Ρεπορτάζ

Στο Συμβούλιο Εφετών Δωδεκανήσου εισήγηση για την προσωρινή κράτηση του καπετάνιου του φορτηγού πλοίου «NOUR M»

Με την υπ’ αριθμ. 67/2020 εισήγηση του Εισαγγελέα Εφετών Δωδεκανήσου προς το Συμβούλιο Εφετών Δωδεκανήσου, προτείνεται η κατάργηση της διάταξης με την οποία αφέθηκε ελεύθερος με περιοριστικούς όρους και επιπλέον η σύλληψη και η προσωρινή κράτηση του Τούρκου καπετάνιου του πλοίου “Nour Μ”, που βυθίστηκε στον λιμένα της Ακαντιάς.
Η Εισαγγελία Εφετών Δωδεκανήσου έχει προσδιορίσει για την 1η Μαρτίου 2021 την εκδίκαση ενώπιον του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου της Κω της υπόθεσης με κατηγορούμενους για πρόκληση ναυαγίου από πρόθεση δια παραλείψεως από την οποία μπορούσε να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο και ξένα πράγματα, για διακεκριμένη περίπτωση φθοράς πράγματος που χρησιμεύει για κοινό όφελος, από κοινού τελεσθείσα δια παραλείψεως και από περισσότερους των δύο ατόμων και για ρύπανση θαλάσσιου περιβάλλοντος από κοινού δια παραλείψεως με ενδεχόμενο δόλο τους Τούρκους υπηκόους Μ. Υ. του C, Ε. S. του Μ. και Ν. Β. του Ν. . Κατηγορούμενη για ηθική αυτουργία στην πρόκληση ναυαγίου από πρόθεση δια παραλείψεως από την οποία μπορούσε να προκύψει κίνδυνος σε άνθρωπο και ξένα πράγματα και για ρύπανση θαλάσσιου περιβάλλοντος από κοινού δια παραλείψεως με ενδεχόμενο δόλο είναι η Βουλγάρα S. Η. του Κ.. Πρόκειται για την πολύκροτη υπόθεση, παράνομης διαμετακόμισης πυρομαχικών στο νησί της Ρόδου με το φορτηγό πλοίο “Nour Μ”, που βυθίστηκε στον λιμένα της Ακαντιάς.
Την 8η Νοεμβρίου 2013, ο Μ. Υ. του C, υπήκοος Τουρκίας, κάτοικος Hatay Iskenderoum Τουρκίας και προσωρινά Ρόδου, κατελήφθη να πλέει με το Φ/Γ πλοίο «NOUR-M» σημαίας Sierra Leone, μήκους 75,42 μέτρων, ιδιοκτησίας της τούρκικης εταιρείας με την επωνυμία «TSS Silah ve Savunma Sanayi dis Ticaret Limited Sirketi», σε απόσταση δώδεκα περίπου ναυτικών μιλίων από τις δυτικές ακτές της Σύμης, εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων. Το πλοίο κρίθηκε ύποπτο για τη μεταφορά απαγορευμένου φορτίου και οδηγήθηκε, με σύμφωνη γνώμη και του πλοιάρχου, στο λιμάνι της Ακαντιάς για έλεγχο.
Από τον έλεγχο των φορτωτικών εγγράφων του πλοίου προέκυψε ότι μετέφερε 55 εμπορευματοκιβώτια που περιείχαν πυρομαχικά, ήτοι φυσίγγια διαφόρων διαμετρημάτων, τα οποία και μετέφερε από την Ουκρανία με προορισμό τη Λιβύη και παραλήπτη το Υπουργείο Άμυνας της Λιβύης. Ωστόσο, καθώς το φερόμενο ως έγγραφο του Υπουργείου Άμυνας της Λιβύης δεν ενείχε στοιχεία γνησιότητας, αφού δεν έφερε το διακριτικό σήμα-λογότυπο-έμβλημα του Υπουργείου Άμυνας της Λιβύης, ο Πρόεδρος της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, με τη με αριθμό 5/12-11-2013 διάταξη του, διέταξε τη δέσμευση των εμπορευματοκιβωτίων, την ασφαλή αποθήκευση αυτών με μέριμνα και ευθύνη των αρμοδίων τελωνειακών αρχών, και τη διενέργεια λεπτομερούς πραγματογνωμοσύνης για το περιεχόμενό τους. Από τον έλεγχο του σκάφους προέκυψε ότι, λόγω σοβαρών ελλείψεων και μετά τη διαπίστωση είκοσι έξι αντικανονικοτήτων, δεν ήταν αξιοπλοο, κατόπιν ολοκλήρωσης και της διενεργηθείσας σχετικής επιθεώρησης, το πλοίο δεσμεύτηκε από τη Λιμενική Αρχή σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 16/2011, μέχρι την αποκατάσταση των αντικανονικοτήτων που παρουσίαζε από τον πλοίαρχο και το πλήρωμά του.
Κατόπιν ολοκλήρωσης της καταμέτρησης, διαπιστώθηκε ότι το εν λόγω πλοίο μετέφερε 728.160 φυσίγγια τύπου 32 διαμετρήματος 14,5 mm Χ 114 mm, 271.840 φυσίγγια τύπου 3t διαμετρήματος 14,5 mm Χ 114 mm, 1.025.000 φυσίγγια τύπου C διαμετρήματος 12,7 mm Χ 108 mm και 30.000.600 φυσίγγια τύπου ΠΟ διαμετρήματος 7,62 mm. Χ 39 mm, από την Ουκρανία μέσω της Ελληνικής Επικράτειας με προορισμό τη Λιβύη, παράνομα, χωρίς προηγουμένως να έχει εφοδιαστεί με την εκ του άρθρου 4 §2 του Ν.2168/1993 απαιτούμενη άδεια του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κατόπιν σύμφωνης γνώμης των Υπουργών Εξωτερικών, Εθνικής Αμυνας και Οικονομικών, και χωρίς προηγουμένως να έχει εφοδιαστεί για την προμήθεια του ανωτέρω οπλισμού στη Λιβύη με την απαιτούμενη έγκριση της Επιτροπής του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, καθώς, σύμφωνα με την παράγραφο 9 της απόφασης 1970 (2011), την παράγραφο 8 της απόφασης 2040 (2012) και την παράγραφο 9 της απόφασης 2095 (2013) του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ (περί εμπάργκο όπλων προς τη Λιβύη), απαγορεύεται μέσω εδάφους του κράτους-μέλους του ΟΗΕ (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα με ημερομηνία ένταξης της την 25-10-1945) η μεταφορά, από υπήκοο κράτους-μέλους (μεταξύ των οποίων και η Τουρκία με ημερομηνία ένταξης της την 24-10-1945) με τη χρήση σκάφους που φέρει τη σημαία κράτους-μέλους (μεταξύ των οποίων και η Σιέρα Λεόνε με ημερομηνία ένταξης της την 27-9-1961), στη Λιβύη οπλισμού και κάθε είδους συναφούς υλικού συμπεριλαμβανομένων και πυρομαχικών, χωρίς προηγουμένως να έχει εφοδιαστεί για την προμήθεια του ανωτέρω οπλισμού στη Λιβύη με την απαιτούμενη έγκριση της Επιτροπής του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, ούτε και να έχει υποβάλει σχετική αίτηση προς την αρμόδια Επιτροπή του Συμβουλίου του ΟΗΕ προκειμένου να εξασφαλίσει την έγκριση της Επιτροπής.
Ο πλοίαρχος (πρώτος κατηγορούμενος) που κατηγορήθηκε και για μεταφορά πολεμικού υλικού χωρίς τις προβλεπόμενες άδειες, κατέθεσε, σε ό,τι αφορά τις ελλείψεις του πλοίου, που οδήγησαν στην απαγόρευση απόπλου του, ότι είχε προβεί σε ενέργειες αλλά δεν ενημέρωσε το Λιμεναρχείο. Κατηγορείται ότι αδιαφόρησε για τις επανειλημμένες οδηγίες, υποδείξεις και εντολές της αρμόδιας λιμενικής αρχής, την 11-12-2013 και περί ώρα 10:00, οπότε και έπνεαν στο λιμένα ισχυροί άνεμοι Β-ΒΔ έντασης 9-10 BF, έθραυσαν όλοι οι κάβοι πρόσδεσης, το πλοίο παρασύρθηκε εντός της λιμενολεκάνης για τριακόσια (300) περίπου μέτρα με αποτέλεσμα την παραβολή του σε άλλο σημείο του λιμένα, περίπου εκατό μέτρα από το σημείο στο οποίο βρισκόταν πλαγιοδετημένο το Ε/Ε-Ο/Ε «ΠΡΕΒΕΛΗΣ», όπου και τοποθετήθηκαν νέοι κάβοι πρόσδεσης από μέλη του πληρώματος του «ΠΡΕΒΕΛΗΣ» με συνδρομή μελών πληρώματος ρυμουλκών του λιμένα Ακαντιάς Ρόδου, οι οποίοι επιβιβάστηκαν στο εν λόγω πλοίο με κίνδυνο της ζωής τους και παρά την επικινδυνότητα της κατάστασης λόγω των μεγάλων κλίσεων και των αλλεπάλληλων έντονων προσκρούσεων του πλοίου στην προβλήτα. Από τις αλλεπάλληλες έντονες προσκρούσεις του πλοίου στην προβλήτα προκλήθηκαν σε αυτή ζημίες σοβαρές, καθώς και εκτεταμένες ζημίες στο πλοίο καθώς και ρήγματα με αποτέλεσμα την εισροή υδάτων και τη βύθιση αυτού περί ώρα 12:30. Σύμφωνα δε με δήλωση του πλοιάρχου στο πλοίο υπήρχαν περίπου 10 τόνοι καυσίμου diesel σε δεξαμενές και 540 κιλά λιπαντελαίων εντός τρίών βαρελιών. Την υπόθεση χειρίζεται ο δικηγόρος κ. Άκης Δημητριάδης.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου