Μείζον πρόβλημα για τα εστιατόρια και τις εμπορικές επιχειρήσεις της Ρόδου αποτελεί η επέκταση του λεγόμενου συστήματος «All Inclusive», το οποίο εφαρμόζεται κυρίως από τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, που προσελκύουν αυξημένο αριθμό τουριστών.
Το εν λόγω σύστημα παρέχει στους διαμένοντες διακοπές πλήρων παροχών, που συμπεριλαμβάνονται στο προκαταβληθέν αντίτιμο. Τέτοιου είδους παροχές είναι ενδεικτικά, η μεταφορά των αποσκευών, η διαμονή, όλα τα γεύματα, η κατανάλωση ποτών, η χρήση όλων των εγκαταστάσεων του εκάστοτε τουριστικού θέρετρου και η συνεργασία με συγκεκριμένα ταξιδιωτικά γραφεία για περιηγήσεις σε κοντινούς προορισμούς.
Η εφαρμογή λοιπόν, του προαναφερθέντος συστήματος διχάζει ως προς την αποτελεσματικότητά του, αφού ναι μεν η τουριστική κίνηση είναι αυξημένη, αλλά οι περισσότερες επιχειρήσεις δηλώνουν πλήρη οικονομική καταστροφή.
Βέβαια, οι επιχειρηματίες – ξενοδόχοι αυξάνουν σημαντικά τα περιθώρια βραχυπρόθεσμου κέρδους με την εφαρμογή του «all inclusive». Από την άλλη πλευρά όμως, για τους τοπικούς επιχειρηματίες οι επιπτώσεις φαίνεται πως είναι καταστρεπτικές.
Σε δηλώσεις επί του θέματος προέβη στη «δ», ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου κ. Πάππου Ιωάννης, ο οποίος υποστήριξε: “Το σύστημα των «All inclusive» αποτελεί ένα χρόνιο πρόβλημα για την τοπική αγορά, αφού το πλείστον των πελατών είθισται να κινούνται αποκλειστικά εντός της ξενοδοχειακής μονάδας στην οποία διαμένουν, με αποτέλεσμα να μην επενδύουν στην υπόλοιπη αγορά. Πολλοί άλλωστε, είναι οι τουρίστες που αντιμετωπίζουν και οι ίδιοι οικονομικά προβλήματα. Το γεγονός αυτό οδηγεί στην αναζήτηση οικονομικών πακέτων διακοπών, που συνεπάγονται τη χαμηλή ποιότητα υλικών και υπηρεσιών των «All inclusive». Επίτης ουσίας, εξαιτίας της εφαρμογής του συστήματος αυτού, απειλείται ολόκληρος ο οικονομικός μηχανισμός του τόπου. Μάλιστα, για πρώτη φορά στα χρονικά συμβαίνει, φέτος, να σφραγίζονται επιχειρήσεις ακόμη και κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν, αφού ο αυξημένος αριθμός των αφίξεων δεν αρκεί για να λεχθεί πως ο τόπος ευημερεί”.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου κ. Κουκούλης Νικόλαος αναφέρθηκε στο ζήτημα, λέγοντας: “Η εφαρμογή του συστήματος κρίνεται καταστρεπτική για την οικονομία των περιοχών που βρίσκονται σε κοντινή ακτίνα από τα συγκεκριμένα ξενοδοχεία. Ειδικότερα, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος βρίσκονται σε μαρασμό, ενώ μεγάλο είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων που δεν κατάφεραν να καταστούν βιώσιμες και έκλεισαν. Θα πρέπει βέβαια να τονιστεί πως η αυξημένη έλευση των Ρώσων στα ξενοδοχεία του νησιού έχει καταστεί σχεδόν ζημιογόνα για τους ξενοδόχους που τηρούν το σύστημα «All inclusive» εξαιτίας της υπερκατανάλωσης που ασκείται, με αποτέλεσμα να μην τηρούνται οι οικονομικοί προϋπολογισμοί. Μέχρι στιγμής η μέριμνα για την αντιμετώπιση του φαινομένου βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, καθώς αναζητούνται λύσεις για την ανάκαμψη της τοπικής αγοράς”.
Ο εστιάτορας και πρώην πρόεδρος του Σωματείου Εστιατόρων Ρόδου κ. Σαρρής Κωνσταντίνος επεσήμανε: “Ακόμη και όταν οι τιμές των προσφερόμενων «πακέτων» στα ξενοδοχεία ήταν υψηλές, το πρόβλημα στην αγορά υπήρχε. Πλέον, έχει μειωθεί σημαντικά και το επίπεδο της οικονομικής δυνατότητας των τουριστών. Αρκεί να ληφθεί υπ’ όψιν πως στα καταστήματα εστίασης το κατά κεφαλήν εισόδημα για το έτος 2003 ήταν 23 ευρώ, ενώ τώρα έχει πέσει στα 11 ευρώ. Παρατηρείται δηλαδή δραματική οικονομική πτώση, η οποία δυσχεραίνει την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων μιας επιχείρησης. Η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων απειλείται, καθώς συσσωρεύονται χρέη, τα οποία οι καταστηματάρχες αδυνατούν να καλύψουν. Σίγουρα θα πρέπει να περιοριστεί το ποσοστό των «All inclusive» στη Ρόδο, αφού έχει υπερβεί το 95% και αποτελεί μια «αρρώστια» που κατατρώει την αγορά”.
Ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου «ΝΗΡΕΑΣ» στην Παλιά Πόλη κ. Τσίκκης Θεόδωρος Σ., δήλωσε: “Το σύστημα «All inclusive» στερεί από τα εστιατόρια πελατεία. Ο κλάδος που έχει πληγεί περισσότερο από την εφαρμογή του συστήματος αυτού είναι ο κλάδος των εστιατόρων. Πέραν τούτου, η αύξηση που έχει παρατηρηθεί στις αφίξεις, τελικά δεν βοήθησε την οικονομία του νησιού, εφόσον η Ρόδος δεν έχει ανάγκη από ποσότητα αλλά από ποιότητα”.
Ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου «SEA STAR» στην Παλιά Πόλη κ. Τσαμπής Ιωάννης τόνισε: “Το σύστημα των «All inclusive» επηρεάζει περισσότερο το χώρο της εστίασης. Η κατάσταση πλέον είναι δραματική, καθώς κάθε χρόνο οι τζίροι διαρκώς μειώνονται. Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα των τουριστών, οι οποίοι δεν πραγματοποιούν κανενός είδους αγορά εκτός των όσων έχουν προπληρώσει στο ξενοδοχείο. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, η βιωσιμότητα των εστιατορίων τίθεται σε υψηλό κίνδυνο, ενώ η λεγόμενη οικονομική ενίσχυση από την αύξηση των αφίξεων είναι απλώς εικονική και σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα”.
Από την άλλη πλευρά, ο ξενοδόχος Ρόδου κ. Χατζηλαζάρου Ιωάννης υπογράμμισε πως “Το σύστημα των «All inclusive» τίθεται σε εφαρμογή εδώ και αρκετά χρόνια και είναι περιζήτητο. Ασφαλώς είναι πιθανό να έχουν επηρεαστεί κυρίως οι χώροι εστίασης του νησιού κατά ένα ποσοστό, ωστόσο ο εκάστοτε τουρίστας που επιλέγει ένα πακέτο διακοπών δεν μένει απαραιτήτως για όλο το χρονικό διάστημα των διακοπών του εντός του ξενοδοχείου. Αντιθέτως κινείται στο νησί και σαφώς, ξοδεύει κάποια χρήματα για τη διατροφή και την ψυχαγωγία του. Όσον αφορά στην ποιότητα των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών των ξενοδοχείων που εφαρμόζουν το συγκεκριμένο σύστημα, θα πρέπει να λεχθεί πως αφενός, εφαρμόζεται στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, διότι μια μικρή μονάδα δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις και αφετέρου, η παρεχόμενη ποιότητα εξαρτάται από το ίδιο το ξενοδοχείο και από το ύψος της τιμής του πακέτου προσφοράς. Τέλος, τα έσοδα που προκύπτουν για τα ξενοδοχεία εξαρτώνται κατά βάση από τις τιμές που απαιτούν από το πρακτορείο με το οποίο συνεργάζονται”.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/to-all-inclusive-apili-ti-viosimotita-ton-epichiriseon/














