Τοπικές Ειδήσεις

Δρ. Ελένη Δουνδουλάκη: «Μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί το έργο αποκατάστασης και επαναλειτουργίας του Εθνικού Θεάτρου»

Η γενική γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού, Δρ. Ελένη Δουνδουλάκη βρέθηκε πρόσφατα στη Ρόδο, εκπροσωπώντας την ελληνική Κυβέρνηση στις επετειακές εκδηλώσεις της 25ης Μαρτίου.
Στο πλαίσιο του ταξιδιού της, επισκέφθηκε το Εθνικό Θέατρο, ξεναγήθηκε στη Μεσαιωνική Πόλη καθώς επίσης σε άλλα σημαντικά πολιτιστικά μνημεία του νησιού και μοιράζεται τις εντυπώσεις της σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ».
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, παρόλο που ήταν πλήρως ενημερωμένη γύρω από το Εθνικό Θέατρο, η κακή κατάστασή του, της προκάλεσε μεγάλη θλίψη αφού ένα τέτοιο εμβληματικό πολιτιστικό τοπόσημο για το νησί, εδώ και χρόνια παραμένει κλειστό, βαριά «τραυματισμένο» και παραδομένο στη φθορά.
Η κυρία Δουνδουλάκη δηλώνει ιδιαίτερα υπερήφανη που το ΥΠΠΟΑ δίνει οριστικό τέλος στην απαράδεκτη αυτή κατάσταση, σε στενή συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Δήμο Ρόδου και επισημαίνει ότι μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί το έργο αποκατάστασης και επαναλειτουργίας του θεάτρου, συνολικού προϋπολογισμού 17.235.000 ευρώ, εκ του οποίου το ΥΠΠΟΑ εξασφάλισε 16.800.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Αναφερόμενη δε στην αγαστή συνεργασία που έχει αναπτυχθεί μεταξύ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού και του Υπουργείου Πολιτισμού, προϊόν της οποίας αποτελούν τα μεγάλα έργα ανάδειξης και αποκατάστασης του πολιτιστικού αποθέματος του τόπου μας, η κυρία Δουνδουλάκη τονίζει ότι: «Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και Δήμος Ρόδου βρίσκονται σε στενή και εξαιρετική συνεργασία. Είναι σύμμαχοι, σε έναν κοινό αγώνα».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
• Κυρία Δουνδουλάκη, θα ήθελα να ξεκινήσουμε από την πρόσφατη επίσκεψή σας στη Ρόδο και στο Εθνικό Θέατρο. Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας;
Εκπροσωπώντας την Ελληνική Κυβέρνηση στις εκδηλώσεις για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, βρέθηκα στη Ρόδο. Ζήτησα αμέσως να επισκεφθώ το Εθνικό Θέατρο, καθώς το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για αυτό. Η αποκατάστασή του, άλλωστε, ανακοινώθηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη. Η αλήθεια είναι πως, παρόλο που ήμουν πλήρως ενημερωμένη, η κακή κατάστασή του μου προκάλεσε μεγάλη θλίψη, δεδομένης και της ιδιότητάς μου ως θεατρολόγου. Ένα θέατρο, που αν και αποτελεί σπουδαίο μνημείο και εμβληματικό πολιτιστικό τοπόσημο για το νησί, εδώ και χρόνια παραμένει κλειστό, βαριά «τραυματισμένο» και παραδομένο στη φθορά.
Είμαι ιδιαίτερα υπερήφανη που το ΥΠΠΟΑ δίνει οριστικό τέλος στην απαράδεκτη αυτή κατάσταση, σε στενή συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Δήμο Ρόδου. Όπως ανακοίνωσε από τη Ρόδο πριν λίγες εβδομάδες η υπουργός κα Λίνα Μενδώνη, παρουσία του περιφερειάρχη Γιώργου Χατζημάρκου και του δημάρχου Ρόδου κ. Αντώνη Καμπουράκη, μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί το έργο αποκατάστασης και επαναλειτουργίας του θεάτρου, συνολικού προϋπολογισμού 17.235.000 ευρώ, εκ του οποίου το ΥΠΠΟΑ εξασφάλισε 16.800.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η σχετική απόφαση ένταξης έχει ήδη υπογραφεί από τον αν. υπουργό Οικονομικών κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη.
Με το μεγάλο αυτό έργο Πολιτισμού το Εθνικό Θέατρο Ρόδου θα αποκατασταθεί πλήρως και θα λειτουργήσει ξανά ως κέντρο πολιτισμού με τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές. Θα αναβαθμίσει καθοριστικά την πολιτιστική δραστηριότητα και τη θεατρική ζωή, όχι μόνο της Ρόδου αλλά και όλων των Δωδεκανήσων, και βέβαια θα αποτελέσει πόλο έλξης τόσο για τους πολίτες όσο και τους επισκέπτες του νησιού.
• Οι ενέργειες Δήμου Ρόδου αναφορικά με την αποκατάσταση του Εθνικού Θεάτρου, μπορούν να αποτελέσουν οδηγό για το πώς μπορεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση, να διαχειριστεί-αναδείξει το πολιτιστικό απόθεμα του τόπου;
Το πολιτιστικό απόθεμα μιας περιοχής είναι ένα ζήτημα εξαιρετικής σημασίας, που πρέπει να απασχολεί την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ιδιαίτερα δε σε περιοχές όπως η Ρόδος, όπου αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας αλλά και συγκριτικό πλεονέκτημα του τόπου, θα πρέπει να είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων. Κι αυτό το λέω και λόγω της εμπειρίας της προσωπικής ενασχόλησής μου με την Αυτοδιοίκηση. Με μεγάλη χαρά διαπιστώνω ότι ο Δήμος Ρόδου και ο δήμαρχος κ. Αντώνης Καμπουράκης αντιμετωπίζουν το ζήτημα με μεγάλη σοβαρότητα και επαγγελματισμό. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στην περίπτωση του Εθνικού Θεάτρου, που αποτελεί πρόβλημα ετών. Σήμερα έχουμε φτάσει σε μια μοναδική ευκαιρία για την επίλυσή του. Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και Δήμος Ρόδου βρίσκονται σε στενή και εξαιρετική συνεργασία. Είναι σύμμαχοι, θα μπορούσα να πω, σε έναν κοινό αγώνα. Η αγαστή συνεργασία Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού και Υπουργείου είναι απαραίτητη προκειμένου να έχουμε τα καλύτερα και αμεσότερα αποτελέσματα για τη διαχείριση και την ανάδειξη του τοπικού πολιτιστικού αποθέματος προς όφελος της κοινωνίας.
• Μαζί με τον δήμαρχο Ρόδου, κ. Καμπουράκη, περιηγηθήκατε τη Μεσαιωνική Πόλη. Ως γενική γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού, πώς αντιλαμβάνεστε τη σύνδεση της μοναδικής αυτής πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σημερινή εποχή;
Κατά την επίσκεψή μου, είχα τη χαρά να περιηγηθώ στην Μεσαιωνική Πόλη με τον δήμαρχο κ. Αντώνη Καμπουράκη και τον αντιδήμαρχο Πολιτιστικών Μνημείων και Υπηρεσίας Δόμησης κ. Στέφανο Δράκο. Το μοναδικό αυτό μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για ολόκληρη την Ελλάδα. Τα έργα που ανακοινώθηκαν πρόσφατα από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης, έχουν ως στόχο να αναδείξουν περαιτέρω το μνημείο και να ενισχύσουν την εικόνα της Μεσαιωνικής Πόλης. Στο πλαίσιο αυτό, συζητήσαμε και για την σύνδεση πολιτιστικής κληρονομιάς και σύγχρονου πολιτισμού, μέσω στοχευμένων δράσεων. Η σύνδεση αυτή είναι μεγάλης σημασίας γιατί ουσιαστικά συνδέει το παρελθόν με το παρόν. Προσδίδει στα μνημεία ιδιαίτερη δυναμική, προσφέρει στους δημιουργούς νέες δυνατότητες έκφρασης και ασφαλώς τονώνει την επισκεψιμότητα και το ενδιαφέρον του κοινού. Είναι μια ολιστική θεώρηση του Πολιτισμού και ως τέτοια την αντιλαμβάνομαι.
• Το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου, διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή έργων (Νεοελληνικής Τέχνης), μετά την Εθνική Πινακοθήκη των Αθηνών. Θα μπορούσε με τη συμβολή του Υπουργείου να αναδειχθεί η συλλογή αυτή σε όλο της το εύρος;
Στο πλαίσιο της επίσκεψής μου δεν θα μπορούσα να παραλείψω το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, το οποίο διαθέτει μια ιδιαίτερα πλούσια Συλλογή από έργα της νεότερης και σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης. Ο πρόεδρος του Μουσείου κ. Σέργιος Αϊβάζης και η κα Μαίρη Καμπουροπούλου, μέλος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής, με ξενάγησαν στην έκθεση. Επιπλέον, πραγματοποιήσαμε και αυτοψία στο ιστορικό κτήριο της Δημοτικής Πινακοθήκης στην είσοδο της Μεσαιωνικής Πόλης. Συζητήσαμε διεξοδικά για τους τρόπους ενίσχυσης του φορέα, στο πλαίσιο ενός στοχευμένου προγράμματος που ετοιμάζει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την αναβάθμιση Δημοτικών Πινακοθηκών. Το πρόγραμμα αφορά γεωγραφικά και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, στα οποία ασφαλώς η Ρόδος περιλαμβάνεται.
• Θα ήθελα να περάσουμε σε ένα άλλο θέμα. Η πανδημία κατάφερε ισχυρό πλήγμα στον χώρο του πολιτισμού παγκοσμίως. Πώς στήριξε το Υπουργείο τον Πολιτισμό σε αυτή την πρωτοφανή συγκυρία;
Η πανδημία είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία για ολόκληρο τον πλανήτη. Μας οδήγησε, όπως γνωρίζετε, σε πολλές πρωτοβουλίες και δράσεις. Έγιναν πολύ σημαντικές κινήσεις για την ενίσχυση του Πολιτισμού μέσα σε αυτή τη μοναδική συνθήκη κρίσης. Πολύ γρήγορα ελήφθησαν αποφάσεις για την οικονομική στήριξη των καλλιτεχνών και των εργαζόμενων στον Πολιτισμό, ώστε να περιορίσουμε τις δριμύτατες επιπτώσεις στο χώρο. Επίσης, ας μην ξεχνάμε, ότι το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει και τα ζητήματα του «ανοίγματος» των δραστηριοτήτων του κλάδου εν μέσω πανδημίας με εξειδικευμένα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Παράλληλα, το Υπουργείο στήριξε τους δημιουργούς και τους πολιτιστικούς οργανισμούς με προγράμματα και προσκλήσεις επιχορήγησης ειδικά για τον ψηφιακό πολιτισμό, καθώς μέσα στην πανδημία αναπτύχθηκε ιδιαίτερα η ψηφιακή πρόσβαση στον Πολιτισμό και οι νέοι, διαφορετικοί τρόποι για να «μεταφερθεί» ένα καλλιτεχνικό έργο στους πολίτες (live streaming εκδηλώσεις, εξέλιξη εικονικών ξεναγήσεων στα μουσεία κ.λπ.).
• Έχετε ένα ιδιαίτερα αξιόλογο βιογραφικό με σημαντικές σπουδές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ποια είναι η άποψή σας για την καλλιτεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα και με ποιο τρόπο μπορεί να συνδράμει το Υπουργείο στην ενίσχυσή της;
Το θέμα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς στις Δραματικές Σχολές, στις Ανώτερες Σχολές Χορού και στα Ωδεία διαμορφώνονται οι μελλοντικοί καλλιτέχνες. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στοχεύει στην αναβάθμιση της ανώτερης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, η οποία αποτελεί ζητούμενο δεκαετιών. Είναι, όμως, ένα πολύ σύνθετο θέμα. Απαιτεί εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας, ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών καθώς και επίλυση ζητημάτων με διυπουργική συνεργασία, ιδίως με το Υπουργείο Παιδείας. Στην κατεύθυνση αυτή, προχωράμε με προσεκτικά και σταθερά βήματα.
Σε πρακτικό επίπεδο, στο Ταμείο Ανάκαμψης, έχουμε συμπεριλάβει ένα ολόκληρο σχετικό έργο. Εκεί, περιλαμβάνονται πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες για τις οποίες έχει εξασφαλισθεί χρηματοδότηση, όπως η ίδρυση Κρατικής Σχολής Οπτικοακουστικών Μέσων, η αναβάθμιση των υποδομών της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης στην Αθήνα και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, η επέκταση και αναβάθμιση της Σχολής Μαρμαροτεχνίας στην Τήνο, μια άγνωστη στο ευρύ κοινό σχολή.
• Θα ήθελα κλείνοντας, να μου σχολιάσετε τη θέση της Ελληνίδας στην κεντρική πολιτική σκηνή. Ποιος από τους δύο χώρους παρουσιάζει τις μεγαλύτερες προκλήσεις και τις μεγαλύτερες ανισότητες για τη γυναίκα, αυτός της Τέχνης, ή της Πολιτικής;
Η θέση της γυναίκας συνολικά, όχι μόνο στην πολιτική, είναι ένα ζήτημα που με απασχολεί πολύ. Παρόλο που έχουν γίνει πολλά και σημαντικά βήματα, έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας. Και ο δρόμος αυτός δεν έχει να κάνει με το νομικό πλαίσιο, το οποίο έχει θωρακίσει στη χώρα μας την ισότητα των γυναικών εδώ και χρόνια. Έχει να κάνει κυρίως με θέματα κουλτούρας και στερεοτύπων. Υπό αυτό το πρίσμα, σε κάθε εργασιακό χώρο η γυναίκα, δυστυχώς, έχει να αντιμετωπίσει προκλήσεις και ανισότητες που εκκινούν από το φύλο. Και σε κάθε περίπτωση, πιστεύω ότι οι προσπάθειες όλων μας, ανδρών και γυναικών, σε κάθε χώρο θα πρέπει να κινούνται στην κατεύθυνση της απάλειψης αυτών των ανισοτήτων.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου