“Αναδουλειές” στην αγορά της Ρόδου!

Ανασφάλεια, κατήφεια και φόβος επικρατούν στην αγορά τις τελευταίες εβδομάδες, αντικαθιστώντας το πρόσκαιρο, όπως αποδείχθηκε, κλίμα ευφορίας και ελπίδας, που συνόδευσε το εκλογικό αποτέλεσμα της 4ης Οκτωβρίου. Για δεύτερο χρόνο η χριστουγεννιάτικη αγορά “βουλιάζει”, με αποτέλεσμα οι επιδόσεις του 2007 να φαντάζουν πλέον εξωπραγματικές -«δεν υπάρχει κλίμα χριστουγεννιάτικης αγοράς», τονίζεται χαρακτηριστικά. Από την άλλη πλευρά η σημαντική υποχώρηση της χριστουγεννιάτικης αγοράς κάνει ακόμη πιο εφιαλτικό το πρώτο τρίμηνο του 2010- δεν αποκλείεται να “σκάσουν” ακόμη και “σιωπηλά κανόνια” ως το τέλος του χρόνου. Ορισμένοι εκτιμούν ότι από τις πρώτες εβδομάδες του νέου χρόνου αρκετές επιχειρήσεις θα κλείσουν και θα πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των ανέργων.
Το μεγάλο πρόβλημα
Ως τώρα η αγορά έχει μειωθεί σημαντικά, περίπου κατά 20% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου στην κατηγορία των μικρών εμπορικών καταστημάτων και περίπου κατά 10% στην κατηγορία των μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων -κι αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι πέρυσι η μείωση των πωλήσεων στη διάρκεια του Δεκεμβρίου ήταν περίπου 20%-25% μπορεί κανείς να αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος της ελληνικής αγοράς. Πηγές του εμπορικού κόσμου θεωρούν ότι το κλίμα έγινε εξαιρετικά βαρύ και εξανεμίστηκαν οι αρχικές ελπίδες από τότε που έγιναν γνωστές η αναγκαιότητα σκληρών μέτρων, οι επιθέσεις των ξένων οίκων στα ελληνικά ομόλογα και η συζήτηση για την αύξηση της φορολογίας.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στον κλάδο της ένδυσης, τις πωλήσεις του οποίου φαίνεται να… “μποϊκοτάρει” ακόμη και ο καιρός. Ακόμα και η παρατεινόμενη κακοκαιρία είναι προφανές ότι δεν βοηθάει καθόλου τις πωλήσεις των χειμερινών ρούχων. Ετσι, συνυπολογιζομένης -κυρίως αυτής- της οικονομικής κρίσης, οι πωλήσεις των μικρών εμπορικών καταστημάτων είναι μειωμένες περίπου κατά 25% στον κλάδο της ένδυσης και οι πωλήσεις των μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων και αλυσίδων έχουν πτώση πωλήσεων περίπου κατά 30% -με ίδιο ή ελαφρώς μικρότερο όγκο εμπορευμάτων- λόγω προσφορών και πτώσης των τιμών. Τη μεγαλύτερη πτώση ωστόσο έχουν οι πωλήσεις των ανδρικών ενδυμάτων, μικρότερη των γυναικείων και ακόμη πιο μικρή των παιδικών. Αντίστοιχη είναι και η κατάσταση στον κλάδο της υπόδησης, όπου υπολογίζεται ότι οι πωλήσεις είναι μειωμένες περίπου κατά 20%-25%.
Από την άλλη πλευρά, ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες είναι οι εξελίξεις που παρατηρούνται στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Οπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, ενώ η αγορά συρρικνώνεται ταυτόχρονα ενισχύεται και η διαδικασία συγκέντρωσης του κλάδου, δηλαδή οι μεγάλες επιχειρήσεις αυξάνουν τις πωλήσεις τους! Υπολογίζεται συγκεκριμένα ότι η αγορά έχει μειωθεί περίπου κατά 10%-15%, ενώ η μείωση των πωλήσεων μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων κυμαίνεται από 5% ως και 40%- την ίδια στιγμή που μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου παρά τη μείωση των τιμών έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στην αγορά, έστω και κατά μερικές ποσοστιαίες μονάδες. Στην αγορά των καταστημάτων των ειδών σπιτιού οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν μείωση πωλήσεων κατά 5%-6%, ενώ αντιθέτως οι πωλήσεις των μικρών εμπορικών καταστημάτων έχουν καταρρεύσει περίπου κατά 40% και στις μεγάλες αλυσίδες βιβλιοπωλείων η μείωση των πωλήσεων κυμαίνεται από 15% ως και 18%. Πάντως οι πωλήσεις είναι μειωμένες σχεδόν κατά 20% στην αγορά των επίπλων, κατά 30% στην αγορά των παιχνιδιών -την ίδια στιγμή που οι προσφορές στον κλάδο αγγίζουν και το 20% της τιμής, ενώ οι επιχειρήσεις κάνουν περίπου το 50% του ετήσιου τζίρου τους. Η κρίση πάντως χτυπά πλέον και την αγορά των τροφίμων, οι πωλήσεις της οποίας έχουν μια κάμψη γύρω στο 15%, με ταυτόχρονη στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία το τελευταίο διάστημα έχουν μια αύξηση της τάξεως του 25%-30%, ενώ η κρίση χτυπάει και την αγορά των τροφίμων, οι πωλήσεις της οποίας έχουν μια κάμψη γύρω στο 15%, με ταυτόχρονη στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία το τελευταίο διάστημα έχουν μια αύξηση της τάξεως του 25%-30%.
Ελλειψη ρευστότητας
Εν τω μεταξύ τα προβλήματα της ρευστότητας έχουν οξυνθεί επικίνδυνα. Η ελληνική αγορά “κολυμπάει” σε μια “θάλασσα” μεταχρονολογημένων επιταγών, που ο μέσος όρος αποπληρωμής τους πλησιάζει -αν δεν υπερβαίνει- τους 12 μήνες(!) και μόνο ένα μικρό μέρος από αυτές μπορεί να “περάσει” από τα γκισέ των τραπεζών. Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι οι τράπεζες εξοφλούν αφού “ξεσκαρταριστεί” το μεγαλύτερο μέρος όσων τους παραδίδεται -περίπου το 60% ή 70% του αναγραφόμενου ποσού. Ενώ συχνά οι εκδότες των μεταχρονολογημένων επιταγών τις ανανεώνουν- για να μην καταστούν ακάλυπτες -με νέες, πιο “απόμακρης” ημερομηνίας πληρωμής. Και πάει λέγοντας…
Ετσι αν δεν ευοδωθούν οι ελπίδες των επιχειρηματιών -δεδομένου ότι ο Δεκέμβριος είναι ο μήνας με τις μεγαλύτερες πωλήσεις- για μια έστω μερική ανάκαμψη στις υπόλοιπες ημέρες που απομένουν ως τις 21 Δεκεμβρίου, τότε, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, «από τον Ιανουάριο θα σκάει το ένα κανόνι μετά το άλλο και ο σώζων εαυτόν σωθήτω».