• +40% η άνοδος των τιμών στους ξηρούς καρπούς και σε πρωτόγνωρα ύψη η τιμή της σοκολάτας, όπως εξηγεί στη «δ» ο πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών και Ζαχαροπλαστών Δωδεκανήσου, Μίλτος Σταματίδης, με κύριους παράγοντες το καρτέλ στην αγορά και την κλιματική κρίση
Μέσα σε ένα περιβάλλον ακρίβειας κι ελλείψεων προϊόντων στην αγορά λόγω της κλιματικής κρίσης, με υπέρογκα ποσά που χρειάζεται μία επιχείρηση για τη λειτουργία της (εξειδικευμένο προσωπικό, τιμές προϊόντων σε ράλι ανόδου, υπέρογκα ενοίκια, φορολογία κλπ.), o κλάδος των αρτοποιών-ζαχαροπλαστών της Δωδεκανήσου προσπαθεί να σταθεί ξεπερνώντας τα εμπόδια απέναντι στις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς. Ο πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών και Ζαχαροπλαστών Δωδεκανήσου, Μίλτος Σταματίδης, αναφερόμενος στις δυσκολίες του κλάδου, τις δυνατότητες εξέλιξης μέσα από την καινοτομία, την επιμόρφωση και τη διατήρηση της παράδοσης και το μεγάλο καρτέλ που ορίζει την κατάσταση στην αγορά με τις τιμές, σημειώνει ότι ο κλάδος βάλλεται από πολλές πλευρές.
Η τιμή της σοκολάτας βρίσκεται εδώ και μήνες σε πρωτόγνωρα ύψη, λόγω της εισαγόμενης ακρίβειας, γιατί το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό, είναι παγκόσμιο. «Η μείωση της παραγωγής του κακάο οδηγεί αυτόματα σε άνοδο των τιμών.
Η σοκολάτα, το λατρεμένο γλύκισμα όλων των ηλικιών καταγράφει ένα ιστορικό ράλι ακρίβειας, με αλλεπάλληλες αυξήσεις τιμών εδώ και έναν χρόνο, που όμως έχει ξεκινήσει ουσιαστικά εδώ και μία τριετία, λόγω της κλιματικής κρίσης», όπως εξηγεί ο κ. Σταματίδης.
Οι αυξήσεις είναι τεράστιες αφήνοντας πικρή γεύση στα πορτοφόλια μας και πέρα από τις συσκευασμένες σοκολάτες που βρίσκουμε στα ράφια, αυτόματα με ανάλογες αυξήσεις επηρεάζονται όλα τα σοκολατοειδή προϊόντα και γλυκίσματα, τούρτες, παγωτά, ροφήματα κλπ.
Βασική αιτία των αυξήσεων είναι η απογείωση των διεθνών τιμών του κακάο, η παραγωγή του οποίου προέρχεται από χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Δυτικής Αφρικής. Η παραγωγή μειώθηκε κυρίως λόγω της κλιματικής αλλαγής, όπως επισημαίνει ο κ. Σταματίδης. «Η μεγάλη ανατίμηση του κακάο και κατ΄επέκταση της σοκολάτας ξεκίνησε τα τελευταία χρόνια και απογειώθηκε πέρυσι, κορυφώθηκε και φέτος το καλοκαίρι. Εμείς αποφασίσαμε στο Σωματείο μας εδώ να μην αυξήσουμε τα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα γλυκίσματα για να μην επιβαρύνουμε τους καταναλωτές. Και έτσι θα διατηρήσουμε τις περσινές τιμές στα προϊόντα (μελομακάρονα, κουραμπιέδες, τσουρέκια, βασιλόπιτα κλπ) για να μην περάσει η ακρίβεια στις τσέπες των αγοραστών. Φέτος έχουμε όμως και μεγάλη ακρίβεια και στους ξηρούς καρπούς για αντίστοιχους λόγους, σχεδόν με αύξηση 40%. Παράλληλα υπάρχει ένα μεγάλο καρτέλ που ορίζει την κατάσταση στην αγορά. Ο κλάδος μας δυστυχώς βάλλεται από πολλές πλευρές», όπως επισημαίνει.
Σύμφωνα με τον κ. Σταματίδη, η αποκλιμάκωση αν και δεν είναι εύκολη υπόθεση, αναμένεται να ξεκινήσει από τον Μάρτιο, παρότι οι τιμές του κακάο ξεκίνησαν μεν να πέφτουν παγκοσμίως τους τελευταίους μήνες, αλλά οι βιομηχανίες, έχοντας αποθέματα με κακάο που έχουν αγοράσει ήδη στα ύψη, δεν θα ρίξουν άμεσα τις τιμές για τον καταναλωτή.
Εξαιρετικά ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία με την αύξηση τιμής 21,1% που δείχνει η έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ για τον Οκτώβριο, την υψηλότερη απ’ όλα τα προϊόντα διατροφής, ενώ στον καταναλωτή μπορεί να φτάσει πάνω από 50%. Αν και η παραγωγή κακάο ανακάμπτει, η τιμή δεν πρόκειται να πέσει πριν από τον Μάρτιο του 2026, που αναμένεται αποκλιμάκωση. Τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ανέδειξαν τη σοκολάτα στην κορυφή των αυξήσεων για τον περασμένο μήνα στα προϊόντα που συγκροτούν τον δείκτη καταναλωτή.
Η τιμή της αυξήθηκε κατά 21,1% τον προηγούμενο μήνα σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2024. Αύξηση που προστίθεται στην άνοδο 25,3% της τριετίας από τον Νοέμβριο του 2021 έως τον Νοέμβριο του 2024. Ξεπερνώντας και τον καφέ, που τον τελευταίο χρόνο συνέχισε την τρελή πορεία ανόδου με 19,3%.
















