Τοπικές Ειδήσεις

Κυκλοφοριακό κομφούζιο με τα ηλεκτρικά πατίνια στη Ρόδο

• Κερδίζουν συνεχώς έδαφος ως μέσο μετακίνησης, τόσο από τους κατοίκους όσο και από τους επισκέπτες • Στην υψηλή τουριστική περίοδο, η παρουσία τους πολλαπλασιάζεται και το φαινόμενο γίνεται πιο έντονο

Η φετινή τουριστική περίοδος στη Ρόδο ανέδειξε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο την ανεξέλεγκτη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών. Σε δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας, στο κέντρο της πόλης αλλά και σε τουριστικές περιοχές, συναντάς αναβάτες να κινούνται άτακτα, να παραβιάζουν σηματοδότες, να παρεμβαίνουν στη ροή των οχημάτων και να δημιουργούν αιφνίδιους κινδύνους. Το πρόβλημα, ειδικά φέτος, έχει πάρει διαστάσεις, καθώς τα πατίνια έχουν πολλαπλασιαστεί και κυκλοφορούν σχεδόν σε κάθε γωνιά του νησιού.
Τουρίστες που ενοικιάζουν ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα για να περιηγηθούν στην πόλη αλλά και έφηβοι που αναζητούν έναν εύκολο τρόπο μεταφοράς, πέρα από το ό,τι είναι μόδα της εποχής, είναι κατά κύριο λόγο αναβάτες που συναντάμε στους δρόμους της πόλης.
Ένα ακόμα πρόβλημα που προκαλείται κυρίως από τις εταιρείες που διαθέτουν προς ενοικίαση ηλεκτρικά πατίνια είναι η στάθμευση σε κοινόχρηστους χώρους ενώ πατίνια παρατημένα σε πεζοδρόμια, σε διαβάσεις ή μπροστά σε ράμπες ΑμεΑ δημιουργούν συνεχή εμπόδια και καταγράφονται ως ένα από τα πιο συχνά παράπονα πολιτών.
Η πλειονότητα των χρηστών είναι ανήλικοι και τουρίστες. Σε μεγαλύτερες ηλικίες, πολλά παιδιά χρησιμοποιούν το πατίνι ως μέσο μετακίνησης από και προς το σχολείο ή το φροντιστήριο.
Με την ανοχή των γονιών, θεωρείται μια εύκολη λύση για μικρές αποστάσεις.
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Κινούνται σε δρόμους γεμάτους αυτοκίνητα, χωρίς κράνος, χωρίς φώτα και συχνά χωρίς να γνωρίζουν τους βασικούς κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Οι τουρίστες το αντιμετωπίζουν ως βολικό μέσο περιήγησης. Ενοικιαζόμενα πατίνια διατίθενται σε πολλά σημεία της πόλης και η εικόνα με δύο άτομα πάνω στο ίδιο όχημα, με κινητό στο χέρι ή με ακουστικά, είναι συνηθισμένη. Στην υψηλή τουριστική περίοδο, η παρουσία τους πολλαπλασιάζεται και το φαινόμενο γίνεται πιο έντονο.
Το κυκλοφοριακό της Ρόδου γίνεται εντονότερο κάθε χρόνο και είναι ένα από τα βασικότερα προβλήματα της καθημερινότητας που ταλαιπωρούν τους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες.
Η παρουσία εκατοντάδων πατινιών στους δρόμους επιβαρύνει περαιτέρω τη ροή. Οι κινήσεις των αναβατών είναι απρόβλεπτες, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να φρενάρουν απότομα ή να κάνουν ελιγμούς για να τους αποφύγουν.
Σε δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας, όπου η ταχύτητα των οχημάτων είναι υψηλή, ένα πατίνι που εμφανίζεται ξαφνικά μπορεί να προκαλέσει σοβαρό ατύχημα.
Το ίδιο επικίνδυνο είναι και τα «σλάλομ» των αναβατών στο κέντρο της πόλης. Τα πατίνια μοιράζονται τους ίδιους χώρους με αυτοκίνητα και πεζούς, χωρίς διαχωρισμό και χωρίς ελέγχους.
Δεν υπάρχει επίσημη καταγραφή για τα ηλεκτρικά πατίνια που κυκλοφορούν στη Ρόδο. Τα ιδιωτικά δεν δηλώνονται πουθενά, ενώ για τα ενοικιαζόμενα δεν υπάρχει πλαίσιο που να υποχρεώνει τις εταιρείες να γνωστοποιούν τον στόλο τους σε κάποια αρχή. Το κενό αυτό δυσκολεύει τον έλεγχο και την οργάνωση της κυκλοφορίας. Η εικόνα, πάντως, δείχνει ότι ο αριθμός τους έχει πολλαπλασιαστεί, ιδίως στη διάρκεια της φετινής τουριστικής περιόδου.
Η ελληνική νομοθεσία κατατάσσει τα ηλεκτρικά πατίνια στα Ε.Π.Η.Ο. (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα) και προβλέπει συγκεκριμένους κανόνες:
-Μέγιστη ταχύτητα 25 χλμ./ώρα.
-Απαγόρευση κυκλοφορίας σε δρόμους με όριο άνω των 50 χλμ./ώρα.
-Υποχρεωτική χρήση ποδηλατοδρόμου, όπου υπάρχει, ή αλλιώς κίνηση στο δεξί άκρο του δρόμου.
-Απαγόρευση κίνησης σε πεζοδρόμια.
-Απαγόρευση μεταφοράς δεύτερου ατόμου.
-Υποχρεωτικό κράνος, φώτα και ανακλαστικά.
Για υπέρβαση ταχύτητας άνω των 25 χλμ./ώρα προβλέπεται πρόστιμο 40 ευρώ, 100 ευρώ για κυκλοφορία σε δρόμους με όριο άνω των 50, 100–200 ευρώ για υπέρβαση των 35 χλμ./ώρα ή χρήση σε απαγορευμένους δρόμους, και 80 ευρώ για χρήση ακουστικών ή κινητού τηλεφώνου.
Η αίσθηση ασφάλειας που δημιουργεί το πατίνι είναι παραπλανητική. Η χαμηλή ταχύτητα δεν αναιρεί τους κινδύνους.
Ένα παιδί που πηγαίνει στο φροντιστήριο με πατίνι κινδυνεύει σε κάθε διασταύρωση όπου τα αυτοκίνητα κινούνται με ταχύτητες πολλαπλάσιες. Η απουσία κράνους πολλαπλασιάζει τον κίνδυνο για σοβαρό τραυματισμό σε περίπτωση πτώσης.
Τη νύχτα, πατίνια χωρίς φώτα είναι πρακτικά αόρατα για τους οδηγούς. Σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, η διαφορά ταχύτητας ανάμεσα σε ένα πατίνι και τα διερχόμενα οχήματα καθιστά τον αναβάτη εξαιρετικά ευάλωτο. Ακόμη και σε χαμηλότερες ταχύτητες, μια πτώση στο οδόστρωμα μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες.
Όταν ο αναβάτης δεν γνωρίζει τους κανόνες του ΚΟΚ, όπως οφείλει, οι πιθανότητες πρόκλησης ατυχήματος αυξάνονται. Η απουσία βασικής εκπαίδευσης και η εντύπωση ότι πρόκειται για «αθώο μέσο» κάνουν την κατάσταση ακόμη πιο επικίνδυνη.
Τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν κερδίσει έδαφος ως μέσο μετακίνησης, τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες. Χωρίς όμως τήρηση κανόνων και ουσιαστικούς ελέγχους, η χρήση τους εξελίσσεται σε παράγοντα ανασφάλειας και σε επιβάρυνση για την πόλη.
Να σημειωθεί ότι σε πρόσφατη συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Ρόδου, σχετικά με τις επιχειρήσεις υπηρεσιών του Δήμου για ελέγχους και απομακρύνσεις παράνομων σημάνσεων σε κοινόχρηστους χώρους στάθμευσης στο Νιοχώρι καθώς και σε άλλες περιοχές του κέντρου της πόλης, ο δήμαρχος Αλέξανδρος Κολιάδης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο πρόβλημα.
Επισήμανε ότι οι επιχειρήσεις στο κέντρο της πόλης θα συνεχιστούν ενώ έκανε γνωστό ότι και στο Φαληράκι έγινε προσπάθεια για να μαζέψει ο Δήμος ηλεκτρικά ποδήλατα και πατίνια από κοινόχρηστους χώρους, όμως δεν το επέτρεψε η Αστυνομία.

Όπως είπε ο κ. Αλ. Κολιάδης η κατάσταση με τις καταλήψεις κοινόχρηστων χώρων από ηλεκτρικά ποδήλατα και πατίνια έχει ξεφύγει και διεμήνυσε ότι οι έλεγχοι και οι επιχειρήσεις απομάκρυνσης από τον Δήμο Ρόδου θα συνεχιστούν.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου