Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου

Ξεκάθαρες θέσεις για την ανάπτυξη και την ελληνική οικονομία, εκφράζει σε συνέντευξή του προς τη «δημοκρατική» ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, κ. Βασίλης Κορκίδης.
Μετά το κλείσιμο της 2ης αξιολόγησης, ο κ. Κορκίδης εκτιμά πως «χρειαζόμαστε, πλέον, ένα νέο αφήγημα, επανεκκίνησης της ανάπτυξης και ανάταξης της χειμαζόμενης οικονομίας, που θα δείξει το δρόμο για μία βιώσιμη έξοδο από τη συνθήκη της κρίσης» ενώ υπογραμμίζει πως πρέπει να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον φιλικό προς την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Επίσης, μιλάει για τις εκπτώσεις και τις προσφορές, για το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές αλλά και για την υπερ-φορολόγηση που πλήττει την οικονομία και τις επιχειρήσεις.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Κορκίδη, να ξεκινήσουμε από την παρούσα περίοδο. Μετά το κλείσιμο της 2ης Αξιολόγησης και έχοντας η κυβέρνηση μπροστά της την διαδικασία της 3ης, η οικονομία φάνηκε ότι πήρε μικρές ‘ανάσες’. Η κατάσταση όμως στην αγορά, αντανακλά κάποια ψήγματα βελτίωσης; 
Ήταν μια δύσκολη χρονιά που χαρακτηρίστηκε από παρατεταμένες και περίπλοκες διαπραγματεύσεις, οι οποίες κατέληξαν στο κλείσιμο της περίφημης «δεύτερης αξιολόγησης». Τότε είχαμε δηλώσει την ελπίδα μας ότι «…θα απομακρυνθεί η αγωνία και η αβεβαιότητα στην πραγματική οικονομία και θα δημιουργηθούν προσδοκίες για ένα καλύτερο κλίμα στην ελληνική αγορά, σε συνδυασμό μάλιστα και με τη τουριστική περίοδο…». Η τουριστική δραστηριότητα είναι πράγματι ένα σημαντικό κεκτημένο που δημιουργεί θετικές προοπτικές, ωστόσο εξακολουθούμε να βρισκόμαστε στη μέγγενη ενός προγράμματος που «στεγνώνει» την αγορά από ρευστότητα και «στραγγαλίζει» τους Μμε επιχειρηματίες. Χρειαζόμαστε, πλέον, ένα νέο αφήγημα, επανεκκίνησης της ανάπτυξης και ανάταξης της χειμαζόμενης οικονομίας, που θα δείξει το δρόμο για μία βιώσιμη έξοδο από τη συνθήκη της κρίσης. Αυτό είναι κάτι που απαιτεί σύμπνοια, συνεννόηση, συναντίληψη της πραγματικής οικονομίας και το κυριότερο ενεργοποίηση των υγιών δυνάμεων της χώρας.
• Η προσέλκυση ξένων επενδύσεων παραμένει ένα μεγάλο στοίχημα για όλες τις κυβερνήσεις –πόσω μάλλον για την παρούσα. Είστε αισιόδοξος για τις εξελίξεις;
Η οικονομία μας χρειάζεται ακόμη πολλές δυναμικές παρεμβάσεις, ώστε να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον φιλικό προς την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Οι επιχειρηματίες στην καθημερινότητα των εργασιών τους αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες τόσο σχετικά με τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους, όσο και σχετικά με την επέκταση των δραστηριοτήτων τους. Αυτή η προσπάθεια φαντάζει ακόμη πιο δύσκολη και πιο περίπλοκη για όλους τους ξένους επενδυτές. Αναμφίβολα, το γεγονός ότι ο Γάλλος Πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν ήρθε στη χώρα μας μαζί με με τα δέκα πρώτα ονόματα της γαλλικής οικονομίας, στέλνει ένα θετικό μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις.
• Οι θερινές εκπτώσεις (και γενικότερα οι εκπτωτικές περίοδοι και οι συνεχείς προσφορές) πόσο βοηθούν στην κίνηση και πόσο συμφέρουν τον καταναλωτή; 
Σε κάθε εκπτωτική περίοδο, οι προσδοκίες των καταστηματαρχών είναι να βελτιώσουν τα προηγούμενα επίπεδα πωλήσεων και την επισκεψιμότητα στην επιχείρησή τους, αυτό, ωστόσο, δεν επιτυγχάνεται κάθε φορά καθώς η εμπορική κίνηση και η αγοραστική ικανότητα βρίσκεται σε συνάρτηση με το κλίμα που επικρατεί. Ο καταναλωτής, βεβαίως, σε κάθε περίπτωση ευνοείται από τις χαμηλότερες τιμές και τις προσφορές στις οποίες προβαίνουν οι επιχειρηματίες.
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιεί σε ετήσια βάση το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, ο κύκλος εργασιών κατά τη διάρκεια των φετινών θερινών εκπτώσεων δεν ήταν ο αναμενόμενος, ιδιαίτερα μετά από έναν πολύ καλό Ιούνιο, επιβεβαιώνοντας ότι μπορεί να βοήθησαν αλλά σίγουρα δεν έσωσαν τις μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις. Υπήρξε μια διαφορετική εικόνα ανάμεσα σε πολύ μικρές και μεγαλύτερες επιχειρήσεις αλλά και σε εκείνες που βρίσκονται κοντά σε τουριστικούς προορισμούς. Έτσι θα λέγαμε ότι τα όρια που κινήθηκε ο τζίρος ήταν από +3% για όσες επιχειρήσεις είχαν αύξηση και κατά μέσο όρο -11,5% για όσες είχαν μείωση.  Θα λέγαμε επομένως ότι μεσοσταθμικά η μείωση των πωλήσεων περιορίστηκε φέτος λαμβάνοντας υπόψη και τις προαναφερθείσες σημαντικές διαφοροποιήσεις.Για άλλη μια χρονιά επιβεβαιώνεται ότι ο αυξημένος τουρισμός σε επίπεδο αφίξεων δεν αντιστοιχεί απαραίτητα σε ενίσχυση του τζίρου των επιχειρήσεων – ιδίως των εμπορικών – ακόμα και στις απόλυτα τουριστικές περιοχές. Η αυξημένη τουριστική κίνηση αν και βελτίωσε τις επιδόσεις ορισμένων εμπορικών επιχειρήσεων, δεν κατάφερε να αποφέρει τα αναμενόμενα έσοδα στον κλάδο αλλά απλά να τονώσει τον τζίρο στις περιοχές υψηλής επισκεψιμότητας. Καταληκτικά, ένα βασικό ζήτημα, η ύπαρξη του οποίου συνεχίζει να αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα στην ενίσχυση της αγοράς, είναι ότι η έλλειψη ρευστότητας και οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, αποτελούν το μείζον θέμα που απασχολεί τους επιχειρηματίες, και όχι τόσο η συχνότητα επανάληψης των εκπτωτικών περιόδων
• Επειδή έγινε πολύς λόγος, για το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές, κατά την άποψή σας, βοήθησε έστω και για λίγο την κίνηση, με δεδομένο ότι ο καταναλωτής δεν διαθέτει πλέον πολλά για αγορές; 
Τα καταστήματα είναι έξι ημέρες την εβδομάδα ανοιχτά. Η Κυριακή, θεσμοθετημένη αργία, στην κοινωνία μας έχει άλλη αξία, άλλο σκοπό και άλλο συμβολισμό. Αυτό αποτυπώθηκε στην άρνηση των Ελλήνων να βγουν να ψωνίσουν την Κυριακή. Απαξίωσαν την ιδέα του ανοίγματος τις Κυριακές. Μέχρι σήμερα, μόνο από τις αγορές των νησιών μας και άλλους τουριστικούς προορισμούς, υπάρχουν θετικά μηνύματα αυξημένης κίνησης κυρίως από την κατανάλωση ξένων τουριστών.
Στην έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ για τις θερινές εκπτώσεις συμπεριλήφθηκε και το θέμα των Κυριακών, με αφορμή της έναρξη εφαρμογής του νέου θεσμικού πλαισίου. Σύμφωνα με τους Εμπορικούς Συλλόγους, οι έμποροι δεν επέλεξαν να διατηρήσουν τα καταστήματά τους ανοιχτά, εκτός από μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες φάνηκε να πειραματίστηκαν (δεν άνοιξαν όλες τις Κυριακές και ούτε όλα τα υποκαταστήματά τους). Ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας, η πλειονότητα των καταστημάτων δεν άνοιξε τις Κυριακές. Για τα καταστήματα που άνοιξαν την Κυριακή 16 Ιουλίου το 48% των επιχειρηματιών πιστεύει ότι το άνοιγμα του καταστήματος την Κυριακή δεν επηρέασε τον συνολικό τζίρο της θερινής εκπτωτικής περιόδου, το 38% ότι τον επηρέασε αρνητικά και το 10% δηλώνει ότι συνέβαλε θετικά.Όσον αφορά την επισκεψιμότητα του καταστήματος και αν αυτή έχει αυξηθεί από το γεγονός ότι παραμένουν ανοιχτά τα καταστήματα τις Κυριακές, το 58% δηλώνει ότι δεν υπάρχει καμία βελτίωση, το 29% ότι το άνοιγμα τις Κυριακές έχει συμβάλει σε μικρό βαθμό στην αύξηση της επισκεψιμότητας και το 13% ότι έχει συμβάλει πάρα πολύ ή πολύ.
Το επιχείρημα της «απελευθέρωσης» της αγοράς σε ένα περιβάλλον, όπου η οικονομία της χώρας τελεί υπό περιορισμό, το τραπεζικό σύστημα παραμένει φυλακισμένο, ενώ η επιχειρηματικότητα δέσμια των capital controls είναι προσχηματικό.
• Η αγορά και η επιχειρηματικότητα δέχονται συνεχώς… επιθέσεις από την κυβέρνηση με την φορολογία κ.λπ. Κατά την άποψή σας, πώς μπορεί να αλλάξει το τοπίο προς το καλύτερο;
Η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να διεκπεραιώσει τις υποχρεώσεις της τρίτης αξιολόγησης του μνημονίου με «εγχώριες» μεν εμπνεύσεις, χωρίς όμως να δημιουργήσει «εξωχώριες» αντιδράσεις και πισωγυρίσματα. Η πραγματική οικονομία έχει ανάγκη από αποτελεσματικές ενέργειες και όχι από ανεκπλήρωτες εξαγγελίες. Ενόψει μάλιστα της ΔΕΘ, είναι σκόπιμο να αναφέρουμε ότι δεν θα χρησιμεύσουν σε τίποτα «δώρα» χωρίς αντίκρισμα. Άλλωστε, υπάρχουν συγκεκριμένες εκκρεμότητες από την περσινή ΔΕΘ που όλοι μας περιμένουμε να εκπληρωθούν, προτού η ατομική και συλλογική κόπωση καταλήξει σε ατομική και συλλογική παραίτηση. Από το βήμα της φετινής ΔΕΘ η ΕΣΕΕ περιμένει να αναγνωριστεί και να επιβραβευθεί η επιχειρηματική και εργοδοτική  συνέπεια. Η οικονομική συνέπεια έχει πάψει τα μνημονιακά χρόνια να είναι κάτι το αυτονόητο, ούτε αποτελεί εδώ και καιρό τον κανόνα στην αγορά, αλλά μάλλον αποτελεί την εξαίρεση, που για να διατηρήσει κανείς απαιτεί μεγάλη προσπάθεια και πολλές θυσίες. Η μείωση π.χ. του συντελεστή φορολόγησης των συνεπών επιχειρήσεων από 29% στο 26%, από το 2018 θα ήταν ένας πρώτης τάξεως κίνητρο να γίνει η συνέπεια, παράδειγμα προς μίμηση. Μετά την ΔΕΘ αναμένουμε να δούμε έμπρακτα την υποστήριξη της κυβέρνησης στην επιχειρηματικότητα του τόπου, σύμφωνα άλλωστε και με τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού στις πρόσφατες συναντήσεις με τους παραγωγικούς φορείς του τόπου. Έχουμε επανειλλημένως διατυπώσει τις θέσεις μας, έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας και είμαστε καλά προετοιμασμένοι να συνδράμουμε στην εξέλιξη του ελληνικού εμπορίου. Κοινή επιδίωξη πρέπει να είναι το μοντέλο επιχειρηματικότητας «ευκαιρίας», αντί αυτού της «ανάγκης», που εντός κρίσης αποδεικνύεται μή βιώσιμο. Αν αυτές οι δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού υλοποιηθούν, τότε θα υπάρχουν οι βάσεις για να δούμε το τοπίο να αλλάζει προς το καλύτερο.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ