Συμφωνούν όλοι ότι πρέπει να γίνουν “βαθιές τομές”

Η νέα διοικητική μεταρρύθμιση με το όνομα “Καλλικράτης” βρίσκεται προ των πυλών. Μπορεί η κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή να την ανέβαλλε επανειλημμένα, επικαλούμενη έλλειψη οικονομικών πόρων, όμως η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου φαίνεται αποφασισμένη να προχωρήσει με κάθε κόστος. Παρά τις όποιες αντιρρήσεις, οι αιρετοί πρώτου & δεύτερου βαθμού εμφανίζονται ιδιαίτερα προβληματισμένοι για την “επόμενη μέρα” ενώ τα κομματικά επιτελεία έχουν ξεκινήσει τις ζυμώσεις για το τι μέλλει γενέσθαι.
Ζητήσαμε από τους 5 βουλευτές του Νομού Δωδεκανήσου να απαντήσουν σε 3 ερωτήσεις· να σχολιάσουν τον “Καλλικράτη” και τις αλλαγές που επίκεινται σε επίπεδο Περιφέρειας (Νοτίου Αιγαίου), Ρόδου και Κω. Ολοι συμφωνούν στην αναγκαιότητα της βαθιάς τομής που θα επέλθει με τον “Καλλικράτη” αλλά απαιτείται διαβούλευση, προσοχή στις επιλογές για την περιοχή μας και πάνω απ’ όλα, εξασφάλιση πόρων.
Οι ερωτήσεις
1. Ποια είναι η άποψή σας για τον µµΚαλλικράτη”;
2. Ποια η θέση σας για την ενιαία Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου;
3. Πως πιστεύετε ότι μπορεί να εφαρμοστεί το σχέδιο Καλλικράτης σε Ρόδο και Κω;
Δημήτρης Κρεμαστινός, βουλευτής ΠΑΣΟΚ
1. Ο Καλλικράτης η μεγάλη αυτή αν θέλετε μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αναμφισβήτητα εκσυγχρονίζει την χώρα μας και την καθιστά μια ευρωπαϊκή χώρα. Ομως για να συμβεί αυτό πρέπει να υπάρξει και η ανάλογη οικονομική στήριξη ούτως ώστε να διαρθρωθούν σωστά οι επιμέρους υπηρεσίες. Αναμφισβήτητα όμως, αποτελεί ένα θετικό βήμα στην ιστορική εξέλιξη του θεσμού της Τ.Α.
2. Αν υπάρξει ο ανάλογος συντονισμός, αυτό θα οδηγήσει στην καλύτερη χρησιμοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων και βεβαίως θα βοηθήσει την ανάπτυξη των περιοχών που σήμερα βρίσκονται σε κατάσταση υποανάπτυξης. Ο αιρετός περιφερειάρχης αναμφισβήτητα είναι ένας θετικός θεσμός διότι ουσιαστικά απολογείται στο λαό για το έργο του. Εντούτοις θα πρέπει να μην αναπτυχθούν οι γνωστές πελατειακές σχέσεις εκλεγομένου προς εκλέκτορα γι’ αυτό και αποτελεί εγγύηση η παρουσία των περιφερειακών διοικητών.
3. Για το νησί της Ρόδου, εάν καταλήξουμε στον “Ενα Δήμο” σημαίνει ότι προϋποθέτει υγιή οικονομικά για τον δήμο. Εάν υπάρχουν ελλείμματα από τη συγχώνευση των δήμων πρέπει κα καλυφθούν. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να διασφαλιστεί με τους αντιδημάρχους η ισόρροπη και η σωστή ανάπτυξη των σημερινών δήμων να μην αναπτύσσεται μια περιοχή εις βάρος της άλλης. Αν δεν υπάρξουν αυτές οι βασικές προϋποθέσεις θα πρέπει το όλο εγχείρημα να μελετηθεί.
Φυσικά, όσο πιο μικρότερα είναι τα νησιά τόσο καλύτερα θα είναι για την συνένωσή τους -όπως στο παράδειγμα της Κω.
Γιώργος Νικητιάδης,
Βουλευτής ΠΑΣΟΚ
1. Η νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό των πρωτοβουλιών μας για ένα αξιόπιστο και λειτουργικό κράτος στην υπηρεσία του πολίτη και αποτελεί μια ριζοσπαστική δομική αλλαγή που βάζει νέα θεμέλια στη λειτουργία και τη δομή της πολιτείας. Η επαναστατική αυτή πρωτοπορία εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό της κυβέρνησης, ώστε στις 14 Νοεμβρίου του 2010 να διεξαχθούν οι δημοτικές εκλογές για τους νέους ισχυρούς δήμους και τις περιφέρειες. Είναι δύσκολο το εγχείρημα και γι αυτό χρειάζεται η συναίνεση όλων των πολιτών προκειμένου να επιτύχει. Σε αυτή την κατεύθυνση θεωρώ ότι πρέπει όλοι οι Δωδεκανήσιοι να συμμετέχουν ενεργά στη διαβούλευση με επιχειρήματα και προτάσεις που θα βελτιώσουν την λειτουργία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
2. Δημιουργώντας ισχυρές Περιφέρειες διασφαλίζουμε ευκολότερη και μεγαλύτερη πρόσβαση στα κέντρα λήψης αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στις Βρυξέλλες όπου καθορίζονται τα οικονομικά και αναπτυξιακά προγράμματα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Παραλλήλως διευκολύνεται συνολικά για τη χώρα ο σχεδιασμός της αναπτυξιακής προοπτικής αφού μια ευρύτερη περιφέρεια μπορεί να σχεδιάσει καλύτερα για τις επιμέρους περιοχές, τις αναπτυξιακές δυνατότητες της καθεμίας χωριστά. Αν για παράδειγμα προχωρούσαμε σε μια περιφέρεια ολόκληρο το Αιγαίο εκτός από το παραπάνω πλεονέκτημα που περιέγραψα πιθανότατα θα καταφέρναμε να καθοριζόταν εκ νέου ο μέσος όρος εισοδήματος ανά κάτοικο των νησιών μας, έτσι ώστε να επανέλθουμε στο “στόχο1” για την περιφέρεια νοτίου Αιγαίου. Με το σκεπτικό αυτό συμφωνώ κατ αρχήν να παραμείνει το νότιο Αιγαίο μια περιφέρεια μόνο που η έδρα θα πρέπει να είναι η Ρόδος αφοί οι κάτοικοι της Ρόδου είναι τετραπλάσιοι των κατοίκων της Σύρου, ο όγκος των συναλλαγών με το δημόσιο μπορεί να είναι και δεκαπλάσιος από τη Σύρο και βεβαίως η εισφορά της Ρόδου και της Κω στον κρατικό κορβανά είναι σαφέστατα πολύ μεγαλύτερη από αυτή ολόκληρου του νομού Κυκλάδων. Για να επανέλθουμε όμως, το νέο διοικητικό μοντέλο θα βοηθήσει τις περιφέρειες αφού θα δώσει μεγάλες δυνατότητες στον πολίτη αλλά και στον αιρετό περιφερειάρχη να αναλάβει περισσότερες αρμοδιότητες σε ό,τι αφορά το εύρος των υπηρεσιών (υγεία, παιδεία). Οπως είπε και ο πρωθυπουργός ο ελληνικός λαός μας ψήφισε για να κάνουμε αλλαγές και όχι μερεμέτια.
3. Ο βασικός μπούσουλας για την εφαρμογή του “Καλλικράτη” στη Ρόδο και στην Κω θα πρέπει να είναι τα εξής κριτήρια:
– η οικονομική αυτοδυναμία κάθε δήμου
– η αναπτυξιακή του προοπτική
– και η διασφάλιση της μεγαλύτερης δυνατής δημοκρατικής εκπροσώπησης
Πρώτα θα πρέπει να διασφαλίσουμε την εφαρμογή αυτών των κριτηρίων και μετά να δούμε σε ποιους δήμους προχωράμε. Αναγνωρίζοντας τη δυσκολία του εγχειρήματος και κατανοώντας τις επιμέρους επιφυλάξεις σε ότι αφορά τον αριθμό και τα όρια των νέων δήμων στα νησιά μας, καλώ όλους τους δημοτικούς άρχοντες της Δωδεκανήσου να συνεισφέρουν -τόσο μέσα από τα θεσμοθετημένα όργανά τους όσο και σε ατομικό επίπεδο- στο διάλογο που ξεκινά για μια τόσο μεγάλη ανατροπή.
Νίκος Ζωίδης,
βουλευτής ΠΑΣΟΚ
1. Το σχέδιο “Καλλικράτης”, αποτελεί μια μεγάλη τομή στο χώρο της αυτοδιοίκησης, που εντάσσεται στο συνολικό σχέδιο της διοικητικής μεταρρύθμισης, προεκλογική δέσμευση και βασική παράμετρος της πολιτικής της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και του Πρωθυπουργού της χώρας Γιώργου Παπανδρέου. Η θεσμοθέτηση του αιρετού περιφερειακού συμβουλίου και του αιρετού περιφερειάρχη, αποτελεί σπουδαίο βήμα εκδημοκρατισμού της αυτοδιοίκησης και απαντά σε ένα μακροχρόνιο αίτημα των πολιτών που ανοίγει νέους δρόμους όσον αφορά τον δημοκρατικό προγραμματισμό και την πορεία προς την ανάπτυξη του τόπου μας. Επίσης, η ενδυνάμωση των πρωτοβάθμιων κυττάρων της αυτοδιοίκησης (των Δήμων), με τις συνενώσεις και τις νέες αρμοδιότητες που θα αποκεντρωθούν και η μεταφορά των αντίστοιχων πόρων, θα καταστήσει την εγγύτερη προς τον πολίτη διοικητική δομή, ικανή να εξυπηρετήσει καλύτερα τις ανάγκες του και να εξασφαλίσει το καλύτερο δυνατό περιβάλλον διαβίωσης και απασχόλησης. Για μας δε, τους νησιώτες, πιστεύω ότι αποτελεί την μεγάλη ευκαιρία να απαιτήσουμε την εφαρμογή ειδικών πολιτικών, των περιβόητων πλέον “νησιωτικών πολιτικών”. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών έχει δεσμευτεί γι’ αυτό. Ομως, εμείς οφείλουμε να επαγρυπνούμε και να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση.
2. Το σχέδιο “Καλλικράτης” προβλέπει τη ίδρυση 13 + 1 περιφερειών. Με αυτό το δεδομένο, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (Κυκλάδες-Δωδεκάνησα) φαίνεται ως η πιθανότερη εξέλιξη.
Προσωπικά, εάν εξαρτιόταν από εμένα, θα ήθελα μικρότερο αριθμό περιφερειών, άρα και άλλη διάταξη. Ισως ολόκληρο το Αιγαίο να μπορούσε να αποτελεί μία περιφέρεια, με ενδεχόμενη ειδική “προίκα” της αυτοδιοίκησης του Α’ Βαθμού στον νησιωτικό χώρο όσον αφορά αρμοδιότητες και πόρους, ώστε η περιφερειακή αυτοδιοίκηση να περιοριστεί σε καθαρά επιτελικό-προγραμματικό ρόλο.
Με την κατάσταση που φαίνεται όμως ότι διαμορφώνεται, πιστεύω ότι για μας τους Δωδεκανήσιους ανοίγεται πεδίο αγώνων και προσπαθειών που ανάγεται στον επαναπροσδιορισμό της Εδρας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, την έδρα των διευθύνσεων της περιφέρειας ή τον ορισμό της Ρόδου ως έδρας μιας από τις περιφερειακές κρατικές διοικήσεις. Εχουμε όπως αντιλαμβάνεστε μακρύ και δύσκολο δρόμο για να εξασφαλίσουμε τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για το νομό μας.
3. Για το νησί της Κω, έχουν ωριμάσει πλήρως οι συνθήκες, έχει γίνει συνείδηση και στους πολίτες και στο πολιτικό προσωπικό η δημιουργία ενός ενιαίου ισχυρού Δήμου για το νησί. Η ανάπτυξη της Κω και η εξυπηρέτηση των πολιτών πρέπει να είναι ενιαία και ισότιμη και αυτό μόνον “Ενας Ισχυρός Δήμος” μπορεί να το εξασφαλίσει.
Για το νησί της Ρόδου, που σε γενικές γραμμές πρέπει να ισχύσουν οι ίδιες στοχεύσεις, ίσως πρέπει να προβληματιστούμε λίγο παραπάνω και να ζητήσουμε αποσαφήνιση των όσων διαλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου και στις προθέσεις για αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων της κεντρικής εξουσίας και την καλύτερη “λειτουργικότητα” της νέας δομής προς το συμφέρον του πολίτη.
Πάντως, η πρόταση του ΙΤΑ, περί τριών δήμων και με την γεωγραφική διαίρεση που προτείνεται, με βρίσκει καθαρά αντίθετο.
Ας πρυτανεύσουν ψύχραιμες εκτιμήσεις έως να εξαντλήσουμε το διάλογο, με στόχευση την καλύτερη εξυπηρέτηση των συμπολιτών μας και τις μεγαλύτερες αναπτυξιακές δυνατότητες του τόπου μας, χωρίς να προβάλλεται η ατομική “πολιτική αποκατάσταση” του καθένα μας για να μπορέσουμε να καταλήξουμε στην βέλτιστη λύση.
Στάθης Κουσουρνάς,
βουλευτής ΠΑΣΟΚ
1. Είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση που χρειάζεται η ελληνική κοινωνία. Οι πολίτες είναι ώριμοι γι’ αυτή την μεγάλη αλλαγή που δεν είναι τίποτε άλλο, από την μεταφορά πόρων, αρμοδιοτήτων και πολιτικής εξουσίας στην αυτοδιοίκηση και συγχρόνως το κεντρικό κράτος να παίζει έναν επιτελικό ρόλο. Το ΠΑΣΟΚ κατάφερε μέσα στις πρώτες 100 μέρες να παρουσιάσει ένα αρχικό σχέδιο για το πώς πιστεύει ότι πρέπει να προχωρήσει αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση και καλεί πολίτες, φορείς και Τ.Α. να τοποθετηθούν επ’ αυτού. Σκοπός του µΚαλλικράτη’ είναι να φέρει τον πολίτη πιο κοντά στην εξουσία, δημιουργώντας δομές συμμετοχής προς την Τ.Α. Παράλληλα φέρνει και τη νέα τεχνολογία στη διοικητική διάρθρωση της χώρας. Είναι η μεγάλη ευκαιρία της χώρας για μεγάλη αποκέντρωση, για αναδιανομή εξουσιών και για τοπική ανάπτυξη.
2. Σύμφωνα με το πρώτο σχέδιο του “Καλλικράτη”, καταργούνται οι νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις και δημιουργούνται περιφερειακές, αιρετές αυτοδιοικήσεις. Εμείς θα πάμε σε Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Παρά του ότι υπήρξαν πολλές απόψεις, τελικά η κυβέρνηση και το ΥΠΕΣ έκριναν ότι ήταν καλύτερο να μείνουν τα όρια των κρατικών περιφερειών ως έχουν, διότι με αυτό τον τρόπο μπορεί να γίνει πιο εύκολα η μεταβίβαση και η μετάβαση, λόγω δόμησης του κράτους. Το πιο σημαντικό είναι ότι ότι η νέα Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα έχει πολλές αρμοδιότητες και το νέο Περιφερειακό Συμβούλιο θα είναι μια “μικρή κυβέρνηση” έχοντας την ευθύνη της διαχείρισης των πόρων (π.χ. το ΕΣΠΑ). Αυτό σημαίνει ότι η κάθε περιφέρεια θα γίνει καταλύτης στην ανάπτυξη της περιοχής της και στην εκτέλεση μεγάλων έργων. Ειδικά στην περιοχή μας, πρέπει να απαιτήσουμε ώστε η αποκέντρωση να έχει μεγαλύτερη ισχύ. τα έργα, δηλ. θα πρέπει κατά κανόνα να είναι “δημοτικά” εκτός κι αν πρόκειται για πολύ μεγάλα έργα (αεροδρόμιο, λιμάνι κ.λπ.)
3. Αυτό που πρέπει να δούμε σοβαρά, είναι πλέον ποια θα είναι τα θέματα που θέλουμε για την περιοχή μας να συμπεριλάβει το τελικό σχέδιο “Καλλικράτης”. Εμείς πρέπει σαν Δωδεκανήσιοι και νησιώτες, να δούμε με προσοχή τι θέλουμε. Μπορεί το σχέδιο να λέει “Κάθε νησί και Δήμος” αλλά αυτό σημαίνει ότι θα δημιουργήσουμε µαυτοδιοικητικές οντότητες’ με επάρκεια. Και πάλι όμως, θα πρέπει να δούμε πώς θα διαμορφωθεί στην πράξη. Η αυτοδιοικητική οντότητα της Χάλκης ή του Καστελορίζου δεν θα είναι η ίδια με της Κω. Τα μικρά νησιά θα μπορούν να έχουν αυτονομία αλλά θα πρέπει να συνεργαστούν με όμορους μεγαλύτερους δήμους για να έχουν ίδιες υπηρεσίες.
Για την Κω, ξεκάθαρα θα συνενωθούν σε ένα δήμο και δεν θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα.
Οσον αφορά την Ρόδο, το ιδανικό θα είναι να γίνει Ενας Δήμος στο νησί. τα προβλήματα απαιτούν κοινή διαχείριση (ύδρευση, αποχέτευση, περιβάλλον κ.ά.). Αλλο οι “Μητροπολιτικές Λειτουργίες” και άλλο διαδημοτικές λειτουργίες. Επομένως, θεωρητικά είναι το πιο σωστό, αλλά θα πρέπει να προβληματιστούμε σοβαρά σχετικά με τη διάχυση της εξουσίας σε όλο το νησί. Εάν καταλήξουμε στον Ενα Δήμο, θα πρέπει να βρεθούν ασφαλιστικές δικλείδες για να μην υπάρξουν περιοχές 1ης και 2ης κατηγορίας.
Μίκα Ιατρίδη, βουλευτής
Νέας Δημοκρατίας
1. Το πρόγραμμα “Καλλικράτης” για τη νέα αρχιτεκτονική της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης είναι ένα πρόγραμμα που μοιάζει με τη συνολική πολιτική της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Είναι ασαφές, γενικόλογο, αποσπασματικό και πρόχειρο. Το πιο κρίσιμο σημείο είναι ότι η Κυβέρνηση δεν λέει απολύτως τίποτα για τη χωρική κατανομή των νέων δήμων, οι οποίοι θα μειωθούν από 1034 σε περίπου 370. Πως θα γίνει η διαβούλευση όταν δεν γνωρίζουμε την πρόταση της Κυβέρνησης για τις επικείμενες συγχωνεύσεις; Πότε θα τοποθετηθεί η τοπική κοινωνία; Ποια συγκεκριμένα κριτήρια θα εφαρμοστούν; Ποιο θα είναι το θεσμικό πλαίσιο που θα τους διέπει; Το ίδιο συμβαίνει και με τις επτά Γενικές Διευθύνσεις που θα αντικαταστήσουν τις δεκατρείς Περιφέρειες της χώρας. Ποιες θα είναι οι αρμοδιότητες τους; Που θα είναι οι έδρες τους; Ποια θα είναι τα όρια τους;
Το δεύτερο κρίσιμο σημείο είναι η ασάφεια για τον τρόπο χρηματοδότησης του όλου προγράμματος. Η αναφορά για μεταφορά πόρων από το Ε.Σ.Π.Α. ύψους περίπου 650 εκατομμυρίων ευρώ) είναι εξαιρετικά γενικόλογη, την ίδια στιγμή που η αξιοποίηση του Ε.Σ.Π.Α. καθυστερεί αδικαιολόγητα, με κίνδυνο πλέον να χαθούν πόροι. Και από πού θα μεταφερθούν αυτοί οι πόροι; Τι θα γίνει με την εξασφάλιση της οικονομικής αυτοδυναμίας των νέων δήμων; Η Κυβέρνηση αναφέρει, πάλι αόριστα, για χρηματοδότηση μέσω του Φ.Π.Α. Δεν φαίνεται να υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο ώστε οι νέες αρμοδιότητες των νέων Δήμων να καλύπτονται από τους αντίστοιχους πόρους. Αν δεν γίνει αυτό, φοβάμαι ότι ο “Καλλικράτης” θα δημιουργήσει Δήμους χωρίς οικονομικές δυνατότητες, όπως ακριβώς συνέβη και με τον “Καποδίστρια”, Δήμους, δηλαδή, οικονομικά εξασθενημένους, Δήμους “επαίτες”.
2. Η διοικητική μεταρρύθμιση είναι απαραίτητη για τον εκσυγχρονισμό της χώρας μας και η Νέα Δημοκρατία με τα στελέχη της έχουμε δεσμευτεί ότι θα συνεργαστούμε με τους φορείς της αυτοδιοίκησης, τους πολίτες και τις τοπικές κοινωνίες, ώστε να αποκτήσουμε σύγχρονη διοικητική δομή και να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος. Αλλωστε, προς αυτήν την κατεύθυνση εργαστήκαμε στο πρόσφατο κυβερνητικό μας παρελθόν, με στόχο τη συναίνεση και τη συνεργασία, με στόχο την ενίσχυση της αποκέντρωσης και τις καλύτερες υπηρεσίες για τους πολίτες. Δεν ολοκληρώθηκε όμως η προσπάθεια γιατί η παγκόσμια οικονομική κρίση δεν επέτρεψε τη διάθεση των απαραίτητων, για την υλοποίηση του στόχου, πόρων. Το ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου παραμένει ως έχει, είναι θετικό βήμα καθώς κάθε άλλος σχεδιασμός με ενσωμάτωσή μας π.χ. με την Κρήτη θα μας μετέτρεπε σε ουραγούς της ανάπτυξης και στην κυριολεξία δορυφόρο της μεγαλονήσου. Φυσικά η μεγάλη ευκαιρία που δίνει στην κυβέρνηση ο “Καλλικράτης” είναι να διορθώσει την σε βάρος των Δωδεκανησίων αδικία, που το ΠΑΣΟΚ παλαιότερα ευθύνεται, και να μεταφέρει την έδρα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στη Ρόδο, όπου αυτονόητο είναι να είναι και η έδρα του διορισμένου Γενικού Διοικητή.
3. Σήμερα το ΠΑΣΟΚ, έχοντας ως “προίκα” την προεργασία που έγινε επί Κυβερνήσεως Ν.Δ. καλείται με συναίνεση και συνεργασία με την Αυτοδιοίκηση και τους Πολίτες να βρει τη χρυσή τομή και να εξασφαλίσει τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε η Διοικητική Μεταρρύθμιση να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της Δημόσιας Διοίκησης και των πολιτών.
Ομως, το ανακάτεμα της τράπουλας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και κάτι το καινοτόμο και το λειτουργικό. Γι’ αυτό οι τοπικές κοινωνίες θα πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο γνωρίζοντας ότι το ζήτημα δεν είναι ουσιαστικά ο αριθμός των δήμων, που θα προκύψουν, αλλά η θεσμική κατοχύρωση των ΟΤΑ, η μεταφορά ουσιαστικών αρμοδιοτήτων, η οικονομική ενίσχυση και τα αντικειμενικά κριτήρια για τις συνενώσεις.
Εχοντας πλέον την εμπειρία του “Καποδίστρια” θα πρέπει η Διοικητική Μεταρρύθμιση να έχει ουσία και περιεχόμενο. Και σ’ αυτό η Κυβέρνηση έχει το πρώτο λόγο και πρέπει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.