Ειδήσεις

Ακτοπλόοι: Σταθερά εισιτήρια παρά την πίεση – Ζητούν μείωση ΦΠΑ και λύσεις για λιμάνια και στόλο

Παρά τις πρόσφατες αυξήσεις στα καύσιμα, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στην Ελλάδα παραμένουν σταθερές, χάρη και στην πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας για μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%. Αυτό επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύσης Θεοδωράτος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, θέτοντας παράλληλα επί τάπητος μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα για τον κλάδο: την ανάγκη μείωσης του ΦΠΑ, τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών, την πράσινη μετάβαση του στόλου και την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

Τιμές Εισιτηρίων και ΦΠΑ:

Ο κ. Θεοδωράτος, αναγνωρίζοντας πως τα εισιτήρια δεν είναι φθηνά, υπενθύμισε τις εκπτώσεις που ήδη εφαρμόζουν οι εταιρείες, ειδικά για οικογένειες, και σημείωσε πως τα ταχύπλοα ενδέχεται να προσφέρουν επιπλέον μειώσεις, καθώς ήδη χρησιμοποιούν τα νέα, ακριβότερα καύσιμα.

Η κεντρική πρόταση του ΣΕΕΝ αφορά τη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών (από 13%) και, κυρίως, στα συνοδευόμενα οχήματα (από 24%), τονίζοντας πως το όχημα δεν είναι εμπορικό αγαθό. Η πρόταση αυτή ευθυγραμμίζεται με νέα κοινοτική οδηγία που επιτρέπει μειωμένους συντελεστές από 1/1/2025. Απαντώντας σε ανησυχίες για το αν η μείωση θα φτάσει στον καταναλωτή, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ προτείνει την εποπτεία της αγοράς μέσω του παρατηρητηρίου τιμών του Υπουργείου.

Τόνισε δε πως η Ελλάδα, παρά τον μεγάλο όγκο ακτοπλοϊκής κίνησης, διατηρεί τον υψηλότερο ΦΠΑ στην ΕΕ (ενδεικτικά: Ισπανία 10%, Ιταλία 5%, Μάλτα 0%). Εκτιμά πως η μείωση έχει περιορισμένο δημοσιονομικό κόστος, το οποίο μπορεί να καλυφθεί από την αύξηση της κίνησης. Σημείωσε επίσης πως το 40% των εισιτηρίων ήδη διατίθεται με εκπτώσεις (κοινωνικές ή εμπορικές), το κόστος των οποίων καλύπτουν οι ίδιες οι εταιρείες, χωρίς αποζημιώσεις όπως ισχύει για άλλα μέσα μεταφοράς.

Λιμενικές Υποδομές:

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τις σοβαρές ελλείψεις σε λιμενικές υποδομές στα νησιά, επικαλούμενος και τις ετήσιες έρευνες της Ένωσης Πλοιάρχων. Υπογράμμισε την ανάγκη τα λιμάνια να γίνουν πιο φιλικά και ασφαλή για επιβάτες και πλοία, ιδίως όσον αφορά τις εγκαταστάσεις αναμονής υπό δύσκολες καιρικές συνθήκες. Κάλεσε την Πολιτεία και τα λιμενικά ταμεία να διαχειριστούν αποτελεσματικά τα έσοδά τους (σημειώνοντας πως ορισμένα εισπράττουν τεράστια ποσά) προς όφελος των υποδομών. Διευκρίνισε ότι η πρόσφατη μείωση των λιμενικών τελών δεν θα πλήξει τη βιωσιμότητα των ταμείων, καθώς οι απώλειες θα καλυφθούν από το Πράσινο Ταμείο, με πόρους που θα κατευθυνθούν αποκλειστικά σε «πράσινα» έργα στα λιμάνια.

Πράσινη Μετάβαση και Ανανέωση Στόλου:

Η προσαρμογή στους περιβαλλοντικούς στόχους της ΕΕ («Fit for 55») προχωρά, αλλά ο κ. Θεοδωράτος επισήμανε την απουσία των απαραίτητων χρηματοδοτικών εργαλείων για την ανανέωση του γηρασμένου ακτοπλοϊκού στόλου (μέση ηλικία 36 έτη ως το 2030) και την αναβάθμιση των νεότερων πλοίων σε καύσιμα όπως LNG και μεθανόλη. Το εκτιμώμενο κόστος ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ για την πλήρη ανανέωση και τα 200 εκατ. ευρώ για τις αναβαθμίσεις. Επιπλέον, η ένταξη στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS) επιβαρύνει τον κλάδο, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής ακτοπλοΐας (εποχικότητα, ενεργειακό κόστος, νησιωτικότητα). Ως λύσεις, ο ΣΕΕΝ προτείνει τη θεσμοθέτηση πολυετών συμβάσεων (π.χ. 12ετών) για τις άγονες γραμμές, ώστε να δοθούν κίνητρα για επενδύσεις σε νέα πλοία, και τη δημιουργία ενός μηχανισμού “Fund & Reward” που θα επιστρέφει τα έσοδα του ETS στον κλάδο για την ενίσχυση της πράσινης μετάβασης (καθαρά καύσιμα, νέα πλοία, τεχνολογίες). “Δεν ζητούμε επιχορηγήσεις, αλλά επιστροφή των πόρων που πληρώνει ο κλάδος”, κατέληξε.

Προσέλκυση Νέων στο Ναυτικό Επάγγελμα:

Τέλος, ο κ. Θεοδωράτος χαρακτήρισε την προσέλκυση νέων ως το επόμενο μεγάλο στοίχημα, που απαιτεί συντονισμό ακτοπλόων, ΠΝΟ και Υπουργείου. Τόνισε πως οι νέοι αναζητούν πλέον προοπτική, αξιοκρατία και ποιότητα ζωής, πέρα από τις απολαβές. Ο κλάδος δηλώνει έτοιμος να συμβάλει ενεργά στην αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας που σχεδιάζει το Υπουργείο για το φθινόπωρο.

Πηγή: flash.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου