Ρεπορτάζ

Ελεγκτικό Συνέδριο 2025: Καταλογισμοί, ευθύνες και ανοίκειες δαπάνες στον Δήμο Καλυμνίων

• Αναλυτική παρουσίαση των αποφάσεων 787 έως 792/2025 • Καταλογισμοί για μη νόμιμες και ανεξέλεγκτες δαπάνες

Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με έξι διαδοχικές αποφάσεις που κοινοποιήθηκαν στον Δήμο Καλυμνίων, επιβεβαιώνει τη θεσμική της βαρύτητα στον έλεγχο της νομιμότητας των δημοσιονομικών πράξεων. Οι υποθέσεις αφορούν κυρίως δημοτικές διοικήσεις, όπου εντοπίστηκαν εκτεταμένες ανοίκειες πληρωμές, κακή διαχείριση πόρων και πλημμέλειες στην τήρηση διαδικασιών.
Εντυπωσιακά είναι τα ποσά που κρίθηκαν μη νόμιμα και οι καταλογισμοί που επιβλήθηκαν – άλλοτε πλήρεις και άλλοτε με μείωση, λαμβάνοντας υπόψη τη χρονική απόσταση και τον βαθμό υπαιτιότητας.
Οι αποφάσεις δεν περιορίζονται σε τυπικές παραλείψεις αλλά αγγίζουν τον πυρήνα του προβλήματος: δημόσια χρήματα δαπανήθηκαν χωρίς νομική βάση, χωρίς αιτιολόγηση, χωρίς έγκριση από αρμόδια όργανα.
Παρακάτω παρουσιάζονται οι αποφάσεις με πλήρη ανάλυση των επίμαχων δαπανών, το ύψος του καταλογισμού και τα πρόσωπα που κρίθηκαν υπόλογα.
Απόφαση 787/2025 – Το χρονικό μιας χαοτικής διαχείρισης
Η πιο εκτενής και τεκμηριωμένη απόφαση αφορά τον Δήμο Καλυμνίων και τον τότε δήμαρχο κ. Δημήτριο Διακομιχάλη, ο οποίος κρίθηκε υπόλογος για πληθώρα πληρωμών που έγιναν εντός του οικονομικού έτους 1998. Το συνολικό ποσό που αρχικά καταλογίστηκε ανερχόταν στις 263.476,33 ευρώ, για να περιοριστεί τελικά, μετά από κρίση περί ελαφράς αμέλειας και μακρού χρόνου παρέλευσης, στο ποσό των 3.761,28 ευρώ.
Οι δαπάνες που θεωρήθηκαν ανοίκειες περιελάμβαναν την καταβολή 8 εκατομμυρίων δραχμών σε συλλόγους χωρίς καν να υπάρχουν αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου ή αιτήσεις των δικαιούχων. Δεν αποδείχθηκε επίσης ότι οι φορείς αυτοί είχαν αναπτύξει πολιτιστική ή αθλητική δράση. Άλλες δαπάνες περιλάμβαναν μισθώσεις σκαφών μεταφοράς προσώπων με πληρωμές συνολικού ύψους 190.800 δραχμών, χωρίς συμβάσεις, εγκρίσεις ή αποδείξεις εκτέλεσης. Ακόμη πιο σοβαρές ήταν οι πληρωμές 16,4 εκατομμυρίων δραχμών για μισθώσεις μηχανημάτων έργων, χωρίς να συνοδεύονται από συμβάσεις, παραστατικά ή πρωτόκολλα παραλαβής.
Κρίθηκαν επίσης μη νόμιμες οι πληρωμές λογαριασμών κινητής τηλεφωνίας για εννέα συσκευές, συνολικού ποσού 307.736 δραχμών, χωρίς καμία πρόβλεψη σε νόμο ή σύνδεση με υπηρεσιακές ανάγκες. Στον κατάλογο των παραβάσεων περιλαμβάνονταν και 270.000 δραχμές για μετακίνηση δημοτικού συμβούλου στο εξωτερικό χωρίς αποδεικτικά, αλλά και 474.800 δραχμές που καταβλήθηκαν σε χρήμα αντί για παροχή ειδών ατομικής προστασίας, χωρίς προηγούμενη απόφαση του δήμου για αντικειμενική αδυναμία χορήγησής τους σε είδος.

Απόφαση 788/2025 – Παροχές και επιχορηγήσεις χωρίς βάση
Η συγκεκριμένη απόφαση αναφέρεται σε δαπάνες του έτους 2002, οι οποίες ανέρχονταν σε συνολικό ποσό 22.276,62 ευρώ. Πρόκειται για καταβολές βοηθημάτων ύψους 6.603,11 ευρώ προς πολίτες που χαρακτηρίζονταν “άποροι”, χωρίς όμως να συνυποβάλλονται τα απαραίτητα έγγραφα, όπως βεβαιώσεις απορίας ή αποφάσεις έγκρισης από το δημοτικό συμβούλιο.
Αντίστοιχα, επιχορηγήσεις ύψους 15.673,51 ευρώ δόθηκαν σε πολιτιστικούς συλλόγους χωρίς αυτοί να έχουν υποβάλει σχετική αίτηση, χωρίς να αναφέρονται οι σκοποί για τους οποίους διατίθεντο τα χρήματα, και χωρίς να υπάρχει καμία τεκμηρίωση ή πρότερη εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας.

Απόφαση 789/2025 – Πληρωμές για υπηρεσίες χωρίς αποδείξεις
Η απόφαση αφορά δαπάνες που κρίθηκαν στο σύνολό τους μη νόμιμες και καταλογίστηκε ποσό 89.651,10 ευρώ στον τότε δήμαρχο. Οι δαπάνες αυτές αφορούσαν κυρίως επισκευές οχημάτων και μηχανημάτων σε εξωτερικά συνεργεία χωρίς κανένα από τα απαιτούμενα έγγραφα: δεν υπήρχαν αποφάσεις ανάθεσης, δελτία επισκευής, τεχνικές εκθέσεις, αποδείξεις παραλαβής ή τιμολόγια. Οι δαπάνες θεωρήθηκαν όχι μόνο ανοίκειες αλλά και αδιαφανείς, αφού κανένα στοιχείο δεν μπορούσε να επιβεβαιώσει ότι οι εργασίες πραγματοποιήθηκαν ή ότι ήταν αναγκαίες.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο επεσήμανε επίσης ότι η νομιμοποίηση των δαπανών με βάση μεταγενέστερες διατάξεις του ν. 3274/2004 ήταν ανεφάρμοστη, λόγω πλήρους έλλειψης έγκρισης από τα αρμόδια όργανα του δήμου.

Απόφαση 790/2025 – Συμπληρωματικά ελλείμματα  στον ίδιο δήμο
Σε συνέχεια της υπόθεσης του Δήμου Καλυμνίων, η απόφαση αυτή αφορά νέες δαπάνες ύψους 184.420 ευρώ για τις οποίες κρίθηκε ότι υπήρξε ελαφρά αμέλεια και περιορίστηκε ο καταλογισμός στο ποσό των 9.221 ευρώ. Οι δαπάνες αυτές περιελάμβαναν και πάλι πληρωμές χωρίς εγκρίσεις της Δημαρχιακής Επιτροπής, χωρίς παραστατικά και χωρίς τεκμηρίωση υπηρεσιακής ανάγκης. Χαρακτηριστικές ήταν περιπτώσεις που αφορούσαν εκτέλεση έργων ή προμήθειες που δεν είχαν καν εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο, ούτε είχαν συμβασιοποιηθεί, ενώ δεν προσκομίστηκαν αποδείξεις παραλαβής των σχετικών υπηρεσιών.
Το Δικαστήριο επανέλαβε πως η ευθύνη του δημάρχου ως υπολόγου προκύπτει αυτοτελώς από την υπογραφή του στα εντάλματα πληρωμής και δεν αίρεται με την πάροδο του χρόνου.
Απόφαση 791/2025 – Οριστικοποίηση καταλογισμού για 30.431 ευρώ
Το Ελεγκτικό Συνέδριο στην απόφαση αυτή απέρριψε την αίτηση αναίρεσης πρώην δημάρχου για καταλογισμό ύψους 30.431 ευρώ, καθώς δεν κρίθηκε επαρκής η αιτιολόγηση που προσκομίστηκε από τον ίδιο. Οι δαπάνες αφορούσαν πληρωμές που έγιναν είτε χωρίς εγκρίσεις των αρμοδίων οργάνων είτε χωρίς τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά.
Ανάμεσα στις δαπάνες περιλαμβάνονταν παροχές σε τρίτους χωρίς νομική ή υπηρεσιακή τεκμηρίωση, και επιχορηγήσεις σε σωματεία ή ιδιώτες χωρίς προγενέστερες αιτήσεις, αποφάσεις και αιτιολογήσεις. Το Δικαστήριο απέρριψε τους ισχυρισμούς περί απώλειας φακέλων ως αόριστους και μη επαρκείς για απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής.
Απόφαση 792/2025 – Επιβεβαίωση καταλογιστικής απόφασης
Η απόφαση αυτή επιβεβαίωσε πλήρως προηγούμενη καταλογιστική κρίση, απορρίπτοντας την αίτηση αναίρεσης αιρετού προσώπου που ζητούσε απαλλαγή από την ευθύνη. Οι δαπάνες, όπως και στις υπόλοιπες υποθέσεις, αφορούσαν πληρωμές χωρίς επαρκή αιτιολόγηση, χωρίς συνοδευτικά δικαιολογητικά και χωρίς έγκριση από τα συλλογικά όργανα του δήμου.
Το Δικαστήριο επισήμανε ότι ο αναιρεσείων δεν παρουσίασε αποδεικτικά πως οι σχετικές πληρωμές συνδέονταν με συγκεκριμένες ανάγκες της διοίκησης ή ότι η παρατυπία ήταν συγγνωστή. Αντίθετα, κρίθηκε πως ως δήμαρχος όφειλε να ελέγχει τη νομιμότητα κάθε πληρωμής πριν την υπογραφή του σχετικού εντάλματος.
Οι έξι αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το 2025 προσφέρουν ένα σκληρό αλλά καθαρό παράθυρο στην πραγματικότητα της τοπικής διοίκησης. Οι κοινές παραδοχές, απουσία τεκμηρίωσης, έλλειψη αποφάσεων, πληρωμές “στον αέρα”, αποδεικνύουν ότι η διαχείριση του δημόσιου χρήματος βρέθηκε για πολλά χρόνια εκτός ελέγχου.
Όσο κι αν το Συνέδριο σε αρκετές περιπτώσεις αναγνώρισε ελαφρυντικά λόγω χρόνου ή βαθμού υπαιτιότητας, η ουσία παραμένει αμετάβλητη: δαπάνες που δεν τεκμηριώνονται, δεν νομιμοποιούνται. Και αυτές επιστρέφονται, με ευθύνη εκείνων που τις ενέκριναν.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου