Ειδήσεις

WTM 2025: Οι τουρίστες κόβουν μέρες, όχι προορισμούς – Τι δείχνει το νέο σκηνικό για την Ελλάδα

Η αβεβαιότητα επιστρέφει στη βρετανική οικονομία, δημιουργώντας ένα κλίμα συγκράτησης που δεν αφήνει ανεπηρέαστη ούτε την τουριστική ζήτηση, με την Ελλάδα προς το παρόν να είναι στους κερδισμένους της επόμενης χρονιάς. Αυτό είναι το βασικό μήνυμα που προκύπτει από την World Travel Market που πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στο Λονδίνο.

Οι περισσότεροι επιχειρηματίες συμφωνούν ότι παρατηρείται μια συγκράτηση της αγοραστικής δύναμης των Βρετανών, κάτι που άλλωστε έγινε εμφανές ήδη από φέτος.

Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, CEO του ξενοδοχειακού ομίλου Aldemar, περιέγραψε μια αγορά με καλή κινητικότητα αλλά χαμηλότερη δαπάνη ανά ταξιδιώτη: «Τα φετινά μηνύματα είναι καλά ως προς την κίνηση, όχι όμως ως προς την αγοραστική δύναμη. Οι Βρετανοί είναι πιο εγκρατείς, έχουν την αίσθηση ότι θα “πονέσει” το πορτοφόλι τους. Παρ’ όλα αυτά, οι προκρατήσεις είναι ανοδικές». Σημείωσε όμως ότι, ιστορικά, η αυξημένη κίνηση στις προκρατήσεις συχνά συνοδεύεται από κάμψη στη συνέχεια.

Για τη φετινή χρονιά, σημείωσε: «Ο κόσμος δεν ξόδεψε έξω. Κινήθηκε περισσότερο το all inclusive, το Airbnb, και στο πορτοφόλι του ξενοδόχου φτάνουν πολύ λιγότερα από αυτά που καταγράφονται ως αύξηση στις εισπράξεις».

Αναφορικά με το κόστος λειτουργίας, τόνισε: «Έχουμε πληθωριστικές τάσεις στα καταναλωτικά προϊόντα και μειωμένη αγοραστική δύναμη. Αυτά κινούνται αντίρροπα. Πολύ σύντομα, θα δούμε πρόβλημα».

Αυξήσεις 5-7% στα συμβόλαια του 2026

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής και του Τουριστικού Οργανισμού Χαλκιδικής. «Βλέπουμε μια σχετική υποτονικότητα σε ό,τι αφορά τη Βρετανική αγορά, για λόγους οικονομικούς στο εσωτερικό της χώρας. Γι’ αυτό και εμφανίζεται μια “παγωμάρα” στις προκρατήσεις από τους tour operators, οι οποίες δεν κινούνται με τον ίδιο ρυθμό όπως τις προηγούμενες χρονιές που υπήρχε δυναμική ήδη από τον Νοέμβριο. Ωστόσο στην Ελλάδα έχουμε μια σταθερή προσέλκυση προς τα νησιά και προς το αεροδρόμιο Μακεδονία. Θα περιμένουμε, πιστεύω ότι έχουμε αρκετό δρόμο ακόμα μπροστά μας», ανέφερε ο κ. Τάσιος.

Σε ό,τι αφορά τις τιμές των συμβολαίων των tour operators για το 2025, εξήγησε ότι έχουν δώσει μια αύξηση 5-7% αλλά δεν είναι αρκετή λόγω του τιμάριθμου στη χώρα και λόγω του μεγάλου λειτουργικού κόστους των ξενοδοχείων.

Οι λόγοι της συγκράτησης των Βρετανών

Τους λόγους αυτής της συγκράτησης που εμφανίζει η βρετανική αγορά εξήγησε η Βιβή Καμπούρογλου, επικεφαλής του Γραφείου Εμπορικών και Οικονομικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Λονδίνο. Όπως ανέφερε στο Tornos News, για πρώτη φορά ο προϋπολογισμός του 2026 δεν εγκρίθηκε τον Οκτώβριο αλλά μετατέθηκε για ψήφιση στις 27 Νοεμβρίου. Η καθυστέρηση αυτή, σε συνδυασμό με τη διάχυτη ανησυχία για πιθανές αυξήσεις φόρων, έχει οδηγήσει σε συγκράτηση των δαπανών και σε «πάγωμα» προσλήψεων, ενώ ο πληθωρισμός τροφίμων παραμένει υψηλός.

Παρ’ όλα αυτά, η ίδια επισημαίνει πως υπάρχει ένα σταθερό στοιχείο που διαφοροποιεί τους Βρετανούς καταναλωτές: η ανάγκη για ταξίδι. «Οι Βρετανοί αγαπούν βαθιά τα ταξίδια – δεν αντέχουν να μη φύγουν, ίσως λόγω του καιρού, ίσως επειδή ζουν σε νησί και αισθάνονται εγκλωβισμένοι», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Στροφή προς budget-friendly διακοπές;

Το στοιχείο αυτό, όπως συμφωνούν Έλληνες παράγοντες της αγοράς, σημαίνει ότι η ζήτηση δεν θα εξαφανιστεί, αλλά θα μεταβληθεί: οι διακοπές θα είναι πιθανόν συντομότερες ή πιο budget-friendly, με μεγαλύτερη έμφαση στην αξία έναντι τιμής.

Παρόμοιο μήνυμα έρχεται και από την Πολωνία, μια αγορά που έχει εξελιχθεί σε στρατηγικής σημασίας για τον ελληνικό τουρισμό. Ο Maciej Nykiel, CEO του μεγάλου tour operator Nekera, εξηγεί στο Tornos News ότι οι τιμές στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί περισσότερο σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος. «Οι Πολωνοί έρχονται πλέον αεροπορικώς και όχι οδικώς όπως παλαιότερα, κάτι που αυξάνει το συνολικό κόστος. Παρ’ όλα αυτά, εξακολουθούν να αγαπούν την Ελλάδα και την προτιμούν κυρίως για all-inclusive διακοπές κι εμείς αυξάνουμε τις πτήσεις, τόσο μέσω συνεργασιών με low cost carriers όσο και με πτήσεις charter», αναφέρει.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για την Ελλάδα

Το 2026 διαμορφώνεται ως έτος προσαρμογής για τον ελληνικό τουρισμό. Δύο από τις βασικές αγορές –Βρετανία και Πολωνία– δείχνουν να διατηρούν τη ζήτηση, αλλά με πιο ευαίσθητο οικονομικό κριτήριο.

Για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αυτό μεταφράζεται σε ανάγκη για ευέλικτες τιμολογιακές πολιτικές, με έμφαση στην έγκαιρη κράτηση και την εμπειρία, αναπροσαρμογή του all-inclusive προϊόντος, ώστε να προσφέρει διαφοροποίηση από Τουρκία και Αίγυπτο και επένδυση σε loyalty και personalized offers, που ενισχύουν τη συναισθηματική σύνδεση των επισκεπτών με τον προορισμό.

Πηγή: tornosnews.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου