ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Οδηγός για τον ΕΝΦΙΑ από την ΕΛΦΕΕ Ρόδου

news room 1 λεπτό ανάγνωση
ΕΝΦΙΑ

Στο κεί­με­νο που ακο­λου­θεί θα κα­τα­γρα­φούν από την ΕΛΦΕΕ Ρόδου με απλά και κα­τα­νοη­τά λόγια οι συν­θή­κες που έχουν δια­μορ­φω­θεί για την δια­δι­κα­σία έκ­δο­σης και πλη­ρω­μής του νέου φόρου ακι­νή­των (ΕΝ.Φ.Ι.Α.).

1. Ποια αλ­λα­γή έγινε στις δό­σεις του ΕΝ.ΦΙ.Α ;

Οι δό­σεις από 5 έγι­ναν 6. Έτσι όποιος πλή­ρω­σε την 1η δόση με το αρ­χι­κό σύ­στη­μα (στις 29/8 ή τέλη 9ου) όπου οι δό­σεις ήταν με­γα­λύ­τε­ρες [αφού ήταν πέντε], το πα­ρα­πά­νω που πλή­ρω­σε, θα συμ­ψη­φι­στεί με την αμέ­σως επό­με­νη δόση και όχι με την τε­λευ­ταία. Εφό­σον λοι­πόν οι δό­σεις έγι­ναν έξι με πρώτη δόση να λήγει την 30/9 ση­μαί­νει ότι η τε­λευ­ταία έκτη δόση λήγει στις 27/2/2015.

Η πρώτη δόση (30/9) αν δεν πλη­ρω­θεί (έστω και αν δεν έχουν γίνει οι όποιες διορ­θώ­σεις) θα έχει τις σχε­τι­κές προ­σαυ­ξή­σεις.

2. Σε ποιους έγι­ναν αλ­λα­γές στον ΕΝ.ΦΙΑ από το Υπουρ­γείο και ήδη φαί­νο­νται από τις 22/9 ;

Οι αλ­λα­γές που ήδη φαί­νο­νται στο νέο εκ­κα­θα­ρι­στι­κό από τις 22/9 (και μά­λι­στα όχι σε όλους αφού αυτό θα γί­νε­ται στα­δια­κά), θα αφο­ρούν μόνον όσους έχουν οι­κό­πε­δα στους πε­ρί­φη­μους 4.000 οι­κι­σμούς που έχου­με ακού­σει τόσο συχνά από τα Μ.Μ.Ε. Για τους οι­κι­σμούς αυ­τούς η μεί­ω­ση θα είναι αι­σθη­τή.

Θα έχου­με όμως αλ­λα­γές και σε όσα ακί­νη­τα της Ρόδου, έχουν χα­ρα­κτη­ρι­στεί ιστο­ρι­κά δια­τη­ρη­τέα μνη­μεία.

3. Τι γί­νε­ται με τα λάθη που υπάρ­χουν στα Ε9 (άρα και στον ΕΝΦΙΑ);

Αυτά τα λάθη που υπάρ­χουν στα Ε9 (σ.σ. όπως π.χ. στα τ.μ., στις προ­σό­ψεις, στην ημε­ρο­μη­νία κα­τα­σκευ­ής κ.τ.λ..) δεν θα διορ­θω­θούν αυ­τό­μα­τα. Θα πρέ­πει να προ­σέλ­θουν οι φο­ρο­λο­γού­με­νοι πο­λί­τες στους λο­γι­στές τους, για να διορ­θω­θούν τα Ε9 του πα­ρελ­θό­ντος, ώστε επα­γω­γι­κά να διορ­θω­θεί αμέ­σως μετά και ο φόρος ΕΝ.ΦΙ.Α.

Το ίδιο πρέ­πει να γίνει και στις ακρι­βές αξίες που εμ­φα­νί­στη­καν στα υπό ανέ­γερ­ση κτί­σμα­τα που πρέ­πει να δη­λω­θούν ότι είναι και … κενά για να γίνει η μεί­ω­ση του φόρου !!! (τα σχό­λια δικά σας …)

Για να το κά­νου­με αυτό πρέ­πει να πε­ρι­μέ­νου­με να «ανοί­ξει» το σύ­στη­μα διόρ­θω­σης του Ε9 στο Taxis που λο­γι­κά θα γίνει στα μέσα του Οκτω­βρί­ου. Εκεί θα διορ­θώ­νου­με τα Ε9 χωρίς πρό­στι­μο. Για αυτήν την δια­δι­κα­σία έχου­με διο­ρία μέχρι τις 30 Νο­εμ­βρί­ου. Με τις διορ­θώ­σεις αν αλ­λά­ξει ο φόρος του ΕΝ.ΦΙ.Α τότε οι μειώ­σεις ή οι αυ­ξή­σεις θα μειώ­σουν ή θα προ­σαυ­ξή­σουν τις ενα­πο­μεί­νου­σες δό­σεις ή αν υπερ­βάλ­λουν τον φόρο θα επι­στρα­φούν.

Βε­βαί­ως αν με την τρο­πο­ποί­η­ση του Ε9 μας (που εί­πα­με ότι γί­νε­ται χωρίς πρό­στι­μο) προ­κύ­ψει μεί­ω­ση φόρου με­γα­λύ­τε­ρη από 300 ευρώ πάμε σε έλεγ­χο στην Δ.Ο.Υ. για να τεκ­μη­ριώ­σου­με με έγ­γρα­φα τις αλ­λα­γές που κά­να­με. Για τον τρόπο υπο­βο­λής των τρο­πο­ποι­η­τι­κών αυτών θα εκ­δο­θούν οδη­γί­ες του Υπουρ­γεί­ου.

Οι υπη­ρε­σί­ες του υπουρ­γεί­ου θα προ­σπα­θή­σουν επί­σης να ταυ­το­ποι­ή­σουν και κτί­σμα­τα με­τα­ξύ ψιλού κύ­ριου και επι­καρ­πω­τή, έτσι ώστε να τύ­χουν και οι δύο της έκ­πτω­σης σε πε­ρί­πτω­ση που το ακί­νη­το έχει δη­λω­θεί κενό στο Ε2 μόνο από τον έναν.

Στις πε­ρι­πτώ­σεις εκεί­νες κατά τις οποί­ες, οι διορ­θώ­σεις δεν θα γί­νουν αυ­τό­μα­τα από τις υπη­ρε­σί­ες του υπουρ­γεί­ου, τότε οι εν­δια­φε­ρό­με­νοι δι­καιού­χοι θα πρέ­πει να υπο­βά­λουν αί­τη­ση, για τον τρόπο υπο­βο­λής της οποί­ας ανα­μέ­νο­νται σχε­τι­κές διευ­κρι­νή­σεις.

4. Τι γί­νε­ται με τις μειώ­σεις του φόρου στα ξε­νο­δο­χεια­κά κτί­ρια ατο­μι­κών επι­χει­ρή­σε­ων;

Για να απαλ­λα­γούν τα ξε­νο­δο­χεια­κά κτί­ρια ατο­μι­κών επι­χει­ρή­σε­ων (σ.σ. τα νο­μι­κά πρό­σω­πα είχαν ήδη απαλ­λα­γεί) από τον συ­μπλη­ρω­μα­τι­κό φόρο ΕΝ.ΦΙ.Α. θα πε­ρι­μέ­νου­με οδη­γί­ες από το Υπουρ­γείο για το πώς θα το κά­νου­με μέσα στον Οκτώ­βριο. Όπως εί­πα­με οι μειώ­σεις που θα προ­κύ­ψουν στον φόρο θα μειώ­σουν τις ενα­πο­μεί­νου­σες δό­σεις. Αν τις υπερ­βαί­νουν θα γίνει επι­στρο­φή των χρη­μά­των από την Δ.Ο.Υ.

5. Τι γί­νε­ται με τις μειώ­σεις που εξήγ­γει­λαν για τα κενά ακί­νη­τα;

Η εφαρ­μο­γή του Ε9 για διορ­θώ­σεις στοι­χεί­ων ακι­νή­των χωρίς πρό­στι­μα θα ανοί­ξει πε­ρί­που στα μέσα Οκτω­βρί­ου, αμέ­σως μετά την ολο­κλή­ρω­ση της νέας εκ­κα­θά­ρι­σης, η οποία θα εν­σω­μα­τώ­νει και τις τε­λευ­ταί­ες αλ­λα­γές του νόμου 4286/2014. Η νέα εκ­κα­θά­ρι­ση θα αφορά τη μεί­ω­ση 20% του φόρου για τα κενά μη ηλε­κτρο­δο­τού­με­να ακί­νη­τα. Θα πρέ­πει ωστό­σο να το­νι­στεί ότι, όσον αφορά τα κενά ακί­νη­τα, διευ­κρι­νί­στη­κε ποια ακρι­βώς είναι αυτά που την δι­καιού­νται, σύμ­φω­να με τον νόμο 4286/2014 και την ει­ση­γη­τι­κή του έκ­θε­ση.

Συ­γκε­κρι­μέ­να, κενά μη ηλε­κτρο­δο­τού­με­να, θε­ω­ρού­νται τα απο­πε­ρα­τω­μέ­να κτί­σμα­τα τα οποία έχουν ρευ­μα­το­δο­τη­θεί, έχουν πάρει ρολόι και για οποιο­δή­πο­τε λόγο έχει γίνει δια­κο­πή της ηλε­κτρο­δό­τη­σης. Σε καμία πε­ρί­πτω­ση τα ημι­τε­λή κτί­σμα­τα καθώς και τα ακί­νη­τα που ου­δέ­πο­τε έχουν ηλε­κτρο­δο­τη­θεί δε θε­ω­ρού­νται μη ηλε­κτρο­δο­τού­με­να ακί­νη­τα και δεν δι­καιού­νται την έκ­πτω­ση αυτή. Ανα­φο­ρι­κά με τον τρόπο διόρ­θω­σης, ανα­μέ­νο­νται οδη­γί­ες.

Όπως ανα­φέ­ρα­με, οι μειώ­σεις που θα προ­κύ­ψουν στον φόρο θα μειώ­σουν τις ενα­πο­μεί­νου­σες δό­σεις. Αν τις υπερ­βαί­νουν θα γίνει επι­στρο­φή των χρη­μά­των από την Δ.Ο.Υ.

6. Τι γί­νε­ται με τις μειώ­σεις (σ.σ. 50% ή 100%) που εξάγ­γει­λαν για τους οι­κο­νο­μι­κά ασθε­νέ­στε­ρους πο­λί­τες;

Μέχρι το τέλος Οκτω­βρί­ου, θα γί­νουν και οι μειώ­σεις αυτές, όπου 50% έκ­πτω­ση, θα πα­ρέ­χε­ται εφό­σον πλη­ρού­νται σω­ρευ­τι­κά τρείς προ­ϋ­πο­θέ­σεις : α) Ιδιο­κτή­τες ακι­νή­των με πολύ χα­μη­λό ει­σό­δη­μα κάτω από 9.000 ευρώ ετη­σί­ως κλι­μα­κού­με­νο για τον η την σύ­ζυ­γο και κάθε εξαρ­τώ­με­νο μέλος, ανά­λο­γα με την οι­κο­γε­νεια­κή τους κα­τά­στα­ση), β) το σύ­νο­λο της επι­φα­νεί­ας των κτι­σμά­των που κα­τέ­χουν ( υπό­χρε­ος και προ­στα­τευό­με­να μέλη) να μην ξε­περ­νά­ει τα 150 τμ και γ) ο υπό­χρε­ος και τα εξαρ­τώ­με­να μέλη να μην έχουν αρ­ρύθ­μι­στες οφει­λές προς το δη­μό­σιο και τα ασφα­λι­στι­κά τα­μεία.

Πλή­ρης απαλ­λα­γή 100%, θα πα­ρέ­χε­ται σε πο­λύ­τε­κνους και άτομα με ανα­πη­ρία άνω του 80% (Άρθρο 7 ν.4223/2013), εφό­σον και εδώ πλη­ρού­νται σω­ρευ­τι­κά οι εξής προ­ϋ­πο­θέ­σεις : α) Ιδιο­κτή­τες ακι­νή­των με πολύ χα­μη­λό ει­σό­δη­μα κάτω από 12.000 ευρώ ετη­σί­ως κλι­μα­κού­με­νο για τον η την σύ­ζυ­γο και κάθε εξαρ­τώ­με­νο μέλος, ανά­λο­γα με την οι­κο­γε­νεια­κή τους κα­τά­στα­ση), β) το σύ­νο­λο της επι­φα­νεί­ας των κτι­σμά­των που κα­τέ­χουν ( υπό­χρε­ος και προ­στα­τευό­με­να μέλη) να μην ξε­περ­νά­ει τα 150 τμ και γ) ο υπό­χρε­ος και τα εξαρ­τώ­με­να μέλη να μην έχουν αρ­ρύθ­μι­στες οφει­λές προς το δη­μό­σιο και τα ασφα­λι­στι­κά τα­μεία και δ) ο αριθ­μός των εξαρ­τώ­με­νων τέ­κνων να ισού­ται η να υπερ­βαί­νει τα 3 άτομα ή ο υπό­χρε­ος ή η σύ­ζυ­γος ή οποιο­δή­πο­τε από τα εξαρ­τώ­με­να άτομα να έχουν ανα­πη­ρία πάνω από 80%.

Θα δο­θούν τότε οδη­γί­ες για τον τρόπο διόρ­θω­σης. Τα ήδη αναρ­τη­μέ­να εκ­κα­θα­ρι­στι­κά στοtaxisnet, δεν πε­ρι­λαμ­βά­νουν καμία έκ­πτω­ση, καθώς εκ­δό­θη­καν χωρίς να έχει βγει η σχε­τι­κή από­φα­ση. Όπως εί­πα­με οι μειώ­σεις που θα προ­κύ­ψουν στον φόρο, θα μειώ­σουν τις ενα­πο­μεί­νου­σες δό­σεις. Αν τις υπερ­βαί­νουν θα γίνει επι­στρο­φή των χρη­μά­των από την Δ.Ο.Υ.

7. Πα­ρο­χή δυ­να­τό­τη­τας και στις επι­χει­ρή­σεις να ζη­τή­σουν ανα­στο­λή πλη­ρω­μής του φόρου

Μπο­ρεί να χο­ρη­γη­θεί, με πράξη της φο­ρο­λο­γι­κής διοί­κη­σης, ανα­στο­λή πλη­ρω­μής του φόρου σε Νο­μι­κά πρό­σω­πα, με τις εξής προ­ϋ­πο­θέ­σεις που πρέ­πει σω­ρευ­τι­κά να υπάρ­χουν :

α) Ο συ­νο­λι­κός κύ­κλος ερ­γα­σιών του Νο­μι­κού προ­σώ­που κατά το προη­γού­με­νο φο­ρο­λο­γι­κό έτος να μην υπερ­βαί­νει το (10) δε­κα­πλά­σιο του συ­νο­λι­κού φόρου που προ­κύ­πτει.

β) Ο συ­νο­λι­κός κύ­κλος ερ­γα­σιών, να έχει πα­ρου­σιά­σει μεί­ω­ση πάνω από το 30%, σε σχέση με του προη­γού­με­νου προς αυτό, φο­ρο­λο­γι­κού έτος και

γ) Το Νο­μι­κό πρό­σω­πο να μην έχει η να μην ευ­θύ­νε­ται για λη­ξι­πρό­θε­σμες οφει­λές προς το δη­μό­σιο η τα ασφα­λι­στι­κά τα­μεία.

8. Ας γνω­ρί­ζου­με τι άλ­λα­ξε με τις δη­λώ­σεις Ε9 που αφο­ρούν ακί­νη­τα που έχουν αλ­λα­γές εντός του 2014.

Εδώ χρειά­ζε­ται με­γά­λη προ­σο­χή. Ξε­χνά­με το γνω­στό σε­νά­ριο όπου στο τέλος του χρό­νου όταν πη­γαί­νου­με στον λο­γι­στή μας, δη­λώ­νου­με τις με­τα­βο­λές των ακι­νή­των στο Ε9 μας. Από 1/1/2014 όποιες αλ­λα­γές γί­νο­νται, θα πρέ­πει να δη­λώ­νο­νται μέσα σε 30 ημέ­ρες, αλ­λιώς θα υπάρ­χει πρό­στι­μο ίσο με 100 ευρώ ανά δή­λω­ση. Επει­δή όμως εκεί στο Υπουρ­γείο, έχουν γίνει όλα ένα κου­βά­ρι και δεν άνοι­ξαν το σχε­τι­κό σύ­στη­μα στο Taxis (σ.σ. ανοί­γει 1.12.2014), δό­θη­κε – ει­δι­κά για τις με­τα­βο­λές που έγι­ναν από 1/1/2014 έως 30/11/2014 – χρο­νι­κό όριο δή­λω­σης η 31η Ια­νουα­ρί­ου 2015. Για τις με­τα­βο­λές της πε­ριου­σια­κής μας κα­τά­στα­σης εντός Δε­κεμ­βρί­ου 2014, ισχύ­ει αυτό που εί­πα­με, δη­λα­δή 30 ημέ­ρες από την με­τα­βο­λή.

Σε κάθε πε­ρί­πτω­ση, θα πρέ­πει να γίνει αντι­λη­πτό από όλους τους πο­λί­τες, ότι το οποιο­δή­πο­τε λάθος στη δή­λω­ση των πε­ριου­σια­κών τους στοι­χεί­ων, αυ­τό­μα­τα συ­νε­πά­γε­ται την επι­πρό­σθε­τη και αναί­τια φο­ρο­λο­γι­κή επι­βά­ρυν­ση τους.

Για αυτό το λόγο θα πρέ­πει πάντα να απευ­θύ­νο­νται σε επαγ­γελ­μα­τί­ες λο­γι­στές φο­ρο­τε­χνι­κούς που υπεύ­θυ­να θα ανα­λά­βουν την ορθή συ­μπλή­ρω­ση της πε­ριου­σια­κής τους κα­τά­στα­σης.

Πώς σας φάνηκε το άρθρο;

Ένα πάτημα, χωρίς λογαριασμό. Μία ψήφος ανά συσκευή.

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.