποδοχών τους, προκειμένου να μπορέσουν να απορροφήσουν ως ένα βαθμό την πιθανή επιβολή του φόρου.

Πέραν αυτού, η ασάφεια αυτή έχει επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση και επιπλέον αποτελεί μια πηγή αβεβαιότητας για την «επόμενη μέρα» σε επιχειρήσεις του κλάδου και νοικοκυριά.

Δεύτερος κλάδος που έχει πληγεί από την φορολογική ασάφεια, είναι αυτός των αυτοκινήτων. Εδώ και κάποιες μέρες υπάρχει αβεβαιότητα για το ύψος των τελών κυκλοφορίας, ενώ κατά τις τελευταίες μέρες διέρρευσε ότι εξετάζεται η περαιτέρω αύξηση των τελών κυκλοφορίας είτε σε όλα τα οχήματα, είτε σε συγκεκριμένες κατηγορίες αυτών.

Παράγοντες του κλάδου βέβαια, καταγγέλλουν πως εξ’ αιτίας αυτών η αγορά έχει παγώσει κατά το τελευταίο δεκαπενθήμερο και επιπλέον πως μια περαιτέρω επιβάρυνση θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα απ’ όσα θα προσπαθούσε να επιλύσει.

Το επιχείρημά τους είναι πως σήμερα, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, μόνο τα δύο τρίτα των οχημάτων καταβάλει τέλη κυκλοφορίας και πως μια περαιτέρω αύξηση των τελών, απλά θα έριχνε ακόμη χαμηλότερα το παραπάνω ποσοστό. Επίσης, τα όποια πρόσθετα έσοδα δεν επαρκούν για να καλύψουν τόσο μεγάλες «τρύπες» όπως για παράδειγμα το ΦΠΑ στην ιδιωτική παιδεία.

«Οι πωλήσεις αυτοκινήτων αναμένεται φέτος να αυξηθούν κατά 5%-8% σε τεμάχια σε σχέση με πέρυσι και αυτό κυρίως λόγω του ανεβασμένου τουρισμού, αλλά να θυμίσουμε πως βρίσκονται 70% χαμηλότερα από τα προ κρίσης επίπεδα και πως πλέον η ζήτηση έχει επικεντρωθεί σε σαφώς φτηνότερα αυτοκίνητα σε σχέση με το παρελθόν», δηλώνουν στελέχη της αγοράς.

Ακόμη μεγαλύτερη δυσφορία προκάλεσε όμως η διαρροή για πιθανή αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, όπως άλλωστε έγινε φανερό από τις επίσημες ανακοινώσεις όλων των εργοδοτικών φορέων. «Αν υιοθετηθεί μια τέτοια απόφαση θα πρόκειται για μια κίνηση αυτοκτονίας που θα πλήξει θανάσιμα όσες επιχειρήσεις αγωνίζονται να επιβιώσουν, θα προκαλέσει πρόσθετη ανεργία και θα φέρει το ασφαλιστικό ζήτημα της χώρας σε ακόμη χειρότερη θέση» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Έντονες αντιδράσεις όμως προκαλούν και οι κατά καιρούς διαρροές για την επιβολή έκτακτης φορολογικής εισφοράς στις κερδοφόρες επιχειρήσεις. Ένα τέτοιο μέτρο περιλαμβανόταν αρχικά στη «λίστα Βαρουφάκη» προς την τρόικα και το τελευταίο χρονικό διάστημα επανέρχεται και πάλι ως «ισοδύναμο μέτρο» πότε για το ΦΠΑ στην παιδεία, πότε για το «αγροτικό», πότε…

Η πλευρά των εταιρειών υποστηρίζει πως ο εταιρικός φορολογικός συντελεστής ήδη αυξήθηκε το καλοκαίρι, ήδη είναι μεγαλύτερος σε σχέση με τις ανταγωνιστικές χώρες και ήδη στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται πολύ περισσότερο σε σχέση με το εξωτερικό σε άλλες κατηγορίες φόρων και κόστους, όπως οι τιμές των καυσίμων και το ύψος των εργοδοτικών εισφορών.

Σε κάθε περίπτωση όμως, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν πως οι συνεχείς διαρροές για πρόσθετες φορολογίες βλάπτουν την πραγματική οικονομία, ακόμη και αν αυτές δεν εφαρμοστούν ποτέ στην πράξη. «Το κακό είναι πως κάθε ένας διαρρέει σκέψεις που δεν έχουν μελετηθεί σε βάθος για το αν και πόσα χρήματα θα μπορούσαν να αποφέρουν στα δημόσια ταμεία και για το ποιες παρενέργειες ενδεχομένως θα προκαλούσαν. Η κυβέρνηση θα πρέπει να είναι περισσότερο προσεκτική και να προχωρεί σε επίσημες ανακοινώσεις σε ζητήματα που ήδη έχει μελετήσει και αποφασίσει.

Όλα τα υπόλοιπα προκαλούν αναίτια μόνο σύγχυση, αβεβαιότητα, μείωση ζήτησης και μεγαλύτερη ανεργία» κατέληξαν οι ίδιοι κύκλοι.

euro2day.gr

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ