• Το στεγασμένο εμπόριο έχει σοβαρό ανταγωνισμό από το ηλεκτρονικό εμπόριο • Δεν βοηθούν οι συνεχείς περίοδοι εκπτώσεων και προσφορών, βοηθούν μόνον τις πολυεθνικές και τα franchise • Η περίοδος Black Friday έχει μετατραπεί σε εμπορικό… “κανιβαλισμό” με διογκωμένες προσφορές παντού
Με τη διαμορφωθείσα κατάσταση στην οικονομία και την κρίση, έρχεται το τέλος των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, όπως αναφέρει με δηλώσεις του προς τη “δ”, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορίου Επιχειρηματικότητας Δωδεκανήσου κ. Αντώνης Γιαννούλης, την ώρα που οι κυβερνήσεις εδώ και πολλά χρόνια ακολουθούν μόνον τη “φορομπηχτική” πολιτική, χωρίς χορήγηση ουσιαστικών οικονομικών κινήτρων.
Ξεκινώντας από μία σύντομη αποτίμηση της φετινής τουριστικής σεζόν για τη Ρόδο και κατ’ επέκταση για την περιοχή μας, ο κ. Γιαννούλης επεσήμανε τα εξής:
«Η φετινή σεζόν κινήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρσι και μπορούμε να πούμε ότι πήγε αρκετά καλά. Ωστόσο το στεγασμένο εμπόριο έχει να αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα, με σημείο αιχμής τα λειτουργικά κόστη που αυξάνονται συνεχώς και τις τιμές των ενοικίων που έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη. Τα τελευταία τρία χρόνια, τα λειτουργικά κόστη έχουν υπερ-διπλαστιαστεί σε σημείο, η κατάσταση να μην είναι πλέον εύκολα αντιμετωπίσιμη. Από την άλλη, οι τιμές στα ενοίκια έχουν εκτοξευτεί σε σημείο να μην μπορούν οι έμποροι και επιχειρηματίες να αντεπεξέλθουν. Ακόμη κι αν οι τζίροι κινούνται σε καλά επίπεδα, έχοντας να αντιμετωπίσεις αυτά τα αγκάθια, οδηγείσαι σε χαμηλότερα κέρδη. Γι’ αυτό και βλέπουμε ότι σε κεντρικά σημεία της πόλης, πολλά ξενοίκιαστα καταστήματα. Αυτό ισχύει τόσο στη Ρόδο, όσο και στα μεγάλα αστικά κέντρα (όπως π.χ. στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα κ.λπ.). Όταν ζητούν ενοίκια πάνω από 5.000 – 7.000 ευρώ τον μήνα, τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα για τους επιχειρηματίες. Φτάσαμε να μην μπορούμε να συντηρήσουμε τις επιχειρήσεις μας. Σε σχέση με την προ-κορωνοϊού εποχή, έχουν φτάσει στον… Θεό. Εάν συναθροίσουμε όλα τα προβλήματα θα δούμε ότι οδεύουμε προς το τέλος των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, καθώς η πολιτεία δεν δίνει κίνητρα ή την ανάλογη σημασία και στήριξη που πρέπει».
Την ίδια ώρα, το στεγασμένο εμπόριο δέχεται συστηματική “επίθεση” από τις πολυεθνικές, το franchise και το ηλεκτρονικό εμπόριο που κάνουν τεράστιους τζίρους σε σχέση με τις άλλες επιχειρήσεις.
«Οι πωλήσεις που γίνονται μέσα από συγκεκριμένες πλατφόρμες που πωλούν πληθώρα προϊόντων σε πάρα πολύ φτηνές τιμές, έχουν μπει πολύ δυναμικά στο παιχνίδι του εμπορίου. Ωστόσο, δεν τιμολογούνται με τον ΦΠΑ -όπως τιμολογείται μια επιχείρηση στεγασμένου εμπορίου. Κι εμείς προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε. Συνεπώς, το ψηφιακό εμπόριο δεν έχει τα λειτουργικά κόστη που έχει να αντιμετωπίσει το στεγασμένο. Κάποια στιγμή, η πολιτεία πρέπει να βρει τρόπους ελέγχου για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Έχει μετατραπεί σε “κανιβαλισμό” από τη στιγμή που επιτρέπονται τα πάντα, χωρίς ελέγχους και απαγορεύσεις. Επιπρόσθετα, οι περίοδοι των εκπτώσεων και των προσφορών έχουν ανοίξει (ήδη από το 2022 περίπου) με συνέπεια να μην υπάρχουν οι παραδοσιακές εκπτώσεις όπως άλλες εποχές. Δηλαδή, ο καθένας κάνει ό,τι θέλει καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Αυτές οι συνεχιζόμενες περίοδοι των εκπτώσεων, βοηθούν και ενισχύουν μόνον τον αθέμιτο ανταγωνισμό –στραγγαλίζοντας τους μικρότερους. Το βλέπουμε με την περίοδο της Black Friday – Cyber Monday κ.ο.κ. Ενώ κάποτε ήταν μία ημέρα –το πολύ δύο- σήμερα οι προσφορές ξεκινούν από τα μέσα Οκτωβρίου. Αυτό ονομάζεται “εμπορικός κανιβαλισμός”. Τελικά, φτάσαμε να έχει χάσει την ιδιότητά της αυτή η συγκεκριμένη μέρα των μεγάλων προσφορών και να έχει μετατραπεί σε μία (ακόμη) ημέρα για το εμπόριο. Αυτές οι “διογκωμένες” περίοδοι και διαφημιστικές καμπάνιες, δεν βοηθούν το εμπόριο. Πρέπει να μπουν κάποια όρια, ειδάλλως θα μείνουν μόνον οι μεγάλες πολυεθνικές και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Στα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια, η κατάσταση στην αγορά δεν θα θυμίζει τίποτα τη σημερινή. Θα εξαφανιστούν και τα εμπορικά καταστήματα…» -λέει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορίου Επιχειρηματικότητας Δωδεκανήσου.
Άλλο ένα σημείο των καιρών είναι το περιορισμένο στοκ που έχουν τα εμπορικά καταστήματα. Όπως αναφέρει ο κ. Γιαννούλης, αυτό συμβαίνει σε όλη την Ελλάδα, καθώς πολλοί έμποροι διστάζουν να κάνουν μεγάλες παραγγελίες:
«Όταν παραγγέλνεις συνέχεια, μεγαλώνει το ρίσκο. Οι προμηθευτές, πλέον, δεν έχουν πολύ μεγάλα περιθώρια για να δίνουν παρατάσεις. Ακόμη ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα καταστήματα και οι επιχειρήσεις, είναι με το στοκ που μπορεί να μείνει και να μην πωληθεί…».
Σχολιάζοντας, τέλος, το ζήτημα με την ανάγκη της επαναφοράς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στη Ρόδο, που αποτελεί καθολικό αίτημα, ο κ. Γιαννούλης ήταν κατηγορηματικός:
«Ο εμπορικός κόσμος στο νησί της Ρόδου, μάς εκφράζει καθημερινά την αγανάκτησή του για τη μη υπαγωγή του νησιού στο καθεστώς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
Τα μεταφορικά κόστη, σε συνδυασμό με τα υψηλά ενοίκια και την ακρίβεια στην ενέργεια έχουν φέρει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε πολύ δύσκολη θέση. Δεν έπρεπε να εξαιρεθεί η Ρόδος από τους μειωμένους συντελεστές, καθότι τα κόστη είναι εξίσου υψηλά όπως στα υπόλοιπα Δωδεκάνησα και η απόσταση από την Αθήνα είναι μεγάλη. Μην ξεχνάμε ότι το πιο γρήγορο πλοίο προς Πειραιά χρειάζεται δεκατέσσερις ώρες να φτάσει. Να σημειώσουμε ότι τα μικρότερα νησιά παίρνουν όλες τις προμήθειες από το νησί της Ρόδου και η μη υπαγωγή θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα. Το γεγονός ότι έχει μεγάλο πληθυσμό δεν σημαίνει ότι μπορεί να επιλυθούν και τα προβλήματα…».
















