• «Ο έλεγχος κάνει καλό. Δεχόμαστε τον έλεγχο. Η Διαχειριστική Αρχή έκανε τη δουλειά της. Στον δημόσιο διάλογο έχουμε προκληθεί με απίστευτες θεωρίες ανοησίας και όχι συνομωσίας» • Πώς έχουν τα πράγματα για το έργο, όπως τα ανέλυσε ο κ. Αντ. Βουτσίνος και η κα Φ. Παπανικολάου από τη Διαχειριστική Αρχή • Έξι ολόκληρα χρόνια για έναν δρόμο ούτε ενός… χιλιομέτρου • Η συζήτηση για την Ιαλυσό: «Η μελέτη για τον Τριαντενό Ποταμό είναι έτοιμη, ζητήσαμε από τους μελετητές να κάνουμε και την κυκλοφοριακή μελέτη» • Το έργο για το Κολυμβητήριο Ιαλυσού θα το προχωρήσει η ΠΝΑι, έχουν κατατεθεί ήδη οι προτάσεις
Δριμεία κριτική άσκησε σε τοποθέτησή του κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της λογοδοσίας της Περιφερειακής Αρχής Νοτίου Αιγαίου, ο περιφερειάρχης κ. Γιώργος Χατζημάρκος σχετικά με την απένταξη του έργου της ανάπλασης από την Διαχειριστική Αρχή.
Η τοποθέτηση του περιφερειάρχη έγινε με αφορμή την ερώτηση του αναπληρωτή περιφερειάρχη κ. Αποστόλη Ασπράκη, αναφορικά με την έκταση που έλαβε στον δημόσιο διάλογο η απένταξη από τη Διαχειριστική Αρχή του έργου ανάπλασης και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις από το λιμάνι της Ακαντιάς έως τη νέα μαρίνα Ρόδου, ζητώντας αναλυτική ενημέρωση και λεπτομέρειες για το θέμα. «Επιπλέον, στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο Ρόδου ειπώθηκαν απαξιωτικά λόγια τόσο για την ΠΝΑι όσο και για τη Διαχειριστική Αρχή. Γι’ αυτό θέλουμε να γνωρίζουμε τι ακριβώς έχει συμβεί. Πού τελειώνει η πληροφόρηση και πού ξεκινάει η παραπληροφόρηση και, φυσικά, ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις όσον αφορά στο συγκεκριμένο έργο», τόνισε.
Η πορεία του έργου αναλυτικά
Τον λόγο έλαβε ο προϊστάμενος της Διαχειριστικής Αρχής, κ. Αντώνης Βουτσίνος, ο οποίος είπε ότι το έργο εντάχθηκε στο περιφερειακό πρόγραμμα το 2019 με προϋπολογισμό 3,038.000 ευρώ περίπου και επιλέξιμο για το πρόγραμμα ποσό των 2 εκ. ευρώ -και με δέσμευση από τον Δήμο Ρόδου, ότι επρόκειτο να καλύψει το υπόλοιπο ποσόν από ίδιους πόρους. Το έργο συμβασιοποιήθηκε στο τέλος του 2021 με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τα δύο έτη, δηλ. στο τέλος του 2023 οπότε έγινε και η επιλεξιμότητα του προγράμματος: «Στην πράξη, όμως, χρειάστηκε λόγω τροποποιήσεων που έγιναν στη μελέτη κ.λπ. να δοθούν παρατάσεις οπότε είχε τελευταία προθεσμία περαίωσης τον περασμένο Αύγουστο. Είναι ένα σύνθετο, δύσκολο και μεγάλο έργο, σε μια περιοχή όπου υπήρχε σχεδιασμός για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση με διάφορες δράσεις και πολλές παρεμβάσεις στην περιοχή του Κόβα. Εξαιτίας των ιδιαιτεροτήτων και των προβλημάτων που είχε το έργο (ιδιαίτερα σε σχέση με την κατασκευή του αγωγού ομβρίων που προβλεπόταν για την παροχέτευση προς την θάλασσα) χρειάστηκαν να γίνουν πάρα πολλές συναντήσεις με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ρόδου, με τον ανάδοχο κ.λπ. Το κυριότερο πρόβλημα που παρουσιάστηκε ήταν ότι έτσι όπως είχε σχεδιαστεί το έργο, ο αγωγός ομβρίων προβλεπόταν να εκβάλλει στην είσοδο της μαρίνας που υπάρχει στην περιοχή.

Όταν το αντιλήφθηκε η διαχειρίστρια εταιρεία της μαρίνας, αντέδρασε και ζήτησε να αλλάξει η όδευση του αγωγού. Μετά από συσκέψεις, αποφασίστηκε από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου και από το Δημοτικό Συμβούλιο, ο αγωγός αυτός να καταλήξει εκεί που καταλήγει η περιμετρική (έξω από το λιμάνι της Ακαντιάς). Το α’ εξάμηνο του 2025 κι ενώ το έργο πλησίαζε προς την ολοκλήρωσή του, διαπιστώσαμε ότι εκεί που κατέληγε ο αγωγός ομβρίων, είχαν αρχίσει να γίνονται διαμορφώσεις από την εταιρεία που διαχειρίζεται την μαρίνα, με σκοπό την επέκταση της (β’ φάση της μαρίνας). Προβλεπόταν η κρηπίδωση όλης της περιοχής και η διαμόρφωσή της, έτσι ώστε η εκβολή του αγωγού δεν θα μπορούσε να λειτουργεί. Αποφασίσαμε να κάνουμε έλεγχο στο έργο για να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει –τον περασμένο Ιούλιο. Διαπιστώθηκε η μη λειτουργικότητα του τμήματος του έργου που αφορούσε στον αγωγό ομβρίων της περιοχής. Συντάχθηκε έκθεση με τα ευρήματα και με τις σχετικές συστάσεις, στάθηκε στον Δήμο και δόθηκε προθεσμία 15 ημερών, ώστε ο Δήμος να παρουσιάσει κάποια πρόταση για την επίλυση του προβλήματος που είχε εντοπιστεί στην περιοχή. Η προθεσμία έληξε στις 15 Αυγούστου. Ο Δήμος δεν παρουσίασε κάποια λύση. Έγιναν κάποιες τηλεφωνικές επικοινωνίες αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Κάναμε επιτόπια επαλήθευση (την οποία στείλαμε στον Δήμο Ρόδου) και η σύσταση ήταν να προχωρήσουμε σε ανάκληση της απόφασης ένταξης αφού το έργο δεν ήταν ολοκληρωμένο και λειτουργικό και ως εκ τούτου δεν μπορούσε να παραμείνει στο Τεχνικό μας Πρόγραμμα –το οποίο είχε κλείσει. Η εκτίμησή μας αυτή για την μη δυνατότητα υλοποίησης του έργου, βασιζόταν σε εκπρόθεσμο έγγραφο από τον Δήμο, που μας διαβεβαίωνε ότι έχει βρεθεί η τεχνική λύση, μας παρουσίασε μια υποτυπώδη μελέτη από κάποιο μελετητικό γραφείο χωρίς σοβαρές περαιτέρω μελέτες, χωρίς αδειοδοτήσεις και χωρίς ένα αρκετά μεγάλο ποσόν κ.ο.κ. με συνέπεια να εισηγηθούμε την απένταξή του από το πρόγραμμα –όπως κι έγινε και σταμάτησε να το διαχειρίζεται η υπηρεσία μας. Η χρηματοδότηση που είχαμε δώσει ήταν 3,3εκ. ευρώ. Από αυτό, το επιλέξιμο ποσό που καταβλήθηκε μέσα στην περίοδο που η δαπάνη ήταν επιλέξιμη ήταν μόνον 495.000 ευρώ –ουσιαστικά το έργο, εκτελέστηκε στο μεγαλύτερο του μέγεθος».

Ο Γιώργος Χατζημάρκος
Τοποθετούμενος ο κ. Χατζημάρκος, εμφανίσθηκε κατηγορηματικός:
«Αυτό είναι ένα ακόμη έργο για το οποίο υπήρξε μια μεγάλη αντιπαράθεση στον δημόσιο διάλογο με το γνωστό μοτίβο: ‘Οι καλοί και οι κακοί, αυτοί που αγαπάνε τα έργα κι αυτοί που δεν τα’ αγαπάνε…’ Η πραγματικότητα είναι πολύ απλή. Έξι ολόκληρα χρόνια για έναν δρόμο ούτε ενός… χιλιομέτρου. Κάποιοι μπορούν να μας δουλεύουν όσο θέλουν. Το έργο το σώσαμε (και μάλιστα όχι μόνον μία φορά, με την ανοχή και την υποστήριξή μας και με την οικονομική του ενίσχυση). Είχαν εξαντληθεί όλες οι παρατάσεις. Ελεγχόμαστε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κάθε έργο. Έφτασε η καταληκτική ημερομηνία και το μόνο που πήραμε ήταν δύο έγγραφα από δύο διαφορετικούς εκπροσώπους του Δήμου Ρόδου, με διαφορετικές απαντήσεις –την ίδια ημέρα, στο ίδιο ερώτημα. Και στον δημόσιο διάλογο έχουμε προκληθεί με απίστευτες θεωρίες ανοησίας και όχι συνομωσίας. Εμείς πρέπει να είμαστε εντάξει στην Ε.Ε. Από εκείνο το σημείο κι έπειτα ήμασταν εμείς οι υπεύθυνοι, φέραμε εμείς την ευθύνη. Έγιναν οι πληρωμές, ξεπεράσαμε το γεγονός όλων των παρατάσεων. Φτάσαμε στην καταληκτική ημερομηνία και ο Δήμος Ρόδου, δεν μας απάντησε –επειδή ήταν… Αύγουστος. Δηλαδή, Αύγουστο ζήτησε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας από εμάς έναν φάκελο με τις εξηγήσεις, γι αυτή την χυδαία καταγγελία από κάποιους πολίτες, ότι είχαμε χρηματοδοτήσει δύο φορές το ίδιο έργο.
Το θράσος…. χτυπάει κορυφές επειδή το απεντάξαμε το έργο ενώ είχαν χρόνο για να μας απαντήσουν στην καταληκτική ημερομηνία και μας πήγαν στα δικαστήρια. Απεντάξαμε το έργο από τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις (αν και υπάρχει ακόμη μια εκκρεμότητα) αυξήσαμε και την χρηματοδότηση και το μόνο που δεν αξίζαμε από έναν οργανισμό για τον οποίο βάλαμε πλάτη, διοικητικά, νομικά και οικονομικά, ήταν να μας διασύρει με αυτό τον χυδαίο τρόπο. Οφείλεις εάν η μύτη σου δεν χτυπάει το ταβάνι, να δέχεσαι ότι είναι δημόσιο χρήμα και αυτό διαχειριζόμαστε. Δεν είναι δικό μας. Χωρίς απειλές, χωρίς επιθέσεις, χωρίς ύβρεις. Ο έλεγχος κάνει καλό. Δεχόμαστε τον έλεγχο. Η Διαχειριστική Αρχή έκανε την δουλειά της».
Στη συνέχεια έλαβε το λόγο και η κα Φώφη Πανανικολάου, υπεύθυνη στη Ρόδο για τη Διαχειριστική Αρχή για το θέμα, εξηγώντας ό,τι προηγήθηκε. Ως εκ τούτου το έργο, θεωρείται μη λειτουργικό κι επιφέρει την ανάκληση της απόφασης για ένταξη ενώ, δεν έχει δημοπρατηθεί μέχρι τώρα. «Μας είπαν ότι θα έφτιαχναν ένα πρόχειρο έργο μέχρι να γίνει το καλό. Ήταν εμπαιγμός…» ανέφερε μεταξύ άλλων εξηγώντας πως η επικοινωνία έγινε με την διεύθυνση τεχνικών υπηρεσιών –ούτε με την ΔΕΥΑΡ ούτε με την γ.γ. του Δήμου.
«Έχουμε χάσει κάθε έννοια του μέτρου… Αυτά έχω να πω σε αυτούς τους απίθανους τύπους της ΔΕΥΑΡ» κατέληξε ο περιφερειάρχης λέγοντας πως τα κριτήρια και οι έλεγχοι για την εκτέλεση έργων με ευρωπαϊκά προγράμματα είναι εξονυχιστικοί.
Η συζήτηση για τα έργα στην Ιαλυσό
Ακολούθησε συζήτηση (στο πλαίσιο της λογοδοσίας) για τα έργα στην Δημοτική Ενότητα Ιαλυσού, μετά από σχετική ερώτηση της κας Μ. Χατζηγιάννη.
Τοποθετούμενος ο προϊστάμενος των Τεχνικών Υπηρεσιών, κ. Νίκος Λυμπερόπουλος μίλησε για τον Τριαντενό Ποταμό και για τα δύο ρέματα (Αγίου Φανουρίου και Επιτρόπου), για τα οποία έχουν παραδοθεί οι τρεις υδραυλικές μελέτες. «Σε κάθε περίπτωση, η μοναδική λύση που μπορεί να εφαρμοστεί είναι αυτή του ανοιχτού οχετού» εξηγώντας τις δυσκολίες που υπήρξαν κατά την εκπόνηση της μελέτης.
Ο περιφερειάρχης κ. Χατζημάρκος ξεκαθάρισε τα εξής: «Ωραία είναι να βγάζουμε κάθε μέρα ανακοινώσεις για το πόσο άχρηστη είναι αυτή η περιφερειακή αρχή! Ωστόσο, οι μελέτες και οι μελετητές δεν μπαίνουν σε ‘λεμονοστύφτη’ και με κλειστό το Κτηματολόγιο δεν μπορείς να κάνεις πολλά. Αντιπλημμυρικά έργα εκτελούν κι άλλοι τέσσερις φορείς του Δημοσίου εκτός της ΠΝΑι. στον Αρχάγγελο δεν είμαστε ακόμη στις μελέτες. Έχουμε και έγκριση χρηματοδότησης και το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ. Περιμένουμε την τελευταία υπογραφή αδειοδότησης.
Για την Ιαλυσό, η μελέτη είναι έτοιμη. Ζητήσαμε από τους μελετητές να κάνουμε και κυκλοφοριακή μελέτη. Μετά θα πάει στο υπουργείο Περιβάλλοντος και στην ΥΔΟΜ μαζί και με τα αυθαίρετα μέσα στην κοίτη».
Στην συζήτηση παρενέβη και ο κ. Λυμπερόπουλος που έδωσε στοιχεία για το έργο. Ο κ. Χατζημάρκος είπε ότι το έργο έχει ακόμη πολύ δρόμο ενώ και η κυκλοφοριακή μελέτη θα επιδοθεί στον Δήμο Ρόδου.
Ο περιφερειάρχης, τέλος, μίλησε και για το Κολυμβητήριο στην Ιαλυσό (ένα έργο εγκαταλελειμμένο πάνω από 20 χρόνια) λέγοντας πως μίλησε με τον δήμαρχο Ρόδου κ. Κολιάδη από τον οποίο ζήτησε να δαπανήσει τα χρήματα που έχει γι αυτό, σε άλλο έργο επειδή αυτό, είναι σε γη που ανήκει στην ΠΝΑι:
«Έχουμε ήδη καταθέσει εδώ και 1,5-2 μήνες στο υπουργείο τις προτάσεις μας που περιλαμβάνει και το Κολυμβητήριο. Το έργο θα το προχωρήσει η ΠΝΑι».
















