Ο τελευταίος μεγάλος κύκλος ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Έκτοτε, η έλευση της οικονομικής κρίσης, η έλλειψη χρηματοδότησης και η διστακτικότητα των τραπεζών απέναντι στις ναυτιλιακές εταιρείες πάγωσαν κάθε σχέδιο για νέες ναυπηγήσεις. Η ανανέωση των γραμμών έγινε σχεδόν αποκλειστικά μέσω αγοράς μεταχειρισμένων πλοίων, συχνά μεγάλης ηλικίας, που κάλυπταν απλώς τις άμεσες ανάγκες δρομολόγησης. Εξαίρεση τα τρία νεότευκτα AERO του Attica Group.
Σήμερα, μόλις το 17% του ελληνικού στόλου είναι κάτω των 20 ετών. Τα ποσοστά παλαιότητας είναι ενδεικτικά:
80% των πλοίων μήκους έως 95 μέτρων έχουν ηλικία άνω των 20 ετών.
85% των πλοίων 96–149 μέτρων ξεπερνούν τα 20 χρόνια.
92% των πλοίων άνω των 150 μέτρων βρίσκονται στην ίδια κατηγορία.
Με την απουσία διαθέσιμων μεταχειρισμένων που να πληρούν τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, η ναυπήγηση νέων πλοίων είναι πλέον η μοναδική ρεαλιστική λύση. Το πρόβλημα, όμως, έχει δύο βασικές πτυχές: το είδος καυσίμου που θα χρησιμοποιήσουν και τον τρόπο χρηματοδότησης των κατασκευών.
Τα νέα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία πρέπει να πληρούν όχι μόνο τους ευρωπαϊκούς κανόνες εκπομπών, αλλά και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των ελληνικών λιμανιών: περιορισμοί σε μήκος, χωρητικότητα και ελκτικές δυνατότητες, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν με ασφάλεια τα περισσότερα νησιά.
Παράλληλα, αν και η Ε.Ε. έχει θέσει αυστηρά χρονοδιαγράμματα για μείωση αέριων ρύπων, οι τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών για μεσαία και μεγάλα πλοία δεν είναι ακόμη ώριμες. Εναλλακτικά καύσιμα όπως ο ηλεκτρισμός, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη και τα βιοκαύσιμα βρίσκονται σε πειραματικό ή πρώιμο στάδιο εφαρμογής.
Έτσι, η τρέχουσα «πράσινη» απάντηση βασίζεται σε:
Οικονομίες κλίμακας – πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας με χαμηλότερη κατανάλωση ανά μονάδα φορτίου.
Μείωση βάρους – χαρακτηριστικό παράδειγμα τα ταχύπλοα Aero της Attica στον Σαρωνικό.
Οι κινήσεις των μεγάλων παικτών
Οι ισχυρότεροι όμιλοι έχουν ήδη προχωρήσει σε σχέδια ανανέωσης:
Attica Group – Συμφωνία με τη Stena RoRo για μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων μήκους 200 μέτρων, που θα ναυπηγηθούν στην Κίνα, καθώς και Μνημόνιο Συνεργασίας με την ONEX για ναυπήγηση νέων πλοίων.
Όμιλος Grimaldi – Μινωικές Γραμμές – Νέο ναυπηγικό πρόγραμμα, με δύο πλοία προοριζόμενα για την ελληνική ακτοπλοΐα. Τον Ιούλιο 2025, ο όμιλος παρέλαβε το πρώτο από δέκα νέα πλοία τύπου Pure Car & Truck Carrier (PCTC) από κινεζικά ναυπηγεία, χωρητικότητας 9.000 CEU και δυνατότητας χρήσης αμμωνίας.
Οι μικροί στην άκρη
Οι μικρότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται κυρίως σε άγονες γραμμές και μικρές ενδονησιωτικές συνδέσεις, βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρή χρηματοδοτική ασφυξία. Οι τράπεζες εμφανίζονται απρόθυμες να δανειοδοτήσουν μικρές επιχειρήσεις χωρίς ισχυρή κεφαλαιακή βάση και εταιρική διακυβέρνηση.
Η συνέπεια είναι ότι το χάσμα ανάμεσα σε μεγάλους και μικρούς παίκτες διευρύνεται. Οι πρώτοι σχεδιάζουν και παραγγέλνουν νέα πλοία, ενώ οι δεύτεροι συνεχίζουν να λειτουργούν με στόλους μεγάλης ηλικίας, με αυξημένο κόστος και μειωμένη ανταγωνιστικότητα.
Η ανανέωση του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας δεν είναι πλέον επιλογή – είναι μονόδρομος. Ο τεχνολογικός μετασχηματισμός, η περιβαλλοντική συμμόρφωση και η εξασφάλιση χρηματοδότησης αποτελούν τρεις ταυτόχρονες προκλήσεις που ο κλάδος καλείται να διαχειριστεί. Όσο η έρευνα για εναλλακτικά καύσιμα συνεχίζεται, οι αποφάσεις που θα ληφθούν την επόμενη πενταετία θα κρίνουν αν η ελληνική ακτοπλοΐα θα παραμείνει σύγχρονη και ανταγωνιστική ή αν θα μείνει πίσω, εγκλωβισμένη σε έναν στόλο του χθες.
Πηγή: newmoney.gr